Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.570.2025.1.RH
Przychody z tytułu usług zarządzania projektami, sklasyfikowane jako grupowanie PKWiU 70.22.20.0, opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, o ile nie stanowią usług doradztwa związanego z zarządzaniem.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą A, odwieszoną 3 kwietnia 2023 r. Od tego momentu świadczy usługi zarządzania projektami IT dla kontrahenta (...). Projekty są realizowane w Polsce, głównie na rzecz (...). Pracuje Pan w formule B2B – co miesiąc wystawia faktury zgodnie z przepracowanymi godzinami. Pracuje w modelu hybrydowym tzn. 3 dni zdalnie z mieszkania w C, a dwa dni w tygodniu jest Pan w biurze klienta w C.
Pana usługi nie mają charakteru usług doradczych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o ryczałcie, lecz polegają na kierowaniu projektami jako procesem organizacyjnym – nie świadczy specjalistycznych usług programistycznych, doradztwa technicznego IT, projektowania ani wdrożeń informatycznych. Pana usługi mają charakter organizacyjno-zarządczy.
Prowadzi Pan dokumentację podatkową właściwą dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w celu ujmowania operacji gospodarczych występujących w Pana działalności.
Księgowość prowadzona jest za pośrednictwem D, która – na podstawie wystawianych przez Pana faktur – sporządza miesięczne deklaracje (lub są generowane automatycznie) oraz prowadzi ewidencję przychodów zgodnie z wymogami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Do Pana działalności nie mają zastosowania żadne z wyłączeń określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie prowadzi działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych ani handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Nie wytwarza wyrobów akcyzowych i nie prowadzi działalności w formie spółki.
Nie świadczy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w zakresie czynności, które wykonywał Pan kiedykolwiek w ramach stosunku pracy.
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą wyłącznie samodzielnie, w zakresie zarządzania projektami i żadne z ww. wyłączeń nie ma w Pana przypadku zastosowania.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą wyłącznie samodzielnie – nie w formie spółki.
W roku poprzedzającym (2024) przychody z tej działalności nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W związku z tym spełnia Pan warunek uprawniający do stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Poza przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskuje Pan również przychody z najmu prywatnego (wynajem dwóch mieszkań stanowiących Pana własność) od marca/kwietnia 2025 roku. Dochody te są opodatkowane odrębnie – ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.).
Przychody z najmu nie mają związku z działalnością gospodarczą i nie wpływają na klasyfikację ani sposób opodatkowania usług opisanych w niniejszym wniosku.
Nie uzyskuje Pan przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich ani umów o podobnym charakterze – również nie zawiera takich umów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Świadczy Pan wyłącznie usługi zarządzania projektami (koordynacja, planowanie, raportowanie, nadzór nad realizacją), które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 – Usługi kierowania w zakresie prowadzenia projektów. Usługi te mają charakter organizacyjno-zarządczy i nie stanowią zarządzania przedsiębiorstwem w rozumieniu przepisów podatkowych.
Na Pana wniosek Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (pismo znak (...) z dnia 10 października 2025 r. ) zaklasyfikował działalność do PKWiU „70.22.20.0 – Usługi kierowania w zakresie prowadzenia projektów”.
Stan przyszły – Pana obecny kontrakt jest przedłużany co 6 miesięcy i kończy się w maju 2026 roku, natomiast obecnie pracuje nad kolejnym kontraktem, który będzie realizowany mniej więcej od grudnia 2025 r. (zależy od negocjacji), tym razem z (...). Kontrakt obejmuje 2,5 letni projekt (do maja 2028 r.) na wdrożenie nowego systemu informatycznego (...) – zakres prac będzie analogiczny do obecnego, który opisał Pan szczegółowo poniżej.
Poniżej przedstawia Pan krótki opis każdej z wykonywanych obecnie usług wraz z doprecyzowaniem charakteru wykonywanych czynności, ich efektów oraz sposobu wykorzystania wyników przez usługobiorcę.
Dla przejrzystości opisu w niektórych przypadkach wzbogacił Pan go o przykład z obecnie realizowanego projektu wdrożenia (...), przy czym zakres obowiązków jest analogiczny we wszystkich projektach, które prowadzi Pan od 3 kwietnia 2023 r. (od 2–3 miesięcy do 15 miesięcy w zależności od projektu).
Przedstawił Pan zakres świadczonych usług, opisując je w następujący sposób:
- Planowanie, budżetowanie, harmonogramowanie projektów (głównie IT) oraz zarządzanie ryzykiem (...).
Planowanie projektu – (...).
Efekt: (...).
Wykorzystanie efektu: (...).
- Budżetowanie projektu – w tym etapie analizuje Pan, jakie zasoby (ludzkie i finansowe) są niezbędne do realizacji projektu, oraz szacuje całkowity koszt wdrożenia.
Efekt: (...).
Wykorzystanie: (...).
- Harmonogramowanie projektu – na podstawie zebranych informacji rozbija Pan projekt na mniejsze zadania i ustala ich kolejność w czasie, określając terminy i zależności.
Efekt: harmonogram projektu w formie graficznej (...) i tabelarycznej.
