Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.579.2025.1.KC
Jednorazowe świadczenie pieniężne wypłacane na rzecz dzieci z tytułu śmierci rodzica w wyniku konfliktu zbrojnego, otrzymane od ukraińskich instytucji przez polskich rezydentów podatkowych, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce jako świadczenie rodzinne na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 10 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani obywatelką Ukrainy, zamieszkującą na stałe w Polsce. Posiada Pani polską rezydencję podatkową. Wraz z Panią w Polsce zamieszkuje jej syn i córka. Córka jest osobą niepełnoletnią i jej sytuacji dotyczy niniejszy wniosek.
Pani były mąż i ojciec jej obojga dzieci zginął w Ukrainie wskutek konfliktu zbrojnego. Wobec tego otrzymała Pani informację z Ministerstwa Obrony Ukrainy – Rejonowego Terytorialnego Centrum Rekrutacji oraz Pomocy Społecznej, w której wskazano, że Pani dzieci uprawnione są do otrzymania świadczeń z tytułu śmierci ich rodzica (tj. ojca) w związku z konfliktem zbrojnym.
Świadczenie jest i będzie wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach wspierających rodzinę (świadczeniach rodzinnych) obowiązujących na Ukrainie (...).
Zgodnie z informacją ze strony Ministerstwa Obrony Ukrainy – Rejonowego Terytorialnego Centrum Rekrutacji oraz Pomocy Społecznej, zostało naliczone jednorazowe świadczenie pieniężne. Wypłata świadczenia odbywa się w kolejności według daty otrzymania dokumentów przez Departament Zabezpieczenia Społecznego Ministerstwa Obrony Ukrainy. Zgodnie z regulacjami krajowymi Ukrainy, jednorazowe świadczenie pieniężne wypłacane jest etapami: w pierwszym etapie – część przydzielonej kwoty jednorazowego świadczenia, reszta niezapłaconej kwoty jednorazowego świadczenia pieniężnego (naliczonej kwoty) – co miesiąc w ratach, przez 40 kolejnych miesięcy. Po tym okresie uznaje się, że świadczenie zostało wypłacone w całości.
Świadczenie nie jest świadczeniem cyklicznym, jego wysokość nie jest uzależniona od zarobków i lat pracy zmarłego Pani małżonka, lecz świadczeniem jednorazowym, wypłacanym w transzach – pierwszej stanowiącej część świadczenia oraz 40 kolejnych, łącznie obejmujących całość świadczenia.
Niezależnie od powyższego świadczenia, Pani dzieci uprawnione są do otrzymywania renty po zmarłym na wojnie ich ojcu. Świadczenie będące przedmiotem pytania nie jest zatem tożsame z rentą, która przyznana została na podstawie innych reguł i przepisów prawa ukraińskiego.
Powzięła Pani wątpliwość, czy wpłacane środki na rzecz jej małoletniej córki są w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Pytanie
Czy jednorazowe świadczenie wypłacane przez Ministerstwo Obrony Ukrainy – Rejonowe Terytorialne Centrum Rekrutacji oraz Pomocy Społecznej z tytułu śmierci w związku z konfliktem wojennym na rzecz dzieci zmarłego obywatela Ukrainy, będących wraz z ich matką polskimi rezydentami podatkowymi, pozostaje w Polsce zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, wypłacane świadczenie pozostaje opodatkowane w Rzeczypospolitej Polskiej, ale podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega całość przychodów osób fizycznych, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej „ustawa”, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W efekcie świadczenia wypłacane przez instytucje państwowe Ukrainy pozostają w Pani przypadku lub jej dzieci, będących polskimi rezydentami podatkowymi (posiadających miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) opodatkowane w Polsce.
Świadczenie nie jest przy tym świadczeniem cyklicznym, jego wysokość nie jest uzależniona od zarobków i lat pracy zmarłego małżonka, lecz świadczeniem jednorazowym, wypłacanym w transzach – pierwszej stanowiącej część świadczenia oraz 40 kolejnych, łącznie obejmujących całość świadczenia. Po tym okresie wypłata zostaje zakończona.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
W efekcie podatnikiem zobowiązanym do wykazania kwoty przychodu jest Pani, a nie jej małoletnie dziecko.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta.
Świadczenie wypłacane przez ukraińskie jednostki socjalne nie stanowi renty, w szczególności jest to świadczenie jednorazowe, niezależne od stażu pracy czy wieku. Nie spełnia ono również warunków wskazanych w art. 12 ust. 7 ustawy, gdzie przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.
Należy również wskazać, że Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. UE L Nr 166/1 z dnia 30 kwietnia 2004 r.) rozróżnia emerytury i renty oraz świadczenia rodzinne jako odrębne świadczenia.
