Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.302.2025.5.PS
Przychody z działalności usługowej związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych oraz pomocy technicznej, mieszczące się w grupowaniach PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, o ile nie dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania.
Interpretacja indywidualna wydana w wyniku uwzględnienia skargi na postanowienie z 21 października 2025 r., znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.3.PR
Szanowny Panie,
w wyniku uwzględnienia w całości Pana skargi na postanowienie z 21 października 2025 r., znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.3.PR utrzymujące w mocy postanowienie z 26 sierpnia 2025 r., znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.2.PS o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia i wydania w dniu 24 listopada 2025 r. postanowienia znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.4.PS uchylającego ww. postanowienia organów obu instancji – po ponownej analizie Pana wniosku z 19 maja 2025 r. stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 czerwca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Dnia 5 maja 2025 r. zarejestrował pozarolniczą działalność gospodarczą. 17 maja 2025 r. podpisał umowę z X. z siedzibą w X której przedmiotem jest wykonywanie przez Wnioskodawcę na rzecz tegoż podmiotu następujących czynności:
-analizowanie i projektowanie solidnych procesów obejmujących zarządzanie tożsamościami;
-rozwiązywanie problemów technicznych pojawiających się podczas wdrażania systemu Identity and Access Management (zespół technologii informatycznych, które umożliwiają bezpieczne zarządzanie dostępem do danych i usług w organizacji, dalej jako: IAM);
-opracowywanie integracji ze środowiskami Privileged Access Management (rozwiązania służące do kontrolowania i zarządzania dostępem do uprzywilejowanych kont w systemach informatycznych i innymi systemami; ich głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa, monitorowanie aktywności uprzywilejowanych użytkowników i zapobieganie nieuprawnionemu dostępowi, dalej jako: PAM);
-proponowanie nowych obszarów optymalizacji procesów związanych z rozwiązaniami IAM;
-ocenianie bieżących rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamościami i dostępem oraz w razie potrzeby stosowanie nowych systemów lub rozwiązań;
-przeglądanie zabezpieczeń, wydajności i konfiguracji istniejących wdrożeń IAM.
Wnioskodawca nigdy, w żadnej formie prawnej, nie pozostawał w stosunku zatrudnienia z X. Planuje rozliczać się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy 2 000 000 EURO. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym i kolejnych latach będzie świadczył podobne usługi dla innych kontrahentów.
Uzupełnienie wniosku
Wnioskodawca informuje, że zgodnie z aktualną linią orzeczniczą nie istnieje obowiązek przypisywania usług do konkretnego symbolu PKWiU jako warunku koniecznego dla oceny skutków prawnych opisanego stanu faktycznego, tak m.in.: wyrok NSA z dnia 26 stycznia 2024 r. sygn. akt II FSK 487/23 który jednoznacznie wskazuje, iż w postępowaniach dotyczących interpretacji indywidualnych organ podatkowy nie może wymagać od wnioskodawcy samodzielnego przyporządkowania usługi do symbolu PKWiU. Klasyfikacja ta może mieć znaczenie pomocnicze, jednak nie stanowi obligatoryjnego elementu wniosku. Podobnie - w wyroku NSA z dnia 19 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 2441/20, w którym wskazano, że jeżeli opisany stan faktyczny umożliwia ocenę prawną danej sytuacji, organ powinien wydać interpretację bez domagania się dodatkowych elementów formalnych, które nie są przewidziane przepisami.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca prosi o dokonanie oceny wniosku w oparciu o przedstawiony stan faktyczny. W przypadku uznania, że określenie symbolu PKWiU jest niezbędne, prosi o samodzielne dokonanie stosownej klasyfikacji.
W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie mają zastosowanie wyłączenia nie będące przedmiotem interpretacji zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podatnik złożył do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
Szczegółowy charakter poszczególnych czynności/zadań związanych z usługami stanowiącymi przedmiot Pana wniosku.
