Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.653.2025.2.MS
Usługi wynajmu miejsc postojowych uznane są za usługi parkingowe, co skutkuje brakiem prawa do zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących, z wyjątkiem okresu do końca marca 2026, uwzględniając przepisy przejściowe rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, usług najmu miejsc postojowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia, jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości, korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, usług najmu miejsc postojowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia. Uzupełnili go Państwo pismem z 10 grudnia 2025 r. (wpływ 10 grudnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A (dalej: „A”, „Spółka”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Podstawowym przedmiotem działalności A, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Statutowym celem Spółki jest rozwijanie działalności społecznego budownictwa czynszowego na terenie Gminy (...), w szczególności poprzez budowę i wynajem lokali mieszkalnych o umiarkowanych czynszach dla osób, których nie stać na nabycie lub budowę własnego mieszkania.
W ramach swojej działalności podstawowej A wynajmuje lokale mieszkalne osobom fizycznym w budynkach wielorodzinnych stanowiących Jego własność.
Jednocześnie Spółka jest właścicielem nieruchomości, będącej garażem podziemnym wielostanowiskowym w zabudowie wielorodzinnej.
Garaż podziemny jest obiektem wielostanowiskowym, a poszczególne miejsca postojowe są oznaczone numerami i przystosowane do przechowywania pojazdów mechanicznych (samochodów osobowych, motocykli, motorowerów, skuterów). Miejsca postojowe nie są wydzielone ściankami ani w żaden sposób odgrodzone od pozostałych.
Najem miejsc postojowych odbywa się na podstawie pisemnych umów najmu zawieranych przez A. Najemcami są w większości osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jednak w niektórych przypadkach umowy zawierane są również z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą.
Każda umowa wskazuje oznaczone numerem miejsce postojowe, oraz przypisany do niego pojazd, poprzez określenie jego numeru rejestracyjnego.
Zasady korzystania z miejsc postojowych określa „(…)”. Warunkiem wjazdu na teren garażu podziemnego i korzystania z miejsca postojowego jest posiadanie urządzenia umożliwiającego otwarcie bramy wjazdowej.
Na terenie garażu obowiązuje zakaz parkowania pojazdów osób nieposiadających ważnej umowy z A. Najemca nie ma prawa podnajmować stanowiska postojowego osobom trzecim bez uprzedniej pisemnej zgody Spółki.
Z tytułu świadczenia usług najmu, A wystawia każdemu najemcy fakturę VAT, a należność z tego tytułu uiszczana jest wyłącznie w formie przelewu bankowego na indywidualny rachunek przypisany do danego najemcy. Spółka nie przyjmuje żadnych płatności w gotówce ani przy użyciu innych instrumentów płatniczych (np. kart, BLIK). Z ewidencji księgowej i dokumentacji płatności wynika jednoznacznie, jakiej czynności dotyczy dana płatność.
W uzupełnieniu do wniosku, wskazali Państwo, że:
Kwalifikacja PKWiU usług objętych wnioskiem, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU): 68.20.12.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych”.
Spółka nie posiada obecnie kasy rejestrującej. Usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są w całości dokumentowane fakturami VAT, a zapłata za każdą usługę jest regulowana wyłącznie na indywidualnie przypisany rachunek bankowy Spółki. Z prowadzonej ewidencji oraz dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej czynności dotyczy dana płatność. W związku z powyższym, Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w powiązaniu z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia. Zwolnienie to obejmuje świadczenie usług, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem rachunku bankowego, pod warunkiem, że z ewidencji i dokumentów płatności jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczy dana zapłata — co w przypadku Spółki jest spełnione.
Rok 2025 nie jest pierwszym rokiem, w którym Spółka rozpoczęła sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Spółka prowadziła działalność na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej już przed rokiem 2025.
Wartość świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zarówno w roku poprzednim jak i w latach wcześniejszych przekroczyła 20 000 zł.
