Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1018.2025.1.EG
Sprzedaż budynków i budowli, które zostały pierwszosesiedlone ponad dwa lata przed planowaną dostawą, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia przy wyborze opodatkowania przez strony transakcji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT sprzedaży nieruchomości.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca: (…) prowadzi działalność w zakresie (…). W ramach ww. działalności Wnioskodawca wykonuje czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT i z tego tytułu posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT od 1 listopada 2004 r.
Aktualnie Wnioskodawca planuje sprzedaż nieruchomości zabudowanej wykorzystywanej w działalności opodatkowanej VAT, w związku z czym Wnioskodawca jest zainteresowany ustaleniem skutków tej transakcji na gruncie podatku od towarów i usług.
OPIS NIERUCHOMOŚCI
Przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży jest własność nieruchomości zabudowanej, stanowiącej (…), dla której urządzona jest księga wieczysta nr (…) - dalej zwanej Nieruchomością.
Wnioskodawca - wówczas działający pod nazwą (…) - nabył przedmiotową Nieruchomość na mocy umowy sprzedaży z dnia (…), zawartej w formie aktu notarialnego ze sprzedającym: (…). Transakcja nie była obciążona podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z powołaną wyżej umową Nieruchomość była przeznaczona do wykorzystania jako teren obsługi rolnictwa, stacja nawozów płynnych i środków ochrony roślin.
Należy doprecyzować, że przed nabyciem własności Nieruchomości Wnioskodawca dzierżawił jej teren oraz ponosił nakłady na wybudowanie stacji nawozów płynnych, którą wykorzystywał do produkcji, składowania i sprzedaży nawozów płynnych. Po zakupie Nieruchomości Wnioskodawca kontynuował działalność w powyższym zakresie, przy czym po roku 2017 ograniczył ją do wytwarzania i sprzedaży (…). Od lutego bieżącego roku (2025 r.) zaprzestano produkcji nawozu. Od tego czasu w użyciu pozostaje jedynie budynek biurowo-administracyjny, w którym mieści się biuro oddziału Wnioskodawcy.
Na Nieruchomość przeznaczoną do sprzedaży składają się i będą się składały na moment sprzedaży, stanowiące własność Wnioskodawcy:
1.działka gruntów rolnych zabudowanych o nr (…), o powierzchni 2,5626 ha. oraz
2.posadowione na ww. działce:
1)budynek stacji pomp:
·przyjęty do używania 28.10.1999 r. o wartości początkowej .... zł,
·nakłady na ulepszenie poniesione przez Wnioskodawcę przed 2016 r.: .... zł,
2)budynek magazynowy:
·przyjęty do używania 28.10.1999 r. o wartości początkowej .... zł,
·brak nakładów na ulepszenia;
3)budynek biurowo-gospodarczy:
·przyjęty do używania 28.10.1999 r. o wartości początkowej ....zł,
·nakłady na ulepszenie poniesione przez Wnioskodawcę przed 2016 r.: ... zł;
4)budynek warsztatu:
·przyjęty do używania 28.10.1999 r. o wartości początkowej .... zł,
·nakłady na ulepszenie poniesione przez Wnioskodawcę przed 2016 r.: .... zł;
5)budynek przy wadze samochodowej wraz z wagą:
·przyjęty do używania 28.12.2000 r. o wartości początkowej .... zł,
·ostatnie ulepszenie wagi samochodowej w lutym 2016 r.: .... zł.
6)droga betonowa:
·przyjęta do używania 30.03.1999 r., o wartości początkowej .... zł,
·nakłady na ulepszenie poniesione przez Wnioskodawcę przed 2016 r.: .... zł;
7)studnia kopana - przyjęta do używania 28.10.1999 r. o wartości ....zł,
·nieulepszana;
8)linia elektroenergetyczna (oświetleniowa) - przyjęta do używania 28.10.1999 r.,
·nieulepszana;
9)ogrodzenie terenu (…) długości 380 m.:
·przyjęte do używania 30.12.1994 r. o wartości .... zł,
·nakłady na ulepszenie poniesione przez Wnioskodawcę przed 2016 r.: ..... zł;
10)zespół urządzeń i instalacji stacji nawozów płynnych wraz ze zbiornikami:
·przyjęty do używania 31.12.1992 r. o wartości początkowej .... zł,
·nakłady na ulepszenie poniesione przez Wnioskodawcę przed 2016 r.: ..... zł.
Efekty ostatnich nakładów na ulepszenie Nieruchomości (dotyczące wagi samochodowej) przyjęto do używania w lutym 2016 r.
