Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.609.2025.5.AP
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
·ponownie rozpatruję sprawę Pani wniosku z 11 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – w wyniku uwzględnienia zażalenia Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej postanowieniem z 2 grudnia 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.609.2025.3.MAP, uchylił w całości postanowienie z 8 października 2025 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.609.2025.2.AP o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, i
·stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 14 sierpnia 2025 r. (wpływ 14 sierpnia 2025 r.) oraz pismem z 8 grudnia 2025 r. (wpływ 8 grudnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą „X”. Podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (na podstawie złożonego oświadczenia). Okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „uzpd”) – nie mają zastosowania w stosunku do Pani. Spełnia Pani także warunek określony w art. 6 ust. 4 pkt 1 uzpd. Ponadto, jest Pani także czynnym podatnikiem VAT.
W toku prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani m.in. usługę polegającą na dostępie do aplikacji mobilnej dla użytkownika końcowego – tej usługi dotyczy niniejszy wniosek (dalej: „Usługa”).
Warunki świadczenia Usługi są następujące:
1)użytkownik końcowy pobiera aplikację z ....z konta deweloperskiego twórcy oprogramowania (dalej: „Kontrahent”), który zobowiąże się do udostępnienia Pani platformy dla … oraz dostosowanej do identyfikacji Pani wizualnej wersji aplikacji mobilnej, przeznaczonej do korzystania przez Pani użytkowników końcowych;
2)użytkownik końcowy korzysta z treści znajdujących się w aplikacji mobilnej, które to treści będą związane ze …, itp. (w ramach predefiniowanych modeli, w zależności od wyboru użytkownika końcowego);
3)treści znajdujące się w aplikacji (inne niż warstwa techniczna) są zapewniane przez Panią za pośrednictwem portalu Kontrahenta, zaś warstwa techniczna aplikacji – przez Kontrahenta na Pani zlecenie;
4)aplikacja oraz aktualizacje warstwy technicznej są pobierane na urządzenie mobilne przez Internet, a treści zapewniane przez Panią są pobierane na urządzenie mobilne oraz aktualizowane on-line;
5)korzystanie z treści zapewnianych przez Panią w aplikacji mobilnej – po pobraniu tych treści – jest możliwe bez dostępu do Internetu przez 20 dni, lecz pobranie nowych (aktualnych) treści będzie wymagało dostępu do sieci;
6)termin 20 dni wynika z konieczności utrzymania ważności tokena, co jest podyktowane chęcią zachowania sesji logowania użytkownika; okres ważności tokena determinuje okres korzystania z danych aplikacji w trybie off-line, np. w momencie chwilowych przeszkód w łączności z Internetem;
7)z wyjątkami wskazanymi w pkt 5 i 6 rzeczona aplikacja mobilna jest zaprojektowana celem dostępu do treści on-line, a korzystanie z niej bez dostępu do Internetu (tj. w trybie off-line) – w charakterze podstawowej formy użytkowania aplikacji – nie jest możliwe;
8)aby umożliwić użytkownikowi końcowemu korzystanie z funkcji aplikacji mobilnej, będzie Pani udzielać odpłatnej sublicencji użytkownika końcowego w modelu subskrypcyjnym (płatność okresowa) – brak płatności uniemożliwi użytkownikowi końcowemu korzystanie z treści dostarczanych przez Panią do aplikacji mobilnej;
9)Pani przychodem z realizacji Usługi będzie wynagrodzenie za czynność wskazaną w pkt 8 powyżej;
10)celem klienta (użytkownika końcowego aplikacji mobilnej) jest tutaj uzyskanie dostępu do Pani treści, które będą sukcesywnie przesyłane do aplikacji drogą on-line;
11)celem uatrakcyjnienia ww. dostępu, może umożliwić także użytkownikowi końcowemu korzystanie z usług społeczności on-line (dostęp do czatu i grupy dyskusyjnej) – jeśli użytkownik jest zainteresowany tym rozwiązaniem, powinien zakupić droższy pakiet dostępowy do Usługi;
12)w ramach Usługi nie dochodzi do udzielania indywidualnych porad ...
Wniosek dotyczy Usługi, która była, jest i będzie świadczona.
Uzupełnienie z 14 sierpnia 2025 r.
Prowadzi Pani działalność gospodarczą od 23 października 2017 r. Obecnie przychody z działalności gospodarczej opodatkowuje Pani stawkami: 5,5%, 8,5%, 14% oraz 15% – w zależności od rodzaju działalności, z której dany przychód jest uzyskiwany.
