Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.867.2025.3.AD
Nabycie gruntu mieszanego uprawnia do zwolnienia podatkowego jedynie w zakresie części przeznaczonej pod zabudowę mieszkaniową. Grunta orne nie stanowią podstawy do zwolnienia, jeśli w określonym okresie nie zmienią przeznaczenia na budownictwo mieszkaniowe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu wydatków poniesionych na zakup:
·gruntu oznaczonego w ewidencji gruntów jako tereny mieszkaniowe - jest prawidłowe,
·gruntu oznaczonego w ewidencji gruntów jako grunt orny (zieleń leśna) - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismem z 24 listopada 2025 r. oraz pismem z 4 grudnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zamierza Pan nabyć udział w nieruchomości położonej w gminie X, działka nr 1/1 w miejscowości Y.
Obecnie działka ma charakter mieszany – część to teren zabudowy mieszkaniowej, część to grunty rolne (RL – zieleń leśna).
W opracowywanym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy X działka już przewidziana jest w całości jako teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (1MN).
Zamierza Pan nabyć udział w tej nieruchomości w celu realizacji inwestycji mieszkaniowej. Środki na zakup pochodzą ze sprzedaży mieszkania w A w 2022 r. (adres mieszkania: ul. (...)).
Uzupełnienie wniosku
W uzupełnieniu wniosku z 24 listopada 2025 r. podaje Pan, że:
·Nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.
·Sprzedany lokal mieszkalny położony w A przy ul. B1 nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej, nie stanowił środka trwałego ani nie był amortyzowany.
·Sprzedaż lokalu nastąpiła wyłącznie jako osoba fizyczna, poza zakresem działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
·Planowana data nabycia udziału w działce nr 1/1 w miejscowości Y, gmina X, to grudzień 2025 r.
·Na dzień 31 grudnia 2025 r. MPZP gminy X nie zostanie uchwalony, w związku z czym działka nr 1/1 nie zmieni przeznaczenia w roku podatkowym 2025.
·Pod pojęciem „realizacja inwestycji mieszkaniowej” rozumie Pan budowę domu jednorodzinnego, w którym zamierza zamieszkać.
Z kolei w uzupełnieniu wniosku z 4 grudnia 2025 r. podaje Pan, że:
·W dotychczas złożonych przez Pana dokumentach doszło do omyłki w numerze działki. W miejsce błędnie wskazanej działki 1/1 prawidłowy numer działki, której dotyczy sprawa, to 2/1, położona pod adresem Y1, gmina X. W związku z powyższym prosi Pan o dalsze procedowanie sprawy zgodnie z prawidłowym numerem działki 2/1.
· Działka nr 2/1 posiada powierzchnię 0,0736 ha jako tereny mieszkaniowe i 0,0764 ha jako grunty orne (RL – zieleń leśna), zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z (...) 2023 r. Planistycznie – zgodnie z ustaleniami powstającego nowego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Gminy X – cała działka oznaczona jest symbolem 1MN, tj. teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, co dostatecznie określa przeznaczenie działki i umożliwia budowanie się przez Pana.
·Na dzień 31 grudnia 2025 r. nie posiada Pan decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla działki nr 2/1. Działka posiada obowiązujący MPZP (nadrzędny plan), który określa jej przeznaczenie i stanowi podstawę do zabudowy.
·Pana stanowisko, przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 24 listopada 2025 r. pozostaje bez zmian.
Pytanie
W uzupełnieniu wniosku z 24 listopada 2025 r. sformułował Pan następujące pytanie.
Czy wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego położonego w A przy ul. B1 na nabycie udziału w działce nr 1/1 w miejscowości Y, gmina X — przeznaczonej na realizację budowy domu jednorodzinnego, w którym zamieszkam — stanowi wydatek na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 131 oraz art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uprawniający do zwolnienia z podatku dochodowego?
Stanowisko Pana w sprawie
W sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z 24 listopada 2025 r. własnym stanowisku oświadcza Pan, że w Pana ocenie wydatkowanie środków pochodzących ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w 2022 r. na nabycie udziału w działce nr 1/1 w miejscowości Y, przeznaczonej pod budowę domu jednorodzinnego, w którym zamieszka, stanowi wydatek na własne cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c, za wydatek na własne cele mieszkaniowe uznaje się m.in. nabycie gruntu lub udziału w gruncie pod budowę budynku mieszkalnego, niezależnie od etapu procedur planistycznych w gminie, o ile grunt zostanie wykorzystany do realizacji własnych celów mieszkaniowych podatnika.
