Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.754.2025.2.AP
Przychody uzyskane z odpłatnego zbycia majątkowych praw autorskich do aplikacji komputerowych nie mogą być kwalifikowane jako rezultat działalności wytwórczej, lecz stanowią przychody z działalności usługowej, w związku z tym podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, przewidzianej dla działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki:
-5,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewidzianej dla działalności wytwórczej – jest nieprawidłowe,
-8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewidzianej dla działalności usługowej – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu sprzedaży autorskich praw do aplikacji będących programami komputerowymi. Uzupełnił go Pan pismem z 3 października 2025 r. (wpływ 6 października 2025 r.), w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 października 2025 r. (wpływ 13 października 2025 r.) oraz pismem z 5 listopada 2025 r. (wpływ 5 listopada 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju (jest polskim rezydentem podatkowym) oraz prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca jest współwłaścicielem (razem z dwoma innymi twórcami, będącymi przedsiębiorcami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą) majątkowych praw autorskich do oprogramowania komputerowego (jest to aplikacja na smartfon, dostępna on-line, do pobrania z X). Oprogramowanie zostało wytworzone w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca po zidentyfikowaniu luki na rynku, razem z 2 innymi osobami opracował koncepcję stworzenia kilku aplikacji, które zaspokoją potrzeby konsumentów, które do tej pory nie zostały zaadresowane.
Są to następujące aplikacje:
·...;
·...;
·...
- dalej: „Aplikacje”.
...
Jak była o tym mowa powyżej, Wnioskodawca, działając na własne ryzyko oraz we współpracy z dwoma innymi twórcami, podjął się stworzenia i rozwoju Aplikacji, a także ich bieżącego utrzymania i aktualizacji. W związku z tym ponosi koszty, angażuje swój czas i podejmuje ryzyko gospodarcze związane z działalnością twórczą.
Wnioskodawca pozyskał dla Aplikacji tzw. Wydawcę, który pełni rolę dystrybutora Aplikacji na X. W szczególności Wydawca zobowiązał się do tworzenia i prowadzenia programu subskrypcyjnego dla aplikacji mobilnych udostępnianych online za pośrednictwem X oraz do ich promocji i dystrybucji na tej platformie.
Tworząc i utrzymując Aplikacje, Wnioskodawca nie działa na zlecenie Wydawcy. W celu umożliwienia Wydawcy realizacji jego usług, a przede wszystkim czerpania dochodów z komercjalizacji (dystrybucji) Aplikacji, Wnioskodawca - wraz z pozostałymi współwłaścicielami - udzielił mu odpłatnej licencji na Aplikacje. Licencja ma charakter niewyłączny, nieprzenoszalny, podlegający dalszemu sublicencjonowaniu i wiąże się z obowiązkiem uiszczania opłat licencyjnych (tantiem).
W ramach usług wykonywanych przez Wydawcę jest on zobowiązany przede wszystkim do:
·tworzenia kreacji reklamowych w celu promowania Aplikacji za pośrednictwem kanałów marketingu cyfrowego,
·optymalizacji Aplikacji w sklepach z aplikacjami (ASO), czyli działania marketingowego mającego na celu poprawę widoczności Aplikacji .... oraz
·uruchamiania, prowadzenia i optymalizacji cyfrowych kampanii reklamowych w celu promowania Aplikacji.
Wnioskodawca otrzymuje należności licencyjne z tytułu komercjalizacji Aplikacji przez Wydawcę w wysokości 1/3 całkowitego dochodu generowanego przez Aplikacje (pozostałe 2/3 otrzymuje dwóch innych współwłaścicieli Aplikacji), po pomniejszeniu go o wynagrodzenie Wydawcy.
Wnioskodawca rozlicza się i dalej planuje rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy, zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.). Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec Wnioskodawcy nie zachodzą również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ww. ustawy. Wnioskodawca złożył w odpowiednim czasie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca jest współtwórcą i współproducentem Aplikacji komputerowych przeznaczonych na urządzenia mobilne, takie jak telefony typu smartfon, zwane dalej: „Komputerami”. Aplikacje służą ułatwieniu życia jej użytkowników poprzez udogodnienie im wykonywania czynności życia codziennego. Aplikacje pobierane są na urządzenie mobilne za pośrednictwem platform dystrybucji na urządzeniach mobilnych, takich, jak ..... Jest to internetowy „sklep” służący do zawierania umów licencyjnych z konsumentem oraz zarządzania biblioteką aplikacji. W każdym przypadku Aplikacje są pobierane przez użytkownika na swój telefon (nośnik danych) przez Internet ze wskazanej wyżej platformy. Umowa o pobranie Aplikacji, na podstawie której użytkownik może korzystać z niej na telefonie, zawierana jest pomiędzy użytkownikiem, a Wydawcą. Przykładowo, .... pełni rolę jedynie platformy umożliwiającej pobranie Aplikacji i nie jest stroną umowy, transakcji i rozliczeń między Wnioskodawcą a użytkownikiem.
Płatności za pobranie Aplikacji użytkownik dokonuje przed rozpoczęciem ich pobrania - czyni to z użyciem internetowych kanałów płatności. Użytkownik, zawierając umowę licencyjną i pobierając grę za pośrednictwem różnych platform, nabywa jedynie prawo do używania tej jednej, konkretnej Aplikacji. Nie posiada praw do dalszej dystrybucji Aplikacji, najmu ani dzierżawy oraz nie posiada praw autorskich do żadnej jej części. Użytkownik nabywa jedynie prawo do korzystania z Aplikacji. Wnioskodawca każdorazowo udostępnia do pobrania pojedynczą Aplikację, nie wydaje Aplikacji w pakietach. Pobieranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu.
Prawidłowe i efektywne użytkowanie Aplikacji (tj. zgodnie z ich celem) wymaga każdorazowego połączenia z Wi-Fi lub Internetem (aplikacja „…” oraz „…” wymagają co najmniej połączenia z Wi-Fi, podczas gdy aplikacja „….” zawsze wymaga połączenia z Internetem). Istota funkcjonowania Aplikacji, ich cel, wymaga ciągłego przesyłania danych z jednego urządzenia na drugie, zatem mogą one funkcjonować wyłącznie on-line, żeby móc osiągnąć ten skutek, dla którego zostały stworzone. Aplikacje są przeznaczone tylko i wyłącznie dla jednego użytkownika. Nie ma możliwości wspólnego użytkowania Aplikacji przez Internet (brak trybu multiplayer). Użytkownicy nie wchodzą ze sobą w interakcję. Aplikacje nie są tworzone przez Wnioskodawcę dla konkretnego użytkownika, czy na ich zamówienie. Wnioskodawca najpierw ma pomysł na jakąś aplikację, który następnie realizuje. Aplikacja tworzona jest dla nieznanego i dużego grona odbiorców, według własnego pomysłu Wnioskodawcy.
