Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.635.2025.2.MS
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym oraz dostawa na rzecz pracowników spółki mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, o ile spełniane są warunki zwolnienia, jednakże posiadanie kasy fiskalnej w przypadku wyłącznej sprzedaży zwolnionej z ewidencji jest nieuzasadnione.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe – w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów za pośrednictwem sklepu internetowego;
- prawidłowe – w zakresie możliwości rezygnacji z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów (również tych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia) na rzecz swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę;
- nieprawidłowe – w zakresie możliwości posiadania kasy rejestrującej w działalności, w sytuacji spełnienia przesłanek do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie:
- możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów za pośrednictwem sklepu internetowego;
- możliwości rezygnacji z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów (również tych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia) na rzecz swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę;
- możliwości posiadania kasy rejestrującej w działalności, w sytuacji spełnienia przesłanek do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej.
Uzupełnili go Państwo pismem z 7 listopada 2025 r. (wpływ 7 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
(...) (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT.
Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż elektrycznych artykułów użytku domowego. Zgodnie z Krajowym Rejestrem Sądowym, działalność Spółki obejmuje: (…)
Spółka zajmuje się sprzedażą sprzętu AGD i RTV, którą ewidencjonuje za pomocą kas fiskalnych. Kontrahentami Spółki są duże sieci sklepów i hurtownie, ale również osoby fizyczne.
Natomiast, zakres niniejszego wniosku obejmuje wyłącznie sprzedaż realizowaną za pośrednictwem sklepu internetowego Wnioskodawcy oraz zewnętrzne platformy sprzedażowe (...) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (dalej: „Klienci”).
I.Proces składania zamówienia
Klienci Spółki dokonują zakupów za pośrednictwem strony internetowej: (…), na której przedstawiony jest cały asortyment Spółki.
Klient wybiera interesujący go produkt z katalogu produktów dostępnego na stronie internetowej Spółki i dodaje go do tzw. elektronicznego koszyka. Następnie wypełnia formularz zamówienia, w którym wymagane jest podanie następujących danych:
1. Dane Klienta:
•imię i nazwisko,
•adres (ulica, numer domu/mieszkania, kod pocztowy, miejscowość, kraj),
•adres poczty elektronicznej,
•numer telefonu kontaktowego.
2. Dane dotyczące umowy sprzedaży:
•wybrany produkt/y,
•ilość zamówionych produktów,
•miejsce oraz sposób dostawy produktu/ów,
•sposób płatności.
Zgodnie z Regulaminem sklepu internetowego (...), Spółka udostępnia następujące sposoby płatności z tytułu umowy sprzedaży:
1)płatność gotówką za pobraniem przy odbiorze przesyłki,
2)płatność gotówką przy odbiorze osobistym,
3)płatność przelewem na rachunek bankowy sprzedawcy,
4)płatności elektroniczne i płatności kartą płatniczą za pośrednictwem serwisu (...),
5)płatność (...).
Płatność za pośrednictwem (...) polega na przekierowaniu Klienta w trakcie dokonywania zamówienia na stronę internetową operatora płatności. Następnie środki Klienta zostają przekazane na konta operatora, a w kolejnym kroku na rachunek bankowy Spółki.
Spółka na bieżąco otrzymuje zestawienie danych, które zawierają m.in. następujące informacje: dane klienta, numer referencyjny płatności, numer zamówienia (tożsamy z tym w systemie finansowo księgowym Spółki), kwota przelewu oraz data transakcji. Na podstawie tych danych Spółka bez żadnego problemu jest w stanie zidentyfikować poszczególne płatności oraz Klientów, którzy dokonali danej transakcji.
Spółka nie wyklucza także, że w przyszłości, poza dotychczasowymi formami płatności zostaną wprowadzone również inne takie jak: płatność kartą płatniczą online, która pozwala dokonać płatności przez wpisanie 16-cyfrowego numeru karty płatniczej i 3-cyfrowego kodu z odwrotu karty, czy też płatność odroczona.
Po złożeniu przez Klienta zamówienia za pomocą formularza zamówienia, sprzedawca niezwłocznie potwierdza jego otrzymanie oraz jednocześnie przyjmuje zamówienie do realizacji. Potwierdzenie otrzymania zamówienia i jego przyjęcie do realizacji następuje poprzez przesłanie przez sprzedawcę Klientowi stosownej wiadomości e-mail na podany w trakcie składania zamówienia adres poczty elektronicznej Klienta, która zawiera co najmniej oświadczenia sprzedawcy o otrzymaniu zamówienia i o jego przyjęciu do realizacji oraz potwierdzenie zawarcia umowy sprzedaży.
Z chwilą otrzymania przez Klienta powyższej wiadomości e-mail, zostaje zawarta umowa sprzedaży między Klientem a sprzedawcą.
Następnie wybrany przez Klienta towar, znajdujący się w magazynie Spółki, zostaje wysłany do Klienta. Spółka udostępnia Klientowi następujące sposoby dostawy lub odbioru produktu:
1)przesyłka kurierska,
2)przesyłka kurierska pobraniowa,
3)przesyłka przez urządzenia typu paczkomat, czy też przez punkty dostaw, które mogą być zarządzane przez różne podmioty,
4)odbiór osobisty (podkreślić należy jednak, że sprzedaż z odbiorem osobistym nie jest przedmiotem niniejszego wniosku).
