Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.569.2025.1.MK
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej i sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami z wyłączeniem kosztów przypadających na wykonanie hydrantów.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest czynnym, scentralizowanym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności statutowej i zadań wynikających z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465) Gmina prowadzi działalność zarówno w zakresie zadań własnych, wprost opisanych w ustawie o samorządzie gminnym, jak i w zakresie zadań zleconych, w oparciu o współpracę z innymi działami administracji publicznej, w tym przede wszystkim z administracją rządową.
Część wykonywanych przez Gminę zadań własnych objęta jest zakresem pojęcia „działalność gospodarcza”, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, z uwzględnieniem okoliczności, o których mowa w art. 15 ust.6 ustawy o VAT. Z tytułu wykonywania tych czynności Gmina występuje w obrocie gospodarczym jako podatnik VAT, który opodatkowuje te czynności i odpowiednio rozlicza podatek należny w składanych przez siebie deklaracjach. Przykładem transakcji stanowiących po stronie Gminy działalność gospodarczą podlegającą VAT są m.in. usługi najmu/dzierżawy nieruchomości i innych środków trwałych, sprzedaż nieruchomości, sprzedaż środków trwałych, usługi w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
W 2023 r. Gmina zrealizowała inwestycję pod nazwą: „(…)” (dalej: Inwestycja). Gmina poniosła już koszty związane z realizacją Inwestycji, wydatki w tym zakresie zostały udokumentowane fakturami, na których jako nabywca towarów/usług wskazana jest Gmina. Łączna wartość zadania w zakresie robót budowlanych wyniosła (…) zł brutto a koszty inspektora nadzoru inwestorskiego wyniosły (…) zł brutto.
Gmina jako czynny podatnik VAT w ramach swojej działalności statutowej i zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym zajmuje się zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie usług wodociągowych i kanalizacyjnych. Usługi dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków realizowane są bezpośrednio przez Gminę, to znaczy Gmina świadczy takie usługi na rzecz mieszkańców Gminy oraz firm z terenu Gminy, odpowiednio je dokumentuje oraz rozlicza z tego tytułu podatek należny.
Wybudowana sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami jest i będzie wykorzystywana wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą Gminy, tj. do dostawy wody i odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Gmina nie używa tej infrastruktury do dostawy wody i odbioru ścieków do/od jednostek organizacyjnych Gminy.
Inwestycja jest zatem wykorzystywana do odpłatnej dostawy wody i odbioru ścieków w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT, z tytułu których podatek należny jest rozliczany w składanych deklaracjach VAT.
W ramach szeroko rozumianej Inwestycji, w oparciu o stosowne przepisy przeciwpożarowe Gmina została zobowiązana do wykonania także hydrantów ppoż, które są wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, niepodlegających opodatkowaniu VAT. W tym jednak zakresie Gmina, w oparciu o dokumentację związaną z realizacją i rozliczeniem inwestycji, w tym przede wszystkim w oparciu o kosztorys wykonawczy, jest w stanie z całokształtu kosztu Inwestycji obiektywnie i w całości wyodrębnić wartość kosztów związanych z realizacją hydrantów. W tym celu Gmina nie musi się posługiwać dodatkowymi współczynnikami, kluczami podziałowymi, itd., ponieważ kosztorys Inwestycji wyszczególnia odrębnie koszty wykonania hydrantów ppoż.
Pytanie
Czy w związku z realizacją Inwestycji Gmina jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT w części, jaka w oparciu o kosztorys Inwestycji przypada na budowę sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami z wyłączeniem kosztów przypadających na wykonanie hydrantów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją Inwestycji Gmina jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT w części, jaka w oparciu o kosztorys Inwestycji przypada na budowę sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami z wyłączeniem kosztów przypadających na wykonanie hydrantów.
Uzasadnienie stanowiska
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest wystąpienie podatku należnego.
Jak wskazała Gmina w opisie stanu faktycznego, w ramach omawianej Inwestycji Gmina wybudowała sieć wodociągową i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami, która jest i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT oraz zobowiązana była wykonać hydranty ppoż, które Gmina będzie wykorzystywać do realizacji zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie Gmina podkreśliła, że w wyniku wydzielenia w kosztorysie inwestycji wydatków na budowę sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami oraz wydatków na budowę hydrantów, Gmina może dokonać na tej podstawie bezpośredniej alokacji całości poniesionych wydatków inwestycyjnych do działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT Gminy (budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami) lub wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (budowy hydrantów ppoż). Takie bezpośrednie przypisanie nabytych towarów i usług do czynności podlegających opodatkowaniu w ocenie Gminy oznacza, że przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne w części w jakiej dotyczą budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami. Natomiast w zakresie wydatków inwestycyjnych związanych z budową hydrantów ppoż z uwagi na fakt, że są i będą one wykorzystywane do zadań własnych Gminy, które nie podlegają opodatkowaniu VAT, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki.
Gmina zauważyła, że przepisy podatkowe przewidują szczególne regulacje dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego wydatków o tzw. charakterze mieszanym, jednak w ocenie Gminy nie będą one podlegały zastosowaniu w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji” (dla potrzeb niniejszego wniosku Gmina nazywa tę proporcję „prewspółczynnikiem”). Wykładnia tego przepisu pozwala stwierdzić, że podlega on zastosowaniu wyłącznie w określonych przypadkach, ściśle wymienionych w tym przepisie, tylko wtedy, gdy warunki w nim wymienione są spełnione łącznie. Dzieje się tak wtedy, gdy podatnik:
- nabywa towary i usługi, które wykorzystuje do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą i dla realizacji innych celów, poza przypadkami wymienionymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT), oraz
- nie ma możliwości przypisania tych wydatków w całości do działalności gospodarczej.
