Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.833.2025.3.MZ
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
- nieprawidłowe - w części możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu w odniesieniu do usług analizy użyteczności sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.20.0,
- prawidłowe - w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 listopada 2025 r. (wpływ 4 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej, której przedmiotem będzie świadczenie usług doradczych i analitycznych w zakresie projektowania oraz optymalizacji produktów cyfrowych, w tym w szczególności stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz systemów wewnętrznych.
Celem prowadzonej działalności będzie zapewnienie mierzalnej poprawy użyteczności, dostępności, wydajności oraz zgodności tych produktów z najlepszymi praktykami projektowymi i technologicznymi.
Zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności:
1. Usługi doradcze (consulting IT / digital product consulting):
- konsultacje przy wdrażaniu i rozwoju aplikacji,
- tworzenie i weryfikacja ścieżek i scenariuszy użycia,
- współpraca przy tworzeniu backlogów funkcjonalnych, dokumentacji technicznej, raportów QA,
- konsultacja przy wdrażaniu systemów komponentów UI i design systemów.
2. Wsparcie w zarządzaniu procesem projektowym:
- udział w planowaniu i prowadzeniu warsztatów UX/UI z klientami,
- przygotowywanie raportów z testów prototypów i wdrożeń,
- konsultacje w zakresie metodologii zwinnych (…), (…), (…).
3. Weryfikacja wydajności i optymalizacja techniczna (…):
- analiza szybkości ładowania stron i aplikacji,
- optymalizacja zasobów i struktury front-endowej,
- wsparcie dla zespołów developerskich.
4. Audyt SEO i struktury informacji:
- ocena poprawności semantycznej kodu i struktury strony,
- rekomendacje zmian pod kątem SEO technicznego,
- wsparcie wdrożeniowe i monitoring.
5. Analiza użyteczności (…) produktów cyfrowych:
- testy funkcjonalne i heurystyczne stron www i aplikacji,
- identyfikacja barier użytkownika i rekomendacje zmian interfejsu,
- ocena zgodności z WCAG (…).
Wnioskodawca podkreśla, że działalność nie będzie obejmować badań rynku ani opinii publicznej w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025. W szczególności, Wnioskodawca nie będzie prowadził sondaży, ankiet, analiz preferencji konsumenckich ani statystycznych opracowań w zakresie zachowań nabywców.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej z dniem 12.11.2025 r., której przedmiotem będzie świadczenie usług doradczych i analitycznych w zakresie projektowania oraz optymalizacji produktów cyfrowych, w tym w szczególności stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz systemów wewnętrznych.
Celem prowadzonej działalności będzie zapewnienie mierzalnej poprawy użyteczności, dostępności, wydajności oraz zgodności tych produktów z najlepszymi praktykami projektowymi i technologicznymi.
Zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności:
1. Usługi doradcze (consulting IT / digital product consulting):
- konsultacje przy wdrażaniu i rozwoju aplikacji,
- tworzenie i weryfikacja ścieżek i scenariuszy użycia,
- współpraca przy tworzeniu backlogów funkcjonalnych, dokumentacji technicznej, raportów QA,
- konsultacja przy wdrażaniu systemów komponentów UI i design systemów.
2. Wsparcie w zarządzaniu procesem projektowym:
- udział w planowaniu i prowadzeniu warsztatów UX/UI z klientami,
- przygotowywanie raportów z testów prototypów i wdrożeń,
- konsultacje w zakresie metodologii zwinnych (…), (…), (…).
3. Weryfikacja wydajności i optymalizacja techniczna (…):
- analiza szybkości ładowania stron i aplikacji,
- optymalizacja zasobów i struktury front-endowej,
- wsparcie dla zespołów developerskich.
4. Audyt SEO i struktury informacji:
- ocena poprawności semantycznej kodu i struktury strony,
- rekomendacje zmian pod kątem SEO technicznego,
- wsparcie wdrożeniowe i monitoring.
5. Analiza użyteczności (…) produktów cyfrowych:
- testy funkcjonalne i heurystyczne stron www i aplikacji,
- identyfikacja barier użytkownika i rekomendacje zmian interfejsu,
- ocena zgodności z WCAG (…).