Analizowanie i projektowanie solidnych procesów obejmujących zarządzanie tożsamościami. Analizowanie i projektowanie solidnych procesów obejmujących zarządzanie tożsamościami polega na szczegółowym opracowywaniu oraz modelowaniu procedur związanych z nadawaniem, modyfikacją i odbieraniem uprawnień użytkownikom w systemach informatycznych. Działania te dotyczą pełnego cyklu życia tożsamości w organizacji i mają na celu zapewnienie zgodności z regulacjami prawnymi, politykami bezpieczeństwa oraz wymogami audytowymi. Efektem jest wdrożenie uporządkowanych, bezpiecznych i zgodnych z wymaganiami procesów dostępu, które kontrahent wykorzystuje do zapewnienia sprawnego, transparentnego i kontrolowanego zarządzania uprawnieniami.
Rozwiązywanie problemów technicznych pojawiających się podczas wdrażania systemu.
Identity and Access Management (IAM).
Rozwiązywanie problemów technicznych pojawiających się podczas wdrażania systemu Identity and Access Management (IAM) obejmuje identyfikację oraz eliminację błędów konfiguracyjnych i integracyjnych występujących w trakcie implementacji. Działania te dotyczą głównie połączeń systemu IAM z istniejącą infrastrukturą informatyczną (taką jak (...)). Efektem jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania środowiska IAM, co umożliwia kontrahentowi jego bezpieczne i stabilne użytkowanie bez zakłóceń operacyjnych.
Opracowywanie integracji ze środowiskami Privileged Access Management (PAM).
Opracowywanie integracji ze środowiskami Privileged Access Management (PAM) oraz innymi systemami polega na projektowaniu i wdrażaniu mechanizmów współpracy pomiędzy IAM a innymi kluczowymi komponentami infrastruktury IT, w szczególności służącymi do zarządzania kontami uprzywilejowanymi. Działania te dotyczą zapewnienia pełnej kontroli nad dostępem do zasobów krytycznych. Efektem jest spójne, centralne zarządzanie uprzywilejowanymi tożsamościami, co umożliwia kontrahentowi skuteczne zabezpieczenie środowiska IT oraz spełnienie wymogów audytowych.
Proponowanie nowych obszarów optymalizacji procesów związanych z rozwiązaniami IAM.
Proponowanie nowych obszarów optymalizacji procesów związanych z rozwiązaniami IAM polega na analizie istniejących rozwiązań oraz wskazywaniu możliwości ich usprawnienia, m.in. poprzez automatyzację, uproszczenie oraz integrację z pozostałymi systemami organizacji. Działania te dotyczą miejsc, gdzie obecne procedury są czasochłonne lub narażone na błędy operacyjne. Efektem jest zwiększenie efektywności i niezawodności procesów, co kontrahent wykorzystuje do poprawy jakości obsługi użytkowników i ograniczenia kosztów operacyjnych.
Ocenianie bieżących rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamościami i dostępem oraz w razie potrzeby stosowanie nowych systemów lub rozwiązań.
Ocenianie bieżących rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamościami i dostępem oraz stosowanie nowych systemów lub rozwiązań obejmuje analizę aktualnie stosowanych narzędzi pod kątem ich funkcjonalności, bezpieczeństwa, wydajności i zgodności z wymogami organizacyjnymi. Działania te dotyczą ewaluacji oraz ewentualnego wskazania konieczności migracji lub modernizacji. Efektem jest raport zawierający rekomendacje dotyczące dalszego rozwoju środowiska IAM, z którego kontrahent może skorzystać, podejmując decyzje inwestycyjne i operacyjne.
Przeglądanie zabezpieczeń, wydajności i konfiguracji istniejących wdrożeń IAM.
Przegląd zabezpieczeń, wydajności i konfiguracji istniejących wdrożeń IAM polega na systematycznej weryfikacji parametrów technicznych i bezpieczeństwa systemów TAM. Działania te dotyczą bieżącego utrzymania środowiska w stanie zgodnym z najlepszymi praktykami. Efektem jest identyfikacja ewentualnych luk oraz wdrożenie działań korygujących, co umożliwia kontrahentowi utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz niezawodności całego systemu.