Prowadzi Pani:
·rejestry zakupu i sprzedaży VAT,
·wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
·ewidencję przychodów.
Pani działalność gospodarcza jest zarówno działalnością usługową, jak i wytwórczą. Czynności opisane we wniosku zaliczają się do działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej obecnie świadczy Pani następujące usługi:
·dostęp do aplikacji mobilnej (opisany we wniosku);
·konsultacje …;
·reklamowe.
Ponadto, w ramach działalności wytwórczej sprzedaje Pani własne e-booki.
Usługa polega na umożliwieniu klientowi korzystania z treści dostarczanych przez Panią za pośrednictwem aplikacji mobilnej, którą klient pobiera z tzw. sklepu z aplikacjami. Korzystanie z aplikacji wiąże się z udzieleniem klientowi odpłatnej sublicencji użytkownika końcowego.
Nie sprzedaje Pani aplikacji mobilnej jako takiej. Sprzedaje Pani klientom odpłatną sublicencję użytkownika końcowego, aby mogli korzystać z aplikacji mobilnej, a w konsekwencji – także z treści dostarczanych przez Panią.
Nie jest Pani właścicielką aplikacji mobilnej, a prawami (sublicencją) do niej rozporządza na podstawie umowy o współpracę, zawartej z kontrahentem. Na mocy tej umowy nabyła Pani licencję na korzystanie z aplikacji mobilnej i prawo do udzielania sublicencji końcowym użytkownikom.
Nie wie Pani, kto jest twórcą aplikacji; twórcami są bowiem osoby fizyczne tworzące kod oprogramowania. Licencję na korzystanie z aplikacji mobilnej i prawo do udzielania sublicencji końcowym użytkownikom nabyła Pani od A Sp. z o.o., z siedzibą w ….
Przychody z udostępniania aplikacji mobilnej są przychodami z tytułu odrębnej usługi, za którą klienci (użytkownicy końcowi) płacą Pani wyodrębnione wynagrodzenie. Kontrahent, tj. A Sp. z o.o., z siedzibą w …, nie płaci Pani wynagrodzenia, gdyż Spółka ta jest usługodawcą oraz licencjodawcą wobec Pani.
Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami.
Ww. Kontrahent to podmiot niepowiązany z Panią. Nie jest Pani członkiem zarządu, ani prokurentem w tej Spółce, nie jest Pani wspólnikiem tej Spółki, a także nie jest pracownikiem tej Spółki.
Uzupełnienie z 8 grudnia 2025 r.
Na pytanie postawione w wezwaniu z 3 grudnia 2025 r.:
Czy wykonywane przez Panią usługi dostępu do aplikacji mobilnej są:
- związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
- związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
- związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
- związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
odpowiedziała Pani, że oczekuje określenia stawki ryczałtu, a nie wie, jak klasyfikować opisaną usługę do PKWiU. Na stawkę ryczałtu wpływa zakwalifikowanie usługi do PKWiU. Zatem, to Organ powinien, jeśli to niezbędne, określić ten symbol na podstawie opisu usługi, przekazanego we wniosku oraz w jego uzupełnieniu.
W ramach świadczenia usług dostępu do aplikacji mobilnej nie wykonuje Pani czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak:
·doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia;
·systemy zabezpieczające.
Świadczone przez Panią usługi dostępu do aplikacji mobilnej:
·nie są świadczone na jakimś etapie tworzenia oprogramowania;
·nie mają wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;
·nie usprawniają działania oprogramowania;
·nie mają na celu ochrony systemów komputerowych.
Nabyła Pani licencję na korzystanie z aplikacji mobilnej i prawo do udzielania sublicencji końcowym użytkownikom. W tym celu przekazała Pani i może przekazywać wytyczne Kontrahentowi dotyczące tego, jak ma działać aplikacja mobilna.
Natomiast elementem usług świadczonych przez Panią nie jest i nie będzie przygotowywanie wytycznych dla programistów.
W uzupełnieniu wniosku, na pytanie:
Czy świadczona przez Panią usługa dostępu do aplikacji mobilnej polegająca na udostępnianiu w ramach subskrypcji treści związanych z … jest:
• usługą edukacyjną lub doradczą (dział 85 PKWiU lub 74 PKWiU);
• usługą związaną z dostarczaniem informacji (dział 63 PKWiU)?
Odpowiedziała Pani, że oczekuje od Organu określenia stawki ryczałtu, a nie wie, jak klasyfikować opisaną usługę do PKWiU. Na stawkę ryczałtu wpływa zakwalifikowanie usługi do PKWiU. Zatem, to Organ powinien, jeśli to niezbędne, określić ten symbol na podstawie opisu usługi, przekazanego we wniosku oraz w jego uzupełnieniu.