Do Aplikacji jest przygotowywana stosowna dokumentacja przez Wnioskodawcę niezbędna do wydawania Aplikacji. Działalność wykonywana przez Wnioskodawcę, w Jego ocenie, mieści się w zakresie kodu PKWiU 58.29.32.0 (Usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania - działalność w zakresie oprogramowania użytkowego pobieranego z Internetu).
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0) - wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca (razem z 2 innymi osobami) opracował Aplikacje, które jako oprogramowania komputerowe, stanowią utwory podlegające ochronie przez prawo autorskie. Wnioskodawca planuje (razem z innym współwłaścicielami) odpłatną sprzedaż majątkowych praw autorskich do Aplikacji na rzecz Wydawcy. To zdarzenie przyszłe jest objęte przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej (tj. Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem odpowiedzi co do prawidłowego sposobu opodatkowania tej transakcji właściwą stawką ryczałtu).
Uzupełnienie wniosku z 3 października 2025 r.
Obecnie oprogramowania (Aplikacje) są wydawane przez Wnioskodawcę. W ramach planowanej sprzedaży dojdzie do przeniesienia autorskich praw majątkowych do Aplikacji. Po dokonanej sprzedaży trudno jest mówić o wydawaniu Aplikacji, skoro Wydawca (Pośrednik) nabędzie gotowy produkt. Jest to inny rodzaj działalności, nie jest to z pewnością wydawanie Aplikacji. Natomiast ta kwestia, którą porusza Organ, jest zupełnie bez znaczenia dla przedmiotowego postępowania ponieważ dotyczy sytuacji podatkowej Wnioskodawcy, a nie Wydawcy-Pośrednika. Zadane przez Organ pytanie, w ocenie Wnioskodawcy, jest bezzasadne.
Kwestia współpracy Wnioskodawcy z Wydawcą (Kwestia zastosowania kodu 58.29.32.0).
Obecnie Aplikacje są wydawane przez Wnioskodawcę. Jak o tym była mowa w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca we własnym zakresie opracowuje Aplikacje, tworzy je od podstaw poprzez najpierw zidentyfikowanie potrzeby rynkowej, opracowanie planu działania, następnie stworzenie Aplikacji, oraz znalezienie podmiotu zainteresowanego jej bezpośrednią publikacją w .... (tzw. Wydawca).
W ocenie Wnioskodawcy, tak prowadzona działalność powinna być klasyfikowana zgodnie z PKWiU 58.29.32.0 – „Usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania – działalność w zakresie oprogramowania użytkowego pobieranego z Internetu”. Klasyfikacja ta jest właściwa, gdyż:
·przedmiotem działalności jest tworzenie i udostępnianie oprogramowania użytkowego, a nie realizacja usług informatycznych na indywidualne zlecenie,
·aplikacje są udostępniane w Internecie poprzez sklep .... i dystrybuowane on-line,
·model działalności odpowiada zakresowi działu 58 PKWiU („wydawanie oprogramowania”), a nie działowi 62 („usługi związane z oprogramowaniem wykonywane na zlecenie”).
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że prowadzona przez Niego działalność nie mieści się w grupowaniach PKWiU dotyczących:
·62.01.x – usługi w zakresie oprogramowania tworzonego na zamówienie,
·58.21.x – działalność w zakresie gier komputerowych,
·58.29.50.0 – nabywanie praw do korzystania z programów komputerowych.
Z powyższych względów działalność Wnioskodawcy polegająca na tworzeniu i przekazywaniu do publikacji aplikacji mobilnych powinna być kwalifikowana do grupowania PKWiU 58.29.32.0.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu aplikacji mobilnych. Proces ten obejmuje opracowanie koncepcji, zaprojektowanie, napisanie kodu źródłowego, przygotowanie elementów graficznych oraz funkcjonalnych. Gotowe aplikacje są następnie przekazywane podmiotowi trzeciemu (tzw. Wydawcy), który zajmuje się ich publikacją w sklepie ....., a także prowadzeniem działań marketingowych i dystrybucyjnych.
Należy podkreślić, że Wnioskodawca nie świadczy usług programistycznych na zlecenie, ani nie tworzy oprogramowania dedykowanego dla konkretnego klienta, zgodnie z jego specyfikacją. Tworzone aplikacje mają charakter niededykowany, użytkowy, przeznaczony do powszechnej dystrybucji wśród nieograniczonego kręgu odbiorców. Wydawca pełni jedynie funkcję pośrednika w zakresie publikacji i komercjalizacji aplikacji, natomiast zasadniczy proces twórczy odbywa się po stronie Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest rzeczywistym wydawcą aplikacji.
Podzlecenie części czynności innemu podmiotowi (tzw. Wydawcy, można by go również nazwać Pośrednikiem) nie zmienia kwalifikacji prawnej działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca mógłby samodzielnie zajmować się dystrybucją Aplikacji, prowadzić działania marketingowe, przyjmowaniem płatności od użytkowników Aplikacji za pomocą ...., ale nie posiada wystarczającego zaplecza organizacyjnego, ani know-how.
W tym celu korzysta z usług Pośrednika. Należy w tym miejscu powtórzyć, że korzystanie z usług Pośrednika, nie oznacza zmiany kwalifikacji prawnej prowadzonej działalności. Pośrednik (Wydawca) na podstawie udzielonej mu przez Wnioskodawcę licencji na gotowy i opracowany przez Niego produkt dystrybuuje go dalej, ale nie staje się przez to wydawcą w rozumieniu 58.29.32.0. W szczególności Pośrednik (Wydawca) nie wykonuje następujących czynności podanych w opisie kodu PKWiU 58.29.32.0 - „Klasa ta obejmuje tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację standardowego oprogramowania, bez uwzględniania specyficznych wymagań klienta:
·programów użytkowych i pozostałych,
·systemów operacyjnych.”
Pośrednik dostaje od Wnioskodawcy gotowy produkt i zajmuje się jego reklamą i dystrybucją. Są to typowe czynności agencyjne, choć formalne wykonywane w jego imieniu i na jego rzecz. Taka jest treść ekonomiczna działalności Pośrednika.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach podatkowych wydawanych w identycznych stanach faktycznych.
Mianowicie, w interpretacji z 5 maja 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.119.2023.2.AA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 58.21.20.0 – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu, zarówno w wariancie „bez wydawcy”, jak i „z wydawcą” będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym – do opisanych usług związanych z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu zarówno w wariancie „bez wydawcy”, jak i w wariancie „z wydawcą” będzie Pan mógł zastosować stawkę ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W danej interpretacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z Wnioskodawcą, że wydawanie gier komputerowych (pobieranych on-line) przez pośrednika nie wpływa na klasyfikację działalności do konkretnego kodu PKWiU. Uznano, że ta działalność nadal jest zaliczana do kodu PKWiU 58.21.20.0 – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu i korzysta ze stawki 8,5%.
