Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.916.2025.1.JG
Podatnik, który kontynuuje świadczenie usług parkingowych przy użyciu automatycznych urządzeń, które nie są kasami rejestrującymi, może do dnia 31 marca 2027 r. korzystać z przejściowego zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przez te urządzenia, o ile wcześniej korzystał z takiego zwolnienia, mimo że usługi parkingowe nie są zwolnione w obecnym stanie prawnym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 grudnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 listopada 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących do dnia 31 marca 2027 r. do świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących pracownikami Wnioskodawcy - za które opłaty uiszczane są przy pomocy automatycznych kas parkingowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. (zwany dalej Wnioskodawcą lub Szpitalem) jest podmiotem posiadającym osobowość prawną. Szpital działa na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.), wpisu do właściwego rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz statutu. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Podstawowym zadaniem statutowym Wnioskodawcy jest wykonywanie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych, w powiązaniu z realizacją zadań dydaktycznych i badawczych podmiotu tworzącego Wnioskodawcę (czyli uczelni publicznej), w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia, a także promocją zdrowia.
Wnioskodawca prowadzi główną działalność medyczną w (…) przy ul. (…), gdzie mieści się kompleks budynków szpitalnych oraz przynależny do nich parking. Z parkingu odpłatnie korzystają pracownicy Wnioskodawcy, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (tzw. konsumenci) oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Świadczenie usług parkingowych przez Wnioskodawcę odbywa się bezobsługowo przy użyciu automatycznych kas parkingowych (tzw. biletomatów/parkometrów). Automatyczne kasy parkingowe są urządzeniami wydającymi bilety, obsługiwanymi przez klienta w systemie samoobsługowym, które przyjmują należności w formie gotówkowej (bilonu i banknotów) oraz w formie bezgotówkowej. Automatyczne kasy parkingowe stosowane przez Wnioskodawcę nie stanowią kas rejestrujących w rozumieniu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.
Wysokość opłaty parkingowej określa cennik usług parkingowych stanowiący załącznik do regulaminu wjazdu i parkowania na terenie siedziby szpitala (...) w (…) przy (…) (zwanego dalej regulaminem).
Zgodnie z jego treścią wjazd i parkowanie na terenie Szpitala do 30 minut jest bezpłatny, pod warunkiem, że wyjazd (przyłożenie biletu parkingowego do czytnika przy szlabanie wyjazdowym) nastąpi w czasie nie dłuższym niż 30 minut od momentu pobrania biletu parkingowego przy wjeździe na teren Szpitala. Po przekroczeniu 30 minut parkowania od momentu pobrania biletu parkingowego, opłata naliczana jest za każdą rozpoczętą godzinę pobytu na terenie parkingu Szpitala - liczoną od momentu pobrania biletu parkingowego.
Wyjazd możliwy jest po dokonaniu opłaty w jednej z kas automatycznych. W trakcie wyjazdu należy zatrzymać pojazd przy terminalu wyjazdowym i przyłożyć bilet do skanera. Jeżeli opłata została dokonana szlaban otworzy się automatycznie. W terminalach wyjazdowych zainstalowane są interkomy do komunikacji z obsługą, np. w przypadku problemów z wyjazdem.
Wnioskodawca nie ewidencjonuje ww. usług parkingowych za pomocą kas rejestrujących. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia dla świadczenie usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub w innej formie (bezgotówkowej). Z generowanych przez urządzenia raportów i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.