W związku z powyższym uważa Pan, że w opisanym zdarzeniu przyszłym przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan w uzupełnieniu wniosku jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 131 cytowanej ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obejmuje taką część dochodu uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa, jaka proporcjonalnie odpowiada udziałowi poniesionych wydatków na własne cele mieszkaniowe w osiągniętych przychodach z odpłatnego zbycia.
Dochód zwolniony należy obliczyć według następującego wzoru:
dochód zwolniony = D × W/P
gdzie:
D ‒ dochód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa,
W ‒ wydatki poniesione na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
P ‒ przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa.
Przy czym warunkiem skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest wydatkowanie na cele mieszkaniowe konkretnych pieniędzy, lecz wartości przychodu (w całości lub w części) uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości lub określonego prawa majątkowego.
W sytuacji zatem, gdy cała wartość przychodu z odpłatnego zbycia zostanie przeznaczona na cele mieszkaniowe, to wówczas uzyskany z tego tytułu dochód będzie w całości korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy wynika, że:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej. budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.
Jak stanowi art. 21 ust. 25a cytowanej na wstępie ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.
Przy czym zgodnie z art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
- przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Z kolei jak stanowi art. 21 ust. 30 ww. ustawy:
Przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Z treści Pana wniosku wynika, że:
·W 2022 r. sprzedał Pan lokal mieszkalny.
·Środki uzyskane ze sprzedaży ww. lokalu zamierza Pan w grudniu 2025 r. przeznaczyć na zakup udziału w nieruchomości, w celu budowy domu jednorodzinnego, w którym zamierza Pan zamieszkać.
·Działka ma charakter mieszany. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntówczęść działki to teren zabudowy mieszkaniowej, a część to grunty rolne (RL – zieleń leśna).
·W opracowywanym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy X działka przewidziana jest w całości jako teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (1MN). Przy czym na dzień 31 grudnia 2025 r. miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy X nie zostanie uchwalony, w związku z czym działka nie zmieni przeznaczenia w 2025 r.
·Na dzień 31 grudnia 2025 r. nie będzie Pan posiadał decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla działki.
Wątpliwości Pana budzi kwestia czy w opisanym stanie faktycznym będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z istoty rozwiązania zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawową okolicznością decydującą o możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest przeznaczenie wartości przychodu (w całości lub w części) uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości(ich części oraz udziału) i określonych praw majątkowych nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe.
Celem takim może być zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatek poniesiony na nabyciegruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.
Jak wynika z przytoczonych uregulowań prawnych, aby skorzystać ze zwolnienia działka, na zakup której zostaną wydatkowane środki ze sprzedaży innej nieruchomości ma być działką pod budowę budynku mieszkalnego.
Nabywany grunt ma zostać przeznaczony na realizację budowy budynku mieszkalnego oraz w dacie nabycia lub najpóźniej w terminie o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma nadawać się do zabudowy budynkiem mieszkalnym. Zwolnienie dotyczy bowiem nabycia gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, a nie jakiegokolwiek gruntu, w tym np. rekreacyjnego, rolnego, czy usług publicznych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje, jaki grunt jest gruntem pod budowę budynku mieszkalnego, ani co oznacza zmiana przeznaczenia gruntu na grunt pod budowę budynku mieszkalnego, uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia.
W związku z tym konieczne jest odniesienie się, w tym zakresie, do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.).
W myśl art. 4 ust. 1 powołanej ustawy:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Stosownie do przepisu art. 4 ust. 2 tej ustawy:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
Stosownie natomiast do treści art. 6 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:
każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do zagospodarowania terenu, do którego ma tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza to chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich.
Gruntami pod budowę budynków mieszkalnych są przede wszystkim działki budowlane. Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
ilekroć w ustawie jest mowa o „działce budowlanej” – należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego.
Charakter gruntu może zatem wynikać z przeznaczenia jakie zostało mu nadane w planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy, która w sytuacji, gdy dla danego terenu nie został uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego określa sposób zagospodarowania i zabudowy terenu.
