Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.822.2025.1.TK
Park Narodowy, będący zarejestrowanym podatnikiem VAT, który wykorzystuje zakupywane towary i usługi wyłącznie do czynności opodatkowanych, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia wymagań art. 86 ust. 1 i braku wykluczających przesłanek określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 listopada 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z zadaniami wykonywanymi w ramach realizowanego przedsięwzięcia pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Park Narodowy (zwany dalej Parkiem Narodowym, Parkiem, (…)) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Rodzajem działalności według PKD 9104Z jest działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
(…) Park Narodowy jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT (NIP (…)).
Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:
1) prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach (…) zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,
2) udostępnianie obszaru Parku Narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3) prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
(…) Park Narodowy w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt. 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług, będąc zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT.
(…) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.
(…) Park Narodowy uzyskuje przychody:
1)opodatkowane: ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów (…), sprzedaż trawy,
2)zwolnione: z najmu obiektu na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,
3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie (…) oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony (…), dofinansowania z funduszu leśnego (…) itp.
(…) Park Narodowy planuje realizować projekt pn. „(…)”, dofinansowany ze środków „(…)”. Projekt będzie realizowany w latach 2026-2029.
W ramach projektu będą realizowane zadania:
1.Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu przy realizacji projektu, prace polegające na opracowaniu kompletnej dokumentacji przetargowej w tym ogłoszenia, Specyfikacji Warunków Zamówienia, projektu umowy z Wykonawcą, przygotowanie Umowy z wybranym Wykonawcą, harmonogramów rzeczowo-finansowych oraz terminów wykonywania poszczególnych robót, występowanie do instytucji i urzędów w zakresie niezbędnym do realizacji robót, nadzór nad opracowywaniem kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekty techniczne, projekty wykonawcze i poszczególnych branż) wraz ze specyfikacjami technicznymi, nadzór nad opracowywaniem dokumentacji i uzyskiwaniem niezbędnych zezwoleń do realizacji projektu w tym operatu wodnoprawnego, pozwolenia na budowę, przekazania placu budowy, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, kontrola zgodności wykonywanych robót z dokumentacją projektową, wydanymi decyzjami administracyjnymi i zasadami wiedzy inżynierskiej, pełnienie funkcji Inspektora nadzoru inwestorskiego.
2.Modernizacja ścieżki przyrodniczej „(…)”:
-prace projektowe i przygotowawcze – opracowanie operatu wodnoprawnego, a w oparciu o ten dokument oraz Program Funkcjonalno-Użytkowy i Koncepcje modernizacji ścieżki przyrodniczej sporządzenie kompleksowej dokumentacji projektowej. Będzie ona obejmowała projekt budowlany, projekty techniczne i wykonawcze wraz ze specyfikacjami technicznymi, wykonania i odbioru robót, kosztorysami inwestorskimi i przedmiarami robót;
-budowa ścieżki przyrodniczej – zadanie obejmuje prace przygotowawcze inwestycji. Planuje się wykonanie kładki z materiału pochodzącego z recyklingu imitującego drewno np. kompozyt, hanit. Prace przewidują również budowę wieży widokowej, jak również montaż kamery na platformie widokowej umożliwiającej podglądanie (…) przyrody on-line. Na wejściach/wyjściach zostaną zamontowane liczniki turystów, które wspomogą Park w określaniu ilości osób odwiedzających.
3.Zakup sprzętu i wyposażenia – w ramach realizowanego projektu planowany jest zakup i montaż lunet widokowych do prowadzenia działalności edukacyjnej i informacyjno-promocyjnej w ramach przedsięwzięcia. Zaplanowano wykonanie planu tyflograficznego ścieżki. Zostanie on wykonany w kontrastowych kolorach z wypukłym nadrukiem. Wyposażony będzie też w system (...), który pozwala po zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji osobom niewidomym orientację w terenie.
4.Działania informacyjno-promocyjne – wykonanie tablic informacyjnych, konkurs dla starszych klas szkół podstawowych dotyczący bioróżnorodności (…).
5.Koszty zarządzania projektem i nadzór merytoryczny.
