Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.580.2025.2.DT
Zwrot 50% otrzymanej pomocy na budowę domu z 2012 roku, wymagany do otrzymania pełnego świadczenia mieszkaniowego zgodnie z nowymi przepisami, nie stanowi zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, co wyklucza możliwość odliczenia tej kwoty od dochodu podatnika za 2025 rok.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 13 listopada 2025 r. (wpływ) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W 2012 r. na podstawie decyzji Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w X otrzymała Pani, jako strażak Państwowej Straży Pożarnej (dalej jako: PSP), pomoc finansową w wysokości 14.900 zł brutto na budowę domu jednorodzinnego, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej. Pomoc finansowa w momencie otrzymania stanowiła przychód podlegający opodatkowaniu stawką 18%.
14 października 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad zakwaterowania funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Ochrony Państwa oraz poprawy niektórych warunków pełnienia służby, która wprowadziła dla strażaków PSP nowy rodzaj świadczenia, jakim jest świadczenie mieszkaniowe.
Jednocześnie, poprzez art. 4 pkt 8 ww. ustawy w nowelizowanej ustawie o Państwowej Straży Pożarnej wprowadzony został art. 80b ust. 4, który stanowi, że strażakowi, który uzyskał pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego wypłaca się świadczenie mieszkaniowe:
a)pomniejszone o kwotę stanowiącą maksymalnie 1/60 z 50% przyznanej decyzją administracyjną pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu za każdy miesiąc wypłaty świadczenia mieszkaniowego przez kolejne 60 miesięcy lub do wysokości 50% przyznanej pomocy finansowej, z możliwością jednorazowej wcześniejszej spłaty albo
b)w pełnej kwocie w przypadku zwrotu przez strażaka 50% przyznanej decyzją administracyjną pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu w terminie 30 dni od otrzymania rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 74 ust. 12.
Zgodnie z art. 74 ust. 12 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej rozstrzygnięcie o przyznaniu świadczenia mieszkaniowego, w całości uwzględniające wniosek strażaka, następuje w postępowaniu uproszczonym, bez stosowania przepisów o milczącym załatwieniu sprawy.
Jednocześnie zgodnie z art. 80b ust. 5 ww. ustawy, sposób rozliczenia zwrotu pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego albo domu wskazuje strażak we wniosku, o którym mowa w art. 74 ust. 6 tej ustawy.
Ponadto w świetle art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 12 września 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad zakwaterowania funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Ochrony Państwa oraz poprawy niektórych warunków pełnienia służby wypłata świadczenia mieszkaniowego z wyrównaniem od dnia 1 lipca 2025 r. nastąpi nie później niż do dnia 31 grudnia 2025 r. Oznacza to, że w przypadku wyboru przez strażaka opcji jednorazowego zwrotu 50% otrzymanej pomocy finansowej, zwrot ten będzie musiał być dokonany przez niego w 2025 r.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Spełniała Pani wszelkie warunki faktyczne i prawne do otrzymania w 2012 r. pomocy finansowej na budowę domu jednorodzinnego. Pomoc w kwocie 14.900 zł otrzymała Pani zgodnie z decyzją Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w X.
14 października 2025 r. z mocą od 1 lipca 2025 r. uległy zmianie przepisy dotyczące form zakwaterowania strażaków PSP, w tym wprowadzona została nowa forma zakwaterowania jaką jest świadczenie mieszkaniowe (ustawa z dnia 12 września 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad zakwaterowania funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Ochrony Państwa oraz poprawy niektórych warunków pełnienia służby). Zgodnie ze zmienionym art. 74 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej:
1.Strażakowi mianowanemu na okres służby przygotowawczej lub na stałe, od dnia przyjęcia do służby w Państwowej Straży Pożarnej do dnia zwolnienia ze służby w Państwowej Straży Pożarnej, na jego wniosek, przysługuje prawo do zakwaterowania.
2.Prawo do zakwaterowania jest realizowane w następujących formach:
1)przydział lokalu mieszkalnego;
2)przydział kwatery tymczasowej;
3)skierowanie do miejsca w internacie albo kwatery internatowej;
4)przyznanie świadczenia mieszkaniowego.
Jednocześnie zgodnie z art. 74 ust. 6 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, wyboru formy zakwaterowania dokonuje strażak poprzez złożenie stosownego wniosku.
