Interpretacja indywidualna z dnia 15 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.583.2025.2.KK
Przychody osiągane przez osobę fizyczną z tytułu świadczenia usług doradczych i konsultacyjnych w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, sklasyfikowanych jako PKWiU 62.09.20.0, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%, o ile nie dotyczą instalowania oprogramowania.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismem z 30 października 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje usługi zgodnie z wpisanym do CEIDG kodem PKD – 62.09.Z, tj. „Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych”. W ramach tej działalności Wnioskodawca wystawia fakturę zleceniodawcy. Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym. Wnioskodawca wybrał opodatkowanie od roku 2022 w podatku dochodowym od osób fizycznych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z miesięcznymi wpłatami podatku. W ramach tej działalności Wnioskodawca będzie świadczył następujące usługi doradcze – zgodnie z zapisem w umowie: Konsultant zobowiązuje się do świadczenia, przy wykorzystaniu swojej wiedzy eksperckiej, następujących usług doradczych:
1.doradztwo w zakresie zadań realizowanych w trakcie projektu/usługi,
2.opiniowanie, konsultacja oraz tworzenie dokumentacji projektowej,
3.doradztwo w zakresie przygotowania i tworzenia procedur,
4.opracowywanie podsumowań dotyczących pracy podległego zespołu i wyciąganie wniosków na przyszłość,
5.identyfikowanie zmian potrzebnych w organizacji,
6.analizy eksperckie w zakresie optymalizacji kosztów strukturalnych,
7.research w zakresie rozwiązań optymalizujących i usprawniających pracę i realizacje celów zespołu.
Wniosek dotyczy roku 2025 i następnych. Do wykonywanych usług nie miały/mają/będą mieć zastosowania którekolwiek wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843). Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów uzyskiwanych w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Nie świadczy usług na podstawie umowy o dzieło z aktualnym Zleceniodawcą. Nie prowadził działalności nieewidencjonowanej.
Uzupełnienie
Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane są pod numerem PKWiU 62.09.20.0.
Objaśnienie wykonywanej pracy:
1.Doradztwo w zakresie zadań realizowanych w trakcie projektu/usługi: czynności te polegają na analizie sposobu realizacji zadań projektowych, w tym metod pracy zespołów IT, sposobów raportowania postępów czy przepływu informacji między uczestnikami projektu. Wnioskodawca udziela wsparcia merytorycznego w zakresie usprawnienia komunikacji, planowania i monitorowania zadań. Nie wydaje poleceń służbowych ani nie zarządza zasobami ludzkimi — rola ma charakter koordynacyjny i doradczy, nie zarządczy.
Efektem jest rekomendacja lub dokument wskazujący możliwe usprawnienia w organizacji pracy zespołu projektowego.
2.Opiniowanie, konsultacja oraz tworzenie dokumentacji projektowej: Wnioskodawca przygotowuje lub opiniuje dokumentację związaną z realizowanymi projektami IT, np. harmonogramy, opisy procesów, raporty postępu, zestawienia wskaźników jakościowych. Działania Wnioskodawcy mają charakter analityczno-techniczny polegający na sprawdzeniu zgodności działań z przyjętą metodyką projektową (np. Agile, Scrum) oraz wskazaniu potencjalnych usprawnień.
Efektem jest poprawiona lub opracowana dokumentacja projektowa wspierająca efektywne prowadzenie projektu.
3.Doradztwo w zakresie przygotowania i tworzenia procedur: polega na analizie bieżących procesów i proponowaniu usprawnień proceduralnych – np. sposobów przekazywania zadań, raportowania wyników lub obsługi zgłoszeń technicznych. Wnioskodawca nie opracowuje polityk wewnętrznych o charakterze strategicznym, lecz rozwiązania operacyjne dotyczące realizacji projektów IT.
Efektem jest projekt procedury lub opis rekomendowanych praktyk operacyjnych.
4.Opracowywanie podsumowań dotyczących pracy zespołu i wyciąganie wniosków na przyszłość: Wnioskodawca analizuje przebieg zakończonych projektów lub sprintów (tzw. retrospektywy) pod kątem efektywności, jakości komunikacji i terminowości. Na tej podstawie przygotowuje raporty i rekomendacje dotyczące usprawnienia pracy zespołów projektowych w przyszłych działaniach.
Efektem jest raport podsumowujący wraz z rekomendacjami o charakterze organizacyjnym i operacyjnym.
5.Identyfikowanie zmian potrzebnych w organizacji: Wnioskodawca analizuje procesy realizowane w ramach projektów IT identyfikując potencjalne obszary do usprawnienia (np. przepływ informacji, zależności między zespołami, planowanie sprintów).
Efektem jest zestaw rekomendacji dotyczących możliwych zmian usprawniających pracę zespołu lub organizację projektu. Czynności te mają charakter doradztwa techniczno-procesowego, a nie zarządczego.
6.Analizy eksperckie w zakresie optymalizacji kosztów strukturalnych: analizy te nie dotyczą finansów firmy jako całości, lecz kosztów projektowych związanych z wykorzystaniem zasobów, narzędzi IT, czy czasu pracy zespołów. Zadaniem Wnioskodawcy jest wskazanie możliwości poprawy efektywności działań operacyjnych (np. poprzez lepsze wykorzystanie systemów czy automatyzację procesów).