Dzięki realizacji ww. działań zostanie wybudowana kładka, na której będą przeprowadzane płatne zajęcia edukacyjne. Za wstęp do Parku pobierane są opłaty, w ramach których udostępniany będzie również wstęp na kładkę. Tym samym Park będzie osiągał przychody z działalności opodatkowanej. Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach ww. projektów dotyczące działalności Parku będą związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług (VAT), którą prowadzi (…) Park Narodowy i będą wykorzystywane przez Park do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT.
Faktury dokumentujące koszty związane z przedmiotowym projektem będą wystawione na (…) Park Narodowy.
Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przedmiotowym projekcie Park będzie pełnić rolę podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków i będzie bezpośrednio zawierał umowy z wykonawcami prac.
Pytanie
Czy (…) Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z zadaniami w ramach realizowanych przedsięwzięć pn. „(…)”, finansowanych ze środków UE?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Parkowi będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT), wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z zadaniami w ramach realizowanych przedsięwzięć pn. „(…)”, finansowanych ze środków UE.
Wszystkie zakupy towarów i usługi realizowane w ramach ww. przedsięwzięć pn. „(…)” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Faktury dokumentujące koszty związane z przedmiotowym projektem będą wystawione na (…) Park Narodowy.
Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę wynikające z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.) zasady funkcjonowania parku narodowego, niektóre zadania wykonywane są w warunkach działalności gospodarczej, takie jak na przykład udostępnianie parku w określonych celach, prowadzenie działalności edukacyjnej, sprzedaż wydawnictw, pamiątek itp. Z art. 8b ust. 2 tej ustawy wynika również, że parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 i 1222 ze zm.), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy.
W świetle powyżej wskazanych przepisów, w działalności parku narodowego można wyróżnić dwie zasadnicze sfery funkcjonowania – ochronę przyrody i prowadzenie samodzielnej gospodarki finansowej, z uwzględnieniem ewentualnej działalności gospodarczej.
Park narodowy powinien zapewnić sobie finansowanie, aby móc realizować cel zasadniczy – ochronę przyrody.
A zatem prowadzona działalność gospodarcza, generująca wpływy do budżetu parku narodowego, pozwala prowadzić mu samodzielną gospodarkę finansową i przede wszystkim realizację zadań ustawowych.
Tym samym, (…) spełnia definicję podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Park Narodowy, wykonując zadania statutowe wynikające z przepisów ustawy o ochronie przyrody, występuje jednocześnie w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą z uwagi na komercyjny charakter powyżej wskazanych czynności.
W konsekwencji sprzedaż biletów wstępu na teren parku narodowego, w ramach którego zwiedzającym będzie również udostępniana kładka, wpisuje się w sferę prowadzenia działalności gospodarczej.
Odpłatny wstęp na określony teren należy kwalifikować jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, mieszczące się w ramach działalności gospodarczej Parku zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 tej ustawy.
Natomiast modernizację kładki, służącą wprawdzie realizacji zadań w obszarze ochrony przyrody, należy jednocześnie uznać za związaną z prowadzoną działalnością, polegającą na świadczeniu usług wstępu na teren Parku, czy też usług edukacyjnych i innego rodzaju wydarzeń.
A zatem wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zasada odliczania podatku naliczonego daje możliwość (…) Parkowi Narodowemu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Realizowane zadania zawiązane będą z:
-udostępnianiem obszaru Parku Narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych,
-prowadzeniem zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.
(…) Park Narodowy będzie prowadził w tym zakresie działalność opodatkowaną i będzie osiągał z tego tytułu obrót opodatkowany podatkiem VAT.
Wykonana w ramach tych przedsięwzięć kładka (ścieżka) będzie udostępniana turystom odpłatnie.
(…) Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...)” finansowanych ze środków UE.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca – (…) Park Narodowy jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca planuje realizować projekt pn. „(…)”, dofinansowany ze środków „(…)”. Projekt będzie realizowany w latach 2026-2029.
