Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.380.2025.1.AD
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 16 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia gruntów rolnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne.
Od dłuższego czasu, tj. od (…)r. posiada Pani w dzierżawie gospodarstwo rolne o wielkości (…) ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowego, które to dzierżawi na podstawie pisemnej umowy dzierżawy od swoich dzieci. W umowie wskazano, iż dzierżawa jest na czas nieokreślony, przy czym wypowiedzenie umowy nie jest możliwe przez upływem 10 letniego okresu od zawarcia umowy.
Dodatkowo w chwili obecnej nabędzie Pani w spadku gospodarstwo rolne o powierzchni (…) ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowych. Do powyższego nabycia dojdzie w wyniku tego, iż konkubent zapisał Pani wskazane gospodarstwo rolne w testamencie.
Uprawia Pani wskazane gospodarstwo rolne już od dłuższego czasu, tj. (…) r., bowiem przed tym zdarzeniem posiadała Pani to samo wskazane (…) ha fizyczne, a (…) ha przeliczeniowe w posiadaniu na podstawie umowy dzierżawy z tymże konkubentem. Umowa dzierżawy zawarta jest na okres od (…) do (…) r.
W wyniku nabycia wskazanych (…) ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowych na podstawie testamentu dojdzie do powiększenia „intensywności” posiadanego dotychczas gospodarstwa, tj. dojdzie do zmiany charakteru posiadania z dzierżawy na własność.
Dodatkowo cały czas będzie Pani posiadała jeszcze na mocy umowy dzierżawy pozostałą cześć gospodarstwa rolnego w wysokości (…) ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowych.
Łącznie Pani nowe gospodarstwo rolne osiągnie (…) ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowych.
Posiada Pani uzasadnione wątpliwości czy przysługuje Pani w podanym stanie faktycznym ulga na nabycie gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Pytania
1. Czy w podanym stanie faktycznym może Pani skorzystać z ulgi na nabycie gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn?
2. Czy fakt, że dziedziczy Pani to samo gospodarstwo rolne ((…)ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowych), które wcześniej posiadała na podstawie umowy dzierżawy coś zmienia i wyklucza zastosowanie zwolnienia?
3. Czy korzystając z ulgi na nabycie gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn trzeba mieć całość 11 ha, o którym mowa w przepisie na własność – posiadać akt własności tych gruntów, czy też cześć (tutaj (…) ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowych) można posiadać w ramach umowy dzierżawy?
4. Czy w przepisie dotyczącym ulgi na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest odniesienie do 11 ha przeliczeniowych czy też do 11 ha fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie:
1. W podanym stanie faktycznym może Pani skorzystać z ulgi na nabycie gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
2. Fakt, że dziedziczy Pani to samo gospodarstwo rolne ((…) ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowych), które wcześniej posiadała na podstawie umowy dzierżawy nie pozbawia Pani ulgi, tj. nie wyklucza zastosowania zwolnienia.
3. Korzystając z ulgi na nabycie gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie trzeba mieć całości 11 ha, o którym mowa w przepisie na własność, można część posiadać w ramach umowy dzierżawy.
4. W przepisie dotyczącym ulgi na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie wskazano czy 11 ha odnosi się do ha przeliczeniowych, czy też do ha fizycznych, jednak z uwagi na fakt iż przepis ten odnosi się do ustawy o podatku rolnym można przyjąć, iż uprawnionym do ulgi jest zarówno osoba posiadająca 11 ha przeliczeniowych, jak i 11 ha fizycznych, gdyż przepis pozostawia dowolność.
Ad 1.
W podanym stanie faktycznym może Pani skorzystać z ulgi na nabycie gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Spełnia Pani wszystkie elementy wymienione w przepisie dotyczącym ulgi.
Przytoczyła Pani treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, wskazując, że z podanego stanu faktycznego wynika, iż:
-nabędzie Pani na podstawie spadku gospodarstwo rolne,
-w wyniku nabycia zostanie Pani powiększone dotychczasowe gospodarstwo rolne,
-powierzchnia powstałego w wyniku powiększenia nie będzie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.
Powyższe wskazuje, iż wszystkie czynniki dotyczące przyznania ulgi zostaną spełnione.
Ad 2.
Fakt, że dziedziczy Pani to samo gospodarstwo rolne ((…) ha fizycznych, a (…) ha przeliczeniowych), które wcześniej posiadała Pani na podstawie umowy dzierżawy nie pozbawia Pani ulgi, tj. nie wyklucza zastosowanie zwolnienia. Dziedziczone gospodarstwo mogło być wcześniej dzierżawione. Uprzednia dzierżawa tych samych gruntów nie wyłącza możliwości zastosowania zwolnienia.
Na potwierdzenie swojego stanowiska powołała się Pani na wyroki sądów administracyjnych.
