Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.808.2025.1.MGO
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, składające się z części ewidencyjnej i deklaracyjnej, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu sprzedaży wody, poboru opłat za ścieki, sprzedaży energii cieplnej, oraz wynajmu i dzierżawy.
Gmina jest właścicielem budynku, w którym do … sierpnia 1998 r. mieściła się Szkoła Podstawowa. W 2018 r. Gmina zawarła z A umowę użyczenia nieruchomości zabudowanej budynkiem byłej Szkoły Podstawowej.
Gmina użycza i daje w bezpłatne użytkowanie A ww. nieruchomość. A nie płaci Gminie czynszu za użytkowanie ww. nieruchomości, ale ponosi koszty utrzymania nieruchomości, tj. opłaty za energię oraz wodę (Gmina refakturuje ww. koszty na A), a także opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi.
A prowadzi prace archeologiczne we własnym imieniu i zgodnie z pozwoleniem Konserwatora Zabytków. Udostępniony budynek jest wykorzystywany do czynności niepodlegających podatkowi VAT (użyczenie).Po dokonanej modernizacji budynek nadal będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających podatkowi VAT (użyczony A oraz udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom).
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną. Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy i jej jednostek budżetowych. Jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT – obroty osiągane przez jednostki są wykazywane w łącznych rozliczeniach VAT Gminy.
W strukturze Gminy funkcjonują następujące jednostki budżetowe:
1) Urząd Gminy,
2) Ośrodek Pomocy Społecznej,
3) Zespół Szkół,
4) Żłobek.
Gmina realizuje swoje ustawowe zadania wynikające z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 1153), który stanowi, że gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina w ramach realizacji zadań własnych odpowiada za sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9), polityki senioralnej (art. 7 ust. 1 pkt 16a), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15).
W latach 2025-2026 realizowany będzie projekt – „…”. Projekt ma na celu wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w budynku użyteczności publicznej (po byłej szkole) w … celem dostosowania budynku dla miejsc spotkań do potrzeb społeczności lokalnej. Celem projektu jest wzrost aktywności społeczności lokalnej, w tym seniorów, dzieci i młodzieży, poprzez rozwój niekomercyjnej, ogólnodostępnej infrastruktury w ….
Zadanie przewiduje prace budowalne w istniejącym budynku mieszczącym się na działce nr … położonej w m. … Modernizacja budynku w tym szczególnie atrakcyjnym turystycznie i łatwo dostępnym miejscu zachęci do aktywnego spędzania wolnego czasu całą społeczność lokalną. Inwestycja umożliwi korzystanie z budynku osobom w różnym wieku umożliwiając integrację społeczną. Głównym celem projektu jest umożliwienie i zapewnienie mieszkańcom wsi … swobodnego dostępu do bazy społeczno-kulturalnej i aktywnego spędzania czasu wolnego, a tym samym do zwiększenia atrakcyjności i konkurencyjności gminy w regionie. W ramach inwestycji zostanie przebudowane wejście główne do budynku oraz nastąpi wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, która poprawi parametry techniczne wejścia głównego, a tym samym będzie swobodny dostęp do usług niekomercyjnych oraz możliwość udziału w wydarzeniach przez osoby o szczególnych potrzebach. Projekt zakłada modernizację budynku i utworzenie w nim miejsca spotkań mieszkańców. Budynek o takim charakterze pełni ważną rolę w życiu lokalnej społeczności, dzięki stworzeniu ogólnodostępnego miejsca dla mieszkańców, możliwe jest zaspokojenie ich potrzeb społeczno-kulturalnych. Wpływa to na wzmocnienie kontaktów i zacieśnianie więzi pomiędzy lokalną społecznością.
Na terenie Gminy jest wiele zabytków ujętych w rejestrze Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, jak i Ewidencji Gminnej. Najważniejsze z nich to … z (...) w. Tworzy go (...), … w …. W tym niezwykłym miejscu już od kilku lat B w … prowadzi badania archeologiczne. Dzięki planowanej inwestycji, będzie możliwość organizacji spotkań, warsztatów, imprez oraz integracji lokalnej społeczności z naukowcami dzięki współpracy z A oraz B w .... Archeologia w obecnych czasach cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Jest to wynik różnych czynników, takich jak rosnąca świadomość społeczna na temat ochrony dziedzictwa kulturowego, zainteresowanie historią, a także postęp technologiczny, który umożliwia nowe metody badań.