W przypadku płatności za pobraniem, kurier pobiera płatność w formie gotówki lub za pomocą terminala płatniczego. Zebrane kwoty są przekazywane przez firmę kurierską przelewem na rachunek bankowy Spółki.
II.Sprzedaż na rzecz pracowników Spółki
Poza działalnością sprzedażową opisaną powyżej, Spółka przewiduje możliwość zbywania używanych składników majątku, w szczególności sprzętu elektronicznego (takiego jak np. komputery czy telefony) oraz samochodów wykorzystywanych dotychczas w działalności gospodarczej. Nabywcami tych rzeczy będą osoby fizyczne będące pracownikami Spółki. Przez pracowników, należy rozumieć zarówno osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, jak i osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. umowy zlecenia lub umowy o dzieło.
Dotychczas sprzedaż na rzecz osób fizycznych była ewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obecnie Spółka rozważa likwidację kas rejestrujących, z uwagi na sprzedaż na rzecz osób fizycznych wyłącznie w wyżej opisany sposób (w pkt I i II). Rozważane jest pozostawienie jednej kasy rejestrującej, na wypadek, gdyby pojawiła się w przyszłości sprzedaż na rzecz osoby fizycznej w inny niż opisany wyżej sposób.
W uzupełnieniu do wniosku odpowiadając na zadane pytania, wskazali Państwo:
1. Proszę skonkretyzować i wymienić jakie dokładnie sposoby płatności oraz sposoby dostawy Państwo stosują/będą stosowali w sklepie internetowym prowadząc sprzedaż wysyłkową i są objęte pytaniem nr 1?
Spółka aktualnie udostępnia następujące sposoby płatności, które objęte są pytaniem 1:
• płatność gotówką za pobraniem przy odbiorze przesyłki – kurier pobiera płatność w formie gotówki lub za pomocą terminala płatniczego. Zebrane kwoty są przekazywane przez firmę kurierską przelewem na rachunek bankowy Spółki;
• płatność przelewem na rachunek bankowy sprzedawcy;
• płatności elektroniczne i płatności kartą płatniczą za pośrednictwem np. serwisu (...);
• płatność (...).
Jednocześnie Spółka planuje udostępnić następujące sposoby płatności objęte pytaniem 1:
• płatność kartą płatniczą online, która pozwala dokonać płatności przez wpisanie 16-cyfrowego numeru karty płatniczej i 3-cyfrowego kodu z odwrotu karty;
• płatność odroczona – Spółka na mocy umowy podpisanej z operatorem umożliwi klientom dokonanie płatności za zakupy w ciągu ustalonej przez operatora liczby dni od dokonania zakupu. Klient wpłaci pieniądze do operatora. W przypadku wybrania tego rodzaju płatności Spółka otrzyma płatność za towary od operatora. Proces płatności dokonywany będzie za pośrednictwem banku.
Sposoby dostawy objęte pytaniem 1:
•przesyłka kurierska;
•przesyłka kurierska pobraniowa;
•przesyłka przez urządzenia typu paczkomat czy też przez punkty dostaw, które mogą być zarządzane przez różne podmioty.
2.Czy realizując dostawy we wszystkich wskazanych wariantach, tj. wymienionych w odpowiedzi na pytanie nr 1 sposobach płatności i metodach dostawy:
• dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi;
• zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na Państwa rachunek bankowy lub na Państwa rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jesteście Państwo członkiem;
• z Państwa ewidencji i dowodów bankowych jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar? Czy w każdym przypadku posiadają/będą Państwo posiadali dane nabywcy, w tym jego adres?
Spółka przedstawiła odpowiedzi:
Sposoby płatności:
• płatność gotówką za pobraniem przy odbiorze przesyłki:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres podany przez nabywcę
• płatność przelewem na rachunek bankowy sprzedawcy:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę
• płatności elektroniczne i płatności kartą płatniczą za pośrednictwem serwisu (...):
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę
• płatność (...) :
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę.
• płatność kartą płatniczą online:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę.
• płatność odroczona:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę.
Sposoby dostawy:
• przesyłka kurierska:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę.
• przesyłka kurierska pobraniowa:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę.
• przesyłka przez urządzenia typu paczkomat czy też przez punkty dostaw, które mogą być zarządzane przez różne podmioty:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę.
3. Proszę o wyjaśnienie sprzeczności wynikających z treści wniosku i jednoznacznie wskazać czy przedmiotem Państwa sprzedaży są/będą towary wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2024 r. poz. 1902)?