Wnioskodawca rozpoczął świadczenie opisanych powyżej usług parkingowych przy pomocy automatycznych kas parkingowych praktycznie wraz z oddaniem kompleksu medycznego na ul. (…) do użytkowania, tj. w styczniu 2020 r. W innych lokalizacjach Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży usług parkingowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wyjątek dotyczy pracowników Wnioskodawcy. W świetle stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca w przypadku świadczenia usług parkingu na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i niebędących pracownikami Wnioskodawcy nie spełnia przesłanek do zwolnień określonych w § 2 i § 3 Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Pytanie
Czy Wnioskodawca, w przypadku świadczenia opisanych w stanie faktycznym sprawy usług parkingu samochodów i innych pojazdów, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących pracownikami Wnioskodawcy - za które opłaty uiszczane są przy pomocy automatycznych kas parkingowych - może korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących do dnia 31 marca 2027 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym sprawy, Wnioskodawca w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących pracownikami Wnioskodawcy - za które opłata uiszczana jest za pomocą automatycznych kas parkingowych - może korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących do dnia 31 marca 2027 r.
Art. 111. ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis ten wprowadza generalną zasadę obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz konsumentów przy użyciu kasy rejestrującej. Wyjątki od tej zasady przewidziane są w wydawanych cyklicznie przez Ministra Finansów rozporządzeniach w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W rozporządzeniu z dnia 24 listopada 2023 r. (które obowiązywało do 31 grudnia 2024 r.) w poz. 40 przewidziano zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestracyjnych dla usług świadczonych przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w: 1) bilonie lub banknotach, lub 2) innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę lub czynność jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.
Podobne zwolnienia ujmowane były także w uprzednio obowiązujących aktach prawnych.
Według § 4 ust. 1 obecnie obowiązującego rozporządzenia, zwolnień przewidzianych w rozporządzeniu nie stosuje się w przypadku świadczenia usług: pkt n) parkingu samochodów i innych pojazdów oraz pkt o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Na podstawie § 7 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy:
1)nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
2)nie zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 i § 3
- zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji traci moc z dniem 1 lipca 2025 r., z zastrzeżeniem § 8 ust. 2-4.
Powyższe oznacza, że na gruncie przepisów rozporządzenia, co do zasady, nie ma możliwości stosowania zwolnień z kas rejestrujących dla usług parkingowych oraz usług świadczonych przy pomocy urządzeń wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należności w bilonie, banknotach lub w innej formie (bezgotówkowej). Zasadniczo zwolnienie z obowiązku ewidencji straciło moc z dniem 1 lipca 2025 r.
Względem usług parkingu i usług realizowanych przy użyciu urządzeń przyjmujących zapłatę w systemie bezobsługowym w rozporządzeniu przyjęto jednak dwa okresy przejściowe, które pozwalają na dalsze korzystanie - dla tych konkretnych czynności - ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej.
Na podstawie § 8 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
1)w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n,
2)przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. rozpoczną świadczenie tych usług
- świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Przepis § 8 ust. 2 rozporządzenia zakłada możliwość korzystania z innych zwolnień (określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia) w okresie przejściowym niezależnie od wyłączenia przewidzianego w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n rozporządzenia. Inaczej mówiąc, podmiot, który świadczy usługi parkingowe, ale posiada tytuł do zwolnienia z kasy rejestrującej (np. ze względu na osiągany obrót na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia czy też korzystanie ze którego z zwolnień wymienionych w załączniku do rozporządzenia) może korzystać z tego zwolnienia do dnia 31 marca 2026 r.
Natomiast, jak wynika z § 8 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy:
1)w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2027 r. kontynuują lub rozpoczynają dostawę towarów lub świadczenie usług, innych niż wymienione w ust. 3, przy użyciu urządzeń, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. w lub pkt 2 lit. o, z wyłączeniem usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m,
2)przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali dostawy towarów lub świadczenia usług, innych niż wymienione w ust. 3, przy użyciu urządzeń, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. w lub pkt 2 lit. o, z wyłączeniem usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2027 r. rozpoczną dostawę tych towarów lub świadczenie tych usług - dostawa tych towarów i świadczenie tych usług są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji do dnia 31 marca 2027 r.
Przepisu zawartego w § 8 ust. 4 rozporządzenia nie stosuje się m.in. względem podatników, którzy w 2024 r. rozpoczęli prowadzenie ewidencji czynności opisanych w poz. 40 rozporządzenia z dnia 24 listopada 2023 r., tj. usług świadczonych przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej) (§ 8 ust. 5 rozporządzenia).