Pytanie
Jaka jest właściwa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stosunku przychodów uzyskiwanych przez Panią z tytułu świadczenia Usługi?
Pani stanowisko w sprawie
Do uzyskiwanych przez Panią przychodów ze świadczenia Usługi zastosowanie ma stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 uzpd, użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „rozporządzenie”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 uzpd.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Poszczególne jednostki redakcyjne art. 12 ust. 1 uzpd odnoszą się do różnych rodzajów działalności, z których część wyznaczona jest poprzez symbol PKWiU. Dla określenia stawki ryczałtu kluczowe jest zatem zakwalifikowanie Usługi do konkretnego grupowania PKWiU.
Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, oprogramowanie komputerowe on-line jest kwalifikowane do grupowania PKWiU 58.29.40.0. Grupowanie PKWiU 58.29.40.0 jest najbardziej szczegółową pozycją, która dotyczy opisanej Usługi. Ze wskazanych jej cech wynika bowiem, że podstawową formą użytkowania aplikacji jest korzystanie z niej w trybie on-line, a tryb pracy off-line został zaprojektowany w celu pomocniczym – np. na okoliczność chwilowych przeszkód w łączności z Internetem. Dostęp w trybie off-line jest więc ograniczony czasowo i nie pozwala na osiągnięcie celu klienta, tj. dostępu do treści wytarzanych przez Panią, które będą sukcesywnie przesyłane do aplikacji drogą on-line. Także subskrypcyjny model wynagradzania za usługę (płatność za dostęp, a nie za program, czy jego pobranie) koresponduje z charakterem usługi, tj. dostępem do oprogramowania w trybie on-line.
Żadna z jednostek redakcyjnych art. 12 ust. 1 uzpd nie przewiduje stawki innej niż 8,5% w odniesieniu do Usługi – ani opisowo, ani poprzez zakwalifikowanie poprzez symbol PKWiU (dla grupowania PKWiU 58.29.40.0 nie przewidziano szczególnej stawki podatkowej).
W konsekwencji, do przychodu z tytułu świadczenia Usługi znajdzie zastosowanie stawka 8,5% stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) uzpd.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Z kolei, art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e) tiret szóste ww. ustawy stanowi, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).
Stosownie zaś do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
W tym miejscu należy dodać, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani od 23 października 2017 r. jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (na podstawie złożonego oświadczenia). Okoliczności wyłączające możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie mają zastosowania w stosunku do Pani. Spełnia Pani także warunek określony w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. W toku prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani m.in. usługę polegającą na dostępie do aplikacji mobilnej dla użytkownika końcowego – tej usługi dotyczy niniejszy wniosek.
Warunki świadczenia Usługi są następujące:
1)użytkownik końcowy pobiera aplikację z ... lub ... z konta deweloperskiego twórcy oprogramowania (dalej: „Kontrahent”), który zobowiąże się do udostępnienia Pani platformy dla … oraz dostosowanej do identyfikacji Pani wizualnej wersji aplikacji mobilnej, przeznaczonej do korzystania przez Pani użytkowników końcowych;
2)użytkownik końcowy korzysta z treści znajdujących się w aplikacji mobilnej, które to treści będą związane ze …, itp. (w ramach predefiniowanych modeli, w zależności od wyboru użytkownika końcowego);
3)treści znajdujące się w aplikacji (inne niż warstwa techniczna) są zapewniane przez Panią za pośrednictwem portalu Kontrahenta, zaś warstwa techniczna aplikacji – przez Kontrahenta na Pani zlecenie;
4)aplikacja oraz aktualizacje warstwy technicznej są pobierane na urządzenie mobilne przez Internet, a treści zapewniane przez Panią są pobierane na urządzenie mobilne oraz aktualizowane on-line;
5)korzystanie z treści zapewnianych przez Panią w aplikacji mobilnej – po pobraniu tych treści – jest możliwe bez dostępu do Internetu przez 20 dni, lecz pobranie nowych (aktualnych) treści będzie wymagało dostępu do sieci;
6)termin 20 dni wynika z konieczności utrzymania ważności tokena, co jest podyktowane chęcią zachowania sesji logowania użytkownika; okres ważności tokena determinuje okres korzystania z danych aplikacji w trybie off-line, np. w momencie chwilowych przeszkód w łączności z Internetem;
7)z wyjątkami wskazanymi w pkt 5 i 6 rzeczona aplikacja mobilna jest zaprojektowana celem dostępu do treści on-line, a korzystanie z niej bez dostępu do Internetu (tj. w trybie off-line) – w charakterze podstawowej formy użytkowania aplikacji – nie jest możliwe;
8)aby umożliwić użytkownikowi końcowemu korzystanie z funkcji aplikacji mobilnej, będzie Pani udzielać odpłatnej sublicencji użytkownika końcowego w modelu subskrypcyjnym (płatność okresowa) – brak płatności uniemożliwi użytkownikowi końcowemu korzystanie z treści dostarczanych przez Panią do aplikacji mobilnej;
9)Pani przychodem z realizacji Usługi będzie wynagrodzenie za czynność wskazaną w pkt 8 powyżej;
10)celem klienta (użytkownika końcowego aplikacji mobilnej) jest tutaj uzyskanie dostępu do Pani treści, które będą sukcesywnie przesyłane do aplikacji drogą on-line;
11)celem uatrakcyjnienia ww. dostępu, może umożliwić także użytkownikowi końcowemu korzystanie z usług społeczności on-line (dostęp do czatu i grupy dyskusyjnej) – jeśli użytkownik jest zainteresowany tym rozwiązaniem, powinien zakupić droższy pakiet dostępowy do Usługi;
12)w ramach Usługi nie dochodzi do udzielania indywidualnych porad ….