Sformułowanie „Spółka zajmuje się sprzedażą sprzętu AGD i RTV” opisuje jedynie pełny profil działalności Spółki, niemniej wniosek w zakresie pytania 1 dotyczy wyłącznie towarów z zakresu AGD, które Spółka oferuje swoim kontrahentom np. blendery, czajniki, ekspresy do kawy, miksery, sokowirówki, odkurzacze, żelazka, masażery, lokówki, depilatory, prostownice do włosów, lodówki, zmywarki, deski do krojenia. W związku z tym, przedmiotem sprzedaży nie są/nie będą towary wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Inaczej jest w przypadku pytania 2, który dotyczy sprzedaży używanego sprzętu elektronicznego (takiego jak np. komputery czy telefony) oraz używanych samochodów na rzecz pracowników Spółki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. W tym przypadku przedmiotem sprzedaży będą towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-n rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
4. Czy w przypadku odbioru towaru przez nabywcę z paczkomatu, towar ten będzie do paczkomatu dostarczany przez kuriera lub Pocztę Polską? Jeżeli nie, to proszę wskazać przez kogo sprzedany towar jest umieszczany w paczkomacie.
W przypadku odbioru towaru przez nabywcę z paczkomatu, towar ten będzie do paczkomatu dostarczany przez kuriera lub Pocztę Polską.
5. Czy w przypadku dostawy towaru do paczkomatu, będą Państwo również w posiadaniu danych nabywcy, w tym jego adresu?
W przypadku dostawy towaru do paczkomatu, Spółka będzie w posiadaniu danych nabywcy, w tym jego adresu, podany przez nabywcę oraz adres paczkomatu, do którego przesyłka ma być dostarczona.
6. Czy w przypadku płatności (...), będą Państwo w posiadaniu danych nabywcy, w tym jego adresu?
W przypadku płatności (...) Spółka będzie w posiadaniu danych nabywcy, w tym jego adresu, podany przez nabywcę.
7. Czy w przypadku sprzedaży z odroczonym terminem płatności cała kwota należna za sprzedany towar wpłynie każdorazowo na Państwa rachunek bankowy?
W przypadku sprzedaży z odroczonym terminem płatności cała kwota należna za sprzedany towar wpłynie każdorazowo na rachunek bankowy Spółki.
8. Pytania dotyczące kasy, o której mowa w pytaniu nr 3 Państwa wniosku:
— Czy ww. kasa rejestrująca, była ufiskalniona? Jeżeli tak, proszę wskazać kiedy
Wskazali Państwo, że kasa została ufiskalniona 30 czerwca 2011 r.
— Czy skorzystali Państwo z ulgi na ww. kasę rejestrującą? Jeżeli tak, to proszę wskazać kiedy?
Państwa odpowiedź: Tak, w 2011 r.
— Po jakim czasie od ufiskalnienia ww. kasy, nastąpi zaprzestane ewidencjonowania przez Państwa na niej sprzedaży?
Państwa odpowiedź: Zaprzestanie ewidencjonowania ma nastąpić od 1 stycznia 2026 r.
— W jakim celu chcą Państwo pozostawić ww. kasę po zaprzestaniu na niej ewidencjonowania sprzedaży?
Państwa odpowiedź: Rozważane jest pozostawienie jednej kasy rejestrującej, tylko na wypadek gdyby pojawiła się w przyszłości sprzedaż na rzecz osoby fizycznej w inny niż opisany we wniosku sposób.
— Czy chcą Państwo zmienić przeznaczenie ww. kasy na kasę rezerwową?
Państwa odpowiedź: Nie.
— Czy dokonają Państwo odczytu pamięci fiskalnej ww. kasy?
Państwa odpowiedź: Pamięć kasy jest odczytywana i archiwizowana w przypadku wymiany pamięci w kasie fiskalnej.
— Jakiego typu to jest kasa (np. kasa on-line, wirtualna, z elektronicznym zapisem kopii)?
Kasa fiskalna jest z elektronicznym zapisem kopii.
— Czy ww. kasa będzie pozostawała w bezczynności? Jak długo planują Państwo pozostawić ją w bezczynności?
Państwa odpowiedź: Kasa będzie pozostawała w bezczynności do momentu w którym zgodnie z przepisami, sprzedaż będzie musiała być zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej (zmiana przepisów).
Pytania
1. Czy w związku z prowadzoną działalnością polegającą na sprzedaży wysyłkowej, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT w związku z § 2 ust. 1 Rozporządzenia oraz poz. 41 załącznika do Rozporządzenia?
2. Czy w przypadku sprzedaży używanego sprzętu elektronicznego lub używanych samochodów na rzecz osoby fizycznej będącej pracownikiem Spółki zatrudnionym na podstawie umowy o pracę Wnioskodawca jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
3. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka, prowadząc działalność polegającą na sprzedaży wysyłkowej, przy spełnieniu przesłanek zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT w związku z § 2 ust. 1 Rozporządzenia oraz poz. 41 załącznika do Rozporządzania może posiadać kasę rejestrującą, lecz nie używać jej do ewidencjonowania sprzedaży?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona sprzedaż wysyłkowa, której możliwości dostarczenia towaru oraz metody płatności zostały zaprezentowane we wniosku objęta jest zwolnieniem z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, z uwagi na spełnienie warunków zawartych w poz. 41 załącznika do Rozporządzenia, które stanowi o zwolnieniu z tego obowiązku.
2. Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży używanego sprzętu elektronicznego oraz używanych samochodów na rzecz pracowników Spółki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
3. W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Spółka spełnia przesłanki zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jest ona uprawniona do posiadania kasy rejestrującej, lecz bez obowiązku wykorzystywania jej do ewidencjonowania tej sprzedaży.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej co do zasady podlega ewidencjonowaniu za pomocą kasy fiskalnej.