W przypadku stanu faktycznego będącego przedmiotem niniejszego wniosku oba powyższe warunki nie są łącznie spełnione. Wprawdzie wydatki Gminy dotyczące realizacji Inwestycji są i będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów mieszanych, lecz Gmina może przypisać te wydatki w całości do działalności gospodarczej i odrębnie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wydatki inwestycyjne dotyczące poszczególnych rodzajów infrastruktury (sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami i hydrantów ppoż) są bowiem odrębnie wycenione w ramach posiadanej przez Gminę dokumentacji. Gmina posiada kosztorysy Inwestycji, w których te elementy infrastruktury są przedstawione odrębnie. Tym samym Gmina w związku z otrzymanymi fakturami będzie w stanie alokować określone wydatki w całości bezpośrednio do działalności gospodarczej lub do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W efekcie, w odniesieniu do wydatków alokowanych bezpośrednio i w całości do:
- budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami wykorzystywanej wyłącznie do celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (dostawy wody i odbioru ścieków do/od odbiorców) Gmina będzie posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, bez konieczności stosowania prewspółczynnika,
- budowy hydrantów ppoż wykorzystywanych wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza Gmina nie będzie posiadała prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W konsekwencji powyższego, zdaniem Gminy, w przypadku zakupów bezpośrednio i w całości związanych z działalnością opodatkowaną, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości, bez konieczności stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Gmina podkreśliła, iż jej stanowisko znajduje również oparcie w ugruntowanym stanowisku władz skarbowych wyrażonym w interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 czerwca 2020 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.284.2020.1.MO wskazał:
„Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy i powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z przedmiotową infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną. Z treści wniosku wynika bowiem, że Gmina będzie w stanie wyodrębnić ponoszone wydatki na ww. infrastrukturę, które będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym i nie będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza (…). Natomiast, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów przeciwpożarowych, gdyż wykorzystywane będą do celów innych niż działalność gospodarcza”.
Natomiast w interpretacji z dnia 18 września 2019 r. sygn. 0114-KDIP4.4012.507.2019.2.IT wskazał:
„Zatem Wnioskodawcy z tytułu wydatków inwestycyjnych i bieżących ponoszonych na Infrastrukturę przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w części związanej z czynnościami opodatkowanymi, tj. od wydatków na inwestycję związanych z powstaniem i wykorzystaniem Infrastruktury do świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych. Natomiast od wydzielonych wydatków na inwestycję związanych z powstaniem i wykorzystaniem hydrantów (czynności niepodlegające opodatkowaniu) Wnioskodawca nie będzie mógł zrealizować prawa do odliczenia VAT (…)”.
Podobne stanowisko zostało zaprezentowane także w interpretacji z dnia 7 czerwca 2019 r. sygn. 0115-KDIT1-2.4012.209.2019.1.AP.
Podsumowując, mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa i ugruntowane stanowisko władz skarbowych wyrażone w interpretacjach podatkowych wydanych do analogicznego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w tym samym stanie prawnym, w związku z wykorzystaniem przez Gminę sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami wyłącznie do celów czynności opodatkowanych VAT, przy jednoczesnej bezpośredniej alokacji tych wydatków w całości do działalności gospodarczej, w ocenie Gminy przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami.
Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku zostały spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca działa jako podatnik VAT, a wybudowana sieć wodociągowa i sieć kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami służy do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Jednocześnie Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z budową hydrantów ppoż, ponieważ te wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT i działalnością gospodarczą Gminy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 3 i 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy:
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Z opisu sprawy wynika, że w 2023 r. zrealizowali Państwo inwestycję pod nazwą: „(…)”. Wydatki w tym zakresie zostały udokumentowane fakturami, na których jako nabywca towarów/usług wskazani są Państwo.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w części, jaka w oparciu o kosztorys Inwestycji przypada na budowę sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej wraz z przyłączami z wyłączeniem kosztów przypadających na wykonanie hydrantów.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie powyższe warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego zostaną spełnione, ponieważ są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy sieć wodociągowa i kanalizacyjna wraz z przyłączami jest i będzie wykorzystywana wyłącznie do celów związanych z Państwa działalnością gospodarczą, tj. do dostawy wody i odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Nie używają Państwo tej infrastruktury do dostawy wody i odbioru ścieków do/od Państwa jednostek organizacyjnych.
Jednocześnie, wskazali Państwo, że zostali zobowiązani do wykonania także hydrantów ppoż, które są wykorzystywane wyłącznie do realizacji Państwa zadań własnych niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, niepodlegających opodatkowaniu VAT. W tym jednak zakresie, w oparciu o dokumentację związaną z realizacją i rozliczeniem inwestycji, w tym przede wszystkim w oparciu o kosztorys wykonawczy, są Państwo w stanie z całokształtu kosztu Inwestycji obiektywnie i w całości wyodrębnić wartość kosztów związanych z realizacją hydrantów.
Zatem w zakresie wydatków związanych z budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.
Natomiast od wydzielonych wydatków na inwestycję związanych z powstaniem i wykorzystaniem hydrantów (czynności niepodlegające opodatkowaniu) nie mogą Państwo zrealizować prawa do odliczenia VAT, w związku z zaistnieniem przesłanki negatywnej wymienionej w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy.
Należy jednakże zastrzec, że w sytuacji, gdy hydranty przeciwpożarowe zostaną wykorzystane przez Państwa lub Państwa jednostki do celów przeciwpożarowych (czynności niepodlegających opodatkowaniu), to w zakresie tej części ww. sieci wodociągowej, która będzie dostarczać wodę do hydrantów nastąpi zmiana przeznaczenia. W konsekwencji konieczna będzie stosowna korekta odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
