Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.572.2025.2.KC
Świadczenia z pomocy społecznej z Irlandii, takie jak zasiłek z tytułu niepełnosprawności oraz dodatek z tytułu niezdolności do pracy, otrzymywane przez rezydenta podatkowego Polski, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o PIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 10 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 listopada 2025 r. (wpływ) i pismem z 26 listopada 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani obywatelką Polski. (...). Nie posiada Pani (...). W roku 2007 wyjechała Pani z Polski do Irlandii na stałe. Od 2007 r. została Pani rezydentem podatkowym Irlandii i posiadała nieograniczony obowiązek podatkowy w Irlandii.
(...) 2007 r. podjęła Pani na terytorium Irlandii pracę zawodową. (...) 2008 r. uległa Pani wypadkowi w pracy.
W uwagi na powyższe został Pani przyznany zasiłek chorobowy – rehabilitacyjny. Następnie przyznano Pani zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy.
Wskazane świadczenia, tj. zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy w Irlandii, są wypłacane z Urzędu Ochrony Socjalnej. Wskazane płatności nie były płatnościami podlegającymi opodatkowaniu w Irlandii.
7 października 2024 r. otrzymała Pani z ZUS-u emeryturę, w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego w Polsce. O przyznanej emeryturze z Polski oraz o jej wysokości poinformowała Pani Urząd Skarbowy w Irlandii.
Jednak, z uwagi na niską kwotę przyznanego świadczenia emerytalnego w 2024 r., nie przekroczyła Pani kwoty dochodu wolnego od podatku w Irlandii i nie zapłaciła podatku w Irlandii za 2024 r.
Po ukończeniu 60 lat zdecydowała się Pani powrócić do Polski na stałe. Wróciła Pani do Polski na stałe 6 lipca 2025 r. i poinformowała o tym fakcie Urząd Skarbowy (...).
Pierwsza wpłata świadczenia z Irlandii na Pani konto bankowe w Polsce, miała miejsce 13 czerwca 2025 r.
Z dniem 6 lipca 2025 r., tj. z dniem powrotu na stałe do Polski, zmieniła Pani rezydencję podatkową z Irlandii na Polską - tzw. „łamana rezydencja podatkowa” – zmiana rezydencji podatkowej w trakcie roku podatkowego.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Złożony przez Panią wniosek dotyczy opodatkowania dochodów w roku 2025 i w kolejnych latach, które uzyskała/uzyska Pani z tytułu przyznanych świadczeń z Department of Social Protection (Irlandzki Urząd Ochrony Socjalnej).
Wskazuje Pani, iż 6 lipca 2025 r. powróciła na stałe do Polski i zmieniła rezydencję podatkową z Irlandii na Polską. W związku z powyższym, powzięła Pani wątpliwość, czy w roku podatkowym 2025 i następnych latach może w Polsce być opodatkowana jedynie z tytułu otrzymywanej emerytury z ZUS.
Świadczenia z Irlandii, które zostały Pani przyznane, to:
a)Disablement Benefit – Zasiłek z tytułu niepełnosprawności;
b)Incapacity Supplement – Dodatek z tytułu niezdolności do pracy.
Wskazane ww. świadczenia są wypłacane przez Department of Social Protection – Irlandzki Urząd Ochrony Socjalnej.
Disablement Benefit wypłacany jest na podstawie następujących przepisów prawa obowiązującego w Irlandii: S.I. No.102/2007 - Social Welfare (Consolidation Occupational Injuries) Regulation, 2007 Chapter 13 of Part II of the Social Welfare ( Consolidation ) Act, 2005.
Incapacity Supplement wypłacany jest na podstawie następujących przepisów prawa obowiązującego w Irlandii: S.I. No. 77/1967 – Social Welfare (Occupational Injuries) Regulation, 1967 Chapter 13 of Part II of the Social Welfare (Consolidation) Act, 2005.