W innej interpretacji podatkowej (z 30 października 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.428.2024.3.RH), wydanej w podobnym stanie faktycznym, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z Wnioskodawcą, że wydawanie gier za pośrednictwem Wydawca nie wpływa na klasyfikację do konkretnego kodu PKWiU oraz umożliwia zastosowanie stawki podatku w wysokości 8,5%.
Użytkownik końcowy zawiera umowę licencyjną z platformami dystrybucji, uzyskując wyłącznie prawo do grania w tę jedną, konkretną grę – produkt. Nie uzyskuje on prawa do dalszej dystrybucji gry, jej wynajmu ani dzierżawy oraz nie posiada praw autorskich do żadnej jej części. Konsument otrzymuje jedynie prawo do użytkowania gry. Opłaty za pobranie gry z platformy dystrybucji za pomocą Internetu konsument uiszcza przed rozpoczęciem procesu ściągania jej z platformy dystrybucji, korzystając z internetowych metod płatności. W ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej, zawiera Pan umowę licencyjną wyłącznie z Wydawcą. Na mocy zawartej umowy, Wydawca dzieli się zyskami ze sprzedaży licencji na dystrybucję gry na platformie dystrybucji, z którym umowę licencyjną zawiera konsument. Samo istnienie pośrednika w postaci Wydawcy nie zmienia faktu, że tworzone gry są tworami oryginalnymi, nie na zlecenie, dla nieznanego i potencjalnie – dużego grona odbiorców, według Pana własnego pomysłu. (...)
Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przez Pana przychodu ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 58.21.20.0 – Gry komputerowe pobierane z Internetu oraz 58.21.30.0 – Gry on-line, stawka ryczałtu wynosi 8,5%, zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Kwestia sprzedaży praw majątkowych.
Planowana przez Wnioskodawcę czynność polegająca na sprzedaży majątkowych praw autorskich do Aplikacji (sprzedaż Aplikacji) nie stanowi odrębnego przedmiotu działalności gospodarczej, któremu np. można byłoby przypisać oddzielny kod PKWiU. Czynność przeniesienia majątkowych praw autorskich do Aplikacji to incydentalny element obrotu w ramach tej samej usługi „wydawania/komercjalizacji oprogramowania” i nie tworzy nowego rodzaju usługi odrębnie klasyfikowanej w PKWiU.
Kwestia stosowania 8,5% stawki ryczałtu.
W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę ten fakt, że prowadzona przez Niego działalność ma charakter usługowy, a art. 12 ustawy o podatku ryczałtowym nie przewiduje dla Niego innej, szczególnej stawki podatku (niż 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), to do planowanej przez Niego sprzedaży autorskich praw majątkowych powinna znaleźć zastosowanie stawka 8,5%.
W szczególności do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie znajdzie zastosowania stawka ryczałtu 12%.
Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu wynosi 12% ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Skoro usługi świadczone przez Wnioskodawcę winny być kwalifikowane do kodu PKWIU 58.29 (jako usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania) i są pobierane w trybie online (a oprogramowanie jest pobierane w trybie online, a z Aplikacji nie da się korzystać bez podłączenia do Wi-Fi lub Internetu), to korzystają one z opodatkowania ze stawką 8,5% ryczałtu.
Wynika to z tego, że stawkę 12% stosuje się dla „Usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu” (PKWiU ex 58.29.3), ale z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Zatem, usługi związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu w trybie on-line podlegają opodatkowaniu 8,5%.
Tymczasem, jak wskazano, pobieranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości ich pobrania, czy zakupu w inny sposób. Z kolei, korzystanie z Aplikacji wymaga za każdym razem połączenia z Wi-Fi lub Internetem. Istota funkcjonowania Aplikacji, ich cel, wymaga ciągłego przesyłania danych z jednego urządzenia na drugie.
Opisane we wniosku usługi nie stanowią także „usług związanych z oprogramowaniem”, objętych 12% stawką ryczałtu (PKWiU 62.01.1). Różnica pomiędzy „usługami związanymi z oprogramowaniem” (PKWiU 62.01.1) a „usługami związanymi z wydawaniem gier komputerowych” (PKWiU 58.21) jest taka, że w PKWiU 58.21 mowa jest o oprogramowaniu pisanym nie na zlecenie konkretnego klienta, bez uwzględnienia jego specyficznych wymagań, przeznaczonych do sprzedaży masowej, niededykowanego.
Kolejność jest następująca: najpierw tworzone są Aplikacje (oprogramowanie), a dopiero potem umożliwia się zawarcie umowy licencyjnej z konsumentem, przy czym użytkownik nie ma wpływu na kształt, zawartość oraz wygląd Aplikacji.
Natomiast grupowanie PKWiU 62.01, obejmuje grupę usług pisania na zlecenie konkretnego klienta, dostosowane do jego wyspecyfikowanych potrzeb. Dla danego kodu działalności to klient wskazuje, jakiego oprogramowania potrzebuje, przedstawia specyfikacje, wytyczne, a tworzenie oprogramowania jest dalszym, następczym etapem.
Używanie Aplikacji wiąże się z koniecznością stałego pobierania danych z Internetu/Wi-Fi lub ich przesyłania odpowiednio - w zależności od ich konkretnej funkcji Aplikacji.
Aplikacje pobierane są do pamięci smartfona. Natomiast ich użytkowanie, korzystanie z ich funkcjonalności, bez połączenia z Internetem/Wi-Fi jest w praktyce niemożliwe (można jedynie otworzyć Aplikacje, nie da się korzystać z ich funkcjonalności).
Należy jeszcze raz zatem zaznaczyć, że do poprawnego działania wszystkich Aplikacji wymagane jest połączenie Wi-Fi/Internetu. We wszystkich Aplikacjach płatne funkcje opłacane są wyłącznie poprzez połączenie internetowe. Do działania aplikacji … i … jest wymagane stałe połączenie z Wi-Fi/Internetem. Analogicznie w przypadku aplikacji … wymagane jest każdorazowe połączenie z Internetem. Wynika to z funkcji, jakiej mają służyć te Aplikacje, tj. zarządzanie na bieżąco/na żywo telewizorem przez pilota (aplikacje) w telefonie lub wyświetlanie na bieżąco/na żywo. Bez podłączenia z Internetem/Wi-Fi nie jest możliwe wykonanie jakiejkolwiek czynności w Aplikacji, o czym się wyświetla odpowiedni komunikat.
Wnioskodawca również wskazuje, że dla prawidłowej interpretacji art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie „z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line” istotna jest kwestia, czy pobieranie Aplikacji odbywa się online, czy w inny sposób (nie zależy to zatem od dalszego sposobu korzystania z pobranej aplikacji). Wnioskodawca wskazuje, że pobranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu.
Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach podatkowych, np. interpretacja z 11 lipca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.416.2025.2.RK.
Kwestia wymienienia gier we wniosku.