Beneficjentami projektu będą: dzieci i młodzież, seniorzy, mieszkańcy Gminy oraz turyści. Mieszkańcy Gminy będą mieli możliwość dokształcania się i uczestnictwa w różnych warsztatach archeologicznych, które będą organizowane w zmodernizowanym budynku, bez potrzeby dojeżdżania do odległych miast. Będzie to również miejsce prezentacji zbiorów archeologicznych, konferencji naukowych, spotkań naukowców i przedstawienia ich dorobku. Działania przeprowadzone w ramach projektu wpłyną na dalszy rozwój miejscowości, nastąpi ożywienie kulturalne, aktywizacja lokalnej społeczności. Wprowadzone zmiany wpłyną na poprawę wizerunku i pozytywne postrzeganie miejscowości …. Dzięki temu zostanie podniesiona jakość życia na wsi, miejscowość stanie się miejscem przyjaznym i otwartym dla odwiedzających, turystów, jak i samych mieszkańców.
Trwałe efekty projektu to:
˗modernizacja budynku pełniącego funkcje społeczno-kulturalne,
˗powstanie miejsca spotkań mieszkańców,
˗zaspokojenie potrzeb kulturotwórczych, wychowawczych, dydaktycznych i społecznych lokalnej społeczności,
˗wzrost aktywności i integracji społeczności lokalnej z naukowcami oraz turystami.
Zmodernizowany budynek będzie stanowić centrum naukowe, stawiające również na popularyzację nauki, organizację warsztatów, zajęć, konferencji itp. Miejsce wspólnych spotkań i debat archeologów, miłośników starożytności i poszukiwaczy „skarbów”, pasjonatów historii i …, turystów, a przede wszystkim mieszkańców wsi C….
Zrealizowana inwestycja będzie udostępniana bezpłatnie i nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym VAT. Gmina nie zamierza czerpać z inwestycji żadnych dochodów ani prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. Korzystanie z infrastruktury będzie ogólnodostępne, a projekt realizuje przede wszystkim cele społeczne i integracyjne.
W ramach realizacji projektu przewidziano wymianę stolarki okienno-drzwiowej oraz bezpłatne działania informacyjne i promocyjne związane z promocją projektu, tj. aktywność w mediach społecznościowych, zamieszczanie istotnych informacji związanych z procesem realizacji projektu na stronie internetowej Gminy.
Na realizację powyższego zadania Gmina otrzyma dofinansowanie w ramach naboru nr … ogłoszonego przez … z zakresu „…”) w kwocie … zł.
Gmina w dniu …lipca 2025 r. otrzymała informację od …, iż operacja jest zgodna z warunkami udzielenia wsparcia na wdrażanie … i została wybrana do dofinansowania. Wniosek wraz z całą dokumentacją został przekazany do Samorządu Województwa, gdzie, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności podlegać będzie dalszemu procedowaniu.
Wartość planowanych wydatków związanych z projektem wyniesie ok. … zł brutto.
Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują następujące wydatki:
1) opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
2) wykonanie stolarki okienno-drzwiowej.
Zestawienie planowanych wydatków związanych z realizacją projektu i źródła ich finansowania przedstawia się następująco:
Rodzaj wydatku dofinansowanie w zł
Wkład Gminy w zł
Ogółem w zł Netto VAT Netto VAT Netto VAT
Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej … Wykonanie stolarki okienno-drzwiowej … RAZEM …
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania (koszty 100% - wyniosą … zł) w realizowanym projekcie przedstawia się następująco:
˗dofinansowanie - 75% (kwota … zł),
˗wkład własny Gminy - 25% (… zł).
Podatek VAT w projekcie został zaliczony jako koszt kwalifikowalny w całości.
Mieszkańcy Gminy oraz przedsiębiorcy nie partycypują w kosztach projektu.
Założeniem programu jest wsparcie realizacji zadań przez jednostki samorządu terytorialnego. Otrzymane środki będą mogły zostać przeznaczone na konkretne zadanie („…), nie będzie możliwe ich przeznaczenie na ogólną działalność Gminy.
W sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała dotacji to nie realizowałaby ww. zadania. W przypadku niezrealizowania inwestycji przez Gminę uzyskane środki w ramach Programu podlegają zwrotowi. Operacja będzie prefinansowana. Gmina ubiega się o zaliczkę w wysokości … zł. Pozostała część dofinansowania zostanie przekazana po zakończeniu realizacji ww. Projektu. Przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowiło (w całości ani w części) dopłaty do ceny konkretnych usług świadczonych przez Gminę. Pozyskane dofinansowanie będzie miało wyłącznie charakter „zakupowy” tzn. zostanie przeznaczone na częściowe pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „…”.
Otrzymane przez Gminę dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Koszty pokryte dofinansowaniem obejmują przede wszystkim wydatki związane z opracowaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej oraz wykonanie stolarki okienno-drzwiowej.
Projekt jest realizowany przez Gminę. Oznacza to, że nabywcą towarów i usług związanych z Projektem jest Gmina (jako podatnik VAT). Po ostatecznym zrealizowaniu Projektu powstałe efekty rzeczowe z punktu widzenia księgowego, będą stanowić składniki majątkowe Gminy. Rozliczenie wynagrodzenia poszczególnych wykonawców nastąpi jedną fakturą końcową. Faktury za wykonane prace zostaną wystawione na Gminę, na fakturach będzie wykazany podatek VAT.
Efekty rzeczowe projektu będą wykorzystywane przez mieszkańców Gminy (...), a przede wszystkim dzieci i młodzież, seniorów oraz mieszkańców wsi ...
Zgodnie z założeniami, efekty rzeczowe projektu nie mają służyć i nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, czyli wiążących się z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów. Gmina w tym zakresie wykonywać będzie czynności niepodlegające (nieodpłatne udostępnienie obiektu mieszkańcom Gminy (...) oraz turystom). Gmina po realizacji zadania nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych – obiekt ma charakter użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla wszystkich jej użytkowników. Efekty projektu Gmina wykorzystywać będzie do nieodpłatnego udostępnienia, które należy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina będzie wykorzystywała zakupione towary i usługi w ramach realizowanego zadania wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Poniesione wydatki na modernizację budynku stanowią nakłady na środki trwałe będące własnością Gminy, które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych Gminy, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki wyniosą powyżej 15 tys. zł.
Obecnie nie zostały zawarte jeszcze umowy z potencjalnymi wykonawcami robót budowlanych. Firma realizująca zadanie zostanie wyłoniona przez Gminę w oparciu o Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty … zł, który został przyjęty Zarządzeniem Wójta Gminy z dnia … grudnia 2021 r.
Do szczegółowych obowiązków Gminy przy realizacji projektu należy:
1) wyłonienie wykonawców zgodnie z wewnętrznym Regulaminem udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty … zł,
2) zawarcie umów z wykonawcami,
3) regulowanie płatności wynikających z faktur wystawianych na rzecz Gminy przez wykonawców,
4) dokonanie rozliczenia finansowego przedmiotowego projektu.
Wydatki na inwestycję zostaną udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.
Wykonawcy będą zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.
Na fakturach Gmina oznaczona będzie jako nabywca towarów i usług.
Gmina dotychczas otrzymała fakturę VAT … na kwotę … zł brutto (w tym VAT 0,00 zł) za wykonanie usługi polegającej na opracowaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
Gmina nie dokonała odliczenia podatku naliczonego z powyższej faktury uznając, że nie ma prawa do odliczenia, gdyż wydatki nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną (ponadto na ww. fakturze nie było podatku VAT). Gmina od początku realizuje przedmiotową inwestycję z zamiarem nieodpłatnego jej udostępniania.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją projektu „...”, którego efekty będą służyły do czynności niepodlegających VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Budynek będzie miał charakter ogólnodostępny i publiczny, a jego udostępnianie nie będzie wiązało się z pobieraniem opłat i powstaniem czynności opodatkowanych. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Uzasadnienie:
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).
Realizowane zadania w ramach Projektu „…” będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających VAT. Gmina nie wykorzysta efektów realizowanego projektu do czynności opodatkowanych VAT. Podstawowym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przypadku Gminy warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zrealizowaniu projektu „…”, budynek będzie służył do czynności niepodlegających podatkowi VAT.
Zdaniem Gminy, nie ma ona prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu, z tego względu, iż wydatki poniesione na realizację Projektu nie są związane z wykonywanymi przez Gminę czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.