Disablement Benefit został przyznany w wysokości, której ustalenie jest zgodne z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu S.I. No. 102/2007 – Social Welfare (Consolidation) i w wyniku oceny stanu zdrowia przez rzeczoznawcę medycznego z Departmentu of Social Protection.
Incapacity Supplement został przyznany, w wysokości, której ustalenie jest zgodne z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu S.I. No. 77/1967 – Social Welfare (Occupational Injuries).
W wyniku oceny stanu Pani zdrowia przez rzeczoznawcę medycznego z Departmentu of Social Protection uznano (...). Wysokość świadczenia przyznanego Pani, ustalono według tabeli procentowej uszczerbku na zdrowiu. Wysokość każdego ze świadczeń podlega rewaloryzacji i zmianom budżetowym.
Przyznane Pani świadczenia są świadczeniami nieskładkowymi (z pomocy społecznej).
Świadczenia, o których mowa we wniosku, są świadczeniami stałymi, wypłacanymi cyklicznie i są przyznane dożywotnio.
Aby otrzymać Disablement Benefit musiała Pani spełnić następujące warunki: uległa Pani wypadkowi w pracy, musiała Pani złożyć wniosek o Disablement Benefit, stawić się na Komisję lekarską, która stwierdziła niezdolność do pracy. Nie posiadała Pani środków do życia z powodu niezdolności do pracy. Świadczenie Disablement Benefit przyznane zostało decyzją Komisji Lekarskiej.
Przyznane Pani świadczenia nie były uzależnione od osiągnięcia określonego wieku, utrzymywania (...). Były uzależnione od wystąpienia braku środków do życia przez Panią z uwagi na Pani trwałą niezdolność do pracy. (...).
Wysokość przyznanych Pani świadczeń nie jest uzależniona od dokonanych przez Panią wpłat na składki (...).
Świadczenia pochodzące z Department of Social Protection nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Irlandii.
Emerytura, którą otrzymuje Pani z Polski nie jest wypłacana bezpośrednio z funduszy utworzonych przez Polskę lub jej jednostkę terytorialną bądź jej władzę lokalną z tytułu usług o charakterze rządowym, usług świadczonych na rzecz Polski lub jej jednostki terytorialnej albo jej władzy lokalnej.
Pytania
1.Czy w opisanym stanie faktycznym można uznać, iż otrzymywane przez Panią świadczenia, tj. zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy, wypłacane przez irlandzki odpowiednik organu pomocy społecznej mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dnia Pani powrotu do Polski, tj. od 6 lipca 2025 r. - tzw. „łamana rezydencja podatkowa” – zmiana rezydencji podatkowej w trakcie roku podatkowego oraz w latach następnych?
2.Czy w opisanym stanie faktycznym można uznać, iż będzie Pani zobowiązana do rozliczenia podatku dochodowego za 2025 r. z tytułu otrzymanej z ZUS-u polskiej emerytury od dnia Pani powrotu do Polski, tj. od 6 lipca 2025 r. - tzw. „łamana rezydencja podatkowa” – zmiana rezydencji podatkowej w trakcie roku podatkowego?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – otrzymywane przez Panią świadczenia, tj. zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy wypłacane przez irlandzki odpowiednik organu pomocy społecznej, mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dnia Pani powrotu do Polski, tj. od 6 lipca 2025 r. oraz w latach następnych.
W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – z uwagi na zmianę rezydencji podatkowej w trakcie roku podatkowego 2025 będzie Pani zobowiązana do rozliczenie podatku dochodowego za 2025 r. z tytułu otrzymanej z ZUS-u polskiej emerytury od dnia Pani powrotu do Polski, tj. od 6 lipca 2025 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie natomiast do treści art. 3 ust. 2a tej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie – podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Wskazała Pani, iż w okresie od 2007 r. do 5 lipca 2025 r. posiadała Pani w Irlandii centrum interesów osobistych (ośrodek interesów życiowych), przebywając na terytorium ww. państwa dłużej niż 183 dni w danym czasookresie.