Wnioskodawca wskazuje, że omyłkowo zostały wymienione gry. Zamiast tego ten fragment powinien brzmieć w następujący sposób:
Płatności za pobranie Aplikacji użytkownik dokonuje przed rozpoczęciem ich pobrania – czyni to z użyciem internetowych kanałów płatności. Użytkownik, zawierając umowę licencyjną i pobierając Aplikację za pośrednictwem różnych platform, nabywa jedynie prawo do używania tej jednej, konkretnej Aplikacji.
Uzupełnienie wniosku z 13 października 2025 r.
Aplikacje pobierane są do pamięci smartfona. Natomiast ich użytkowanie, korzystanie z ich funkcjonalności, bez połączenia z Internetem/Wi-Fi jest w praktyce niemożliwe (można jedynie otworzyć Aplikacje, nie da się korzystać z ich funkcjonalności).
Wnioskodawca również wskazuje, że dla prawidłowej interpretacji art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie „z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line” istotna jest kwestia, czy pobieranie Aplikacji odbywa się on-line, czy w inny sposób (nie zależy to zatem od dalszego sposobu korzystania z pobranej aplikacji). Wnioskodawca wskazuje, że pobranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu.
Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach podatkowych, np. interpretacja z 11 lipca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.416.2025.2.RK.
Aplikacje pobierane są przez użytkowników z .... i są instalowane przy użyciu połączenia z Internetem. Ich użytkowanie, korzystanie z ich funkcjonalności, bez połączenia z Internetem/Wi-Fi jest w praktyce niemożliwe (można jedynie otworzyć Aplikacje, nie da się korzystać z ich funkcjonalności).
Wnioskodawca również wskazuje, że dla prawidłowej interpretacji art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie „z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line” istotna jest kwestia, czy pobieranie Aplikacji odbywa się on-line, czy w inny sposób (nie zależy to zatem od dalszego sposobu korzystania z pobranej aplikacji). Wnioskodawca wskazuje, że pobranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu.
Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach podatkowych, np. interpretacja z 11 lipca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.416.2025.2.RK.
Do poprawnego działania wszystkich Aplikacji wymagane jest połączenie Wi-Fi/Internetu. We wszystkich Aplikacjach płatne funkcje opłacane są wyłącznie poprzez połączenie internetowe. Do działania aplikacji … i … jest wymagane stałe połączenie z WIFI/Internetem. Analogicznie w przypadku aplikacji … wymagane jest każdorazowe połączenie z Internetem. Wynika to z funkcji, jakiej mają służyć te Aplikacje, tj. zarządzanie na bieżąco/na żywo telewizorem przez pilota (aplikacje) w telefonie lub wyświetlanie na bieżąco/na żywo. Bez podłączenia z Internetem/Wi-Fi nie jest możliwe wykonanie jakiejkolwiek czynności w Aplikacji, o czym się wyświetla odpowiedni komunikat.
Wnioskodawca również wskazuje, że dla prawidłowej interpretacji art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie „z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line” istotna jest kwestia, czy pobieranie Aplikacji odbywa się on-line, czy w inny sposób (nie zależy to zatem od dalszego sposobu korzystania z pobranej aplikacji). Wnioskodawca wskazuje, że pobranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu.
Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach podatkowych, np. interpretacja z 11 lipca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.416.2025.2.RK.
Stałe połączenie z Internetem wymagane jest dla funkcji aplikacji …, takich jak odtwarzanie …, czy korzystanie z wbudowanej przeglądarki internetowej w celu dostępu do zasobów multimedialnych w sieci. Oprócz tego połączenie z Internetem jest niezbędne do interakcji z urządzeniami TV za pośrednictwem … (narzędzie do komunikacji z urządzeniem zewnętrznym) lub też do pobrania specjalnej aplikacji na urządzenie TV, aby stworzyć kanał transmisji danych z aplikacją mobilną.
Wnioskodawca również wskazuje, że dla prawidłowej interpretacji art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie „z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line” istotna jest kwestia, czy pobieranie Aplikacji odbywa się on-line, czy w inny sposób (nie zależy to zatem od dalszego sposobu korzystania z pobranej aplikacji). Wnioskodawca wskazuje, że pobranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu.
Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach podatkowych, np. interpretacja z 11 lipca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.416.2025.2.RK.
Używanie Aplikacji wiąże się z koniecznością stałego pobierania danych z Internetu/Wi-Fi lub ich przesyłania odpowiednio - w zależności od ich konkretnej funkcji Aplikacji.
Wnioskodawca również wskazuje, że dla prawidłowej interpretacji art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie „z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line” istotna jest kwestia, czy pobieranie Aplikacji odbywa się on-line, czy w inny sposób (nie zależy to zatem od dalszego sposobu korzystania z pobranej aplikacji). Wnioskodawca wskazuje, że pobranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu.
Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach podatkowych, np. interpretacja z 11 lipca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.416.2025.2.RK.
Wnioskodawca wskazuje, że omyłkowo zostały wymienione gry. Zamiast tego ten fragment powinien brzmieć w następujący sposób:
Płatności za pobranie Aplikacji użytkownik dokonuje przed rozpoczęciem ich pobrania – czyni to z użyciem internetowych kanałów płatności. Użytkownik, zawierając umowę licencyjną i pobierając Aplikację za pośrednictwem różnych platform, nabywa jedynie prawo do używania tej jednej, konkretnej Aplikacji.
Na początek należy wyrazić aprobatę dla działań Organu, który weryfikuje poprawność podanego przez Wnioskodawcę kodu PKWiU. Skoro Organ dopytuje Wnioskodawcę o zastosowany kod, szczegółowo analizując go, to oznacza, że taka weryfikacja przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest możliwa.
Należy jeszcze raz wskazać, że Wnioskodawca nie wydaje gier, lecz oprogramowania komputerowe pobierane w trybie online.
Kwestia właściwej kwalifikacji usług Wnioskodawcy.
W ocenie Wnioskodawcy, wykonywana przez Niego działalność powinna być zakwalifikowana do kodu PKWiU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Dla tej działalności w interpretacjach podatkowych wydawanych przez Dyrektora KIS powszechnie się przyjmuje, że powinna znaleźć zastosowanie stawka 8,5% (np. interpretacja podatkowa z 4 kwietnia 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD, wydana dla usługi pozycjonowania stron internetowych - PKWiU 74.90.20.0).
Odpowiednie grupowanie do właściwego PKWiU może być jedynie dodatkową wskazówką, lecz nie stanowi przez to elementu stanu faktycznego, do prezentacji którego zobowiązany jest zainteresowany ubiegający się o interpretację indywidualną.
Ponadto, jak trafnie wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 października 2021 r. sygn. akt I FSK 748/18 (publ. CBOSA):
Gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny, tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach, gdzie tak jak w niniejszej sprawie od odpowiedniego grupowania zależy stawka podatku VAT, sens interpretacji, gdyż organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej usługi, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy, w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii stawki podatku.