Na mocy ust. 3a pkt 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
W art. 111 ust. 8 ustawy o VAT wskazano jednak, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Na podstawie powyższego przepisu wydano rozporządzenie, gdzie w § 2 ust. 1 wskazano, że zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku (dalej: „załącznik”) do rozporządzenia.
Z kolei § 4 Rozporządzenia określa wyjątki od zwolnień opisanych w załączniku.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwolnień opisanych w załączniku do rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy określonych tam towarów.
W poz. 41 załącznika wskazano, że zwolnieniu podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
W konsekwencji, aby sprzedaż podlegała temu zwolnieniu, musi ona łącznie spełniać następujące warunki:
• sprzedaż musi zostać zrealizowana na odległość – w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
• płatność musi zostać dokonana w całości za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK),
• sprzedawca musi prowadzić stosowną ewidencję sprzedaży, która dokumentuje transakcje w sposób umożliwiający jednoznaczne powiązanie płatności z konkretną dostawą towarów, przy czym należy zachować wszelkie dowody wysyłki, które posiadają dane nabywcy i adres,
• towar nie podlega wyłączeniu ze zwolnienia z ewidencji zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia.
Zdaniem Spółki, jest ona uprawniona do skorzystania z ww. zwolnienia, gdyż spełnione są wszystkie warunki do jego zastosowania.
Warunek nr 1
Ustawodawca nie zdefiniował w rozporządzeniu pojęcia „dostawy towarów w systemie wysyłkowym”. Odwołując się jednak do dyrektyw wykładni językowej, należy wnioskować, że tego typu sprzedaż ma miejsce w przypadku, gdy klient zamawia towary (zwykle przez Internet) z obowiązkiem dostarczenia ich do miejsca, w którym dokona odbioru tych towarów. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego „wysyłka” to „wysłanie czegoś”, „to, co się wysyła” (dostępny przez: www.sjp.pwn.pl). Wysyłać oznacza zaś m.in. „przekazać coś komuś za pośrednictwem poczty, urządzeń technicznych lub jakiejś osoby”.
Od takiej formy dostaw towarów należy odróżnić sprzedaż realizowaną stacjonarnie, gdy towar znajduje się w punkcie sprzedaży (np. w placówce handlowej) w momencie zawarcia umowy i może być od razu wydany nabywcy (w przeciwieństwie do dostawy w systemie wysyłkowym). Dostawa w systemie wysyłkowym zgodnie z rozporządzeniem jest realizowana zatem w każdym przypadku, gdy towary są dostarczane do wybranego przez klienta miejsca dostarczenia towaru. W znaczeniu potocznym sprzedaż wysyłkowa stanowi formę sprzedaży detalicznej, gdzie kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia (np. online), a następnie zamówiony towar zostaje dostarczony za pośrednictwem poczty lub kuriera do nabywcy.
Sprzedaż realizowana poprzez Spółkę odbywać się będzie wyłącznie za pośrednictwem platformy internetowej, z dostawą zakupionych towarów pod wskazany przez nabywcę adres lub do automatów paczkowych. Dostawa zamówionych towarów realizowana będzie jedynie za pośrednictwem firmy kurierskiej pod wybrany przez Klienta adres.
W przypadku dostawy pod wybrany adres, Wnioskodawca będzie posiadał w swojej ewidencji również adres Klienta, gdyż zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję i dokumentował dowody zapłaty, z których jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności zakupu dotyczyła i przez kogo została dokonana, zgodnie z ewidencją VAT oraz powiązaniem klienta, jego numeru zamówienia i numeru płatności. Z ewidencji, jak i dowodów dokumentujących zapłatę za sprzedawane towary jednoznacznie wynikać będzie jakiej czynności dotyczyła dana zapłata, tj. zakup towaru przez klienta. Wnioskodawca jest w stanie określić, którego Klienta dotyczy dana płatność i powiązać płatność z konkretnym zamówieniem.
Warunek 2
Zgodnie z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, dostawca towaru ma otrzymywać w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (rachunek bankowy). Oznacza to, że wyłączeniu podlega zapłata gotówkowa.
Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, obecnie Spółka oferuje Klientom następujące formy płatności:
1) płatność gotówką za pobraniem przy odbiorze przesyłki,
2) płatność gotówką przy odbiorze osobistym,
3) płatność przelewem na rachunek bankowy sprzedawcy,
4) płatności elektroniczne i płatności kartą płatniczą za pośrednictwem serwisu (...),
5) płatność (...).
W przyszłości jednak Spółka może wprowadzić także inne formy płatności, takie jak:
1) płatność kartą płatniczą online.
W opinii Wnioskodawcy wszystkie powyższe formy płatności, zarówno stosowane obecnie, jak i planowane do wdrożenia w przyszłości spełniają warunek o którym mowa w poz. 41 załącznika do rozporządzenia, tj. stanowią zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem).