IAM (Identity and Access Management) — to zestaw procesów, polityk i technologii, które umożliwiają zarządzanie cyfrową tożsamością użytkowników oraz kontrolę nad dostępem do zasobów informatycznych organizacji. Systemy IAM wspierają tworzenie, modyfikowanie i usuwanie tożsamości użytkowników, zarządzanie ich uprawnieniami, uwierzytelnianie oraz autoryzację dostępu do systemów i danych. Celem IAM jest zapewnienie, że odpowiednie osoby mają dostęp do właściwych zasobów we właściwym czasie i wyłącznie w zakresie niezbędnym do wykonywania powierzonych obowiązków, przy zachowaniu zgodności z obowiązującymi regulacjami prawnymi i wewnętrznymi politykami bezpieczeństwa.
PAM (Privileged Access Management) — to wyspecjalizowany obszar zarządzania tożsamością i dostępem (TAM), koncentrujący się na kontrolowaniu, zabezpieczaniu i monitorowaniu dostępu do kont uprzywilejowanych, czyli kont posiadających rozszerzone uprawnienia administracyjne w systemach informatycznych. Rozwiązania PAM umożliwiają m.in. bezpieczne przechowywanie danych uwierzytelniających, wymuszanie silnych mechanizmów uwierzytelniania, rejestrowanie i audytowanie sesji oraz stosowanie zasady minimalnych uprawnień. Celem PAM jest ograniczenie ryzyka nadużyć i nieautoryzowanego dostępu do krytycznych zasobów organizacji.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług:
-analizowania i projektowania solidnych proces w obejmujących zarządzanie tożsamościami;
-rozwiązywania problemów technicznych pojawiających się podczas wdrażania systemu IAM;
-opracowywania integracji ze środowiskami PAM i innymi systemami;
-proponowania nowych obszarów optymalizacji procesów związanych z rozwiązaniami IAM;
-ocenie bieżących rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamościami i dostępem oraz w razie potrzeby stosowanie nowych systemów lub rozwiązań;
-przeglądania zabezpieczeń, wydajności i konfiguracji istniejących wdrożeń IAM,
podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług obejmujących:
-analizowanie i projektowanie solidnych procesów obejmujących zarządzanie tożsamościami;
-rozwiązywanie problemów technicznych pojawiających się podczas wdrażania systemu IAM;
-opracowywanie integracji ze środowiskami PAM i innymi systemami;
-proponowanie nowych obszarów optymalizacji procesów związanych z rozwiązaniami IAM;
-ocenianie bieżących rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamościami i dostępem oraz w razie potrzeby stosowanie nowych systemów lub rozwiązań;
-przeglądanie zabezpieczeń, wydajności i konfiguracji istniejących wdrożeń IAM,
podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, wynika to z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca wskazuje, że stanowisko to znajduje potwierdzenie m.in. w indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 października 2024 r., sygn. 0112-KDlL2-2.4011.611.2024.1.IM.
Postanowienie organu pierwszej instancji i postanowienie organu drugiej instancji
26 sierpnia 2025 r. organ pierwszej instancji wydał postanowienie, znak 0115-KDST2-2.4011.302.2025.2.PS o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, które odebrał Pan 27 sierpnia 2025 r.
1 września 2025 r. (data wpływu) wniósł Pan – w wymaganym terminie – zażalenie na ww. postanowienie.
21 października 2025 r. organ drugiej instancji wydał postanowienie o utrzymaniu w mocy postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.3.PR, które zostało skutecznie doręczone 4 listopada 2025 r.
Skarga na postanowienie
Pismem z 7 listopada 2025 r. (data wpływu 14 listopada 2025 r.) wniósł Pan skargę na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 października 2025 r., znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.3.PR utrzymujące w mocy postanowienie z dnia 26 sierpnia 2025 r., znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.2.PS o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Wniósł Pan m.in. o uchylenie skarżonego postanowienia i poprzedzającego go postanowienia w całości.