To zaś powodowałaby, że funkcja ochronna interpretacji indywidualnej byłaby iluzoryczna. Ewentualny błąd Skarżącej w tym zakresie mógłby w przyszłości skutkować utratą aktualności udzielonej odpowiedzi wyrażonej w interpretacji indywidualnej i wynikającej z niej funkcji ochronnej, gdyż organ podatkowy mógłby w przyszłości dokonać innej oceny grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej. Z tych powodów podanie przez zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 OrdPU symbolu klasyfikacji statystycznej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie interpretacji, gdyż może on stanowić jedynie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany.
Tym samym żądanie podania grupowania statystycznego usług stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w stan faktyczny przedstawiony we wniosku i prowadziło tym samym do odstąpienia od podatkowej oceny usług świadczonych przez Skarżącą, z naruszeniem wymogów z art. 14b § 3 OrdPU.
Stanowisko Wnioskodawcy co do możliwości podania kodu PKWiU wyłącznie w opisie stanowiska wnioskodawcy przyporządkowanego do pytania przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej znajduje powszechną aprobatę w jednolitym orzecznictwie sądowo-administracyjnym (por. wyrok NSA z 26 stycznia 2024 r. sygn. akt. II FSK 487/23).
Kwestia zastosowania kodu 58.29.32.0.
Obecnie Aplikacje są wydawane przez Wnioskodawcę. Jak o tym była mowa w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca we własnym zakresie opracowuje Aplikacje, tworzy je od podstaw poprzez najpierw zidentyfikowanie potrzeby rynkowej, opracowanie planu działania, następnie stworzenie Aplikacji, oraz znalezienie podmiotu zainteresowanego jej bezpośrednią publikacją w ....(tzw. Wydawca).
W ocenie Wnioskodawcy, tak prowadzona działalność powinna być klasyfikowana, zgodnie z PKWiU 58.29.32.0 - „Usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania - działalność w zakresie oprogramowania użytkowego pobieranego z Internetu”. Klasyfikacja ta jest właściwa,
gdyż:
·przedmiotem działalności jest tworzenie i udostępnianie oprogramowania użytkowego, a nie realizacja usług informatycznych na indywidualne zlecenie,
·aplikacje są udostępniane w Internecie poprzez sklep.... i dystrybuowane online,
·model działalności odpowiada zakresowi działu 58 PKWiU („wydawanie oprogramowania”), a nie działowi 62 („usługi związane z oprogramowaniem wykonywane na zlecenie”).
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że prowadzona przez Niego działalność nie mieści się w grupowaniach PKWiU dotyczących:
·62.01.x – usługi w zakresie oprogramowania tworzonego na zamówienie,
·58.21.x – działalność w zakresie gier komputerowych,
·58.29.50.0 – nabywanie praw do korzystania z programów komputerowych.
Z powyższych względów działalność Wnioskodawcy polegająca na tworzeniu i przekazywaniu do publikacji aplikacji mobilnych powinna być kwalifikowana do grupowania PKWiU 58.29.32.0.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu aplikacji mobilnych. Proces ten obejmuje opracowanie koncepcji, zaprojektowanie, napisanie kodu źródłowego, przygotowanie elementów graficznych oraz funkcjonalnych. Gotowe aplikacje są następnie przekazywane podmiotowi trzeciemu (tzw. Wydawcy), który zajmuje się ich publikacją w sklepie ...., a także prowadzeniem działań marketingowych i dystrybucyjnych.
Należy podkreślić, że Wnioskodawca nie świadczy usług programistycznych na zlecenie, ani nie tworzy oprogramowania dedykowanego dla konkretnego klienta zgodnie z jego specyfikacją.
Tworzone aplikacje mają charakter niededykowany, użytkowy, przeznaczony do powszechnej dystrybucji wśród nieograniczonego kręgu odbiorców. Wydawca pełni jedynie funkcję pośrednika w zakresie publikacji i komercjalizacji aplikacji, natomiast zasadniczy proces twórczy odbywa się po stronie Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest rzeczywistym wydawcą aplikacji.
Podzlecenie części czynności innemu podmiotowi (tzw. Wydawcy, można by go również nazwać Pośrednikiem) nie zmienia kwalifikacji prawnej działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca mógłby samodzielnie zajmować się dystrybucją Aplikacji, prowadzić działania marketingowe, przyjmowaniem płatności od użytkowników Aplikacji za pomocą ....., ale nie posiada wystarczającego zaplecza organizacyjnego, ani know-how.
W tym celu korzysta z usług Pośrednika. Należy w tym miejscu powtórzyć, że korzystanie z usług Pośrednika, nie oznacza zmiany kwalifikacji prawnej prowadzonej działalności. Pośrednik (Wydawca) na podstawie udzielonej mu przez Wnioskodawcę licencji na gotowy i opracowany przez niego produkt dystrybuuje go dalej, ale nie staje się przez to wydawcą w rozumieniu 58.29.32.0. W szczególności Pośrednik (Wydawca) nie wykonuje następujących czynności podanych w opisie kodu PKWiU 58.29.32.0 - „Klasa ta obejmuje tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację standardowego oprogramowania, bez uwzględniania specyficznych wymagań klienta:
·programów użytkowych i pozostałych,
·systemów operacyjnych.”
Pośrednik dostaje od Wnioskodawcy gotowy produkt i zajmuje się jego reklamą i dystrybucją. Są to typowe czynności agencyjne, choć formalne wykonywane w jego imieniu i na jego rzecz. Taka jest treść ekonomiczna działalności Pośrednika.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach podatkowych wydawanych w identycznych stanach faktycznych.
Mianowicie, w interpretacji z 5 maja 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.119.2023.2.AA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 58.21.20.0 – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu, zarówno w wariancie „bez wydawcy”, jak i „z wydawcą” będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym – do opisanych usług związanych z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu zarówno w wariancie „bez wydawcy”, jak i w wariancie „z wydawcą” będzie Pan mógł zastosować stawkę ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W danej interpretacji podatkowej Dyrektor KIS zgodził się z Wnioskodawcą, że wydawanie gier komputerowych (pobieranych online) przez pośrednika nie wpływa na klasyfikację działalności do konkretnego kodu PKWiU. Uznano, że ta działalność nadal jest zaliczana do kodu PKWiU 58.21.20.0 – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu i korzysta ze stawki 8,5%.
W innej interpretacji podatkowej (z 30 października 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.428.2024.3.RH), wydanej w podobnym stanie faktycznym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z Wnioskodawcą, że wydawanie gier za pośrednictwem Wydawca nie wpływa na klasyfikację do konkretnego kodu PKWiU oraz umożliwia zastosowanie stawki podatku w wysokości 8,5%.