Powyżej przedstawione stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych np.:
1) w interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.682.2023.2.KP: „Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy wskazać, że warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z pozycją 37 załącznika do niego zostaną spełnione, bowiem w związku z dokonanymi zamówieniami konsument będzie dokonywał: płatności kartą płatniczą, która pozwala płacić zbliżeniowo lub po podaniu kodu PIN (do przyjęcia takiej płatności konieczny jest terminal), kartą płatnicza online, która pozwala dokonać płatności przez wpisanie 16-cyfrowego numeru karty płatniczej i 3-cyfrowego kodu z odwrotu karty, płatność (...), zlecenie przelewu bankowego (przelew na rachunek). Tym samym, w wyniku ww. formy płatności Państwo dostawać będą środki pieniężne na rachunek bankowy. Jednocześnie wskazali Państwo, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynikać będzie jednoznacznie jakiej ta zapłata czynności konkretnie dotyczyła i dla kogo była realizowana. Ponadto, co istotne nie będą Państwo dokonywać świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W szczególności nie prowadzicie Państwo stacjonarnej placówki gastronomicznej, w tym również sezonowo, oraz nie świadczycie Państwo usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering). Nie prowadzicie Państwo restauracji ani żadnej działalności gastronomicznej”.
2) w interpretacji indywidualnej z dnia 16 czerwca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.271.2021.1.MN: „Z opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna (...). Sprzedaż towarów odbywa się przede wszystkim na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (Klientów).
Po wyborze towarów Klient ma możliwość wyboru formy płatności, takiej jak:
• przelew tradycyjny,
• przelew za pośrednictwem serwisów operatorów płatniczych takich jak (...),
• płatność gotówkowa za pobraniem przy odbiorze (podmiot odbierający płatność od Klienta przekazuje Spółce otrzymane środki w formie przelewu bankowego, Spółka posiada informacje jakich konkretnie zamówień wpłata dotyczy),
• płatność kartą płatniczą (przez Internet) (...)
Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych”.
Płatności za dokonane dostawy, realizowane za pośrednictwem Operatora, będą finalnie zawsze wpływały na rachunek bankowy Spółki, niezależnie od sposobu zapłaty wybranego przez Klienta. Udział Operatora jako pośrednika w realizacji płatności przez Klienta nie skutkuje brakiem możliwości zastosowania zwolnienia, ponieważ udział pośrednika nie zmienia tego, że płatność faktycznie wpływa bowiem na rachunek bankowy Spółki.
Podsumowując, w ocenie Spółki, warunek zwolnienia dotyczący przekazania Spółce całości zapłaty za towar za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej jest spełniony w każdej z przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego form płatności. Niezależnie bowiem od wybranej przez Klienta formy płatności dostępnej w systemie płatności, zapłacone przez niego środki trafią na rachunek bankowy Spółki.
Warunek nr 3
Zdaniem Spółki, na podstawie posiadanej przez nią dokumentacji jest ona w stanie ustalić, jakiej transakcji dotyczy otrzymana wpłata.
Klient przy każdym zamówieniu, bez względu na to czy jest ono dokonywane przez zarejestrowane przez niego konto czy też bez rejestracji, jest obowiązany do podania identyfikujących go danych (w tym adresu). Każde zamówienie posiada indywidualny numer, który umożliwia powiązanie go z konkretną wpłatą. Powiązanie wpłaty i danego nabywcy oraz jego zamówienia będzie możliwe dzięki indywidualnemu numerowi zamówienia.
Każdorazowo więc Spółka będzie w posiadaniu informacji, którego zamówienia oraz nabywcy dotyczy dana wpłata. Tym samym, z ewidencji i dowodów posiadanych przez Spółkę, będzie zawsze wynikać, jakiej transakcji dotyczyła zapłata oraz na czyją rzecz została dokonana.
Warunek nr 4
§ 4 Rozporządzenia zawiera katalog towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych, wskazanych w tym przepisie dostaw towarów i usług, których Wnioskodawca nie świadczy.
Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedmiotem sprzedaży Spółki nie są towary wymienione w § 4 Rozporządzenia.
Reasumując, zdaniem Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprzedaż produktów za pośrednictwem sklepu internetowego, dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wynika to z faktu, że Spółka, w jej ocenie, będzie ona uprawniona do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o § 2 ust. 1 w zw. z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.
Stanowisko prezentowane przez Spółkę zostało potwierdzone w licznych interpretacjach wydanych przez organy podatkowe, w tym m.in. w następujących interpretacjach podatkowych:
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 sierpnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.590.2025.2.JG,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 sierpnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.515.2025.1.KP,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 czerwca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.435.2025.2.ALN,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.97.2022.1.MN,
•interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 maja 2021 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Jak już wskazano powyżej, zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku.
Z kolei w § 4. ust. 1 rozporządzenia ustawodawca wymienił enumeratywnie zarówno dostawy towarów, jaki i świadczone usługi w stosunku do których, co do zasady, podatnik ma bezwzględny obowiązek ewidencjonowania takiej sprzedaży na kasie rejestrującej.
W zakresie dostawy zwolnień nie stosuje się w przypadku:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
- ciągników,
- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
- pojazdów silnikowych do transportu towarów,
- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
- z wyłączeniem motocykli,
h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l) sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
v) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar.