Instytucja renty rodzinnej przysługującej po śmierci członka rodziny została uregulowana w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Świadczenie to może otrzymać uprawniony członek rodziny po śmierci bliskiej osoby, np. zmarłego małżonka, który w chwili śmierci miał ustalone prawo do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy lub spełniał warunki wymagane do uzyskania jednego z tych świadczeń bądź też pobierał zasiłek przedemerytalny, świadczenie przedemerytalne lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Natomiast na gruncie ustawodawstwa krajowego, świadczenia rodzinne wypłacane są na podstawie przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych. Zgodnie z art. 2 ustawy o świadczeniach rodzinnych, świadczeniami rodzinnymi są:
1)zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;
2)świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny oraz świadczenie pielęgnacyjne;
3)zapomoga wypłacana przez gminy, na podstawie art. 22a;
3a) świadczenia wypłacane przez gminy na podstawie art. 22b;
4)jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka;
5)świadczenie rodzicielskie.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy, zwolnieniu z podatku podlegają świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Cytowany przepis ustawy nie stanowi o tym, by zwolnienie z podatku dotyczyło jedynie wskazanych w ustawie świadczeń rodzinnych wymienionych w ustawie o świadczeniach rodzinnych, lecz odnosi się do ogólnej definicji przepisów o świadczeniach rodzinnych. W efekcie dopuszczalnym jest stosowanie w tym zakresie analogii wynikających z przepisów ukraińskich. W tym zakresie należy wskazać, że:
a)wypłaty dokonuje Rejonowe Terytorialne Centrum Rekrutacji oraz Pomocy Społecznej, który to organ uprawniony jest do wypłaty świadczeń wspierających rodziny (świadczeń rodzinnych),
b)świadczenie nie jest rentą, lecz wsparciem socjalnym dziecka zmarłej osoby i nie wynika z przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym lub rentowym.
W efekcie, właściwym jest zastosowanie zwolnienia z opodatkowania tego świadczenia z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na mocy art. 3 ust. 1a omawianej ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że jest Pani obywatelką Ukrainy, zamieszkującą na stałe w Polsce. Posiada Pani polską rezydencję podatkową. Wraz z Panią w Polsce zamieszkuje m.in. Pani małoletnia córka. Ojciec Pani córki zginął w Ukrainie wskutek konfliktu zbrojnego. Z uwagi na to, Pani córka otrzymała m.in. jednorazowe świadczenie pieniężne z Ukrainy.
W związku z powyższym, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. nr 63 poz. 269).
Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania jednorazowych świadczeń pieniężnych przyznanych w związku ze śmiercią członka rodziny na skutek konfliktu zbrojnego. W związku z tym, dochód ten podlega opodatkowaniu zgodnie z postanowieniami art. 21 tej konwencji („Inne dochody”).
W myśl art. 21 ust. 1 ww. konwencji:
Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Zgodnie z Komentarzem do Konwencji Modelowej, artykuł ten zawiera powszechną regułę dotyczącą dochodów, które nie są przedmiotem uregulowań w poprzednich artykułach konwencji. Dochody, o jakich mowa, nie tylko nie stanowią jasno określonej kategorii dochodów, lecz i ich źródło nie jest wyraźnie określone. Na podstawie ustępu pierwszego wyłączne prawo do opodatkowania należy do państwa miejsca zamieszkania lub siedziby. Reguła ustalona w tym ustępie ma zastosowanie niezależnie od tego, czy państwo miejsca zamieszkania lub siedziby korzysta z prawa do opodatkowania, czy też nie; w związku z tym państwo inne niż państwo miejsca zamieszkania lub siedziby nie może pobierać podatku od dochodu uzyskiwanego w tym umawiającym się państwie, nawet wtedy, gdy taki dochód nie jest opodatkowany w pierwszym państwie.
Powyższe oznacza, że dochód z tytułu wypłaty jednorazowego świadczenia pieniężnego przyznanego w związku ze śmiercią członka rodziny na skutek konfliktu zbrojnego w Ukrainie, zgodnie z ww. art. 21 ust. 1 konwencji polsko-ukraińskiej, podlega opodatkowaniu tylko w Polscena zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Na mocy art. 7 ust. 1 omawianej ustawy:
Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zwolnienia z opodatkowania zostały wymienione w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy stanowi, że:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
W kontekście powyższego podkreślić należy, że zwolnienia przedmiotowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.
Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że wolne od podatku dochodowego są m.in. świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że jednorazowe świadczenie pieniężne przyznane Pani córce w związku ze śmiercią jej ojca na skutek konfliktu zbrojnego w Ukrainie, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W opisie zdarzenia wskazała Pani bowiem, że świadczenie jest i będzie wypłacane na podstawie przepisów o świadczeniach wspierających rodzinę (świadczeniach rodzinnych) obowiązujących na Ukrainie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