W przypadku strażaków, którzy na podstawie uprzednio obowiązujących przepisów ustawy o Państwowej Straży Pożarnej otrzymali pomoc finansową na otrzymanie lokalu mieszkalnego albo budowę domu jednorodzinnego, zobowiązani zostali, zgodnie z art. 80b ust. 4 tej ustawy, do zwrotu połowy otrzymanej pomocy finansowej. Strażak w składanym wniosku dokonuje wyboru formy zwrotu przedmiotowej kwoty albo w ratach (maksymalnie 60 rat), tj. poprzez pomniejszanie nowo przysługującego świadczenia mieszkaniowego o ustaloną ratę z 50% przyznanej pomocy finansowej lub w formie jednorazowego zwrotu 50% przyznanej pomocy finansowej na konto właściwej jednostki organizacyjnej PSP (wówczas przyznane świadczenie mieszkaniowe będzie wypłacane w pełnej wysokości począwszy od 1 lipca 2025 r.).
Na podstawie art. 74 ust. 12 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej zwrotu połowy otrzymanej kwoty pomocy finansowej, tj. 7.450 zł będzie musiała Pani dokonać na podstawie decyzji, którą wyda Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w X.
Pytanie
Czy w przypadku zwrócenia przez Panią w 2025 r. jednorazowo kwoty stanowiącej 50% pomocy finansowej otrzymanej w 2012 r., zwrócona kwota będzie mogła zostać uznana jako nienależnie pobrane świadczenie i tym samym będzie przysługiwało Pani prawo do odliczenia tej kwoty od dochodu w zeznaniu podatkowym za 2025 r.?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, na gruncie prawa podatkowego – zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – podstawę obliczenia podatku stanowi dochód, po odliczeniu dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika. W związku z wprowadzeniem w ustawie o Państwowej Straży Pożarnej nowego świadczenia, tj. świadczenia mieszkaniowego, wprowadzony został warunek, że aby otrzymać go w pełnej wysokości, strażak zobowiązany jest do uprzedniego zwrotu 50% otrzymanej pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego albo domu.
W związku z tym, że otrzymana pomoc finansowa stanowiła przychód podlegający opodatkowaniu stawką 18% i jednocześnie zwrot 50% tej pomocy w 2025 r. nie zostanie potrącony przez płatnika od Pani przychodu za 2025 r., to – w Pani ocenie – będzie przysługiwało Pani prawo do uznania dokonanego zwrotu jako nienależnie pobranego świadczenia, a tym samym odliczenia go od dochodu w zeznaniu podatkowym za 2025 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Z jego treści wynika, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.
W świetle art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 12, poz. 68 ze zm.) – stan prawny na 2012 r.:
Strażakowi mianowanemu na stałe, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu, zwana dalej „pomocą finansową”, z zastrzeżeniem ust. 5, chyba że strażak nie spełnia warunków do otrzymania lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej.
Stosownie do art. 80 ust. 2 ww. ustawy – stan prawny na 2012 r.:
Pomoc finansową przyznaje się raz w okresie całej służby, na wniosek strażaka.
Na mocy art. 80 ust. 3 komentowanej ustawy – stan prawny na 2012 r.:
Przyznana pomoc finansowa podlega zwrotowi w przypadku:
1)jej nienależnego pobrania;
2)zwolnienia strażaka ze służby przed upływem 10 lat od dnia jej rozpoczęcia, chyba że strażak nabył uprawnienia do emerytury lub renty.
Ustawą z 12 września 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad zakwaterowania funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Ochrony Państwa oraz poprawy niektórych warunków pełnienia służby (Dz. U. poz. 1366), zmieniono przepisy ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Na mocy ustawy zmieniającej uchylono art. 80 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oraz dokonano zmian w przepisach regulujących zakwaterowanie strażaków Państwowej Straży Pożarnej, w tym wysokość świadczenia mieszkaniowego.
Zgodnie z art. 80b ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1312 ze zm.):
Wysokość świadczenia mieszkaniowego ustala się kwotowo, jako iloczyn stawki podstawowej oraz mnożnika lokalizacyjnego dla powiatów ustalonego dla miejscowości:
1)wskazanej we wniosku, o którym mowa w art. 74 ust. 6, w której strażak zamieszkuje, albo
2)w której strażak pełni służbę, wskazanej w akcie mianowania.
Stosownie do art. 80b ust. 2 tej ustawy:
Wyboru sposobu ustalania wysokości świadczenia mieszkaniowego, o którym mowa w ust. 1, strażak dokonuje we wniosku, o którym mowa w art. 74 ust. 6.