Jednocześnie, art. § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia stanowi, że wyłączenia z pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-n, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 39 załącznika do rozporządzenia.
Pozycja 39 załącznika precyzuje natomiast, że chodzi o dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
Tym samym, w ocenie Spółki, zasadne jest, aby Wnioskodawca odstąpił od rejestracji na kasie fiskalnych przedmiotowych dostaw na rzecz pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Powyższe znajduje uzasadnienie w wydanych interpretacjach indywidualnych m.in.:
1) interpretacja indywidualna z dnia 20 listopada 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.563.2024.1.KK: „Odnosząc się do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz Państwa pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) towarów takich jak komputery, pendrive, należy zauważyć, że są to towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia. Jednakże, jak już wyżej wskazano, stosownie do § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, ograniczenia wynikające z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie mają zastosowania do dostaw towarów takich jak komputery, pendrive, jeżeli są one sprzedawane na rzecz pracowników.
Zatem, w odniesieniu do sprzedaży towarów takich jak komputery, pendrive oraz pozostałych towarów niewymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia na rzecz pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia.”
2) interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.673.2024.1.NW: „Odnosząc się do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz Państwa pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) towarów takich jak komputery (PKWiU 26 i 27.11) oraz pendrive, należy zauważyć, że są to towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia. Jednakże, jak już wyżej wskazano, stosownie do § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, ograniczenia wynikające z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie mają zastosowania do dostaw towarów takich jak komputery (PKWiU 26 i 27.11) oraz pendrive, jeżeli są one sprzedawane na rzecz pracowników”.
3) interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.783.2024.1.JM: „Odnosząc się do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz Państwa pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) towarów takich jak komputery, laptopy, notebooki, telefony, aparaty fotograficzne, pendrive, karty do aparatów fotograficznych, należy zauważyć, że są to towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia. Jednakże, jak już wyżej wskazano, stosownie do § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, ograniczenia wynikające z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k rozporządzenia do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie mają zastosowania do dostaw towarów takich jak komputery, laptopy, notebooki, telefony, aparaty fotograficzne, pendrive, karty do aparatów fotograficznych, jeżeli są one sprzedawane na rzecz pracowników.
Zatem, w odniesieniu do sprzedaży towarów takich jak komputery, laptopy, notebooki, telefony, aparaty fotograficzne, pendrive, karty do aparatów fotograficznych oraz pozostałych towarów niewymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia na rzecz pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) mogą/będą mogli Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia”.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Spółka może posiadać kasę rejestrującą, ale nie ma obowiązku jej wykorzystywania, o ile cała sprzedaż odbywa się w modelu wysyłkowym i spełnia przesłanki zwolnienia określone w § 2 ust. 1 w związku z poz. 41 załącznika do rozporządzenia. Sam fakt posiadania kasy rejestrującej nie generuje bowiem obowiązku ewidencjonowania sprzedaży, ponieważ obowiązek ten dotyczy wyłącznie czynności podlegających ewidencji, a nie posiadania sprzętu.
Istotne jest bowiem to, czy sprzedaż mieści się w granicach zwolnienia przewidzianego w rozporządzeniu, a nie to, jakie wyposażenie techniczne znajduje się w posiadaniu przedsiębiorcy. W konsekwencji należy uznać, że Spółka, prowadząc sprzedaż w modelu wysyłkowym i spełniając przesłanki zwolnienia, o którym mowa w poz. 41 rozporządzenia nie ma obowiązku używania posiadanej kasy rejestrującej. Kasa może jednak pozostać w jej dyspozycji w charakterze urządzenia rezerwowego, które zostanie uruchomione dopiero wówczas, gdy pojawią się transakcje wyłączające zwolnienie.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy sam fakt posiadania kasy rejestrującej nie przesądza o obowiązku jej używania. Istotne znaczenie ma wyłącznie charakter prowadzonej sprzedaży oraz spełnienie warunków zwolnienia przewidzianego w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 41 Załącznika do rozporządzenia. W konsekwencji, dopóki Spółka prowadzi sprzedaż wyłącznie w modelu wysyłkowym i spełnia wskazane przesłanki zwolnienia, nie jest zobligowana do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej, choć może utrzymywać ją jako urządzenie rezerwowe na wypadek pojawienia się transakcji wyłączających to zwolnienie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- prawidłowe – w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów za pośrednictwem sklepu internetowego;
- prawidłowe – w zakresie możliwości rezygnacji z ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży towarów (również tych wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b-k Rozporządzenia) na rzecz swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę;
- nieprawidłowe – w zakresie możliwości posiadania kasy rejestrującej, w sytuacji spełnienia przesłanek do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zgodnie z poz. 41 załącznika do rozporządzenia ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących korzysta:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1) dostawy:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
- ciągników,
- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
- pojazdów silnikowych do transportu towarów,
- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
– z wyłączeniem motocykli,
h) komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i) wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j) wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k) silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l) sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s) wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t) wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u) węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2)świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n) parkingu samochodów i innych pojazdów,
o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
· dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
· dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
· z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
· przedmiotem dostawy nie są towary, wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż elektrycznych artykułów użytku domowego. Zajmują się Państwo sprzedażą sprzętu AGD i RTV, którą ewidencjonują za pomocą kas fiskalnych. Kontrahentami Spółki są duże sieci sklepów i hurtownie, ale również osoby fizyczne. W swoim sklepie internetowym sprzedają/będą Państwo sprzedawać wyłącznie towary z zakresu AGD, np. blendery, czajniki, ekspresy do kawy, miksery, sokowirówki, odkurzacze, żelazka, masażery, lokówki, depilatory, prostownice do włosów, lodówki, zmywarki, deski do krojenia. W związku z tym, przedmiotem sprzedaży nie są/nie będą towary wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka aktualnie udostępnia następujące sposoby płatności:
• płatność gotówką za pobraniem przy odbiorze przesyłki – kurier pobiera płatność w formie gotówki lub za pomocą terminala płatniczego. Zebrane kwoty są przekazywane przez firmę kurierską przelewem na rachunek bankowy Spółki;
• płatność przelewem na rachunek bankowy sprzedawcy;
• płatności elektroniczne i płatności kartą płatniczą za pośrednictwem np. serwisu (...);
• płatność (...).