Po 2016 roku Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie Nieruchomości.
Jak wynika z powyższego opisu, Wnioskodawca ponosił istotne nakłady na ulepszenie Nieruchomości, tj., na budowę, rozbudowę, modernizację, etc. budynków i budowli oraz związanych z tymi obiektami urządzeń budowlanych. Równocześnie, z uwagi na przeznaczenie Nieruchomości do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z Nieruchomością (tj. m.in. z tytułu nakładów na ulepszenia) i Wnioskodawca korzystał z tego prawa.
W wyniku planowanego przetargu sprzedaż Nieruchomości może nastąpić zarówno na rzecz nabywcy posiadającego jak i nabywcy nie posiadającego status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego.
Pytanie
Czy sprzedaż Nieruchomości opisanej w stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż Nieruchomości opisanej w stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie – po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT - strony mogą zrezygnować ze zwolnienia i wybrać opodatkowanie dostawy składających się na Nieruchomość budynków, budowli i ich części, składając zgodne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego lub zawierając to oświadczenie w akcie notarialnym zawartym w związku z dostawą Nieruchomości.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT: opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT: przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT: ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT: podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zaś przepis art. 15 ust. 2 ustawy o VAT definiuje działalność gospodarczą jako obejmującą wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W kontekście powołanych przepisów warunkiem opodatkowania konkretnej czynności jest ustalenie, że mieści się ona w katalogu czynności opodatkowanych oraz jednocześnie została wykonana przez podatnika działającego w takim charakterze. W odniesieniu do przedmiotu niniejszego wniosku, mając na uwadze, że nieruchomości gruntowe spełniają definicję towaru wskazaną w art. 2 pkt 6 ustawy, jako wyodrębnione działki gruntu, które mogą być przedmiotem samodzielnej odpłatnej dostawy, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1 tego aktu, jak również to, że na przedmiotową Nieruchomość składają się środki trwałe Wnioskodawcy wykorzystywane przez niego, jako czynnego podatnika VAT w działalności gospodarczej, uznać należy, że przesłanki podlegania opodatkowaniu dostawy Nieruchomości są spełnione. W aspekcie sformułowanego pytania do ustalenia pozostaje zatem wysokość tego opodatkowania.
Na podstawie art. 41 w zw. z art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podstawowa stawka podatku wynosi 23%. Równocześnie dalsze przepisy ustawy o VAT oraz wydanych do niej rozporządzeń wykonawczych dla określonych czynności przewidują opodatkowanie w niższej wysokości albo zwolnienie od podatku. W konsekwencji podstawową stawkę podatku stosuje się wyłącznie wówczas, gdy przepis szczególny nie przewiduje dla danej transakcji opodatkowania wg stawki obniżonej albo zwolnienia od podatku. W przypadku sprzedaży nieruchomości uwzględnić należy przepisy art. 43 ustawy o VAT, w którym ustawodawca ustanowił katalog czynności korzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wraz z zakresem i zasadami korzystania ze zwolnienia.
W pierwszej kolejności oceny wymaga możliwość objęcia dostawy zwolnieniem od podatku przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT dla tzw. towarów używanych. Stosownie do brzmienia powołanego przepisu zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Analizowane zwolnienie dotyczy dostawy towarów spełniających łącznie dwa warunki, a mianowicie:
·z ich nabyciem nie wiązało się prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz
·były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej.
Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca wykorzystywał Nieruchomość do działalności opodatkowanej w zakresie produkcji i sprzedaży nawozów płynnych, przez co w przedmiotowym przypadku warunki zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie mogą zostać spełnione.
Kolejnym przepisem regulującym zwolnienie od podatku, który potencjalnie mógłby znaleźć zastosowanie jest art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Definicję „terenów budowlanych” zawiera art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, zgodnie z którym oznacza ono grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ustawa nie definiuje natomiast pojęcia „terenu niezbudowanego”. Niemniej jednak zgodnie z jednolitą linią interpretacyjną, dla celów VAT, za działkę niezabudowaną uznaje się teren, na którym nie znajdują się budynki ani budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418) dalej jako: „Prawo budowlane”.
Zgodnie z art. 3 Prawa budowlanego – ilekroć w ustawie mowa jest o:
·pkt 1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
·pkt 2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
·pkt 3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
·pkt 3a) obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrom jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego;
·pkt 4) obiekcie małej architektury - należy przez to rozumieć niewielkie obiekty, a w szczególności: (a) kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury, (b) posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej, (c) użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki;
·pkt 9) urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Mając na uwadze powyższe, w analizowanym stanie faktycznym przedmiot dostawy nie może zostać uznany za teren niezabudowany, gdyż znajdują się na nim budynki oraz budowle i tym samym art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania.