Ad 3.
Korzystając z ulgi na nabycie gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie trzeba mieć całości 11 ha, o którym mowa w przepisie na własność, można część posiadać w ramach umowy dzierżawy, gdyż przepisy tego nie zabraniają.
Zacytowała Pani treść art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, wskazując, że w przepisie tym nie ma wymogu dotyczącego tego na jakiej podstawie rolnik ma posiadać dotychczasowe gospodarstwo rolne, które w wyniku nabycia ulegnie powiększeniu. Z tego powodu można uznać, iż może użytkować je również na podstawie umowy dzierżawy.
Przywołała Pani także treść ww. przepisu w brzmieniu przed 2016 r., podkreślając że w poprzednim brzmieniu przepisu było wprost wskazane, iż gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzi ta nabyta część również musi być własnością nabywcy, co literalnie wykluczałoby dzierżawę pozostałej części. Obecna redakcja przepisu już nie przewiduje tego wymogu, co oznacza że ustawodawca zrezygnował z tego wymogu i dopuszcza inne formy posiadania gospodarstwa rolnego.
Ad 4.
W przepisie dotyczącym ulgi na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie wskazano czy 11 ha odnosi się do ha przeliczeniowych, czy też do ha fizycznych, jednak z uwagi na fakt iż przepis ten odnosi się do ustawy o podatku rolnym można przyjąć, iż uprawniona do ulgi jest zarówno osoba posiadająca 11 ha przeliczeniowych, jak i 11 ha fizycznych, gdyż przepis pozostawia dowolność.
W komentarzu do przepisu, tj. Bogucki Stanisław i in., Podatek od spadków i darowizn. Komentarz, Opublikowano: WKP 2021, wskazano: „Analiza art. 4 ust. 1 pkt 1 u.p.s.d. prowokuje do zauważenia swoistych niezręczności redakcyjnych. Precyzująca zakres zwolnienia przesłanka „gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym” oznacza odniesienie do gruntów rolnych o powierzchni powyżej 1 ha fizycznego lub 1 ha przeliczeniowego. Następuje to już na wstępie tego unormowania. W dalszym fragmencie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawa nie odnosi się już wprost do przepisów o podatku rolnym, chociaż nie można nie dostrzegać, że łączy się to z utworzeniem lub powiększeniem gospodarstwa rolnego w wyniku nabycia własności gruntów stanowiących „gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym”. Oznacza to, że dla potrzeb stosowania tego zwolnienia można (teoretycznie) doszukiwać się podwójnego mechanizmu obszarowego – zasadniczo powierzchni wyrażonej w hektarach fizycznych lub hektarach przeliczeniowych (gospodarstwo rolne), a w przypadku utworzonych (powiększonych) gospodarstw rolnych nie mniejszych niż 11 ha i nie większych niż 300 ha – powierzchni liczonej tylko w hektarach fizycznych. Jak wiadomo z praktyki, dla celów podatku rolnego 1 ha fizyczny może znacząco odbiegać w swej powierzchni od 1 ha przeliczeniowego. Wydaje się jednak, że odwołanie się już na początku redakcji tego zwolnienia do pojęcia gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym powinno przesądzać o stosowaniu jednolitej normy obszarowej w obu przyjętych w ustawie ograniczeniach powierzchniowych”.
Podkreśliła Pani, że powyższe odnosi się do definicji gospodarstwa rolnego, cytując treść art. 2 ustawy o podatku rolnym.
Powyższy komentarz doktryny prawnej oraz wykładnia przepisów świadczy zatem, iż wystarczą ha przeliczeniowe. Nie ma wymogu ha fizycznych i posiadając 11 ha przeliczeniowych spełnia Pani warunki do ulgi.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1837 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego.
Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „spadek”, należy w tym zakresie odwołać się do ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.).
W myśl art. 922 § 1 ww. Kodeksu:
Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.
Zgodnie z art. 924 ww. Kodeksu:
Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
Natomiast, stosownie do przepisu art. 925 ww. Kodeksu:
Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
Z powyższych przepisów wynika, że nabycie spadku ma miejsce z chwilą śmierci spadkodawcy.
Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje – przy nabyciu w drodze dziedziczenia – z chwilą przyjęcia spadku.
Jednakże zgodnie z art. 6 ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą powołania się przez podatnika przed organem podatkowym na fakt nabycia.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1)36 120 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2)27 090 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3)5 733 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.
Jak stanowi art. 14 ust. 1-3 ww. ustawy:
Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1)do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2)do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3)do grupy III – innych nabywców.
Stosownie do art. 17a ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.
Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady nabycie przez osobę fizyczną w drodze spadku własności rzeczy i praw majątkowych podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. W terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zeznanie podatkowe.