Spełniała Pani warunki, określone w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalające uznać, że w latach tych (tj. od 2007 r. do 5 lipca 2025 r.) nie posiadała Pani w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, a zatem podlegała w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Od 6 lipca 2025 r. będzie przebywać Pani na stałe w Polsce i tu też będzie znajdowało się Pani centrum interesów osobistych i gospodarczych.
W związku z powyższym, stwierdza Pani, że od 6 lipca 2025 r. zamierza spełnić warunki, określone w art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalające uznać, że od 6 lipca 2025 r. będzie posiadać w Polsce miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, a zatem podlegać w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W tym miejscu chciałaby się Pani odnieść się do przepisów umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29. poz. 129).
Stosownie do art. 18 ust. 1 ww. umowy z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
W myśl art. 18 ust. 2 ww. umowy określenie „renta” oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez konkretny lub dający się wymierzyć okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania płatności w zamian za uprzednio w pełni wykonane świadczenie pieniężne lub w równoważniku pieniężnym.
Z powyższego wynika zatem, iż emerytury oraz inne podobne świadczenia otrzymywane z Irlandii, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce z tytułu zatrudnienia w przeszłości, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, tzn. w kraju, w którym odbiorca ma miejsce zamieszkania.
Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 1 ww. umowy części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Otrzymywane przez Panią świadczenia z Irlandii (zasiłek z tytułu niepełnosprawności oraz dodatek z tytułu niezdolności do pracy), nie są oparte na ubezpieczeniu społecznym ani nie zależą od dochodów. Rzeczony zasiłek jest odpowiednikiem polskich świadczeń przyznawanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej. W związku z powyższym, otrzymywane przez Panią świadczenia nie mogą zostać uznane za emeryturę, rentę lub inne podobne wynagrodzenie, o których mowa w art. 18 ust. 2 umowy z dnia 13 listopada 1995 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129).
Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony stan prawny, na podstawie art. 22 ust. 1 ww. umowy polsko-irlandzkiej, zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy otrzymywany z Irlandii, podlegają opodatkowaniu od 6 lipca 2025 r. wyłącznie Polsce, z uwagi na Pani miejsce zamieszkania w Polsce od tego dnia.
Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Zgodnie jednak z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.
Biorąc pod uwagę treść przytoczonego zwolnienia od podatku, do świadczeń z pomocy społecznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają się wszelkie świadczenia, dla których źródłem jest pomoc społeczna.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
W świetle powyższego, otrzymywane przez Panią świadczenia, tj. zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy z Irlandii, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce, na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy otrzymywany przez Panią z Irlandii na podstawie art. 22 ust. 1 umowy polsko-irlandzkiej, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce od 6 lipca 2025 r., z uwagi na Pani miejsce zamieszkania w Polsce od 6 lipca 2025 r.
Jednocześnie z uwagi, na fakt, iż przedmiotowe zasiłki stanowią świadczenie z pomocy społecznej, to korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, nie ma Pani obowiązku wykazywać ich w zeznaniu podatkowym składanym za 2025 r. oraz w latach następnych oraz płacić od nich podatku dochodowego. Natomiast ma Pani obowiązek w zeznaniu podatkowym składanym za 2025 r. wykazać kwoty otrzymanej polskiej emerytury z ZUS-u, od 6 lipca 2025 r. i rozliczyć podatek dochodowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na mocy art. 3 ust. 1a omawianej ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Na mocy art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast w oparciu o treść art. 3 ust. 2b ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Katalog dochodów (przychodów) wymienionych w cytowanym wyżej art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest katalogiem zamkniętym; wymienia jedynie przykładowe rodzaje dochodów, które podlegają opodatkowaniu w Polsce i nie jest to wyliczenie wyczerpujące.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że w posiada Pani obywatelstwo polskie, jest Pani (...). W 2007 r. wyjechała Pani na stałe do Irlandii, gdzie podjęła pracę. W związku z tym, została Pani rezydentem podatkowym Irlandii i posiadała nieograniczony obowiązek podatkowy w Irlandii. Po ukończeniu 60 roku życia – 6 lipca 2025 r., postanowiła Pani wrócić do Polski na stałe. Tym samym, z dniem 6 lipca 2025 r., tj. z dniem powrotu na stałe do Polski, zmieniła Pani rezydencję podatkową z Irlandii na Polską.