W świetle art. 80b ust. 4 ww. ustawy:
Strażakowi, który otrzymał pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego, odprawę mieszkaniową lub ekwiwalent pieniężny w zamian za rezygnację z lokalu mieszkalnego z jednostek budżetowych, w tym w innych służbach, na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 12 września 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad zakwaterowania funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Ochrony Państwa oraz poprawy niektórych warunków pełnienia służby wypłaca się przyznane świadczenie mieszkaniowe:
1)pomniejszone o kwotę stanowiącą maksymalnie 1/60 z 50% przyznanej decyzją administracyjną pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego albo domu, odprawy mieszkaniowej lub ekwiwalentu pieniężnego w zamian za rezygnację z lokalu za każdy miesiąc wypłaty świadczenia mieszkaniowego przez kolejne 60 miesięcy lub do wysokości 50% przyznanej pomocy finansowej, z możliwością jednorazowej wcześniejszej spłaty albo
2)w pełnej kwocie w przypadku zwrotu przez strażaka 50% przyznanej decyzją administracyjną pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego albo domu, odprawy mieszkaniowej lub ekwiwalentu pieniężnego w zamian za rezygnację z lokalu mieszkalnego w terminie 30 dni od otrzymania rozstrzygnięcia, o którym mowa w art. 74 ust. 12.
Na mocy art. 80b ust. 5 komentowanej ustawy:
Sposób rozliczenia zwrotu pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego albo domu, odprawy mieszkaniowej lub ekwiwalentu pieniężnego w zamian za rezygnację z lokalu mieszkalnego wskazuje strażak we wniosku, o którym mowa w art. 74 ust. 6.
Jak wynika z art. 74 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej:
Strażakowi mianowanemu na okres służby przygotowawczej lub na stałe, od dnia przyjęcia do służby w Państwowej Straży Pożarnej do dnia zwolnienia ze służby w Państwowej Straży Pożarnej, na jego wniosek, przysługuje prawo do zakwaterowania.
Zgodnie z art. 74 ust. 2 tej ustawy:
Prawo do zakwaterowania jest realizowane w następujących formach:
1)przydział lokalu mieszkalnego;
2)przydział kwatery tymczasowej;
3)skierowanie do miejsca w internacie albo kwatery internatowej;
4)przyznanie świadczenia mieszkaniowego.
W świetle art. 74 ust. 6 ww. ustawy:
Wyboru formy zakwaterowania strażak, o którym mowa w ust. 1, dokonuje na podstawie wykazu, o którym mowa w ust. 5, składając wniosek do podmiotu, o którym mowa w art. 74b ust. 1. W przypadku braku możliwości przyznania prawa do zakwaterowania w formie, o której mowa w ust. 2 pkt 1 albo 2, strażakowi przyznaje się prawo do zakwaterowania w formie, o której mowa w ust. 2 pkt 4.
Na mocy art. 74 ust. 12 cytowanej ustawy:
Rozstrzygnięcie o przyznaniu świadczenia mieszkaniowego przez podmiot, o którym mowa w art. 74b ust. 1, w całości uwzględniające wniosek strażaka, następuje w postępowaniu uproszczonym, o którym mowa w dziale II rozdziale 14 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572 oraz z 2025 r. poz. 769). Przepisów o milczącym załatwieniu sprawy nie stosuje się.
We wniosku wskazała Pani, że jest strażakiem Państwowej Straży Pożarnej. Jako strażak PSP w 2012 r., na podstawie decyzji Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, otrzymała Pani pomoc finansową, o której mowa w art. 80 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. W 2012 r. spełniła Pani wszystkie warunki faktyczne i prawne do otrzymania pomocy finansowej na budowę domu. Jednocześnie we wniosku nie wskazała Pani, aby istniały inne okoliczności, które powodowałyby po Pani stronie konieczność zwrotu otrzymanej pomocy finansowej. To zaś oznacza, że przyznane Pani świadczenie było dokonane zgodnie z prawem i przysługiwało Pani jako osobie uprawnionej.
W związku z nowelizacją przepisów dotyczących zakwaterowania strażaków Państwowej Straży Pożarnej oraz przemodelowaniem rozwiązania w postaci świadczenia mieszkaniowego powstała u Pani wątpliwość, czy w przypadku zwrotu kwoty stanowiącej 50% pomocy finansowej otrzymanej przez Panią w 2012 r., środki te będą mogły pomniejszyć podstawę opodatkowania zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W powołanym wyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa jest o zwrocie nienależnie pobranych świadczeń. Kluczowe znaczenie w niniejszej sprawie ma więc ustalenie, czy otrzymane przez Panią świadczenie było świadczeniem nienależnym.