A świadczy usługi najmu miejsc postojowych będących przedmiotem wniosku od stycznia 2015 r. W okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. Spółka kontynuuje i będzie kontynuować usługi najmu miejsc postojowych A i nie przewiduje zmian w tym zakresie. Spółka przed 1 stycznia 2025 r. nie zaprzestała świadczenia usług najmu miejsc postojowych, a co za tymi idzie, w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r., nie rozpoczynała świadczenia tych usług i nie przewiduje w tym zakresie zmian.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego usługa najmu miejsc postojowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902), w związku z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie z dnia 10 grudnia 2025 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym świadczenie usług najmu miejsc postojowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1902), zwolnieniu podlegają czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Stosownie do § 2 oraz poz. 29 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień, podatnik może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, jeżeli:
1)świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub
2)świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.
W przedstawionym stanie faktycznym, wszystkie te warunki są spełnione: zapłata następuje wyłącznie przelewem bankowym, wystawiane są faktury VAT dokumentujące usługę najmu, a dokumentacja pozwala jednoznacznie przypisać każdą płatność do konkretnej umowy i miejsca postojowego.
W konsekwencji, w odniesieniu do najmu miejsc postojowych świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, A ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Natomiast, w przypadku umów zawieranych z podmiotami gospodarczymi, transakcje te nie podlegają obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej z uwagi na to, że są realizowane w ramach obrotu między podatnikami VAT (B2B), a więc nie są objęte zakresem art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, który dotyczy sprzedaży na rzecz konsumentów.
W rezultacie, zarówno w odniesieniu do najmu na rzecz osób fizycznych, jak i przedsiębiorców, A nie ma obowiązku stosowania kasy rejestrującej do ewidencjonowania opisanych transakcji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie możliwości, korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, usług najmu miejsc postojowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepis ten określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienia z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostały określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia:
1.Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
2.W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 29 wymieniono:
ex 68.20.1 – Wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, jeżeli świadczenie tych usług w całości zostało udokumentowane fakturą lub świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia. W obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, zakres czynności niekorzystających z ww. zwolnień, został rozszerzony.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Stosownie do § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
1. W przypadku podatników, którzy:
1)nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
2)nie zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 i § 3
– zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji traci moc z dniem 1 lipca 2025 r., z zastrzeżeniem § 8 ust. 2-4.
2.Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
3.Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednakże w myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
1) w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n,
2)przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. rozpoczną świadczenie tych usług
– świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podstawowym przedmiotem Państwa działalności, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Usługi objęte wnioskiem, klasyfikują Państwo, zgodnie z kwalifikacja PKWiU na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako 68.20.12.0 „Wynajem i obsługa nieruchomości niemieszkalnych własnych lub dzierżawionych”. Są Państwo m.in. właścicielem nieruchomości, będącej garażem podziemnym wielostanowiskowym w zabudowie wielorodzinnej. Garaż podziemny jest obiektem wielostanowiskowym, a poszczególne miejsca postojowe są oznaczone numerami i przystosowane do przechowywania pojazdów mechanicznych (samochodów osobowych, motocykli, motorowerów, skuterów). Najem miejsc postojowych odbywa się na podstawie pisemnych umów najmu zawieranych przez A. Najemcami są w większości osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jednak w niektórych przypadkach umowy zawierane są również z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Każda umowa wskazuje oznaczone numerem miejsce postojowe oraz przypisany do niego pojazd poprzez określenie jego numeru rejestracyjnego. Z tytułu świadczenia usług najmu, wystawiają Państwo każdemu najemcy fakturę VAT, a należność z tego tytułu uiszczana jest wyłącznie w formie przelewu bankowego na indywidualny rachunek przypisany do danego najemcy. Nie przyjmują Państwo żadnych płatności w gotówce ani przy użyciu innych instrumentów płatniczych (np. kart, BLIK). Z ewidencji księgowej i dokumentacji płatności wynika jednoznacznie, jakiej czynności dotyczy dana płatność. Nie posiadają Państwo obecnie kasy rejestrującej, korzystają Państwo ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w powiązaniu z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia. Rok 2025 nie jest pierwszym rokiem, w którym Państwo rozpoczęli sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Wartość świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zarówno w roku poprzednim jak i w latach wcześniejszych przekroczyła 20 000 zł. Usługi najmu miejsc postojowych będących przedmiotem wniosku świadczą Państwo od stycznia 2015 r. W okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r. kontynuują i będą Państwo kontynuować usługi najmu miejsc postojowych, i nie przewidują zmian w tym zakresie. Spółka przed 1 stycznia 2025 r. nie zaprzestała świadczenia usług najmu miejsc postojowych, a co za tymi idzie, w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2026 r., nie rozpoczynała świadczenia tych usług i nie przewiduje w tym zakresie zmian.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących usług najmu miejsc postojowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z poz. 29 załącznika do tego rozporządzenia.