Wnioskodawca podkreśla, że działalność nie będzie obejmować badań rynku ani opinii publicznej w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Działalności 2025. W szczególności, Wnioskodawca nie będzie prowadził sondaży, ankiet, analiz preferencji konsumenckich ani statystycznych opracowań w zakresie zachowań nabywców.
Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję przychodów, umożliwiającą rozdzielenie przychodów według rodzaju wykonywanych usług. Nie mają zastosowania żadne z wyłączeń, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza przychodami z tej działalności. Pierwszy przychód zostanie osiągnięty w listopadzie 2025 r.
Oświadczenie o wyborze ryczałtu zostanie złożone do właściwego naczelnika urzędu skarbowego za pośrednictwem platformy CEiDG w chwili założenia działalności gospodarczej. W roku poprzedzającym rozpoczęcie działalności Wnioskodawca nie uzyskiwał przychodów z działalności gospodarczej. Przewidywane przychody nie przekroczą limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy.
Świadczone usługi nie będą obejmować czynności doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług firm centralnych (head office), nadawania programów (PKWiU dział 60), doradztwa sprzętowego (PKWiU 62.02.10.0) ani działalności w zakresie tworzenia lub sprzedaży oprogramowania systemowego i użytkowego.
Wnioskodawca przekazuje szczegółowy opis czynności wykonywanych w ramach świadczonych oraz planowanych przez siebie usług wraz z informacją o przypisanych do nich symbolach PKWiU:
1)Usługi doradcze (consulting IT / consulting produktowy) - PKWiU 62.02.20.0:
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wykonuje działania doradcze dotyczące projektowania, analizowania oraz rozwoju serwisów i aplikacji cyfrowych. Zakres obejmuje w szczególności:
1.Etap discovery - doprecyzowanie celów biznesowych projektu, ustalenie mierników efektywności (…), określenie zakresu funkcjonalnego oraz identyfikację ryzyk projektowych.
2.Działania badawcze (…) - opracowanie planu badań, dobór odpowiednich metod (w szczególności: wywiady z użytkownikami, testy użyteczności, analiza heurystyczna, analiza danych ilościowych), a następnie przygotowanie syntetycznych wniosków z przeprowadzonych analiz.
3.Strategię UX/produktową - formułowanie rekomendacji funkcjonalnych, ustalanie priorytetów (podział na zakres (…) oraz (…)), definiowanie hipotez do późniejszych testów A/B oraz wskazanie kierunków rozwojowych produktu.
4.Warsztaty i doprecyzowanie wymagań - prowadzenie warsztatów z interesariuszami projektu oraz opracowywanie wymagań funkcjonalnych, w tym (…) i (…).
Efektem wykonania usługi jest dokument zawierający rekomendacje rozwojowe, uporządkowany (…), (…) oraz zestaw (…) pozwalający na monitorowanie efektów wdrożenia.
2)Wsparcie w zarządzaniu procesem projektowym - PKWiU 70.22.20.0:
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca wykonuje działania doradcze i organizacyjne dotyczące usprawnienia sposobu pracy zespołu projektowego po stronie klienta. Zakres obejmuje w szczególności:
1.Projektowanie i opis procesów - opracowanie i udokumentowanie zasad realizacji prac projektowych, w tym w szczególności. przepływu zadań, kryteriów jakości, (…) oraz (…).
2.Facylitację i koordynację działań zespołu - prowadzenie i moderowanie spotkań projektowych (np. przeglądy, (…), (…)) oraz synchronizacja prac pomiędzy działami zaangażowanymi w projekt (produkt, rozwój, marketing).
3.Przygotowanie standardów operacyjnych - opracowanie szablonów dokumentacji projektowej, standardów prowadzenia (…), kryteriów odbioru prac oraz innych materiałów pomocniczych służących uspójnieniu procesu.
Usługa nie obejmuje reprezentowania klienta na zewnątrz ani podejmowania wiążących decyzji o charakterze prawnym lub finansowym.
Efektem wykonania usługi są ustalone i opisane ramy operacyjne procesu projektowego, (…) oraz wzory (…), a także harmonogram oraz okresowy raport z realizacji prac.