Przepis przejściowy nie ma więc zastosowania dla tych podatników, którzy w 2024 r. rozpoczęli prowadzenie ewidencji usług świadczonych przy użyciu urządzeń służących do automatycznej sprzedaży (np. automatycznych kas parkingowych).
Innymi słowy, na podstawie ww. przepisu podatnicy, którzy kontynuują lub rozpoczynają świadczenia usługi przy użyciu urządzeń określonych § 4 ust. 1 pkt o rozporządzenia (za wyjątkiem tych podmiotów, którzy rozpoczęli świadczenie tego typu usług w 2024 r.) mogą korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług przy użyciu kasy rejestrującej do dnia 31 marca 2027 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on mógł skorzystać z okresu przejściowego przewidzianego w przepisie § 8 ust. 2 Rozporządzenia. Wprawdzie Wnioskodawca kontynuuje świadczenie usług parkingowych w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r., jednakże nie spełnia on przesłanek do skorzystania któregokolwiek zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia w obecnym jego brzmieniu. Dotychczas Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia na podstawie poz. 40 załącznika do rozporządzenia z dnia 24 listopada 2023 r., które dotyczyło świadczenia usług przy użyciu urządzeń przyjmujących należność. Zwolnienie to nie zostało przewidziane w przepisach nowego rozporządzenia, w związku z czym obecnie Wnioskodawca nie ma możliwości do korzystania ze zwolnienia na tej podstawie.
W ocenie Wnioskodawcy może on jednak skorzystać z okresu przejściowego określonego w § 8 ust. 4 rozporządzenia, a więc może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących do dnia 31 marca 2027 r. Wnioskodawca kontynuuje bowiem świadczenie usług parkingowych przy użyciu urządzeń określonych § 4 ust. 1 pkt o rozporządzenia i nie rozpoczął świadczenia tego typu usług w 2024 r.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczenie usług parkingu samochodów i innych pojazdów, nie wyklucza możliwości korzystania z okresu przejściowego określonego w § 8 ust. 4 rozporządzenia, przewidzianego dla usług świadczonych przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Za możliwością zastosowania tej regulacji przemawia literalna wykładnia przepisu § 8 ust. 4 rozporządzenia, który wprost wyłączył ze stosowania tej regulacji tylko jeden typ usług - określonych w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m rozporządzenia, tj. mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0).
Gdyby intencją ustawodawcy było również wyłączenie usług parkingowych, to treść § 8 ust. 4 rozporządzenia, wyłączałaby zarówno § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m jak i lit. n. Należy zatem uznać, że w przypadku świadczenia usług parkingowych przy użyciu urządzeń, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt o rozporządzenia, podatnik może korzystać ze zwolnienia do dnia 31 marca 2027 r.
Powyższe stanowisko potwierdza również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9 września 2025 r., sygn. 0114-KDIP1-3.4012.549.2025.1.LM, gdzie czytamy. „Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzam, że w związku ze świadczeniem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług parkingu samochodów i innych pojazdów - zastosowanie znajdzie przepis § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów. Jednakże w związku z tym, że jak wynika z opisu sprawy Spółka korzystała w poprzednich latach ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej to z uwagi na treść § 8 ust. 4 rozporządzenia, będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów do 31 marca 2027 r. Natomiast od 1 kwietnia 2027 r. będą Państwo zobowiązani ewidencjonować świadczenie usług parkingu samochodów przy zastosowaniu kasy rejestrującej”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w prawidłowe
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot, inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.
Może więc zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Zwolnienia z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostały określone w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwanego dalej „rozporządzeniem”, wskazują one na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zwolnienie wskazane w § 2 rozporządzenia jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:
1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
2)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia, nie stosuje się jednak w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w przepisie § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia.
