Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.1021.2025.1.RG
Gmina, jako czynny podatnik VAT, nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z wkładem własnym w projekt doposażenia OSP, gdyż nabyty sprzęt ratowniczy będzie używany do działań niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…”, w części przypadającej na wkład własny Gminy ….
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina … (dalej również jako: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, powołaną do realizacji zadań publicznych o charakterze lokalnym. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, które nie zostały zastrzeżone ustawowo na rzecz innych podmiotów. Gmina realizuje swoje zadania w przeważającej mierze w ramach reżimu publicznoprawnego, zgodnie z zakresem określonym we wspomnianej ustawie. Jednocześnie, w określonych przypadkach, Gmina podejmuje działania na podstawie umów cywilnoprawnych, które należy kwalifikować jako działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (VAT). W związku z powyższym Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
W odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, jak i do zadań realizowanych w ramach działalności publicznoprawnej, Gmina stosuje częściowe odliczenie podatku VAT zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Ponadto, Gmina informuje, że z dniem 1 września 2016 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT - rozliczenia prowadzone są łącznie z jej jednostkami organizacyjnymi.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych Gminy należą również działania w zakresie zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, w tym ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Realizacja powyższych zadań następuje m.in. w oparciu o ustawę z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz ustawę z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.
Mając to na uwadze, Gmina w 2024 r. przystąpiła do projektu Zarządu Województwa …, realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 (FEM 2021-2027) pn. „…”. Celem naboru było wyłonienie gmin z terenu województwa, którym przyznana zostanie kwota dofinansowania na zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP z terenu danej gminy.
Projekt pn. „…” zostanie zrealizowany w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153). Zakup zostanie zrealizowany w ramach kompetencji, wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o Ochotniczych Strażach Pożarnych. Celem realizacji projektu będzie wyłącznie zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli realizacja celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Efekt realizacji projektu, tj. zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy, pozostanie w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych jako organu władzy publicznej. Samochód gaśniczy będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (gaszenia pożarów, działań ratowniczo-gaśniczych, działań ratowniczych)
Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. Projektu, będą dokumentowane fakturami i zostaną wystawione na Gminę …. Zakupiony w wyniku Projektu samochód ratowniczo-gaśniczy zostanie przekazany nieodpłatnie przez Gminę … na rzecz OSP, zgodnie z przepisami szczególnymi (ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej), celem realizacji przez OSP działalności statutowej, polegającej w szczególności na zapewnieniu na terenie Gminy … bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Przekazany samochód ratowniczo-gaśniczy będzie przedmiotem użytkowanym w celach bezpłatnych, administrowanym i zarządzanym przez Gminę …. Samochód ratowniczo-gaśniczy będzie użytkowany w celach ochrony zdrowia, życia i mienia mieszkańców gminy i nie tylko.
Założenia realizacji i finansowania projektu:
1.Przedmiotem projektu pn. „…” (dalej jako „Projekt”) jest doposażenie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych (OSP) z obszaru województwa … w samochody ratowniczo-gaśnicze średniego typu. Realizacja Projektu ma na celu spełnienie wymogów kwalifikujących jednostkę OSP do włączenia do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego (KSRG), zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 15 września 2014 r. w sprawie zakresu, szczegółowych warunków i trybu włączania jednostek ochrony przeciwpożarowej do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego (Dz.U. 2014 poz. 1317).
Włączenie jednostek do KSRG ma na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska poprzez: walkę z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi, ratownictwo techniczne, chemiczne i od 1997 roku również poprzez ratownictwo ekologiczne i medyczne. Realizacja Projektu ma na celu również wsparcie jednostek OSP należących do KSRG. Wpłynie to bezpośrednio na zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców ….
2.Projekt planowany jest do realizacji w ramach Programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027, Priorytet 2. Fundusze europejskie dla środowiska, Działanie 2.11 Wsparcie służb ratunkowych, typ projektów A. Zabezpieczenie potrzeb służb ratowniczych. Organizator konkursu zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu konkursu w sytuacji zmiany dokumentów programowych, mających wpływ na warunki aplikowania i/lub realizacji projektu.
3.Planowany okres realizacji Projektu to lata 2024-2025.
4.Projekt przygotowywany będzie w oparciu o Regulamin wyboru projektów w sposób niekonkurencyjny, przyjęty Uchwałą Nr … Zarządu Województwa … z dnia … października 2023 roku z(...)
5.Z wyłonionymi w konkursie Gminami Województwo … zawrze umowę o partnerstwie na rzecz wspólnej realizacji Projektu: Województwo … - Lider, realizujący Projekt poprzez Biuro Inwestycji Strategicznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa … oraz Partnerzy - wyłonione w konkursie gminy z obszaru Województwa ….
6.Postępowanie o udzielenie zamówienia na dostawę średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych w imieniu wybranych Gmin prowadził będzie Lider Projektu, natomiast stroną umowy z przyszłym wykonawcą będzie odrębnie każda wybrana gmina.