3)Weryfikacja wydajności i optymalizacja techniczna (…) - PKWiU 62.02.30.0:
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca przeprowadza analizę techniczną mającą na celu ocenę wydajności oraz stabilności działania serwisów i aplikacji internetowych. Zakres obejmuje w szczególności:
1.Pomiary i analiza techniczna - wykonanie pomiarów wskaźników wydajności (w szczególności (…), (…)), analizę (…) oraz identyfikację elementów wpływających negatywnie na szybkość działania, takich jak blokujące renderowanie skrypty, rozmiary plików, konfiguracja cache czy brak optymalizacji ładowania zasobów.
2.Weryfikację konfiguracji środowiska technicznego - ocenę ustawień CDN, sposobu kompresji zasobów, optymalizacji obrazów oraz wpływu skryptów podmiotów trzecich na działanie serwisu.
3.Formułowanie zaleceń - przygotowanie rekomendacji dotyczących usprawnień technicznych wraz z określeniem ich przewidywanego wpływu na efektywność serwisu, w tym na konwersję i wskaźniki SEO.
Usługa nie obejmuje programowania ani wdrażania zmian - rekomendacje są przekazywane do realizacji zespołowi technicznemu klienta.
Efektem wykonania usługi jest szczegółowy raport techniczny oraz lista zadań do wdrożenia, zawierająca priorytety i ocenę potencjalnego wpływu poszczególnych działań.
4)Audyt SEO oraz struktury informacji - PKWiU 70.22.20.0
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca dokonuje analizy widoczności organicznej serwisu oraz oceny architektury informacji. Zakres obejmuje w szczególności:
1.Analizę techniczną SEO - weryfikację poprawności indeksacji i (…) serwisu (w szczególności plik (…), plik robots, statusy odpowiedzi), ocenę metadanych, struktury nagłówków, linkowania wewnętrznego oraz zastosowania danych strukturalnych.
2.Analizę treści i słów kluczowych - ocenę doboru fraz, intencji wyszukiwania oraz powiązania treści z kluczowymi sekcjami serwisu. Zakres obejmuje również (…) treści do struktury nawigacji i identyfikację luk lub nadmiarów (…).
3.Rekomendacje dotyczące struktury informacji (IA) - przygotowanie propozycji optymalnej architektury informacji, w tym układu nawigacji, szablonów stron, kategorii oraz taksonomii, w celu poprawy użyteczności i widoczności organicznej.
Efektem wykonania usługi jest raport zawierający ocenę SEO oraz architektury informacji, a także zestaw rekomendacji wraz z wytycznymi dla zespołów odpowiedzialnych za treści, SEO oraz wdrożenia techniczne.
Wnioskodawca nie prowadzi działań reklamowych/ zakupu mediów, nie realizuje kampanii marketingowych, nie tworzy treści reklamowych.
5)Analiza użyteczności (…) / (…) - PKWiU 62.02.20.0
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca dokonuje oceny użyteczności serwisu lub aplikacji oraz identyfikuje bariery mogące wpływać na efektywność i konwersję. Zakres obejmuje w szczególności:
1.Ocenę heurystyczną i analizę kluczowych ścieżek użytkownika - weryfikację zgodności z uznanymi heurystykami (w szczególności Nielsena), analizę przebiegu najważniejszych procesów użytkownika, takich jak (…), proces zakupowy czy obsługa formularzy, a także ocenę elementów (…).
2.Badania z użytkownikami i analizę zachowań - prowadzenie zdalnych testów użyteczności oraz analizę dostępnych materiałów, takich jak nagrania sesji, (…) czy dane dotyczące lejków konwersji, o ile klient udostępnia odpowiednie narzędzia.
3.Formułowanie hipotez i planowanie eksperymentów - przygotowanie hipotez dotyczących potencjalnych usprawnień, opracowanie planu testów eksperymentalnych (np. A/B) oraz (…) działań z wykorzystaniem metod oceny wpływu i nakładu pracy.
Efektem wykonania usługi jest lista problemów potwierdzonych dowodami, rekomendacje dotyczące zmian UX/UI, uporządkowany (…) usprawnień oraz plan testów.
Opisy obejmują stan faktyczny i zdarzenia przyszłe; kody PKWiU przypisuje do wyodrębnionych grup czynności.