Odnosząc się do Pani wątpliwości, wyjaśniam że w sytuacji gdy podatnik nie ma w Polsce miejsca zamieszkania dla celów podatkowych, to podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W świetle okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzam, że w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 5 lipca 2025 r. podlegała Pani ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, określonemu w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wyłącznie od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W związku z tym, że w 2025 r. otrzymywała Pani emeryturę z Polski, należy odnieść się do przepisów Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29 poz. 129).
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. umowy:
Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
Z powyższego wynika zatem, iż emerytury oraz inne podobne świadczenia otrzymywane z Polski, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Irlandii z tytułu zatrudnienia w przeszłości, podlegają opodatkowaniu tylko w Irlandii, tzn. w kraju, w którym odbiorca ma miejsce zamieszkania.
Oznacza to, że emerytura którą otrzymuje Pani z Polski, w związku z tym, że do 5 lipca 2025 r. miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Irlandii (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową) – podlegała opodatkowaniu wyłącznie w Irlandii. Jednakże, z uwagi na to, że 6 lipca 2025 r. wróciła Pani do Polski na stałe i tym samym zmieniła rezydencję podatkową z Irlandii na Polską (od tego dnia Pani miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska), emerytura z ZUS-u podlega opodatkowaniu w wyłącznie w Polsce. W konsekwencji, będzie Pani zobowiązana do rozliczenia podatku dochodowego za 2025 r. z ww. tytułu, od dnia powrotu do Polski, tj. od 6 lipca 2025 r.
Idąc dalej i odnosząc się do Pani wątpliwości dotyczących zwolnienia od opodatkowania w Polsce świadczeń przyznanych z Irlandii, wyjaśniam że zgodnie z art. 22 ww. Umowy:
Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
W świetle powołanego przepisu, otrzymywane świadczenia z Irlandii (zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy w Irlandii), wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Irlandii, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Irlandii, zaś wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.
Przenosząc powyższe na grunt przedmiotowego sprawy, stwierdzam że – z uwagi na zmianę miejsca zamieszkania dla celów podatkowych – do 5 lipca 2025 r. zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy, podlegały opodatkowaniu wyłącznie w Irlandii, a od 6 lipca 2025 r. wyłącznie w Polsce, na zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Na podstawie art. 11 ust. 1 omawianej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy – jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Wobec powyższego, otrzymywane przez Panią świadczenia z Irlandii, tj. zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy, od 6 lipca 2025 r. należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Idąc dalej wyjaśniam, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.
Zwolnienia przedmiotowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.
Biorąc pod uwagę treść przytoczonego zwolnienia od podatku, do świadczeń z pomocy społecznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zaliczają się wszelkie świadczenia, dla których źródłem jest pomoc społeczna.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej”. W Polsce kwestie pomocy społecznej są regulowane w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1214 ze zm.).
W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy:
Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Przyjmując zatem za Panią, że zasiłek z tytułu niepełnosprawności i dodatek z tytułu niezdolności do pracy z Irlandii, są wypłacane przez Irlandzki Urząd Ochrony Socjalnej z pomocy społecznej i są świadczeniami nieskładkowymi, stałymi, wypłacanymi cyklicznie i dożywotnio, a ponadto ich wysokość została ustalona według tabeli procentowej uszczerbku na zdrowiu i nie jest uzależniona od dokonanych przez Panią wpłat na składki (...), ani od osiągnięcia przez Panią określonego wieku, a od wystąpienia braku środków do życia z uwagi na Pani trwałą niezdolność do pracy, to ww. zasiłek i dodatek korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczam również, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Wydając interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu tej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis zdarzenia różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