Efektem jest raport z rekomendacjami usprawnień procesowych i technologicznych.
7.Research w zakresie rozwiązań optymalizujących i usprawniających pracę zespołu: polega na wyszukiwaniu i analizie dostępnych rozwiązań (narzędzi IT, metod pracy, rozwiązań organizacyjnych) mogących usprawnić realizację projektów.
Efektem jest zestawienie potencjalnych rozwiązań wraz z krótką analizą ich przydatności w danym projekcie.
Doradztwo Wnioskodawcy dotyczy projektów informatycznych realizowanych w firmach IT dla klientów z branży (...). Projekty te obejmują m.in. rozwój oprogramowania, wdrażanie systemów IT oraz optymalizację procesów projektowych.
Zakres doradztwa obejmuje wsparcie techniczno-organizacyjne zespołów projektowych, a nie zarządzanie firmą lub jej strukturą organizacyjną.
Pytanie
Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi mogą być opodatkowane ryczałtem 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 2016 roku. W roku 2022 zmienił formę opodatkowania na ryczałt. W ramach działalności gospodarczej wykonuje następujące czynności:
1.doradztwo w zakresie zadań realizowanych w trakcie projektu/usługi,
2.opiniowanie, konsultacja oraz tworzenie dokumentacji projektowej,
3.doradztwo w zakresie przygotowania i tworzenia procedur,
4.opracowywanie podsumowań dotyczących pracy podległego zespołu i wyciąganie wniosków na przyszłość,
5.identyfikowanie zmian potrzebnych w organizacji,
6.analizy eksperckie w zakresie optymalizacji kosztów strukturalnych,
7.research w zakresie rozwiązań optymalizujących i usprawniających pracę i realizacje celów zespołu.
Zgodnie z istniejącymi interpretacjami Wnioskodawca może zastosować stawkę ryczałtu 8,5%. Jako przykład podaje interpretację z dnia 25 kwietnia 2022 r. pod sygnaturą akt: 0114-KDIP2-2.4011.177.2022.2.AG. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej omówił usługi doradcze w zakresie telekomunikacji i nowoczesnych technologii, które miały być świadczone przez wnioskodawcę. Usługi te obejmowały uczestnictwo w projektach, zarządzanie nimi, monitorowanie rozwoju technologii, doradztwo techniczne oraz nadzór nad jakością świadczonych usług. Zgodnie z tą interpretacją, przychody uzyskiwane z tych usług, również mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że świadczone przez niego usługi mogą być opodatkowane stawką 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843)
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie natomiast z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
„działalność usługowa” – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że świadczy usługi polegające na doradztwie w zakresie zadań realizowanych w trakcie projektu/usługi (analiza sposobu realizacji zadań projektowych, w tym metod pracy zespołów IT, sposobów raportowania postępów czy przepływu informacji między uczestnikami projektu), opiniowaniu, konsultacji oraz tworzeniu dokumentacji projektowej (przygotowanie lub opiniowanie dokumentacji związanej z realizowanymi projektami IT, np. harmonogramy, opisy procesów, raporty postępu, zestawienia wskaźników jakościowych), doradztwie w zakresie przygotowania i tworzenia procedur (analiza bieżących procesów i proponowanie usprawnień proceduralnych, np. sposobów przekazywania zadań, raportowania wyników lub obsługi zgłoszeń technicznych), opracowywaniu podsumowań dotyczących pracy podległego zespołu i wyciąganiu wniosków na przyszłość (analiza przebiegu zakończonych projektów lub sprintów, tzw. retrospektywy pod kątem efektywności, jakości komunikacji i terminowości), identyfikowaniu zmian potrzebnych w organizacji (analiza procesów realizowanych w ramach projektów IT polegająca na identyfikacji potencjalnych obszarów do usprawnienia, np. przepływ informacji, zależności między zespołami, planowanie sprintów), analizie eksperckiej w zakresie optymalizacji kosztów strukturalnych (analiza kosztów projektowych związanych z wykorzystaniem zasobów, narzędzi IT, czy czasu pracy zespołów), researchu w zakresie rozwiązań optymalizujących i usprawniających pracę i realizacje celów zespołu (wyszukiwanie i analiza dostępnych rozwiązań narzędzi IT, metod pracy, rozwiązań organizacyjnych mogących usprawnić realizację projektów).
Dla usług tych wskazał Pan klasyfikację PKWiU 62.09.20.0 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Zgodnie z Wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., grupowanie 62.09.20.0 „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane” obejmuje:
-usługi odzyskiwania danych, tj. ratowania danych klienta z uszkodzonego lub niestabilnego dysku twardego lub innego nośnika do przechowywania danych oraz wykonywania duplikatów oprogramowania w oddzielnych miejscach, umożliwiających klientowi przemieszczenie wykwalifikowanego personelu w celu podjęcia i wykonywania rutynowych operacji komputerowych w takich przypadkach jak: pożar lub powódź,
-usługi instalowania oprogramowania,
-pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.09.20.0, które – jak wynika z opisu sprawy – nie dotyczą usług instalowania oprogramowania, zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
