Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.922.2025.3.AD
Planowana sprzedaż monet bulionowych ze srebra, dokonywana przez osobę fizyczną po upływie sześciu miesięcy od daty ich nabycia, nie stanowi źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie spełnia kryteriów działalności gospodarczej definiowanych w ustawie o PIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko jest prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 grudnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych zbycia monet bulionowych ze srebra. Uzupełnił go Pan - pismami z 5 i 8 grudnia 2025 r. - w odpowiedzi na wezwania.Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W okresie od maja 2024 r. do sierpnia 2024 r. nabył Pan od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu metalami szlachetnymi (mennic i dystrybutorów) łącznie 371 sztuk monet bulionowych jednouncjowych ze srebra inwestycyjnego o próbie 999/1000 lub wyższej (m.in. (...)).
Łączna cena nabycia wszystkich monet wyniosła około 51 000 zł. Zakupy udokumentowane są fakturami VAT oraz potwierdzeniami zapłaty przelewem na rachunki sprzedawców.
Monety te nie stanowią prawnego środka płatniczego w Polsce i nie są numizmatami kolekcjonerskimi.
Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie obrotu metalami szlachetnymi ani żadnej innej działalności gospodarczej. Monety nabył Pan wyłącznie w celu ochrony wartości majątku.
Planuje Pan sprzedaż wszystkich posiadanych monet bulionowych ze srebra w 2026 r. lub później. Sprzedaż nastąpi na rzecz osoby fizycznej lub podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w obrocie metalami szlachetnymi.
Sprzedaż może nastąpić w jednym wariancie czasowym w odniesieniu do poszczególnych monet – po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym dana moneta została nabyta.
Uzupełnienie wniosku
W uzupełnieniu wniosku z 5 grudnia 2025 r. podał Pan, że:
·Dochody uzyskuje wyłącznie z tytułu stosunku pracy (umowa B2B jako jednoosobowa Działalność Gospodarcza).
·Nabycie monet bulionowych nie było formą lokaty inwestycyjnej i uzyskaniem dochodów w formie oszczędzania, przechowywania i inwestowania. Miało wyłącznie charakter prywatny i służyło ochronie wartości oszczędności przed wysoką inflacją w Polsce od 2022 r.
·W okresie od maja do sierpnia 2024 r. dokonał Pan średnio 4 transakcje miesięcznie, głównie w lipcu i sierpniu 2024 r.
·Dokonywał Pan mniejszych i częstszych transakcji ze względu na niską dostępność srebra w tamtym okresie oraz z uwagi, że nie miał Pan zaufania do sprzedawców, gdyż wiele razy słyszał o nieuczciwych praktykach w Polsce i nie chciał ryzykować całej kwoty na raz. Nie wiedział Pan też jakiej jakości realnie będą monety kupując przez Internet od takich dostawców jak (...).
·Zakupu monet dokonał Pan wyłącznie z bieżących oszczędności pochodzących z wynagrodzenia za pracę. Środki nie pochodziły z obrotu innymi rzeczami, prawami majątkowymi, nieruchomościami, kredytów ani pożyczek.
·W każdej transakcji nabył Pan prawo własności monet. Monety zostały Panu fizycznie wydane, może Pan nimi swobodnie dysponować i przechowuje je w sejfie domowym.
·Nie dokonywał Pan przed majem 2024 r. ani po sierpniu 2024 r. żadnych zakupów ani sprzedaży monet bulionowych, sztabek ani innych metali szlachetnych.
·Planuje Pan sprzedaż wszystkich 371 monet w 2026 r. lub później – wyłącznie po upływie 6 miesięcy od końca miesiąca nabycia danej partii (czyli najwcześniej od lutego 2025 r. dla monet z lipca 2024 r. i od marca 2025 r. dla monet z sierpnia 2024 r.). Sprzedaż będzie jednorazowa lub w maksymalnie kilku transakcjach prywatnych. Nie będzie prowadził Pan działań marketingowych, reklamy ani obrotu zorganizowanego. Sprzedaż nastąpi na rzecz dealera metali szlachetnych. Głównie (...).