Powyższe stanowisko potwierdza także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:
˗z dnia 02 października 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.873.2025.1.AKO ,,jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty zrealizowanego zadania będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, nie będzie przysługiwało Państwu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wobec powyższego nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;
˗z dnia 05 sierpnia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.598.2025.1.PRP „jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Reasumując, stwierdzam, że nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty powstałe w ramach zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;
˗z dnia 01 sierpnia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.621.2025.1.JM „Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym: Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym: Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; 15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zmodernizowany Majątek Inwestycji nie będzie wykorzystywany do świadczenia czynności opodatkowanych VAT. W związku z powyższym, nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: („…”), ponieważ efekty projektu nie będą przez Państwa wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;
˗z dnia 21 lipca 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.266.2025.1.DP „Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zdania inwestycyjnego. Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. W ramach zadań własnych wybudowali Państwo (...), który służyć będzie społeczeństwu, będzie ogólnodostępny. Nie będą go Państwo wykorzystywać do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Inwestycja stanowi zadanie własne i nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Podkreślili Państwo, że budowa (...) ma na celu (...) – a nie generowanie przychodów. W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach poddziałania „(...)” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020”;
˗z dnia 12 czerwca 2025 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.275.2025.2.AR „rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, zasada ta wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony. We wniosku wskazali Państwo bowiem, że: „Towary i usługi nabywane w trakcie realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT” a „Gmina nie prowadzi i nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej związanej z Projektem”. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu, gdyż nie będzie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych”;
˗z dnia 02 czerwca 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.241.2025.1.AM „warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ w związku z realizacją Inwestycji, będą Państwo realizowali zadania własne nałożone na Państwa ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto, zgodnie z Państwa wskazaniem po zakończeniu Inwestycji nowe Centrum (…) będzie świadczyło usługi nieodpłatnie (czynności niepodlegające opodatkowaniu). Zatem efekty Inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym, w analizowanej sprawie nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycia towarów i usług w związku z realizacją inwestycji”;
˗z dnia 14 stycznia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1021.2024.1.MK „jednostki samorządu terytorialnego sąpodatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – przedmiotowy projekt nie jest związany z działalnością opodatkowaną. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;
˗z dnia 20 marca 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.112.2024.2.IK, w której uznano, że „W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, w odniesieniu do zakupów dokonanych w ramach realizacji opisanej we wniosku inwestycji nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z ww. inwestycją. Reasumując, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu współfinansowanego ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;
˗z dnia 25 września 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.490.2023.1.AG, w której stwierdzono, iż: „W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. (...) Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (...), ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”;
˗z dnia 24 kwietnia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.250.2023.1.AR: „Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy przypomnieć, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie jak wynika z jej opisu warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Treść wniosku wskazuje bowiem, że nabywane w związku z projektem towary i usługi nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych”.
Według Gminy, nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących projektu „…” z tego względu, że Gmina podejmując działania zmierzające do realizacji zadania, efekty tych prac udostępni do czynności niepodlegających podatkowi VAT. Tym samym nie będzie żadnego związku z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT, który warunkuje możliwość dokonania odliczania podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:
‒ odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
‒ towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).
Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 9, pkt 15 i pkt 16a ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz polityki senioralnej.
Z opisu sprawy wynika, że w latach 2025-2026 będą Państwo realizowali projekt pn. „…”. Projekt ma na celu wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w budynku użyteczności publicznej (po byłej szkole) w … celem dostosowania budynku dla miejsc spotkań do potrzeb społeczności lokalnej. Celem projektu jest wzrost aktywności społeczności lokalnej, w tym seniorów, dzieci i młodzieży, poprzez rozwój niekomercyjnej, ogólnodostępnej infrastruktury w ….
Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku odliczenia podatku VAT z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – po dokonanej modernizacji budynek nadal będzie wykorzystywany do czynności niepodlegających podatkowi VAT (użyczony Instytutowi oraz udostępniany nieodpłatnie mieszkańcom). Ponadto wskazali Państwo, że efekty rzeczowe projektu nie mają służyć i nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, czyli wiążących się z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów. Gmina w tym zakresie wykonywać będzie czynności niepodlegające (nieodpłatne udostępnienie obiektu mieszkańcom Gminy oraz turystom). Gmina po realizacji zadania nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych – obiekt ma charakter użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla wszystkich jej użytkowników. Gmina będzie wykorzystywała zakupione towary i usługi w ramach realizowanego zadania wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu poniesienia wydatków związanych z realizacjąprojektu pn. „…”.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji i-ndywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