Uchylenie postanowienia organu drugiej instancji i poprzedzającego go postanowienia organu pierwszej instancji w wyniku uwzględnienia złożonej przez Pana skargi
W wyniku ponownej analizy sprawy w związku ze złożoną przez Pana skargą Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że skarga okazała się zasadna, w związku z czym uchylił postanowienie organu drugiej instancji z 21 października 2025 r., znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.3.PR i poprzedzające je postanowienie organu pierwszej instancji z 26 sierpnia 2025 r., znak: 0115-KDST2-2.4011.302.2025.2.PS o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Postanowienie wydane w wyniku uwzględnienia skargi odebrał Pan 9 grudnia 2025 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku
W związku z powyższym:
·ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 19 maja 2025 r. (data wpływu),
·stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Wskazany przepis od dnia 1 stycznia 2025 r. brzmi następująco:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że świadczy Pan na rzecz X usługi obejmujące :
-analizowanie i projektowanie solidnych procesów obejmujących zarządzanie tożsamościami;
-rozwiązywanie problemów technicznych pojawiających się podczas wdrażania systemu Identity and Access Management;
-opracowywanie integracji ze środowiskami Privileged Access Management;
-proponowanie nowych obszarów optymalizacji procesów związanych z rozwiązaniami IAM;
-ocenianie bieżących rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamościami i dostępem oraz w razie potrzeby stosowanie nowych systemów lub rozwiązań;
-przeglądanie zabezpieczeń, wydajności i konfiguracji istniejących wdrożeń IAM.
Wątpliwości objęte pytaniem dotyczą oceny, czy prawidłowo stosuje Pani stawkę ryczałtu 8,5% dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia opisanych usług, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS grupowanie PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że powołany art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przewidujący stawkę ryczałtu 12%, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Z przedstawionego przez Pana zakresu wykonywanych czynności wynika, iż Pana aktywność –koncentruje się przede wszystkim na bezpieczeństwie cyfrowym zasobów informatycznych klienta, poprzez opracowywanie oraz modelowanie procedur związanych z nadawaniem, modyfikacją i odbieraniem uprawnień użytkownikom w systemach informatycznych a także rozwiązywanie problemów technicznych z tym związanych.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, w szczególności zakres świadczonych usług, powołane przepisy prawa oraz ww. wyjaśnienia do PKWiU stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi, obejmujące analizowanie i projektowanie solidnych procesów obejmujących zarządzanie tożsamościami, opracowywanie integracji ze środowiskami Privileged Access Management, proponowanie nowych obszarów optymalizacji procesów związanych z rozwiązaniami IAM, ocenianie bieżących rozwiązań w zakresie zarządzania tożsamościami i dostępem oraz w razie potrzeby stosowanie nowych systemów lub rozwiązań i przeglądanie zabezpieczeń, wydajności i konfiguracji istniejących wdrożeń IAM, które wpisują się w przestawiony wyżej zakres grupowania PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, i które – jak wynika ze wskazanych przez Pana we wniosku okoliczności – nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, oraz rozwiązywanie problemów technicznych pojawiających się podczas wdrażania systemu Identity and Access Management, które wpisują się w przestawiony wyżej zakres grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, i które – jak wynika z opisu sprawy – nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, objęte są 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko uznano za prawidłowe.
Zaznaczyć jednak należy, że ww. stawka ryczałtu ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan w ramach ww. czynności przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu, w szczególności związanych z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie oprogramowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU zostało przeprowadzone wyłącznie na potrzeby ustalenia właściwej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Zgodnie bowiem z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta, względnie usługodawcy [pkt 7.3 załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z dnia 4 września 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676)].
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej wskazać należy, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w związku z art. 54 § 3 PPSA.
W myśl art. 54 § 3 PPSA:
Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.