Ustawa przewiduje jednak zwolnienia od opodatkowania dla niektórych przedmiotów nabycia.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Zwalnia się od podatku nabycie własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku nabycia zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).
W związku z odwołaniem się w ww. przepisie do przepisów o podatku rolnym, definicję gospodarstwa rolnego, dla celów prawa podatkowego, należy przyjąć z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1344).
W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy o podatku rolnym:
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Stosownie do art. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani gospodarstwo rolne. Od (…) r. posiada Pani w dzierżawie gospodarstwo rolne o wielkości (…) ha fizycznych, co stanowi (…) ha przeliczeniowego. Dodatkowo w chwili obecnej nabędzie Pani w spadku gospodarstwo rolne o powierzchni (…) ha fizycznych, co stanowi (…) ha przeliczeniowych. Do powyższego nabycia dojdzie w wyniku tego, iż konkubent zapisał Pani wskazane gospodarstwo rolne w testamencie. Uprawia Pani wskazane gospodarstwo rolne od (…) r. na podstawie umowy dzierżawy. Łącznie Pani nowe gospodarstwo rolne osiągnie (…) ha fizycznych, co stanowi (…) ha przeliczeniowych.
Posiada Pani wątpliwości czy przysługuje Pani w podanym stanie faktycznym ulga na nabycie gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Istotnym warunkiem omawianego zwolnienia jest, aby w wyniku nabycia własności gruntów stanowiących gospodarstwo rolne, zostało utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne.
Oznacza to, że nabywca, aby skorzystać ze zwolnienia, w każdym przypadku musi na dzień nabycia posiadać we władztwie użytki rolne lub gospodarstwo rolne, aby spełniony został warunek utworzenia lub powiększenia gospodarstwa rolnego.
Stosownie do art. 336 ww. ustawy Kodeks cywilny:
Posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto nią faktycznie włada jak właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jak użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny).
Skoro w momencie nabycia spadku była (jest) Pani dzierżawcą (posiadaczem) gruntów rolnych o pow. (…) ha fizycznych, co stanowi (…) ha przeliczeniowego, to w związku odziedziczeniem gospodarstwa rolnego o powierzchni (…) ha fizycznych, co stanowi (…) ha przeliczeniowych uznać należy, że doszło do powiększenia prowadzonego przez Panią gospodarstwa rolnego. Nie ma znaczenia, że wcześniej prowadziła Pani gospodarstwo rolne o tej samej powierzchni. Wcześniej, bowiem posiadała Pani inny tytuł prawny do gruntów, które obecnie nabyła Pani na własność w drodze spadku. Tym samym, uznać należy, że spełnia Pani warunek zarówno posiadania gospodarstwa rolnego w chwili nabycia spadku (jako posiadacz na podstawie umowy dzierżawy), jak i nabycia gospodarstwa rolnego (zmienił się tytuł własności – z posiadacza stała się Pani jego właścicielem).
Istotnym warunkiem dla skorzystania z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn powierzchnia powiększonego gospodarstwa rolnego nie może być mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha.
Dokonując analizy ww. zwolnienia wskazać należy, że pomimo iż ustawodawca wprost nie wskazał w jego treści możliwości stosowania „ha lub ha przeliczeniowych” – wskazując, że zwolnieniu podlega nabycie gruntów rolnych, jeżeli w jego wyniku zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, którego powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha – to w treści przepisu umieścił odwołanie do ustawy o podatku rolnym. Należy zatem przyjąć, że wolą ustawodawcy było, aby w analizowanym zwolnieniu stosować takie jak w tym podatku zasady.
Tym samym warunek, aby utworzone lub powstałe w wyniku powiększenia gospodarstwo rolne miało powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha, należy odczytywać w ten sposób, że powierzchnia tego gospodarstwa musi być nie mniejsza niż 11 ha lub ha przeliczeniowych i nie większa niż 300 ha lub ha przeliczeniowych.
Wskazała Pani, że po nabyciu gospodarstwa rolnego posiada Pani łącznie (…) ha przeliczeniowych, zatem należy uznać, że został spełniony warunek przedmiotowego zwolnienia, aby utworzone lub powstałe w wyniku powiększenia gospodarstwo rolne miało powierzchnię nie mniejszą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha.
Tym samym, jeśli gospodarstwo to (składające się dokładnie z gruntów wchodzących w jego skład na moment nabycia spadku) będzie prowadzone przez okres co najmniej 5 lat od momentu jego powiększenia (w wyniku nabycia gruntów rolnych w drodze spadku), w sytuacji, gdy kwota zobowiązania (podatku) będzie się mieściła w limicie indywidualnym oraz krajowym pomocy de minimis w rolnictwie, to nabycie przez Panią opisanego gospodarstwa rolnego w spadku, będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