W ramach projektu będą realizowane zadania:
1.Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu przy realizacji projektu, prace polegające na opracowaniu kompletnej dokumentacji przetargowej w tym ogłoszenia, Specyfikacji Warunków Zamówienia, projektu umowy z Wykonawcą, przygotowanie Umowy z wybranym Wykonawcą, harmonogramów rzeczowo-finansowych oraz terminów wykonywania poszczególnych robót, występowanie do instytucji i urzędów w zakresie niezbędnym do realizacji robót, nadzór nad opracowywaniem kompleksowej dokumentacji projektowej (projekt budowlany, projekty techniczne, projekty wykonawcze i poszczególnych branż) wraz ze specyfikacjami technicznymi, nadzór nad opracowywaniem dokumentacji i uzyskiwaniem niezbędnych zezwoleń do realizacji projektu w tym operatu wodnoprawnego, pozwolenia na budowę, przekazania placu budowy, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, kontrola zgodności wykonywanych robót z dokumentacją projektową, wydanymi decyzjami administracyjnymi i zasadami wiedzy inżynierskiej, pełnienie funkcji Inspektora nadzoru inwestorskiego.
2.Modernizacja ścieżki przyrodniczej „(…)”
-prace projektowe i przygotowawcze – opracowanie operatu wodnoprawnego, a w oparciu o ten dokument oraz Program Funkcjonalno-Użytkowy i Koncepcje modernizacji ścieżki przyrodniczej sporządzenie kompleksowej dokumentacji projektowej. Będzie ona obejmowała projekt budowlany, projekty techniczne i wykonawcze wraz ze specyfikacjami technicznymi, wykonania i odbioru robót, kosztorysami inwestorskimi i przedmiarami robót;
-budowa ścieżki przyrodniczej – zadanie obejmuje prace przygotowawcze inwestycji. Planuje się wykonanie kładki z materiału pochodzącego z recyklingu imitującego drewno np. kompozyt, hanit. Prace przewidują również budowę wieży widokowej, jak również montaż kamery na platformie widokowej umożliwiającej podglądanie (…) przyrody on-line. Na wejściach/wyjściach zostaną zamontowane liczniki turystów, które wspomogą Park w określaniu ilości osób odwiedzających.
3.Zakup sprzętu i wyposażenia – w ramach realizowanego projektu planowany jest zakup i montaż lunet widokowych do prowadzenia działalności edukacyjnej i informacyjno-promocyjnej w ramach przedsięwzięcia. Zaplanowano wykonanie planu tyflograficznego ścieżki. Zostanie on wykonany w kontrastowych kolorach z wypukłym nadrukiem. Wyposażony będzie też w system (...), który pozwala po zainstalowaniu odpowiedniej aplikacji osobom niewidomym orientację w terenie.
4.Działania informacyjno-promocyjne – wykonanie tablic informacyjnych, konkurs dla starszych klas szkół podstawowych dotyczący bioróżnorodności (…).
5.Koszty zarządzania projektem i nadzór merytoryczny.
Dzięki realizacji ww. działań zostanie wybudowana kładka, na której będą przeprowadzane płatne zajęcia edukacyjne. Za wstęp do Parku pobierane są opłaty, w ramach których udostępniany będzie również wstęp na kładkę. Tym samym Park będzie osiągał przychody z działalności opodatkowanej. Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach ww. projektów dotyczące działalności Parku będą związane ze sprzedażą opodatkowaną towarów i usług (VAT), którą prowadzi (…) Park Narodowy.
Faktury dokumentujące koszty związane z przedmiotowym projektem będą wystawione na (…) Park Narodowy.
Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy (…) Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z zadaniami wykonywanymi w ramach realizowanego przedsięwzięcia pn. „(…)”, finansowanych ze środków UE.
Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego jest spełniony. (…) Park Narodowy jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT a efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki związane z przedmiotowym projektem będą wystawione na (…) Park Narodowy.
Zatem, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. przedsięwzięcia.
Podsumowując stwierdzić należy, że będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z zadaniami wykonywanymi w ramach realizowanego przedsięwzięcia pn. „(…)”.
Prawo to będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na informacji, że efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