Nienależne świadczenie zostało uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.).
W myśl art. 410 § 2 Kodeksu cywilnego:
Świadczenie jest nienależne, jeżeli ten, kto je spełnił, nie był w ogóle zobowiązany lub nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył, albo jeżeli podstawa świadczenia odpadła lub zamierzony cel świadczenia nie został osiągnięty, albo jeżeli czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była nieważna i nie stała się ważna po spełnieniu świadczenia.
Z przywołanego przepisu wynika, że z nienależnym świadczeniem mamy do czynienia w przypadku:
1)Gdy spełniający świadczenie w rzeczywistości wcale nie był zobowiązany (czyli wystąpił brak zobowiązania). Chodzi więc o sytuację, gdy brak było ważnego zobowiązania, a świadczący był w przekonaniu, że ono istnieje. Należy wziąć pod uwagę także sytuacje, gdy zobowiązanie istniało, ale świadczący świadczył ponad swoje zobowiązanie, np. w sytuacji nadpłaty.
2)Odpadnięcia podstawy prawnej, która istniała w chwili spełnienia świadczenia, a odpadnięcie nastąpiło później, np. odwołanie darowizny.
3)Gdy zamierzony cel nie został osiągnięty – błąd dotyczy dalszego biegu wydarzeń, bowiem świadczący świadczy w przekonaniu, że w późniejszym okresie, w wyniku zachowań odbiorcy świadczenia, zostanie osiągnięty określony cel owego świadczenia, np. wykorzystanie kredytu bankowego niezgodnie z jego przeznaczeniem.
4)Gdy czynność prawna zobowiązująca do świadczenia była i jest nieważna – nie ma w tym przypadku znaczenia, z jakiego powodu czynność jest nieważna. Może być to sprzeczność z ustawą, zasadami współżycia społecznego, niezachowania formy (i inne).
W Pani przypadku żadna z powyższej okoliczności nie wystąpiła – świadczenie nie zostało uznane za nienależne, a Pani nie została zobowiązana do jego zwrotu.
Na skutek dokonanej nowelizacji, zgodnie z art. 80b ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, strażacy PSP, którzy wcześniej otrzymali pomoc finansową na uzyskanie lokalu mieszkalnego mają możliwość wyboru sposobu wypłaty świadczenia mieszkaniowego: w pełnej kwocie (w przypadku zwrotu przez strażaka 50% przyznanej pomocy finansowej) lub świadczenie okresowo pomniejszone (bez konieczności zwrotu wcześniej otrzymanej pomocy finansowej). Wybór rodzaju świadczenia z art. 80b ust. 4 ww. ustawy jest dobrowolny i dokonuje się go we wniosku. Omawiany przepis nie nakłada więc na strażaka PSP obowiązku zwrotu uprzednio otrzymanej pomocy finansowej, a jedynie uzależnia prawo do otrzymania kolejnej pomocy (w pełnej wysokości) od spełnienia dodatkowego warunku.
Zwrot przez Panią uprzednio otrzymanego świadczenia w celu otrzymania nowego świadczenia w preferowanej przez Panią wysokości nie będzie więc stanowił podstawy do uznania, że dokonuje Pani zwrotu świadczenia nienależnie pobranego. Również fakt wydania decyzji, o której mowa w art. 74 ust. 12 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, nie będzie stanowił podstawy do uznania zwracanego przez strażaka PSP świadczenia za nienależne. Decyzja – rozstrzygnięcie o przyznaniu świadczenia mieszkaniowego – ma charakter aktu administracyjnego, na podstawie którego strażak PSP nabywa prawo do dobrowolnie wybranego przez siebie świadczenia. Rozstrzygnięciem takiej decyzji nie jest więc nakaz zwrotu wcześniej udzielonej strażakowi PSP pomocy finansowej, a przyznanie prawa do uzyskania świadczenia. Decyzja ta jest decyzją wydawaną na wniosek uprawnionego do skorzystania ze świadczenia w wysokości wskazanej w art. 80b ust. 4 pkt 1 lub 2 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej. Spełnienie warunków do uzyskania świadczenia w pełnej wysokości leży w interesie wnioskującego o to strażaka PSP, ale nie stanowi jego obowiązku.
Mając powyższe na uwadze, stwierdzam, że zwrot przez Panią świadczenia na uzyskanie lokalu mieszkalnego, które otrzymała Pani w 2012 r., nie może stanowić podstawy do zastosowania art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego, Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