Jednocześnie Spółka planuje udostępnić w ww. przypadkach następujące sposoby płatności:
• płatność kartą płatniczą online, która pozwala dokonać płatności przez wpisanie 16-cyfrowego numeru karty płatniczej i 3-cyfrowego kodu z odwrotu karty;
• płatność odroczona – Spółka na mocy umowy podpisanej z operatorem umożliwi klientom dokonanie płatności za zakupy w ciągu ustalonej przez operatora liczby dni od dokonania zakupu. Klient wpłaci pieniądze do operatora. W przypadku wybrania tego rodzaju płatności Spółka otrzyma płatność za towary od operatora. Proces płatności dokonywany będzie za pośrednictwem banku.
Sposoby dostawy:
•przesyłka kurierska;
•przesyłka kurierska pobraniowa;
•przesyłka przez urządzenia typu paczkomat czy też przez punkty dostaw, które mogą być zarządzane przez różne podmioty.
Realizując dostawy we wszystkich ww. wskazanych wariantach sposobach płatności i metodach dostawy:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność wpływa/będzie wpływała w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres podany przez nabywcę.
Na podstawie tak przedstawionego opisu sprawy powzięli Państwo wątpliwość, czy przy sprzedaży wysyłkowej towarów z zakresu AGD np. blenderów, czajników, ekspresów do kawy, mikserów, sokowirówek, odkurzaczy, żelazek, masażerów, lokówek, depilatorów, prostownic do włosów, lodówek, zmywarek, desek do krojenia, mogą/będą mogli Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości, wskazać należy, że zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika do niego – zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży wysyłkowej ww. towarów z zakresu AGD, które Spółka oferuje swoim klientom.
Z wniosku wynika, że prowadzą/będą prowadzić Państwo sprzedaż i:
- dostawy są/będą realizowane w systemie wysyłkowym pocztą lub przesyłkami kurierskimi,
- zapłata za wykonaną czynność zostanie dokonana/będzie dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki,
- z ewidencji i dowodów bankowych posiadanych przez Spółkę jednoznacznie wynika/będzie wynikało, jakiego zamówienia dotyczy/będzie dotyczyła zapłata, i któremu nabywcy dostarczono/będzie dostarczony sprzedany towar,
- Spółka posiada/będzie posiadać dane nabywcy, w tym jego adres, podany przez nabywcę
- sprzedawane towary nie są/nie będą wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia.
Zatem, w stosunku do sprzedaży w systemie wysyłkowym, przedstawionych we wniosku towarów z zakresu AGD np. blenderów, czajników, ekspresów do kawy, mikserów, sokowirówek, odkurzaczy, żelazek, masażerów, lokówek, depilatorów, prostownic do włosów, lodówek, zmywarek, desek do krojenia, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31 grudnia 2027 r., na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.
Tym samym, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
We wniosku wskazali Państwo również, że poza działalnością sprzedażową opisaną powyżej, Spółka przewiduje możliwość zbywania używanych składników majątku, w szczególności sprzętu elektronicznego (takiego jak np. komputery czy telefony) oraz samochodów wykorzystywanych dotychczas w działalności gospodarczej. Nabywcami tych rzeczy będą osoby fizyczne będące pracownikami Spółki.
W związku z powyższym, mają Państwo wątpliwości, czy w przypadku sprzedaży używanego sprzętu elektronicznego lub używanych samochodów, na rzecz osoby fizycznej będącej pracownikiem Spółki zatrudnionej na podstawie umowy o pracę, są/będą Państwo uprawnieni do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Pod poz. 39 załącznika do rozporządzenia została wymieniona:
Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn., że dotyczy konkretnej czynności.
Jak już wcześniej wskazano – zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Jednakże na podstawie § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-n, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 39 załącznika do rozporządzenia.
W poz. 39 załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostały wymienione realizowane przez podatnika świadczenie usług i dostawa towarów na rzecz jego pracowników.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277):
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Odnosząc się do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz Państwa pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) sprzętu elektronicznego np. komputerów czy telefonów, należy zauważyć, że są to towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h oraz i rozporządzenia. Jednakże, jak już wyżej wskazano, stosownie do § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-n, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 39 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, ograniczenia wynikające z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h oraz i rozporządzenia do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie mają zastosowania do dostaw sprzętu elektronicznego np. komputerów czy telefonów, jeżeli są one sprzedawane na rzecz pracowników.