Pytania
1.Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług analitycznych i technicznych w zakresie projektowania oraz optymalizacji produktów cyfrowych, obejmujących w szczególności analizę wydajności, audyty SEO i struktury informacji, testy funkcjonalne i heurystyczne, ocenę zgodności z WCAG oraz wsparcie techniczne dla zespołów developerskich, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czy też stanowią usługi o charakterze badań rynku i opinii publicznej, dla których właściwa byłaby stawka 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i tej ustawy, przy założeniu że działalność nie podlega żadnym wyłączeniom wskazanym w art. 8 tej ustawy?
2.Czy usługi doradcze w zakresie projektowania i konsultingu IT (opisane w pkt 1-2) należy traktować jako doradztwo IT w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ustawy o ryczałcie, a więc opodatkować ryczałtem 12%?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, opisane usługi dzielą się na dwie zasadnicze grupy:
1.Usługi techniczne i analityczne w obszarze IT, obejmujące w szczególności analizę wydajności i optymalizację produktów cyfrowych, audyty SEO i struktury informacji, testy funkcjonalne i heurystyczne, ocenę zgodności z WCAG oraz wsparcie techniczne dla zespołów developerskich, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przychody z tych usług powinny być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, właściwej dla działalności usługowej niewymienionej w innych punktach tego przepisu.
Charakter tych usług jest techniczny i analityczny, a nie marketingowy - nie obejmują one badań rynku ani opinii publicznej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy (dla których przewidziana jest stawka 15%). Wnioskodawca nie prowadzi sondaży, ankiet ani analiz preferencji konsumenckich, nie opracowuje raportów o zachowaniach rynkowych i nie wykonuje czynności o charakterze marketingowym.
2.Usługi doradcze w zakresie informatyki, obejmujące konsultacje przy wdrażaniu i rozwoju aplikacji, udział w warsztatach UX/UI, tworzenie i weryfikację ścieżek użytkownika, (…) funkcjonalnych i dokumentacji technicznej, a także konsultacje w zakresie stosowania metodyk projektowych (…), (…), (…), stanowią usługi doradztwa w zakresie informatyki, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h tej samej ustawy.
W związku z tym przychody z tego tytułu powinny być opodatkowane ryczałtem według stawki 12%.
Działalność Wnioskodawcy nie podlega żadnym wyłączeniom, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tytułu świadczenia usług odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy ani z działalności objętej wyłączeniami wskazanymi w tym przepisie.
W konsekwencji, przychody uzyskiwane z tytułu opisanej działalności mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, z zastosowaniem stawek:
- 8,5% - dla usług o charakterze techniczno-analitycznym,
- 12% - dla usług o charakterze doradczym w zakresie informatyki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług: firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:
- Od 12 listopada 2025 r. zamierza Pan prowadzić działalność gospodarczą, będzie Pan świadczył usługi sklasyfikowane w ramach grupowań: PKWiU 62.02.30.0, PKWiU 62.02.20.0, PKWiU 70.22.20.0,
- Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostanie złożone do właściwego naczelnika urzędu skarbowego za pośrednictwem platformy CEIDG w chwili założenia działalności gospodarczej,
- Będzie prowadził Pan stosowną ewidencję przychodów, która pozwoli na określenie przychodu opodatkowanego różnymi stawkami ryczałtu, jeżeli taka sytuacja zaistnieje,
- Będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy.
Odnosząc się do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0, PKWiU 62.02.20.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:
- PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
- PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
- PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
- systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Z opisu sprawy wynika, że:
W ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 świadczy Pan usługi takie jak:
- Weryfikacja wydajności i optymalizacja techniczna (performance review):
-Pomiary i analiza techniczna - wykonanie pomiarów wskaźników wydajności (w szczególności Core Web Vitals, Lighthouse), analizę waterfall oraz identyfikację elementów wpływających negatywnie na szybkość działania, takich jak blokujące renderowanie skrypty, rozmiary plików, konfiguracja cache czy brak optymalizacji ładowania zasobów.
-Weryfikacja konfiguracji środowiska technicznego - ocena ustawień CDN, sposobu kompresji zasobów, optymalizacji obrazów oraz wpływu skryptów podmiotów trzecich na działanie serwisu.
-Formułowanie zaleceń - przygotowanie rekomendacji dotyczących usprawnień technicznych wraz z określeniem ich przewidywanego wpływu na efektywność serwisu, w tym na konwersję i wskaźniki SEO.