Wykorzystanie: narzędzie do bieżącego planowania zasobów i kontroli postępu prac przez kierownictwo.
- Zarządzanie ryzykiem – (...).
Efekt: (...).
Wykorzystanie: raporty i rejestry są wykorzystywane przez (...) do bieżącego nadzoru nad projektem i podejmowania decyzji operacyjnych.
- Koordynacja prac zespołów projektowych – często w wielu krajach (...).
Opis – przykładowo, (...):
-Zespół nr 1 – (...);
-Zespół nr 2 (...);
-Zespół nr 3 – (...);
-oraz inne zespoły (...).
Pana rola polegała na:
-planowaniu i synchronizacji działań pomiędzy interdyscyplinarnymi zespołami z różnych krajów,
-nadzorowaniu postępu i komunikacji między jednostkami,
-organizacji spotkań (...),
-raportowaniu postępu (...).
Efekt: (...).
Wykorzystanie efektu:(...).
- Organizacja spotkań z interesariuszami, przygotowywanie różnego rodzaju raportów i prezentacji dla kadry zarządzającej (...).
Opis: (...).
Efekt: (...).
Wykorzystanie efektu: (...).
- Nadzór nad realizacją projektu – prowadzenie wszelkich aktywności projektowych w sposób profesjonalny i rzeczowy.
Opis: (...).
Efekt: (...).
Wykorzystanie efektu: (...).
- Znajdowanie rozwiązań na wiele sytuacji problematycznych w codziennym życiu „projektu” (...).
Opis: (...).
Efekt: (...).
Wykorzystanie efektu: (...).
- Administrowanie dokumentacją projektową (...).
Opis: (...).
Efekt: (...).
Wykorzystanie efektu: (...).
Pytanie
Czy przychody z tytułu opisanych usług zarządzania projektami, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Usługi kierowania w zakresie prowadzenia projektów”, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że przychody osiągane z tytułu opisanych i wykonywanych usług należy zakwalifikować do grupowania PKWiU 70.22.20.0 „Usługi kierowania w zakresie prowadzenia projektów”. Pana działalność ma charakter organizacyjno-zarządczy i obejmuje m.in. planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, zarządzanie ryzykiem, koordynację prac zespołów projektowych, raportowanie oraz przygotowywanie prezentacji dla kadry zarządzającej. Nie świadczy Pan usług programistycznych, projektowych ani doradztwa technicznego w zakresie IT.
Na Pana wniosek Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi (pismo znak (...) z dnia 10 października 2025 r. ) zaklasyfikował Pana działalność do wyżej wymienionego PKWiU 70.22.20.0 – „Usługi kierowania w zakresie prowadzenia projektów”. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody ze świadczenia usług mieszczących się w tym grupowaniu podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Pana stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, m.in.:
-interpretacja z 24 czerwca 2025 r., znak 0114-KDWP.4011.66.2025.2.AS,
-interpretacja z 5 maja 2025 r., znak 0112-KDSL1-1.4011.192.2025.2.MK,
-interpretacja z 24 czerwca 2024 r., znak 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN,
-interpretacja z 10 czerwca 2024 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.285.2024.2.RK,
-interpretacja z 10 maja 2024 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.205.2024.2.HJ,
-interpretacja z 17 kwietnia 2024 r., znak 0113-KDIPT2-1.4011.79.2024.4.AP.
W świetle powyższego uważa Pan, że przychody z opisanych usług powinny być opodatkowane
ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
–działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
–pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 tej ustawy:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4.(uchylony)
5.(uchylony)
6.(uchylony)
7.(uchylony)
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
‒8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych, precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
W tym miejscu zauważyć trzeba, że powołany art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15% przychodów ze świadczenia m.in. usług związanych z doradztwem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowanie PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” obejmuje:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Z przedstawionego przez Pana zakresu wykonywanych czynności wynika, że prowadzona przez Pana działalność w zakresie zarządzania projektami, obejmuje przede wszystkim planowanie, budżetowanie, harmonogramowanie projektów (...) oraz zarządzanie ryzykiem (...), koordynacja prac zespołów projektowych, organizację spotkań z interesariuszami, przygotowywanie różnego rodzaju raportów i prezentacji dla kadry zarządzającej (...), nadzór nad realizacją projektu – prowadzenie wszelkich aktywności projektowych w sposób profesjonalny i rzeczowy, znajdowanie rozwiązań na wiele sytuacji problematycznych w codziennym życiu „projektu” (...), administrowanie dokumentacja projektową (...). Ponadto Pana usługi nie mają charakteru usług doradczych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit m. ustawy o ryczałcie, lecz polegają na kierowaniu projektem jako procesem organizacyjnym – nie świadczy Pan specjalistycznych usług programistycznych, doradztwa technicznego IT, projektowania ani wdrożeń informatycznych. Pana usługi mają charakter organizacyjno-zarządczy.
Wskazał Pan, że ww. czynności klasyfikuje do grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 70.22.20.0, co zostało potwierdzone przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 10 października 2025 r., znak (...).
Wskazana przez Pana klasyfikacja dotyczy „Pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przez Pan przychodu z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, i które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to zastosowanie ma/będzie miała stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