Zatem, w odniesieniu do sprzedaży używanych składników majątku, tj. komputerów, czy telefonów oraz samochodów, na rzecz pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) mogą/będą mogli Państwo do 31 grudnia 2027 r. korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 39 załącznika do tego rozporządzenia.
Tym samym, Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą możliwości posiadania kasy rejestrującej, mimo spełnienia przesłanek do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej we wniosku sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT w związku z § 2 ust. 1 rozporządzenia oraz poz. 39 i 41 załącznika do rozporządzania.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że dotychczas sprzedaż na rzecz osób fizycznych ewidencjonowali Państwo przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obecnie rozważają Państwo likwidację kas rejestrujących, z uwagi na sprzedaż na rzecz osób fizycznych wyłącznie w wyżej opisany sposób we wniosku. Dodatkowo, z przedstawionych informacji wynika, że rozważają Państwo pozostawić jedną kasę rejestrującą, tylko na wypadek gdyby pojawiła się w przyszłości sprzedaż na rzecz osoby fizycznej w inny, niż opisany we wniosku sposób. Kasa, która ma pozostać w sklepie internetowym, została ufiskalniona 30 czerwca 2011 r. W 2011 r. skorzystali też Państwo z ulgi na ww. kasę rejestrującą. Planują Państwo, że zaprzestanie ewidencjonowania ma nastąpić od 1 stycznia 2026 r. Jest to kasa fiskalna z elektronicznym zapisem kopii.
Jak wyżej rozstrzygnięto, w stosunku do sprzedaży w systemie wysyłkowym, przedstawionych we wniosku towarów z zakresu AGD np. blenderów, czajników, ekspresów do kawy, mikserów, sokowirówek, odkurzaczy, żelazek, masażerów, lokówek, depilatorów, prostownic do włosów, lodówek, zmywarek, desek do krojenia, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31 grudnia 2027 r., na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia. Natomiast, w odniesieniu do sprzedaży używanych składników majątku, tj. komputerów, czy telefonów oraz samochodów, na rzecz pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) mogą/będą mogli Państwo do 31 grudnia 2027 r. korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 39 załącznika do tego rozporządzenia.
Podkreślić należy, że przepisy w zakresie kas rejestrujących nie zabraniają ewidencjowania na kasie fiskalnej sprzedaży, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień – podatnicy mogą dobrowolnie ewidencjonować te czynności na kasie fiskalnej. Przepisy dotyczące podatku VAT nie zabraniają również ewidencjonowania takiej sprzedaży na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą za pomocą kas rejestrujących.
Należy zauważyć, że podatnicy mogą różnie kształtować strukturę prowadzonej sprzedaży. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej – mogą prowadzić zarówno czynności objęte zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak i czynności nieobjęte tym zwolnieniem.
Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2025 r. poz. 845).
Zgodnie z § 35 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) w terminie 5 dni od dnia sporządzenia protokołu, o którym mowa w pkt 2, składa go do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wraz z:
a) raportem fiskalnym rozliczeniowym oraz
b) wnioskiem o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Stosownie do § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, gdy wystąpiły okoliczności określone w § 47, podatnik sporządza i składa do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu, o którym mowa w § 47 ust. 4.
W myśl § 37 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.
Podkreślić ponownie należy, że przepisy w zakresie kas rejestrujących nie zabraniają ewidencjowania na kasie fiskalnej sprzedaży, która korzysta ze zwolnienia przedmiotowego określonego w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień – podatnicy mogą dobrowolnie ewidencjonować te czynności na kasie fiskalnej. Przepisy dotyczące podatku VAT nie zabraniają również ewidencjonowania takiej sprzedaży na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą za pomocą kas rejestrujących.
W konsekwencji powyższego, uznać należy, że w przypadku prowadzenia wyłącznie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej zgodnie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 i poz. 41 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, mogą Państwo zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej i ją wyrejestrować, ale nie mają Państwo takiego obowiązku.
Dodatkowo z wniosku wynika, że nie wykluczają Państwo, że może pojawić się w przyszłości sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w inny sposób niż opisany we wniosku, również nie chcą Państwo pozostawić tej kasy jako kasy rezerwowej.
Podsumowując, stwierdzam, że mogą Państwo zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej i ją wyrejestrować, ale nie mają Państwo takiego obowiązku. Zatem, mogą Państwo pozostawić jedną kasę.
Jednak ze względu na informację zawartą w opisie sprawy, że nie będą Państwo zmieniać przeznaczenia kasy na kasę rezerwową i jednocześnie wskazaniami że: „Kasa może jednak pozostać w jej dyspozycji w charakterze urządzenia rezerwowego (…)” oraz „może utrzymywać ją jako urządzenie rezerwowe”, należy uznać Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności w interpretacji nie rozstrzygano zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej w przypadku sprzedaży towarów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy odbiorze osobistym i/lub płatności gotówką.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