7.Ustala się następujący Budżet Partnera związany z zakupem średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego:
a)planowana kwota kosztów kwalifikowanych samochodu: … zł, na którą składa się:
-kwota dofinansowania ze środków Programu Fundusze Europejskie dla … na lata 2021-2027: (tj. kwota BONU): .. zł, co stanowi 65% kosztów kwalifikowanych,
-kwota wkładu własnego Partnera: … zł, co stanowi 35% kosztów kwalifikowanych. Wkład własny Partnera nie może być finansowany z dotacji z budżetu państwa.
b)Kwota kosztów kwalifikowanych podana w lit. a) stanowi górny limit wydatków Partnera podlegający współfinansowaniu. Oznacza to, że w sytuacji, pojawienia się kosztów niekwalifikowanych np. gdy cena oferty najkorzystniejszej zakupu samochodu, przekroczy ustalony w lit. a) poziom kosztów kwalifikowanych, Partner zobowiązany będzie do uzupełnienia brakujących środków własnych ponad ustalony limit kosztów kwalifikowanych.
c)W sytuacji, gdy cena oferty najkorzystniejszej, będzie niższa niż ustalony w lit. a) koszt kwalifikowany, koszty kwalifikowane zostaną zmniejszone do ceny zakupu, przy jednoczesnym zachowaniu procentowego udziału współfinansowania z programu.
8.Płatności na rzecz wykonawcy (dostawcy przedmiotu zamówienia) realizowane będą bezpośrednio przez Partnerów.
9.Planuje się, iż dofinansowanie będzie przekazywane Partnerom na zasadach refundacji poniesionych wydatków. Istnieje także możliwość zaliczkowania projektu.
10.Zakupione samochody będą stanowiły majątek gmin - Partnerów Projektu.
11.Partner, z którym zostanie podpisana umowa o partnerstwie, zobowiązuje się do zachowania trwałości projektu w okresie 5 lat od dnia zakończenia realizacji Projektu.
12.Partner przystępując do Projektu zobowiązuje się zapewnić pozostałe wyposażenie ratowniczo-gaśniczego do nowo zakupionego samochodu ratownictwa, celem zapewnienia jego zdolności do prowadzenia działań operacyjnych.
Pytanie
Czy Gmina, działając jako czynny podatnik VAT, będzie uprawniona - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu, w części przypadającej na wkład własny Gminy …?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361, z późn. zm., dalej: „ustawa o VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Prawo to przysługuje zatem wyłącznie w sytuacji, gdy łącznie spełnione są następujące warunki:
-odliczenia dokonuje podmiot będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,
-nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. takich, których efektem jest powstanie podatku należnego (świadczenie usług lub dostawa towarów w rozumieniu ustawy o VAT).
W przedmiotowym przypadku zakupiony w ramach Projektu średni samochód ratowniczo-gaśniczy przeznaczony jest dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej z terenu Gminy i służyć będzie wyłącznie do realizacji zadań statutowych tej jednostki, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2490, z późn. zm.). Działalność ta obejmuje m.in. podejmowanie działań mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a także działania edukacyjne, kulturalne, społeczne i wychowawcze.
Należy zatem jednoznacznie stwierdzić, że zakupiony samochód nie będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tj. działalności polegającej na odpłatnym świadczeniu usług lub dostawie towarów. W związku z tym, zakup ten nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, nie zostanie spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniający do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z zakupem samochodu ratowniczo-gaśniczego w ramach realizacji Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Jak wynika z opisu sprawy Państwa Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina w 2024 r. przystąpiła do projektu Zarządu Województwa …, realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 pn. „…”. Celem naboru było wyłonienie gmin z terenu województwa, którym przyznana zostanie kwota dofinansowania na zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP z terenu danej gminy. Projekt pn. „…” zostanie zrealizowany w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Efekt realizacji projektu, tj. zakupiony samochód ratowniczo-gaśniczy, pozostanie w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych jako organu władzy publicznej. Samochód gaśniczy będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (gaszenia pożarów, działań ratowniczo-gaśniczych, działań ratowniczych). Zakupiony w wyniku Projektu samochód ratowniczo-gaśniczy zostanie przekazany nieodpłatnie przez Gminę … na rzecz OSP, zgodnie z przepisami szczególnymi (ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej), celem realizacji przez OSP działalności statutowej, polegającej w szczególności na zapewnieniu na terenie Gminy … bezpieczeństwa w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Samochód ratowniczo-gaśniczy będzie użytkowany w celach ochrony zdrowia, życia i mienia mieszkańców gminy i nie tylko. Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. Projektu, będą dokumentowane fakturami i zostaną wystawione na Gminę ….
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – samochód gaśniczy będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…”, w części przypadającej na wkład własny Gminy …, ponieważ samochód gaśniczy nabyty w ramach realizacji ww. projektu nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji, w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
