Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.644.2025.1.PS
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegozdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 listopada 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia z związku z realizacją zadań. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej Gmina, Wnioskodawca lub JST) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną, jako czynny podatnik VAT. Gmina wykonuje zadania własne zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Większość z tych zadań realizowana jest przez Wnioskodawcę w ramach reżimu publicznego. Gmina dokonuje sprzedaży opodatkowanej, sprzedaży niepodlegającej VAT oraz zwolnionej z podatku VAT.
Niektóre czynności Gmina wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, która obejmuje: infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, dzierżawę terenu, dzierżawę targowiska. Gmina realizuje również zadania własne niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej m.in.: rozbudowa infrastruktury gminnej, ochrona zdrowia, pomoc społeczna, kultura, porządek publiczny czy edukacja publiczna.
Gmina (…) 13 sierpnia 2025 r. złożyła wniosek o udzielenie dotacji celowej dla zadań własnych z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla JST (poza (…)).
Wnioskodawca planuje zrealizować następujące zadania:
1)„(…)”
Celem zadania jest zapewnienie ciągłości dostaw wody pitnej dla gospodarstw domowych, instytucji, przedsiębiorców oraz Urzędu Gminy i jednostek podległych, w przypadku wystąpienia ewentualnych zagrożeń bezpieczeństwa obywateli. Zapewnienie mieszkańcom gminy nieprzerwanego dostępu do wody pitnej jest priorytetem w sytuacjach kryzysowych. Na terenie gminy usytuowane są trzy punkty ujęcia i uzdatniania wody. Na dzień dzisiejszy tylko w jednym punkcie zainstalowany jest agregat prądotwórczy z małym zbiornikiem. Uzupełnienie punktów SUW o dwa agregaty prądotwórcze i 3 zbiorniki na paliwo pozwoli na utrzymanie ciągłości dostaw wody na czas 4-5 dni bez potrzeby tankowania. Inwestycja pozwoli na utrzymanie ciągłości dostaw wody pitnej z wykorzystaniem istniejącej sieci wodociągowej w przypadku braku zasilania z sieci energetycznej.
W ramach realizacji powyższego zadania zakupione zostaną:
‐dwa agregaty prądotwórcze o mocy 100kVA,
‐trzy zbiorniki paliwa o pojemności 3000 litrów wraz z infrastrukturą.
Łączny koszt zadania: 369 999,99 zł (brutto).
2)„(…)”
Szkolenie z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla radnych gminy oraz sołtysów w siedzibie Urzędu Gminy w (…). Szkolenie z przedmiotowego zakresu pozwoli na zmianę spojrzenia na zagadnienia ochrony ludności i obrony cywilnej. Dotychczasowa wiedza grupy, do której adresowane będzie szkolenie mieści się w granicach tzw. wiedzy potocznej bez zrozumienia mechanizmów działania oraz możliwości działań i ograniczeń w działaniach JST. Pozytywnie wpłynie na dalsze prace dla lokalnej społeczności zarówno w kwestii zrozumienia konieczności inwestycyjnych jak również kształtu i kierunku rozwoju ochrony ludności i obrony cywilnej na terenie gminy. Radni i Sołtysi są to osoby cieszące się autorytetem wśród mieszkańców. Jest to następny z możliwych do wykorzystania kanałów informacyjnych do szerzenia ugruntowanej wiedzy o zagrożeniach. Zatem tematyka szkolenia znakomicie wpisuje się w pojęcie „Budowa odporności”, czyli odporności państwa i społeczeństwa na zagrożenia, które jest jednym z kluczowych pojęć w nowoczesnym zarządzaniu kryzysowym.
W szkoleniu weźmie udział 30 osób.
Łączny koszt zadania: 9 999,90 zł (brutto).
Gmina ponosić będzie wydatki zarówno inwestycyjne jak i bieżące na zrealizowanie zadań będących przedmiotem wniosku. Wszystkie zobowiązania będą pokryte ze środków budżetu państwa (dotacja).
Wydatki poniesione przez Gminę na zadania wyżej opisane będą każdorazowo udokumentowane wystawianymi przez dostawców towarów i usług fakturami, na których Gmina oznaczona będzie jako Nabywca.
Zakupione towary/nabyte usługi będą wykorzystywane nieodpłatnie na potrzeby ochrony ludności i obrony cywilnej, a w przypadku wystąpienia zagrożeń także celem przeciwdziałania skutkom kataklizmów.
Majątek będący przedmiotem ww. zadań nie będzie zatem wykorzystywany do celów zarobkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, lecz wyłącznie celem zapewnienia obrony cywilnej i ochrony ludności.
Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą sprawy m.in.:
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
- ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym tworzenia i utrzymywania zasobów ochrony ludności, z wyłączeniem zadań określonych w ustawie z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Pytanie
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań opisanych we wniosku?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadań, z uwagi na brak wykorzystania do czynności opodatkowanych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (czynności opodatkowane VAT).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług: w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 86 ust. pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z przywołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Towary i usługi nabyte przez Gminę, w związku z realizacją zadań nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej, generującej podatek należny. W przypadku ww. zadań brak jest bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami, które ponoszone będą na ich realizację a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Nabyte usługi oraz majątek zakupiony w ramach Zadań nie będą bezpośrednio odpłatnie udostępniane przez Gminę w celach komercyjnych. Ponadto Gmina nie planuje przy tym zmiany charakteru korzystania z przedmiotowego majątku, w tym jego udostępniania za odpłatnością na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie będzie czerpać dochodów z tytułu wykorzystania przedmiotowego majątku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo‑przedmiotowy.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 14 i 14a ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
14a) ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym tworzenia i utrzymywania zasobów ochrony ludności, z wyłączeniem zadań określonych w ustawie z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. poz. 1907) jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadań: „(…)” oraz „(…)”.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak Państwo wskazali, zakupione towary/nabyte usługi będą wykorzystywane nieodpłatnie na potrzeby ochrony ludności i obrony cywilnej, a w przypadku wystąpienia zagrożeń także celem przeciwdziałania skutkom kataklizmów. Majątek będący przedmiotem zadań nie będzie wykorzystywany do celów zarobkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, lecz wyłącznie celem zapewnienia obrony cywilnej i ochrony ludności.
W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonywanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadań: „(…)”, „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).
Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