Jak wynika z powyższego, usługi świadczone w ramach PKWiU 62.02.30.0 nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Odnosząc się zatem do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w zakresie usług w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, należy stwierdzić, że uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Pana stanowisko w tej części jest prawidłowe.
W ramach grupowaniaPKWiU 62.02.20.0 świadczy Pan usługi takie jak:
- Usługi doradcze (consulting IT/consulting produktowy):
- Etap discovery - doprecyzowanie celów biznesowych projektu, ustalenie mierników efektywności (KPI), określenie zakresu funkcjonalnego oraz identyfikację ryzyk projektowych.
- Działania badawcze (…) - opracowanie planu badań, dobór odpowiednich metod (w szczególności. wywiady z użytkownikami, testy użyteczności, analiza heurystyczna, analiza danych ilościowych), a następnie przygotowanie syntetycznych wniosków z przeprowadzonych analiz.
- Strategię UX/produktową - formułowanie rekomendacji funkcjonalnych, ustalanie priorytetów (podział na zakres MVP oraz (…)), definiowanie hipotez do późniejszych testów A/B oraz wskazanie kierunków rozwojowych produktu.
- Warsztaty i doprecyzowanie wymagań - prowadzenie warsztatów z interesariuszami projektu oraz opracowywanie wymagań funkcjonalnych, w tym (…) i (…).
- Analizę użyteczności (…)/(…):
- Ocena heurystyczna i analiza kluczowych ścieżek użytkownika - weryfikacja zgodności z uznanymi heurystykami (w szczególności Nielsena), analiza przebiegu najważniejszych procesów użytkownika, takich jak (…), proces zakupowy czy obsługa formularzy, a także ocenę elementów (…).
- Badania z użytkownikami i analiza zachowań - prowadzenie zdalnych testów użyteczności oraz analizę dostępnych materiałów, takich jak nagrania sesji, (…) czy dane dotyczące lejków konwersji, o ile klient udostępnia odpowiednie narzędzia.
- Formułowanie hipotez i planowanie eksperymentów - przygotowanie hipotez dotyczących potencjalnych usprawnień, opracowanie planu testów eksperymentalnych (np. A/B) oraz priorytetyzacja działań z wykorzystaniem metod oceny wpływu i nakładu pracy.
Usługi w ramach grupowań: PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu 12% stawki ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy.
Wobec tego nieprawidłowe jest Pana stanowisko w części możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu w odniesieniu do usług analizy użyteczności sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.20.0 oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane są natomiast pozostałe usługi wymienione w dziale PKWiU 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W ramach grupowaniaPKWiU 70.22.20.00 świadczy Pan usługi takie jak:
- Wsparcie w zarządzaniu procesami projektowymi:
- Projektowanie i opis procesów - opracowanie i udokumentowanie zasad realizacji prac projektowych, w tym w szczególności. przepływu zadań, kryteriów jakości, (…) oraz (…).
- Facylitację i koordynację działań zespołu - prowadzenie i moderowanie spotkań projektowych (np. przeglądy, (…), (…)) oraz synchronizacja prac pomiędzy działami zaangażowanymi w projekt (produkt, rozwój, marketing).
- Przygotowanie standardów operacyjnych - opracowanie szablonów dokumentacji projektowej, standardów prowadzenia (…), kryteriów odbioru prac oraz innych materiałów pomocniczych służących uspójnieniu procesu.
- Audyt SEO oraz struktury informacji:
- Analiza techniczna SEO - weryfikacja poprawności indeksacji i (…) serwisu (w szczególności plik (…), plik (…), statusy odpowiedzi), ocenę metadanych, struktury nagłówków, linkowania wewnętrznego oraz zastosowania danych strukturalnych.
- Analiza treści i słów kluczowych - ocenę doboru fraz, intencji wyszukiwania oraz powiązania treści z kluczowymi sekcjami serwisu. Zakres obejmuje również (…) treści do struktury nawigacji i identyfikację luk lub nadmiarów (…).
- Rekomendacje dotyczące struktury informacji (IA) - przygotowanie propozycji optymalnej architektury informacji, w tym układu nawigacji, szablonów stron, kategorii oraz taksonomii, w celu poprawy użyteczności i widoczności organicznej.
W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że w ramach świadczonych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0, przychód z działalności gospodarczej, rozliczany za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, może zostać opodatkowany stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pana stanowisko w tej części jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