Użytkownik końcowy zawiera umowę licencyjną z platformami dystrybucji, uzyskując wyłącznie prawo do grania w tę jedną, konkretną grę – produkt. Nie uzyskuje on prawa do dalszej dystrybucji gry, jej wynajmu ani dzierżawy oraz nie posiada praw autorskich do żadnej jej części. Konsument otrzymuje jedynie prawo do użytkowania gry. Opłaty za pobranie gry z platformy dystrybucji za pomocą Internetu konsument uiszcza przed rozpoczęciem procesu ściągania jej z platformy dystrybucji, korzystając z internetowych metod płatności. W ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej, zawiera Pan umowę licencyjną wyłącznie z Wydawcą. Na mocy zawartej umowy, Wydawca dzieli się zyskami ze sprzedaży licencji na dystrybucję gry na platformie dystrybucji, z którym umowę licencyjną zawiera konsument. Samo istnienie pośrednika w postaci Wydawcy nie zmienia faktu, że tworzone gry są tworami oryginalnymi, nie na zlecenie, dla nieznanego i potencjalnie – dużego grona odbiorców, według Pana własnego pomysłu.
(...)
Biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przez Pana przychodu ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 58.21.20.0 – Gry komputerowe pobierane z Internetu oraz 58.21.30.0 – Gry on-line, stawka ryczałtu wynosi 8,5 %, zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Kwestia sprzedaży praw majątkowych.
Planowana przez Wnioskodawcę czynność polegająca na sprzedaży majątkowych praw autorskich do Aplikacji (sprzedaż Aplikacji) nie stanowi odrębnego przedmiotu działalności gospodarczej, któremu np. można byłoby przypisać oddzielny kod PKWiU. Czynność przeniesienia majątkowych praw autorskich do Aplikacji to incydentalny element obrotu w ramach tej samej usługi „wydawania/komercjalizacji oprogramowania” i nie tworzy nowego rodzaju usługi odrębnie klasyfikowanej w PKWiU.
W wezwaniu Organ wskazał:
Zauważam, że w przedmiotowej sprawie nie zwracaliśmy się do Pana o udzielenie wyjaśnień, zatem należy wskazać, co miał Pan na myśli w związku z zawartym w piśmie z 3 października 2025 r. stwierdzeniem:
Natomiast ta kwestia, którą porusza Organ, jest zupełnie bez znaczenia dla przedmiotowego
postępowania ponieważ dotyczy sytuacji podatkowej Wnioskodawcy, a nie Wydawcy - Pośrednika.
Zadane przez Organ pytanie w ocenie Wnioskodawcy jest bezzasadne.
Wnioskodawca odpowiedział, że prosi o pominięcie przywołanego przez Organ fragmentu ostatniego pisma Wnioskodawcy.
Pytania (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 5 listopada 2025 r.)
1.Czy sprzedaż praw autorskich do Aplikacji (będących oprogramowaniem komputerowym) będzie zakwalifikowana jako przychód z działalności wytwórczej i tym samym zostanie objęta stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2.W przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 za nieprawidłowe - czy w ramach opisanego zdarzenia przyszłego przychody ze sprzedaży autorskich praw majątkowych (przysługujących Wnioskodawcy) do Aplikacji podlegają opodatkowaniu ze stawką 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jako przychody z działalności usługowej?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1. (przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 5 listopada 2025 r.)
W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż praw autorskich do Aplikacji (będących poprogramowaniami komputerowymi) będzie zakwalifikowana jako przychód z działalności wytwórczej i tym samym zostanie objęta stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu aplikacji mobilnych. Proces ten obejmuje opracowanie koncepcji, zaprojektowanie, napisanie kodu źródłowego, przygotowanie elementów graficznych oraz funkcjonalnych. Gotowe aplikacje są następnie przekazywane podmiotowi trzeciemu (tzw. Wydawcy), który zajmuje się ich publikacją w sklepie ...., a także prowadzeniem działań marketingowych i dystrybucyjnych.
Należy podkreślić, że Wnioskodawca nie świadczy usług programistycznych na zlecenie, ani nie tworzy oprogramowania dedykowanego dla konkretnego klienta zgodnie z jego specyfikacją. Tworzone aplikacje mają charakter niededykowany, użytkowy, przeznaczony do powszechnej dystrybucji wśród nieograniczonego kręgu odbiorców. Wydawca pełni jedynie funkcję pośrednika w zakresie publikacji i komercjalizacji aplikacji, natomiast zasadniczy proces twórczy odbywa się po stronie Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest rzeczywistym wydawcą aplikacji. Wnioskodawca planuje w ramach zdarzenia przyszłego sprzedać w całości autorskie prawa majątkowe, które posiada do Aplikacji.
Przeniesienie majątkowych praw autorskich nastąpi bez ograniczeń czasowych i terytorialnych. Przeniesiona zostanie całość autorskich praw majątkowych na wszystkich znanych polach eksploatacji znaków towarowych, w szczególności wymienionych w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Z chwilą przeniesienia majątkowych praw autorskich do znaków towarowych Wnioskodawca będzie przenosić na kontrahenta prawo do wykonywania oraz zezwalania na wykonywanie autorskich praw zależnych. Zostaną również zachowane warunki formalne przewidziane w przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w szczególności art. 41 oraz art. 53 ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż praw autorskich do oprogramowania powinna zostać zakwalifikowana jako przychód z działalności wytwórczej. Wnioskodawca jest typowym twórcą aplikacji będących oprogramowaniami komputerowymi.
W ocenie Wnioskodawcy, wytwarzane przez Niego Aplikacje powinny zostać zakwalifikowane jako wyroby, a sama Jego działalność jako działalność wytwórcza w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o ryczałcie.
Odnosząc się do definicji działalności wytwórczej (art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy), opodatkowanej ryczałtem według stawki 5,5% od przychodu, stwierdzić trzeba, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”. Zatem należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Również w komentarzu do art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, A. Bartosiewicz i R. Kubacki zaznaczają że: „W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone, bądź wyprodukowane.
Zatem o zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie nowego wyrobu.
Jak o tym była mowa w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca jest współwłaścicielem (razem z dwoma innymi twórcami, będącymi przedsiębiorcami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą) majątkowych praw autorskich do programów komputerowych (są to aplikacje na smartfon, dostępne on-line, do pobrania z...)
Oprogramowania zostały wytworzone w ramach działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca stworzył te Aplikacje po zidentyfikowaniu luki na rynku, razem z 2 innymi osobami opracował koncepcję stworzenia kilku aplikacji, które zaspokoją potrzeby konsumentów, które do tej pory nie zostały zaadresowane. W związku z tym, że Aplikacje zostały wytworzone przez 3 osoby, łącznie z Wnioskodawcą, każdej z nich przysługuje 1/3 autorskich praw majątkowych do Aplikacji. Te prawa, przysługujące Wnioskodawcy będą przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży. Wnioskodawca jest zatem współtwórcą, jednym z 3 twórcą Aplikacji, które w Jego ocenie powinny zostać uznane za wyroby będące utworami w rozumieniu prawa autorskiego. W wyniku sprzedaży majątkowych praw autorskich do Aplikacji Wnioskodawca pozbędzie się wszystkich praw do Aplikacji i nie będzie miał żadnego wpływu na to w jaki sposób nabywca wykorzysta te prawa.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w identycznych interpretacjach podatkowych, m.in. w najnowszej interpretacji podatkowej, która została opublikowana po złożeniu przez Wnioskodawcę wniosku o interpretację.