·Uzyskane środki przeznaczone będą na cele konsumpcyjne i prywatne – nie zamierza Pan reinwestować ich w kolejne monety ani metale szlachetne.
·Pojęcie „ochrona wartości majątku” oznacza zabezpieczenie realnej wartości posiadanych oszczędności przed utratą siły nabywczej w wyniku inflacji.
·Podtrzymuje Pan w całości stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2025 r. Sprzedaż dokonana po upływie 6 miesięcy od końca miesiąca nabycia danej partii monet – nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 8 grudnia 2025 r. podał Pan, że:
·Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą (informatyk – umowa B2B). Zakup 371 monet bulionowych ze srebra inwestycyjnego w okresie lipiec–sierpień 2024 r. został dokonany wyłącznie w celach prywatnych, z prywatnych oszczędności (wynagrodzenie za pracę + oszczędności z lat poprzednich). Monety nie są i nigdy nie były środkiem trwałym ani towarem w Pana działalności gospodarczej. Nie prowadzi i nie planuje Pan prowadzenia obrotu metalami szlachetnymi w ramach działalności gospodarczej.
·Błędnie wskazał Pan w poprzednim uzupełnieniu rok 2025 – poprawia na 2026. Planuje Pan sprzedaż wszystkich monet najwcześniej w 2026 r., czyli wyłącznie po upływie 6 miesięcy od końca miesiąca nabycia danej partii.
·Podtrzymuje Pan w całości stanowisko własne z wniosku z dnia 1 grudnia 2025 r., że sprzedaż dokonana po upływie 6 miesięcy od końca miesiąca nabycia danej partii monet – nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprzedaż monet bulionowych ze srebra inwestycyjnego: Dokonana po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie danej monety, nie będzie stanowiła źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, sprzedaż danej monety bulionowej ze srebra inwestycyjnego dokonana po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jej nabycie, nie będzie stanowiła źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan w uzupełnieniu wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania
Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których minister właściwy ds. finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.
Źródła przychodów
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do przepisów ww. ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:
·pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
·kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7).
·odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2, innych rzeczy - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie (pkt 8 lit. d).
Pana wątpliwości budzi kwestia czy w sytuacji opisanej we wniosku sprzedaż przez Pana monet bulionowych ze srebra po upływie 6 miesięcy od ich zakupu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy wynika, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków:
1)po pierwsze dana działalność musi być działalnością zarobkową,
2)po drugie działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz,
3)po trzecie działalność ta musi być wykonywana w sposób ciągły.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona.
Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Natomiast przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.
Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi co do zasady w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.
Należy mieć także na względzie, że stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Przy tym, każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5.
Z kolei art. 14 ust. 2 pkt omawianej ustawy stanowi:
Przychodem z działalności gospodarczej są również odsetki od środków pieniężnych na rachunkach rozliczeniowych, o których mowa w przepisach prawa bankowego, lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą, w tym także odsetki od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach.
Powołany natomiast powyżej przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż (innych) rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego.
Przychód z odpłatnego zbycia rzeczy może zatem stanowić zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód:
·z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3),
·z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 5), albo
·z odpłatnego zbycia rzeczy, o którym mowa w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d.
Skutki podatkowe zbycia monet bulionowych
Z opisu sprawy wynika, że:
·Uzyskuje Pan dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie usług informatycznych. Nie prowadzi i nie planuje Pan prowadzenia obrotu metalami szlachetnymi w ramach działalności gospodarczej.
·W okresie od maja do sierpnia 2024 r. zakupił Pan łącznie 371 monet bulionowych ze srebra. Głównie w lipcu i sierpniu 2024 r. dokonał Pan średnio 4 transakcje miesięcznie. Monety te nie stanowią prawnego środka płatniczego w Polsce i nie są numizmatami kolekcjonerskimi.
·Zakupu dokonał Pan wyłącznie jako osoba fizyczna wyłącznie w celach prywatnych, z prywatnych oszczędności. Monety nie są i nigdy nie były środkiem trwałym ani towarem w Pana działalności gospodarczej.
