Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2025 r., sygn. II GSK 1664/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Karolina Kisielewicz-Sierakowska (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2025 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 6 maja 2022 r. sygn. akt III SA/Łd 53/22 w sprawie ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 28 października 2021 r. nr KO.480.142.2021 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w przedmiocie zarejestrowania pojazdu oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi wyrokiem z 6 maja 2022 r., sygn. akt III SA/Łd 53/22, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2024 r., poz.935 ze zm., zwanej dalej jako: "p.p.s.a."), oddalił wniesioną przez S. G. skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z 28 października 2021 r. nr KO.480.142.2021, którą ten organ utrzymał w mocy swoją decyzję z 15 czerwca 2021 r. nr KO.480.71.2021, stwierdzającą z urzędu nieważność decyzji Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 2 listopada 2016 r. nr WK.5410.3.14497.2016.AN w przedmiocie rejestracji pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter 411 CDI (nr nadwozia [...]), pod numerem [...], na nazwisko skarżącego.
W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wyjaśnił istotę nadzwyczajnego postępowania o stwierdzenie nieważności decyzji z powodu rażącego naruszenia prawa (art. 156 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, Dz.U. z 2024 r., poz. 572, zwanej dalej jako: "k.p.a."), wskazując, że z rażącym naruszeniem prawa mamy do czynienia wówczas, gdy to naruszenie jest oczywiste, jednoznaczne i wywołujące skutki społeczno-gospodarcze niemożliwe do zaakceptowania w państwie prawa. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi podzielił zapatrywanie organu, że decyzja Starosty Powiatu Piotrkowskiego o rejestracji pojazdu jest dotknięta wadą kwalifikowaną, o której mowa w art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a., ponieważ została wydana z rażącym naruszeniem § 14 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia z 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1038 ze zm.), gdyż do wniosku o rejestrację pojazdu skarżący nie przedłożył, zgodnie z powołanym przepisem rozporządzenia, oświadczenia wystawionego przez producenta lub przedstawiciela producenta, stwierdzającego, że pojazd, w którym dokonano modyfikacji konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu, był homologowany zgodnie z wnioskowanymi danymi technicznymi.