Wniosek dotyczy Usługi, która była, jest i będzie świadczona. Pani działalność gospodarcza jest zarówno działalnością usługową, jak i wytwórczą. Czynności opisane we wniosku zaliczają się do działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej obecnie świadczy Pani następujące usługi:
·dostęp do aplikacji mobilnej (opisany we wniosku);
·konsultacje …;
·reklamowe.
Ponadto, w ramach działalności wytwórczej sprzedaje Pani własne e-booki.
Usługa polega na umożliwieniu klientowi korzystania z treści dostarczanych przez Panią za pośrednictwem aplikacji mobilnej, którą klient pobiera z tzw. sklepu z aplikacjami. Korzystanie z aplikacji wiąże się z udzieleniem klientowi odpłatnej sublicencji użytkownika końcowego. Nie sprzedaje Pani aplikacji mobilnej. Sprzedaje Pani klientom odpłatną sublicencję użytkownika końcowego, aby mogli korzystać z aplikacji mobilnej, a w konsekwencji – także z treści dostarczanych przez Panią. Nie jest Pani właścicielką aplikacji mobilnej, a prawami (sublicencją) do niej rozporządza na podstawie umowy o współpracę, zawartej z kontrahentem. Na mocy tej umowy nabyła Pani licencję na korzystanie z aplikacji mobilnej i prawo do udzielania sublicencji końcowym użytkownikom. Nie wie Pani, kto jest twórcą aplikacji, twórcami są bowiem osoby fizyczne tworzące kod oprogramowania. Licencję na korzystanie z aplikacji mobilnej i prawo do udzielania sublicencji końcowym użytkownikom nabyła Pani od Sp. z o.o. Przychody z udostępniania aplikacji mobilnej są przychodami z tytułu odrębnej usługi, za którą klienci (użytkownicy końcowi) płacą Pani wyodrębnione wynagrodzenie. Kontrahent, tj. Sp. z o.o., nie płaci Pani wynagrodzenia, gdyż Spółka ta jest usługodawcą oraz licencjodawcą wobec Pani. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której jest w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami.
W ramach świadczenia usług dostępu do aplikacji mobilnej nie wykonuje Pani czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak:
·doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
·systemy zabezpieczające.
Świadczone przez Panią usługi dostępu do aplikacji mobilnej:
·nie są świadczone na jakimś etapie tworzenia oprogramowania;
·nie mają wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania;
·nie usprawniają działania oprogramowania;
·nie mają na celu ochrony systemów komputerowych.
Elementem usług świadczonych przez Panią nie jest i nie będzie przygotowywanie wytycznych dla programistów.
Odnosząc się do kwestii określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczenia usług w pierwszej kolejności należy zauważyć, że do celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie świadczonych usług należy stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).
Podstawowe cele, konstrukcję i sposób posługiwania się Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług oraz jej interpretację wskazują zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.) zawarte w ww. rozporządzeniu.
Zasady metodyczne stanowią integralną część klasyfikacji. Zawarte w nich postanowienia obowiązują przy jej interpretacji i stosowaniu (pkt 1.3). Zgodnie z pkt 1.2 zasad metodycznych, Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.) składa się z:
·niniejszych zasad metodycznych,
·uwag do poszczególnych sekcji,
·schematu klasyfikacji.