W szczególności Wnioskodawca zwraca uwagę Organu na następującą interpretację podatkową. Dotyczy ona przypadku sprzedaży autorskich praw majątkowych do znaków towarów, które podatnik wytworzył samodzielnie.
W tej interpretacji z 10 września 2025 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.414.2025.2.BM, Dyrektor KIS stwierdził, że:
Jednocześnie skoro jest Pani twórcą przedmiotowych znaków towarowych to opisana działalność w tym zakresie wpisuje się w definicję działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym dla przychodów uzyskiwanych z tego tytułu zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy.
Dla dochodów osiąganych z działalności wytwórczej przewidziano szczególną stawkę podatku w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Zatem wobec powyższego, skoro Wnioskodawca jest twórcą (współtwórcą, bo tworzy razem z 2 innymi osobami) przedmiotowych znaków towarowych to opisana działalność w tym zakresie wpisuje się w definicję działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym dla przychodów uzyskiwanych z tego tytułu zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) tej ustawy.
Analogiczne stanowisko zajął organ w innej interpretacji podatkowej, wydanej w 2023 r. co pokazuje, że dane stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie jest nowe, a jest to ugruntowana linia interpretacyjna (interpretacja z 8 listopada 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.519.2023.5.DJD), porównaj:
Skoro zbywane przez Pana prawo ochronne do znaku towarowego „A” związane jest z produkowaną w Pana firmie, w ramach działalności wytwórczej, układanką edukacyjno-dydaktyczną „A”, z której przychody opodatkowane są 5,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, to taką stawkę ryczałtu należy zastosować przy sprzedaży prawa do znaku „A”, na który zostało udzielone prawo ochronne przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej.
Wobec tego, przy sprzedaży prawa do znaku „A”, zastosowanie znajduje 5,5% stawka ryczałtu ewidencjonowanego, określona w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Analogicznie do znaków towarowych, które nie są rzeczą materialną, prawa autorskie do Aplikacji nie stanowią rzeczy. Niemniej przepisy nie ograniczają zastosowania przepisu o 5,5% wyłącznie do działalności wytwórczej rzeczy materialnych, a skoro ustawa nie rozróżnia między rzeczami materialnymi a niematerialnymi, to również wytworzenie praw autorskich do Aplikacji powinno być klasyfikowane jako działalność wytwórcza (w myśl powszechnie przyjętej zasady w prawie polskim, a wywodzącej się z prawa rzymskiego: Lege non distinguente nec nostrum est distinguere).
Ad 2.
W pozostałym zakresie (tj. w zakresie pytania oznaczonego od teraz jako pytanie Nr 2) stanowisko Wnioskodawcy pozostaje bez zmian.
W ramach opisanego zdarzenia przyszłego przychody ze sprzedaży autorskich praw majątkowych (przysługujących Wnioskodawcy) do Aplikacji podlegają opodatkowaniu ze stawką 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jako przychody z działalności usługowej.
W ocenie Wnioskodawcy, podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia otrzymywanego ze sprzedaży autorskich praw majątkowych do Aplikacji, które to są możliwe do pobrania dla użytkowników jedynie on-line powinien być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% uzyskiwanego przychodu, traktując to jako przychód z działalności usługowej - art. 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu (PKWiU 58.21.20.0).
Na początek należy wskazać, że sprzedaż praw autorskich do oprogramowania komputerowego (aplikacji) wytworzonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, realizowanej w sposób zorganizowany, ciągły i na własne ryzyko (jak również we własnym imieniu) powinna być opodatkowana jako dochód z działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 5 pkt 6 ustawy o PIT, przez działalność gospodarczą rozumie się m.in. działalność usługową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.
W ocenie Wnioskodawcy, prowadzona przez Niego działalność nie może być zaliczona do innego źródła przychodów, w szczególności przychodów z praw majątkowych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT. Wnioskodawca opracował Aplikacje, które jako oprogramowania komputerowe, stanowią utwory podlegające ochronie przez prawo autorskie. Biorąc pod uwagę ten fakt, że Aplikacje zostały wytworzone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, przychody uzyskiwane z ich sprzedaży powinny podlegać opodatkowaniu jako przychody z działalności gospodarczej.
Wnioskodawca od lat prowadzi działalność w celu opracowania koncepcji stworzenia aplikacji, które mogą być dobrze skomercjalizowane, a następnie tworzy je i zarabia na ich licencjonowaniu lub sprzedaży praw autorskich do nich.
Przychody z tworzenia i sprzedaży utworów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie stanowią przychodu z praw majątkowych, o których mowa w art. 18, lecz przychód z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opisane w części poświęconej działalności gospodarczej (piśmiennictwo jest co do tego zgodne, por. Komentarz do art. 18 PDOFizU Marciniuk 2017, wyd. 18/Janusz Marciniuk). Potwierdza to stanowisko MF wyrażone w piśmie z 9 lutego1998 r. (PO2/HD-7712/97/01135, Biul. Skarb. 1998, Nr 1, s. 7).
W konsekwencji, sprzedaż majątkowych praw autorskich do aplikacji powinna być traktowana jako przychód z działalności gospodarczej. Zatem możliwe jest zastosowanie do tej sprzedaży zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie).
Kwestia stosowania 8,5% stawki ryczałtu.
W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę ten fakt, że prowadzona przez Niego działalność ma charakter usługowy, a art. 12 ustawy o podatku ryczałtowym nie przewiduje dla Niego innej, szczególnej stawki podatku (niż 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), to do planowanej przez Niego sprzedaży autorskich praw majątkowych powinna znaleźć zastosowanie stawka 8,5%.
W szczególności, do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie znajdzie zastosowania stawka ryczałtu 12%.
Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu wynosi 12% ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Skoro usługi świadczone przez Wnioskodawcę winny być kwalifikowane do kodu PKWIU 58.29 (jako usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania) i są pobierane w trybie on-line (a oprogramowanie jest pobierane w trybie on-line, a z Aplikacji nie da się korzystać bez podłączenia do Wi-Fi lub Internetu), to korzystają one z opodatkowania ze stawką 8,5% ryczałtu.
Wynika to z tego, że stawkę 12% stosuje się dla „Usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu” (PKWiU ex 58.29.3), ale z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Zatem, usługi związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu w trybie on-line podlegają opodatkowaniu 8,5%.
Tymczasem, jak wskazano, pobieranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości ich pobrania, czy zakupu w inny sposób. Z kolei, korzystanie z Aplikacji wymaga za każdym razem połączenia z Wi-Fi lub Internetem. Istota funkcjonowania Aplikacji, ich cel, wymaga ciągłego przesyłania danych z jednego urządzenia na drugie.