Podkreślić należy, że zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie została zawarta definicja usług parkingu samochodów i innych pojazdów. W związku z tym, aby prawidłowo określić, czy podatnik ma obowiązek ewidencjonować usługi na kasie rejestrującej konieczne jest wzięcie pod uwagę faktycznej treści świadczonej usługi.
W § 3 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.) jest wskazane, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o parkingu – należy przez to rozumieć wydzieloną powierzchnię terenu przeznaczoną do postoju i parkowania samochodów, składającą się ze stanowisk postojowych oraz dojazdów łączących te stanowiska, jeżeli takie dojazdy występują.
Odnosząc się do usługi parkingowej, należy zauważyć, że charakter tego rodzaju usługi, polegającej na udostępnieniu miejsca parkingowego, pozostaje zbieżny z charakterem usług najmu czy usług o podobnym do najmu charakterze. Nie ma przy tym znaczenia czas tego parkowania.
Wskazać w tym miejscu należy, że Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej: Dyrektywą VAT, wprost posługuje się pojęciem „wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów”.
Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. l) Dyrektywy VAT:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
(…) l) dzierżawę i wynajem nieruchomości.
W art. 135 ust. 2 lit. b) Dyrektywy VAT wskazano:
Zwolnienie przewidziane w ust. 1 lit. l) nie obejmuje:
(…) b) wynajmu miejsc parkingowych dla pojazdów.
Państwa członkowskie mogą przewidzieć dodatkowe wyłączenia dotyczące zakresu stosowania zwolnienia przewidzianego w ust. 1 lit. l).
Powyższe potwierdza zatem, że analizowaną czynność – udostępnianie miejsc parkingowych – należy traktować jako usługę najmu czy usług o podobnym charakterze, co nie zmienia faktu, że pozostaje ona usługą parkingową.
Należy zauważyć, że od 1 stycznia 2025 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w którym w § 4 ust. 1 pkt 2 dodano lit. n – świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Jak wcześniej wskazano zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług wymienionych w § 4 rozporządzenia.
Zatem, nie mają Państwo prawa korzystać, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży ww. usług, tj. usług najmu miejsc parkingowych, przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 29 załącznika.
W myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeśli podatnik:
·korzysta ze zwolnień o których mowa w § 2 i § 3,
·w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuuje świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów
– to świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Mając na uwadze, powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzam, że w związku ze świadczeniem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usług parkingu samochodów i innych pojazdów (wynajmu miejsc postojowych w podziemnym wielostanowiskowym garażu) – zastosowanie znajdzie przepis § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Jednakże z uwagi na treść ww. § 8 ust. 2 rozporządzenia, mogą Państwo – do 31 marca 2026 r. na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 29 załącznika – korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla świadczenia tych usług. Będą Państwo zobowiązani ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów (wynajem miejsc postojowych w podziemnym garażu wielostanowiskowym) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej od 1 kwietnia 2026 r.
Zatem, oceniając całościowo Państwa stanowisko, uznałem je za nieprawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznym. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznym. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia z ewidencji na kasie rejestrującej świadczenia usług wynajmu miejsc postojowych dla podmiotów gospodarczych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