Należy także uznać, że ustawodawca nie uzależnił przedmiotowego zwolnienia od konieczności istnienia planu zagospodarowania przestrzennego na moment nabycia nieruchomości, z którego będzie wynikało przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, wystarczy, aby nie później niż w okresie trzech lat od sprzedaży nieruchomości, która to jest źródłem przychodu, taki warunek został spełniony.
W takim przypadku zakup gruntu spełni wymogi uprawniające do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku więc, gdy wartość przychodu osiągniętego ze sprzedaży nieruchomości zostanie przeznaczona w okresie trzech lat od końca roku, w którym nastąpiło zbycie, na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c) omawianej ustawy, tj. na nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, przeznaczenie którego potwierdzać będzie plan zagospodarowania przestrzennego bądź aktualna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu pozwalająca na wybudowanie budynku mieszkalnego - uzyskany z tego tytułu dochód będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc powyższe na grunt przedstawionego we wniosku opisu sprawy nie mogę zgodzić się z Pana stanowiskiem, w myśl którego uważa Pan, że wydatkowanie środków pochodzących ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na nabycie udziału w opisanej we wniosku nieruchomości upoważnia Pana do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Skoro bowiem nabył Pan udział w nieruchomości gruntowej, która zgodnie z wypisem z rejestru gruntów posiada w części oznaczenie jako tereny mieszkaniowe (0,0736 ha) oraz w części grunty orne (0,0764 ha), to ze zwolnienia może Pan skorzystać, tylko w tej części, która dotyczy nieruchomości gruntowej oznaczonej jako tereny mieszkaniowe.
W Pana bowiem przypadku grunty orne w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie lokalu mieszkalnego (tj. do końca 2025 r.) nie zmienią przeznaczenia na grunt pod budowę budynku mieszkalnego. Nie otrzyma Pan również do tego czasu decyzji o warunkach zabudowy terenu pozwalającej na wybudowanie budynku mieszkalnego.
Tym samym nie zostanie spełniony w tej części jeden z warunków uprawniający do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Nie mogę się również zgodzić z Pana stanowiskiem, że zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c, za wydatek na własne cele mieszkaniowe uznaje się m.in. nabycie gruntu lub udziału w gruncie pod budowę budynku mieszkalnego, niezależnie od etapu procedur planistycznych w gminie, o ile grunt zostanie wykorzystany do realizacji własnych celów mieszkaniowych podatnika. Jak również, że sam plan zagospodarowania przestrzennego gminy, który nie jest uchwalony wystarczy do skorzystania z omawianego zwolnienia.
Z treści art. 21 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że o charakterze nabytego gruntu nie rozstrzyga jedynie zamiar podatnika wybudowania na nabytym gruncie budynku mieszkalnego, ale charakter gruntu – jego przeznaczenie.
Tak więc podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest nabycie gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego. Innymi słowy zwolnienie to związane jest z konkretnym zdarzeniem, tj. nabyciem określonego gruntu w określonym celu.
Wskazać w tym miejscu należy, że ulgi i zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.) stanowiącego, że:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.
Tym samym podkreślenia wymaga fakt, że tylko określone zdarzenia prawne, bądź spełnienie określonych przesłanek, od których ustawodawca uzależnia prawo do zwolnienia z opodatkowania, skutkuje zwolnieniem przychodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zatem w prawie podatkowym w stosunku do wszelkich ulg i zwolnień należy stosować ścisłą, nierozszerzającą wykładnię przepisów.
W świetle powyższego stanowisko Pana jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy czym wskazuję, że ocenie interpretacyjnej podlegało Pana stanowisko wyłącznie w odniesieniu do zagadnienia nakreślonego przez Pana przepisem art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zastrzegam również, że przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Załączona do uzupełnienia wniosku kserokopia wypisu z ewidencji gruntów nie może być brana pod uwagę przy rozpatrywaniu Pana sprawy. W postępowaniu interpretacyjnym nie przeprowadzam bowiem dowodów w rozumieniu art. 180 i następnych Ordynacji podatkowej i nie oceniam ich w myśl art. 191 ustawy, gdyż nie jest to postępowanie podatkowe.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Wskazuję również, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Tym samym wydając interpretację opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacji podatkowej jest sam przepis prawa. Prawo do zwolnienia podlega szczegółowej i ostatecznej weryfikacji przez organ podatkowy w toku postępowania podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