Opisane we wniosku usługi nie stanowią także „Usług związanych z oprogramowaniem”, objętych 12% stawką ryczałtu (PKWiU 62.01.1). Różnica pomiędzy „usługami związanymi z oprogramowaniem” (PKWiU 62.01.1) a „usługami związanymi z wydawaniem gier komputerowych” (PKWiU 58.21) jest taka, że w PKWiU 58.21 mowa jest o oprogramowaniu pisanym nie na zlecenie konkretnego klienta, bez uwzględnienia jego specyficznych wymagań, przeznaczonych do sprzedaży masowej, niededykowanego.
Kolejność jest następująca: najpierw tworzone są Aplikacje (oprogramowanie), a dopiero potem umożliwia się zawarcie umowy licencyjnej z konsumentem, przy czym użytkownik nie ma wpływu na kształt, zawartość oraz wygląd Aplikacji.
Natomiast grupowanie PKWiU 62.01, obejmuje grupę usług pisania na zlecenie konkretnego klienta, dostosowane do jego wyspecyfikowanych potrzeb. Dla danego kodu działalności to klient wskazuje, jakiego oprogramowania potrzebuje, przedstawia specyfikacje, wytyczne, a tworzenie oprogramowania jest dalszym, następczym etapem.
Jak wskazano w opisie, Aplikacje tworzone przez Wnioskodawcę nie są pisane pod żadnego konkretnego klienta, są pisane dla „nieznanego” odbiorcy, przeznaczone do sprzedaży masowej, najpierw Wnioskodawca pisze Aplikacje, według własnego pomysłu, nie mając na nie zlecenia, a dopiero potem są one udostępniane (wraz z dodatkami) do pobrania.
W konsekwencji, do planowanej przez Wnioskodawcy sprzedaży powinna znaleźć zastosowanie stawka 8,5% ryczałtu.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach podatkowych:
·z 11 lipca 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.416.2025.2.RK,
·z 22 lipca 2025 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.338.2025.2.MJ,
·z 23 kwietnia 2024 r. 0113-KDIPT2-1.4011.1218.2021.10.MAP,
·z 23 kwietnia 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.1218.2021.10.MAP,
·z 31 stycznia 2025 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.820.2024.4.MJ.
Podatnik występuje z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, wykazując należytą staranność. Wniosek ten stanowi wyraz najwyższych standardów stosowanych przez Wnioskodawcę w Jego działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych(t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a), art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
- 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.
Z treści art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że dla „usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu” (PKWiU ex 58.29.3) stosuje się stawkę podatku w wysokości 12%. Stawka ta nie ma jednak zastosowania w przypadku pobierania oprogramowania w trybie on-line. Oznacza to, że usługi związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu w trybie on-line podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan współwłaścicielem (razem z dwoma innymi twórcami, będącymi przedsiębiorcami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą) majątkowych praw autorskich do oprogramowania komputerowego wytworzonego w ramach Pana działalności gospodarczej. Są to następujące Aplikacje:
...
Pobieranie Aplikacji może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jej pobrania, czy zakupu w inny sposób. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu. Prawidłowe i efektywne użytkowanie Aplikacji (tj. zgodnie z ich celem) wymaga każdorazowego połączenia z Wi-Fi lub Internetem. Istota funkcjonowania Aplikacji, ich cel, wymaga ciągłego przesyłania danych z jednego urządzenia na drugie, zatem mogą one funkcjonować wyłącznie online, żeby móc osiągnąć ten skutek, dla którego zostały stworzone. Pozyskał Pan dla Aplikacji tzw. Wydawcę, który pełni rolę dystrybutora Aplikacji na ..... W celu umożliwienia Wydawcy realizacji jego usług, wraz z pozostałymi współwłaścicielami udzielił mu Pan odpłatnej licencji na Aplikacje. Licencja ma charakter niewyłączny, nieprzenoszalny, podlegający dalszemu sublicencjonowaniu i wiąże się z obowiązkiem uiszczania opłat licencyjnych (tantiem). Dla wykonywanej działalności wskazał Pan grupowanie PKWiU 58.29.32.0 – Usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania – działalność w zakresie oprogramowania użytkowego pobieranego z Internetu. Planuje Pan (razem z innymi współwłaścicielami) odpłatną sprzedaż majątkowych praw autorskich do ww. Aplikacji.
Odnosząc się do wątpliwości przedstawionych w pytaniu interpretacyjnym Nr 1 , w pierwszej kolejności należy przesądzić, czy przedmiot Pana działalności gospodarczej stanowi działalność wytwórczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
·działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
·działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.
Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
W komentarzu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują:
W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.
Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby). Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.
Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).
Natomiast, zgodnie z pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:
-wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,
-usługi stanowią:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług Sekcja J obejmuje – „Usługi w zakresie informacji i komunikacji”.
Sekcja ta obejmuje: usługi związane z działalnością wydawniczą, włącznie z publikowaniem oprogramowania, usługi związane z produkcją filmów i nagrań dźwiękowych, usługi związane z działalnością radiofoniczną i telewizyjną, usługi telekomunikacyjne, usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz usługi powiązane, usługi w zakresie informacji.
W sekcji tej zawarty jest dział 58 – „USŁUGI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ WYDAWNICZĄ”.
Natomiast w klasie 58.29 wskazano „USŁUGI ZWIĄZANE Z WYDAWANIEM POZOSTAŁEGO OPROGRAMOWANIA”.
Zauważyć należy, że grupowanie to obejmuje tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację standardowego oprogramowania, bez uwzględniania specyficznych wymagań klienta:
-programów użytkowych i pozostałych,
-systemów operacyjnych.
Biorąc pod uwagę opisane okoliczności, przytoczone przepisy prawa oraz Zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, nie sposób zgodzić się ze stanowiskiem, że przychód, który Pan otrzyma z tytułu odpłatnego zbycia majątkowych praw autorskich do Aplikacji będzie można zakwalifikować do przychodu z działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W świetle bowiem zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie. Trudno w opisanych okolicznościach uznać, że stworzone Aplikacje, do których przeniesie Pan autorskie prawa majątkowe to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne, czy zespoły i części tych wyrobów, występujące w obrocie.
Tym samym, nieprawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym przychód ze sprzedaży praw autorskich do Aplikacji (będących oprogramowaniem komputerowym) będzie mógł być zakwalifikowany jako przychód z działalności wytwórczej i tym samym zostanie objęty stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, przewidzianą dla działalności wytwórczej, robót budowlanych lub przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W tym przypadku nie mamy bowiem do czynienia z działalnością wytwórczą, lecz z działalnością usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wynika z opisu sprawy, świadczenie będące przedmiotem wniosku klasyfikuje Pan według PKWiU w grupowaniu 58.29.32.0 - Oprogramowanie użytkowe pobierane z Internetu. Oprogramowanie jest pobierane w trybie on-line, a z Aplikacji nie da się korzystać bez podłączenia do Wi-Fi lub Internetu.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że do przychodów ze sprzedaży majątkowych praw do Aplikacji będących oprogramowaniem pobieranym w trybie on-line zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 2, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