·W każdej transakcji nabył Pan prawo własności monet. Monety zostały Panu fizycznie wydane, może Pan nimi swobodnie dysponować i przechowuje je w sejfie domowym. Zakupu dokonał Pan w celu zabezpieczenia realnej wartości posiadanych oszczędności przed utratą siły nabywczej w wyniku inflacji.
·Nie dokonywał Pan przed majem 2024 r. ani po sierpniu 2024 r. żadnych zakupów ani sprzedaży monet bulionowych, sztabek ani innych metali szlachetnych.
·Planuje Pan sprzedaż wszystkich monet najwcześniej w 2026 r., czyli wyłącznie po upływie 6 miesięcy od końca miesiąca nabycia danej partii. Sprzedaż będzie jednorazowa lub w maksymalnie kilku transakcjach prywatnych.
·Nie będzie prowadził Pan działań marketingowych, reklamy ani obrotu zorganizowanego. Sprzedaż nastąpi na rzecz dealera metali szlachetnych. Głównie (...).
·Środki ze sprzedaży monet bulionowych przeznaczy Pan na cele konsumpcyjne i prywatne – nie zamierza Pan reinwestować ich w kolejne monety ani metale szlachetne.
Treść wniosku przemawia za tym, że sprzedaż opisanych we wniosku monet bulionowych ze srebra nie będzie wykraczała poza zakres zwykłego wykonywania prawa własności.
Wprawdzie jednocześnie prowadzi Pan działalność gospodarczą, ale jest to działalność w zupełnie innym zakresie niż handel metalami szlachetnymi.
Okoliczności wskazane przez Pana we wniosku wskazują, że u podstaw Pana działania leżą wyłącznie Pana cele osobiste, wobec czego czynność zbycia wskazanych monet bulionowych będzie stanowiła rozporządzanie majątkiem osobistym.
Potwierdza to fakt, że zakupu monet dokonywał Pan sporadycznie, jako osoba fizyczna (prywatnie) za posiadane oszczędności.
W przypadku zaś sprzedaży monet nie będzie Pan podejmował takich czynności jak pozyskiwanie nabywców czy prezentowanie ofert sprzedaży.
Jak również nie będzie Pan podejmował działań marketingowych czy korzystał z usług wspierających kupno lub sprzedaż. Jednocześnie uzyskane środki ze sprzedaży metali szlachetnych przeznaczy Pan na konsumpcję własną.
Mając zatem na względzie przedstawiony opis sprawy i przywołane powyżej przepisy prawa, nie sposób zakwalifikować przedmiotowej, planowanej sprzedaży monet bulionowych po okresie dłuższym niż 6 miesięcy od daty ich nabycia jako mającej mieć miejsce w ramach działalności gospodarczej.
W sytuacji przedstawionej we wniosku nie znajduje również zastosowanie art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wskazał Pan bowiem w opisie sprawy nabycie monet bulionowych nie było formą lokaty inwestycyjnej i uzyskaniem dochodów w formie oszczędzania, przechowywania i inwestowania. Miało wyłącznie charakter prywatny i służyło ochronie wartości oszczędności przed wysoką inflacją.
W konsekwencji, planowaną przez Pana sprzedaż monet bulionowych należy rozpatrywać w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wskazałem powyżej przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, że sprzedaż (innych) rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego.
Skoro zatem, w każdym opisanym we wniosku przypadku zbycia monet bulionowych zamierza Pan dokonać po okresie dłuższym niż 6 miesięcy od daty ich zakupu, dokonana sprzedaż nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w tym przepisie i tym samym nie będzie skutkować obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.
W świetle powyższego stanowisko Pana przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Niemniej powinien mieć Pan na względzie, że gdyby w przyszłości Pana czynności w zakresie nabywania i zbywania metali szlachetnych nabrały charakteru stricte zarobkowego, były wykonywane w sposób zorganizowany oraz ciągły, działalność taka będzie mogła nosić znamiona działalności gospodarczej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111).
