Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.548.2025.2.AP
Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z usług cyberbezpieczeństwa sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0, nieobejmujące doradztwa w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Wniosek został uzupełniony 13 listopada i 15 grudnia 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, niezależnie od miejsca osiągnięcia dochodów.
Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej od grudnia 2025 r. W ramach tej działalności będzie świadczył usługi na rzecz kontrahenta w charakterze Architekta IT (dalej: „Usługi”). Jeżeli działalność zostanie rozpoczęta w grudniu, Wnioskodawca złoży oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania, najpóźniej z dniem 31 grudnia 2025 r., jeżeli działalność zostanie otwarta w kolejnych miesiącach, to odpowiednio złoży takie oświadczenie w dniu otwarcia tej działalności, nie później niż do 20 dnia po miesiącu, w którym uzyska pierwszy przychód.
Zakres świadczonych usług obejmować będzie w szczególności projektowanie i rozwój architektury bezpieczeństwa IT dla systemów, sieci i aplikacji zgodnie z wymaganiami biznesowymi oraz standardami bezpieczeństwa, konsultacje i doradztwo w zakresie bezpieczeństwa informacji, analizę ryzyka i przygotowanie rekomendacji uprawnień, konfigurowanie, zarządzanie i optymalizację platform (...),(...), tworzenie i wdrażanie polityk, procedur i standardów bezpieczeństwa, wsparcie zespołów (...), w tym udział (...), prowadzenie audytów i przeglądów architektury IT (...), świadczenie doradztwa operacyjnego i wsparcia w zakresie rozwoju usług (...), udział w migracji i rozwoju platform (...), a także dzielenie się wiedzą poprzez mentoring, szkolenia i przygotowanie dokumentacji.
Wnioskodawca będzie wykonywał powyższe czynności w sposób ciągły i profesjonalny, a wykonanie usługi będą dokumentowane fakturami. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają charakter techniczny, operacyjny i ekspercki w obszarze bezpieczeństwa IT i nie podlegają na świadczeniu usług programistycznych ani doradztwie w zakresie tworzenia czy wyboru oprogramowania.
Wnioskodawca zamierza zaklasyfikować swoje usługi w następujący sposób:
- PKD 62.20.A - Działalność w zakresie cyberbezpieczeństwa (PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego).
Wnioskodawca podkreśla, że w ramach wykonywanych usług nie będzie świadczył usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego ani usług programistycznych. Do Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o ryczałcie. Końcowo należy zaznaczyć, że w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca może w przyszłości osiągać również przychody z innych usług, jednakże nie są one przedmiotem niniejszego wniosku.
Uzupełnienie wniosku
Szczegółowy opis usług Wnioskodawcy świadczonych w ramach wykonywanej działalności gospodarczej:
- projektowanie i rozwój architektury bezpieczeństwa (...);
- konsultacje i doradztwo (...);
- analiza ryzyka i przygotowywanie rekomendacji usprawnień;
- konfigurowanie, zarządzanie i optymalizacja platform (...);
- (...);
- tworzenie i wdrażanie polityk, procedur i standardów bezpieczeństwa;
- wsparcie zespołów (...);
- prowadzenie audytów i przeglądów architektury IT (...);
- świadczenie doradztwa operacyjnego i wsparcia w zakresie rozwoju usług (...);
- udział w migracji i rozwoju platform (...);
- dzielenie się wiedzą poprzez mentoring, szkolenia i przygotowywanie dokumentacji.
Świadczenie usług, o których mowa we wniosku, nie nastąpi na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kontrahent to (...). Wnioskodawca nie jest wspólnikiem, udziałowcem, członkiem zarządu Kontrahenta, dla którego świadczy usługi, o których mowa we wniosku.
Wnioskodawca nie świadczy oprócz usług jako architekt IT innych usług (np. szkoleniowych).
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na potrzeby rozliczenia ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z kolei obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów, o której mowa w art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne dotyczy sytuacji, w której przychody podatnika są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, będzie miał zastosowanie jedynie wówczas gdy usługi Wnioskodawcy byłyby opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu.
W sytuacji gdy Wnioskodawca uzyskuje przychody, zgodnie z opisem okoliczności we wniosku w ramach jednego rodzaju działalności, opodatkowane jedną stawką ryczałtu, prowadzona ewidencja, o której mowa w art. 12 ust. 3 ww. ustawy, będzie zawierała przychody tylko i wyłącznie z tego jednego rodzaju działalności, opisanego w treści wniosku, opodatkowane właściwą dla tego rodzaju działalności stawką ryczałtu.
Pytanie
Czy przychody osiągane z tytułu świadczenia usług przez Wnioskodawcę będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, przychody osiągane z tytułu świadczenia usług w zakresie cyberbezpieczeństwa, które od stycznia 2025 roku zostały objęte kodem PKD 62.20.A „Działalność w zakresie cyberbezpieczeństwa” mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, stawka ta ma zastosowanie do działalności usługowej, chyba że ustawodawca wprost przewidział inną stawkę.