I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Stosownie do § 7 rozporządzenia:
1.W przypadku podatników, którzy:
1)nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
2)nie zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 i § 3
– zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji traci moc z dniem 1 lipca 2025 r., z zastrzeżeniem § 8 ust. 2–4.
2.Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
3.Zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w 2024 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Jednakże w myśl § 8 ust. 2 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
1)w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n,
2)przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r. rozpoczną świadczenie tych usług
– świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do dnia 31 marca 2026 r.
Zgodnie natomiast z § 8 ust. 4 rozporządzenia:
W przypadku podatników, którzy:
1)w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2027 r. kontynuują lub rozpoczynają dostawę towarów lub świadczenie usług, innych niż wymienione w ust. 3, przy użyciu urządzeń, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. w lub pkt 2 lit. o, z wyłączeniem usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m,
2)przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali dostawy towarów lub świadczenia usług, innych niż wymienione w ust. 3, przy użyciu urządzeń, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. w lub pkt 2 lit. o, z wyłączeniem usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. m, a następnie w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2027 r. rozpoczną dostawę tych towarów lub świadczenie tych usług
– dostawa tych towarów i świadczenie tych usług są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji do dnia 31 marca 2027 r.
Wskazali Państwo, że prowadzą działalność medyczną, gdzie mieści się kompleks budynków szpitalnych oraz przynależny do nich parking. Z parkingu odpłatnie korzystają Państwa pracownicy, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą. Świadczenie usług parkingowych odbywa się bezobsługowo przy użyciu automatycznych kas parkingowych, które są urządzeniami wydającymi bilety, obsługiwanymi przez klienta w systemie samoobsługowym, które przyjmują należności w formie gotówkowej oraz w formie bezgotówkowej. Automatyczne kasy parkingowe nie stanowią kas rejestrujących. Nie ewidencjonują Państwo usług parkingowych za pomocą kas rejestrujących. Korzystają Państwo ze zwolnienia dla świadczenie usług przy użyciu urządzeń wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub w innej formie (bezgotówkowej), a z generowanych przez urządzenia raportów i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła. Rozpoczęli Państwo świadczenie usług parkingowych przy pomocy automatycznych kas parkingowych w styczniu 2020 r.
Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów, świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących Państwa pracownikami mogą Państwo korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących do 31 marca 2027 r.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości podkreślić należy, że zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, nie została zawarta definicja usług parkingu samochodów i innych pojazdów. W związku z tym, aby prawidłowo określić, czy podatnik ma obowiązek ewidencjonować usługi na kasie rejestrującej konieczne jest wzięcie pod uwagę faktycznej treści świadczonej usługi.
W § 3 pkt 25 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225 ze zm.) jest wskazane, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o parkingu - należy przez to rozumieć wydzieloną powierzchnię terenu przeznaczoną do postoju i parkowania samochodów, składającą się ze stanowisk postojowych oraz dojazdów łączących te stanowiska, jeżeli takie dojazdy występują.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzam, że w związku ze świadczeniem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług parkingu samochodów i innych pojazdów – zastosowanie znajdzie przepis § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów.
Wskazali Państwo, że nie spełniają przesłanek do skorzystania ze zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia, w związku z tym pomimo tego, że kontynuują Państwo świadczenie usług parkingowych w okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 marca 2026 r., to nie będą Państwo mogli skorzystać ze zwolnienia wynikającego z § 8 ust. 2 rozporządzenia.
Jednakże w związku z tym, że jak wynika z opisu sprawy w poprzednich latach korzystali Państwo ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej dla świadczenie usług przy użyciu urządzeń wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub w innej formie (bezgotówkowej), to z uwagi na treść § 8 ust. 4 rozporządzenia, będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów do 31 marca 2027 r. natomiast od 1 kwietnia 2027 r. będą Państwo zobowiązani ewidencjonować świadczenie usług parkingu samochodów przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących do 31 marca 2027 r. uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