Przy dostawie Nieruchomości, jako terenu zabudowanego, uwzględnić należy art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części wraz z gruntem, na którym są posadowione, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że w stosunku do gruntu stosuje się zasady opodatkowania właściwe dla zbywanych wraz z nim budynków lub budowli. Zatem dalsza analiza powinna koncentrować się na ustaleniu możliwości zastosowania zwolnienia dla takich obiektów.
Urządzenia budowlane, jak np. ogrodzenie terenu, nie stanowią samodzielnego przedmiotu dostawy i jako elementy przynależne do budynku lub budowli opodatkowuje się je łącznie z obiektem, z którym są związane. Stanowisko to potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo z dnia 28.03.2025, sygn.0111-KDIB3-2.4012.59.2025.1.AR, z dnia 19.05.2025, sygn.0114-KDIP4-2.4012.217.2025.2.MMA.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;.
Pojęcie „pierwszego zasiedlenia” zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 14 ustawy jako oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy budynek, budowla lub ich część mogą być wielokrotnie zasiedlane po raz pierwszy, w związku z utratą statusu „zasiedlonego” z uwagi na wartość nakładów na ulepszenia. Przy czym dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w myśl cytowanych przepisów wystarczające jest stwierdzenie, że od przyjęcia do używania danego budynku, budowli lub ich części po ich wybudowaniu lub ostatnim ulepszeniu upłynął okres co najmniej 2 lat. W takim przypadku, z punktu widzenia objęcia zwolnieniem danego budynku lub budowli, bez znaczenia pozostaje sam fakt ponoszenia nakładów na ulepszenia oraz wartość tych nakładów. Powyższe okoliczności powinny zostać uwzględnione dla potrzeb ustalania obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego od zbywanych obiektów na podstawie w art. 91 ustawy, która to kwestia nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
W stanie faktycznym przedmiotem dostawy są budynki i budowle wybudowane przed 2001 r. Obiekty te w większości zostały ulepszone w istotnym stopniu, przy czym efekty tych ulepszeń zostały przyjęte do używania przed 2017 r., zatem każdy ze zbywanych obiektów uzyskał status zasiedlonego po raz pierwszy odpowiednio przed 2017 r.
Odnosząc powyższe do dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 2 pkt 14 ustawy, nie budzi wątpliwości, że każdy z tych obiektów zostanie zbyty po upływie 2 lat od jego pierwszego zasiedlenia i tym samym spełni warunki do objęcia go zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W konsekwencji, mając na uwadze przepis art. 29a ust. 8 ustawy, ze zwolnienia będzie korzystała również dostawa działki gruntu, na którym posadowione są zbywane obiekty.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa Nieruchomości opisanej w stanie faktycznym spełnia warunki do zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy jest prawidłowe, co nie wyklucza możliwości rezygnacji z tego zwolnienia na warunkach wskazanych w ust. 10 i ust. 11 powołanego wyżej artykułu.
Na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów - zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z przepisem ust. 11 oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
Na mocy powołanego przepisu, przy dostawie budynków, budowli lub ich części objętej zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, realizowanej pomiędzy zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi, strony transakcji mogą zrezygnować z tego zwolnienia, wybierając opodatkowanie dostawy w drodze zgodnego oświadczenia stron złożonego przed dostawą naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla nabywcy lub bezpośrednio w akcie notarialnym zawieranym w związku z dostawą.
W aspekcie powołanych przepisów, w okolicznościach stanu faktycznego w stosunku do dostawy budynków i budowli składających się na Nieruchomość, które to obiekty - jak już wykazano powyżej - spełniają przesłanki do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, możliwa będzie rezygnacja z tego zwolnienia, jeżeli nabywca Nieruchomości będzie posiadał status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT i wraz z Wnioskodawcą złoży stosowne oświadczenie woli o wyborze opodatkowania ww. dostawy.
Mając na uwadze powołane przepisy, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż Nieruchomości opisanej w stanie faktycznym korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Jednocześnie uważa, że po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10-11 ustawy o VAT - strony mogą zrezygnować ze zwolnienia i wybrać opodatkowanie dostawy składających się na Nieruchomość budynków, budowli i ich części, składając w związku z dostawą Nieruchomości zgodne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego lub zawierając to oświadczenie w akcie notarialnym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie natomiast powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia tej interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