Natomiast schemat klasyfikacji – jak wskazano w pkt 1.4 zasad metodycznych – stanowi wykaz grupowań i obejmuje:
·symbole grupowań,
·nazwy grupowań.
Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
W pkt 7.6 zasad metodycznych zawarto ogólne reguły klasyfikowania usług. I tak, na podstawie pkt 7.6.2, gdy przeprowadzona analiza opisu wykonywanych czynności wskazuje na możliwość zaliczenia usługi do dwóch lub kilku grupowań, należy przyjąć następujące reguły klasyfikowania, z tym jednak, że porównywać można jedynie grupowania tego samego poziomu hierarchicznego:
·grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,
·usługa złożona, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,
·usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.
Zgodnie z tytułem, Sekcja J Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje „USŁUGI W ZAKRESIE INFORMACJI I KOMUNIKACJI”.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.) sekcja J obejmuje:
·usługi związane z działalnością wydawniczą, włącznie z publikowaniem oprogramowania;
·usługi związane z produkcją filmów i nagrań dźwiękowych;
·usługi związane z działalnością radiofoniczną i telewizyjną;
·usługi telekomunikacyjne;
·usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz usługi powiązane;
·usługi w zakresie informacji.
Sekcja ta nie obejmuje:
·sprzedaży detalicznej nagrań dźwiękowych i audiowizualnych, obcej produkcji, sklasyfikowanej w 47.00.64.0;
·usług związanych z wykonywaniem zdjęć i slajdów, sklasyfikowanych w 74.20;
·usług fotoreporterów, sklasyfikowanych w 74.20.2;
·wypożyczania płyt CD i DVD oraz taśm z utworami muzycznymi, sklasyfikowanego w 77.22.10.0;
·wynajmu studia nagrań lub sprzętu do nagrywania dźwięku, bez obsługi, sklasyfikowanego w 77.39.19.0;
·usług niezależnych dziennikarzy, sklasyfikowanych w 90.03.11.0;
·usług związanych z grami losowymi w trybie on-line, sklasyfikowanych w 92.00.14.0.
W sekcji J zawarty jest m.in.dział 58 - „USŁUGI ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ WYDAWNICZĄ”.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r., dział ten obejmuje wydawanie:
·książek, broszur, folderów, słowników i encyklopedii;
·atlasów i map;
·gazet, czasopism i pozostałych periodyków;
·książek telefonicznych i wykazów adresowych;
·pozostałych publikacji takich jak: edycję oprogramowania.
Dział ten nie obejmuje:
·drukowania, sklasyfikowanego w 18.11, 18.12;
·reprodukcji zapisanych nośników informacji, sklasyfikowanej w 18.20;
·rozpowszechniania filmów, kaset wideo oraz filmów na DVD lub podobnych nośnikach, sklasyfikowanego w odpowiednich grupowaniach działu 59;
·produkcji wzorcowych kopii płyt lub materiału dźwiękowego, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach działu 59.
W ramach działu 58 („Usługi związane z działalnością wydawniczą”) oraz Klasy 58.29 („Usługi związane z wydawaniem pozostałego oprogramowania”), mieści się pozycja PKWiU 58.29.40.0, któraobejmuje „Oprogramowanie komputerowe on-line”.
Grupowanie to obejmuje oprogramowanie komputerowe on-line.
Grupowanie to nie obejmuje:
·gier on-line, sklasyfikowanych w 58.21.30.0;
·oprogramowania komputerowego pobranego z Internetu, sklasyfikowanego w 58.29.3;
·usług związanych z grami losowymi w trybie on-line, sklasyfikowanych w 92.00.14.0.
Moim zdaniem, usługi te powinny zostać sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 58.29.40.0 „Oprogramowanie komputerowe on-line.”
Zatem, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 58.29.40.0 „Oprogramowanie komputerowe on-line”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Panią w ramach działalności gospodarczej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 58.29.40.0 „Oprogramowanie komputerowe on-line”, to mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że jeżeli uzyskuje Pani przychody opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu (5,5%, 8,5%, 14% oraz 15%), kluczowe jest prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający przypisanie każdego przychodu do właściwej stawki podatkowej. Zasada ta wynika bezpośrednio z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (art. 12 ust. 3 tej ustawy).
Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska nie podlegały ocenie.
W zakresie klasyfikacji usług do PKWiU podkreślam, że została ona dokonana jedynie na potrzeby niniejszej interpretacji indywidualnej i nie przesądza o sposobie kwalifikacji tych usług w innych przypadkach.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