Uzasadnienie
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach działalności cyberbezpieczeństwa obejmują przede wszystkim działania o charakterze operacyjnym i technicznym. Należą do nich między innymi monitorowanie systemów bezpieczeństwa, konfiguracja i obsługa narzędzi typu (...), analiza danych pod kątem zagrożeń, wsparcie zespołów (...), prowadzenie audytów bezpieczeństwa oraz organizacja szkoleń w tym obszarze. Usługi te nie obejmują natomiast programowania ani doradztwa w zakresie oprogramowania, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie podlegałby stawce 12%.
W praktyce interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzono już możliwość stosowania stawki 8,5% dla usług cyberbezpieczeństwa. W interpretacji z dnia 4 kwietnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.115.2025.2.BS, organ podatkowy wskazał, że usługi cyberbezpieczeństwa sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0 mogą być opodatkowane stawką 8,5%, o ile nie obejmują one doradztwa w zakresie oprogramowania.
Z kolei w interpretacji z dnia 18 czerwca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.352.2025.2.KKO, potwierdzono możliwość zastosowania tej samej stawki dla usług technicznych w zakresie bezpieczeństwa IT.
Skoro zatem dotychczasowe interpretacje indywidualne potwierdzają stosowanie stawki 8,5% do usług cyberbezpieczeństwa w ramach wcześniejszych klasyfikacji PKWiU, to tym bardziej nowy kod PKD 62.20.A, który wprost obejmuje tę działalność, powinien być traktowany w taki sam sposób. W konsekwencji przychody Wnioskodawcy z działalności prowadzonej w ramach PKD 62.20.A mogą być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%.
W ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług technicznych i operacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa, polegających w szczególności na monitorowaniu i konfiguracji systemów bezpieczeństwa IT, analizie danych pod kątem zagrożeń, wsparciu zespołów (...), prowadzeniu audytów oraz organizowaniu szkoleń z zakresu bezpieczeństwa informacji, zaklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.30.0 oraz 85.59.12.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
PKWiU 85.59.12.0 obejmuje kursy i szkolenia komputerowe, które również kwalifikują się do stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie. W owym przypadku nie mamy do czynienia z usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani z programowaniem, które mogłyby prowadzić do zastosowania stawki 12%. Potwierdza to stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 17 sierpnia 2023 r. 0115-KDST2-2.4011.259.2023.3.AJZ.
Organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały, że usługi IT o charakterze technicznym mogą być objęte stawką 8,5%. W interpretacji z dnia 5 czerwca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.359.2025.2.KKO, wskazano, że usługi wsparcia projektowego w obszarze IT, nieobejmujące doradztwa technologicznego ani programowania, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%. W interpretacji z dnia 4 kwietnia 2025 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.115.2025.2.BS, potwierdzono stosowanie tej samej stawki dla usług cyberbezpieczeństwa klasyfikowanych do PKWiU 62.02.30.0. Również interpretacja z dnia 18 czerwca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.352.2025.2.KKO, jednoznacznie wskazuje, że usługi techniczne w tym obszarze kwalifikują się do stawki 8,5%.
Biorąc pod uwagę charakter usług wykonywanych przez Wnioskodawcę oraz wypracowaną w tym zakresie linię interpretacyjną, należy stwierdzić, że przychody osiągane z tytułu świadczenia usług technicznych i edukacyjnych w zakresie cyberbezpieczeństwa, zaklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.30.0, powinny być opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;
–8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że planuje rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, w ramach której będzie świadczył na rzecz kontrahenta usługi w charakterze Architekta IT. Zakres świadczonych usług obejmować będzie w szczególności projektowanie i rozwój architektury bezpieczeństwa IT dla systemów, sieci i aplikacji zgodnie z wymaganiami biznesowymi oraz standardami bezpieczeństwa, konsultacje i doradztwo w zakresie bezpieczeństwa informacji, analizę ryzyka i przygotowanie rekomendacji uprawnień, konfigurowanie, zarządzanie i optymalizację platform (...), (...), tworzenie i wdrażanie polityk, procedur i standardów bezpieczeństwa, wsparcie zespołów (...), w tym udział w reagowaniu na (...), prowadzenie audytów i przeglądów architektury IT (...), świadczenie doradztwa operacyjnego i wsparcia w zakresie rozwoju usług (...), udział w migracji i rozwoju platform (...), a także dzielenie się wiedzą poprzez mentoring, szkolenia i przygotowanie dokumentacji. Dla świadczonych usług wskazał klasyfikację PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Nie świadczy Pan oprócz usług jako architekt IT innych usług, np. szkoleniowych.
Zgodnie z Wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje
-usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie będzie Pan uzyskiwał przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.02.30.0, które – jak wynika z opisu sprawy – nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, to zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element zdarzenia przyszłego.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem (stawkę ryczałtu dla usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.02.30.0). Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
