Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.471.2025.1.KW
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części:
- dotyczącej skuteczności złożenia ZAW-RD oraz opodatkowania ryczałtem od pierwszego roku podatkowego trwającego od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r. - prawidłowe,
- dotyczącej ustalenia czy planowana zmiana roku obrotowego, wpłynie na skuteczność złożonego zawiadomienia ZAW-RD a co za tym idzie czy Spółka będzie podlegać opodatkowaniu ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r. - nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący skuteczności złożenia zawiadomienia ZAW-RD. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością powstałą w dniu 12 sierpnia 2025 r. (dalej „Spółka”) w wyniku przekształcenia na podstawie art. 551 § 5 KSH, w przewidzianym w art. 5841 - 58413 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (t.j. Dz.U z 2024 r., poz. 18. dalej „KSH”), jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną wpisanej do centralnej ewidencji i informacji działalności gospodarczej.
Pierwszy rok obrotowy Spółki kończy się z dniem 31 grudnia 2026 r. Następne lata podatkowe Spółki będą tożsame z rokiem kalendarzowym i rokiem obrotowym.
Spółka dokonała wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (dalej też jako „Ryczałt” lub „CIT estoński”) w rozumieniu rozdziału 6b Ustawy o CIT w pierwszym roku podatkowym po przekształceniu, składając zawiadomienie o wyborze opodatkowania Ryczałtem (ZAW-RD). W złożonym w dniu 29 sierpnia 2025 r. zawiadomieniu wskazano okres opodatkowania Ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2029 r.
Poza tym, Spółka spełni warunki pozytywne umożliwiające jej wybór CIT estońskiego, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 Ustawy o CIT. Nie zachodzą też przesłanki negatywne, wskazane enumeratywnie w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 Ustawy o CIT, które wykluczają możliwość skorzystania z CIT estońskiego.
Zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone w dniu 29 sierpnia 2025 r. do urzędu właściwego dla osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która została przekształcona w Spółkę.
Naczelnik tego urzędu skarbowego, przy piśmie z dnia 1 września 2025 r. przekazał poprzez ePUAP elektronicznie złożone zawiadomienie ZAW-RD z 29 sierpnia 2025 r. wskazując, że adres siedziby Spółki podlega pod właściwość miejscową urzędu, do którego zostało przekazane zawiadomienie. W podstawie prawnej pisma przekazującego dokumenty zgodnie z właściwością miejscową wskazano m.in. art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Z dbałości o prawidłowość rozliczeń podatkowych Spółki, Spółka rozważa regulowanie zaliczek na podatek CIT według zasad ogólnych, począwszy od pierwszego okresu rozliczeniowego pierwszego roku podatkowego rozpoczętego 12 sierpnia 2025 r.
Spółka rozważa zmianę jej roku obrotowego na podstawie stosownej uchwały wspólników przyjmując, że pierwszy rok obrotowy będzie trwał do 31 grudnia 2025 r. Taka zmiana wiązałaby się ze zmianą umowy spółki.
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone przez Spółkę z zachowaniem terminu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone skutecznie i tym samym Spółka podlega opodatkowaniu Ryczałtem od pierwszego roku podatkowego trwającego od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.?
3)Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym rozważana przez Spółkę zmiana roku obrotowego nie wpłynie na skuteczność złożonego zawiadomienia ZAW-RD, a co za tym idzie Spółka podlegać będzie opodatkowaniu Ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1 i 2
Zgodnie z treścią art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT 1 złożenie zawiadomienia ZAW-RD jest jednym z warunków, których spełnienie umożliwia podatnikowi wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.
Dla spełnienia warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT, wymagane jest złożenie zawiadomienia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem.
Jednocześnie należy wskazać, że zawiadomienie ZAW-RD nie jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, a co za tym idzie - nie mają do niego zastosowania przepisy dotyczące korekt deklaracji zawarte w dziale III rozdziale 10 Ordynacji podatkowej (art. 81 -81 b Ordynacji podatkowej).
Natomiast zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) powinno być traktowane jak podanie, co potwierdza również treść pouczenia pisma przekazującego zawiadomienie ZAW-RD złożone przez Spółkę zgodnie z właściwością miejscową.
Szerokie rozumienie pojęcia „podanie” jest również prezentowane w orzecznictwie, np. wyrok WSA w Gliwicach z 12 stycznia 2011 roku (sygn. akt I SA/GI 837/10). Taki szeroki sposób interpretacji potwierdza również pismo Dyrektora KIS z 16 stycznia 2020 roku (nr 0111-KDIB1-2.4010.481.2019.2.ANK).
Jak stanowi art. 170 § 1 O.p. - jeżeli organ podatkowy, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, powinien niezwłocznie przekazać je organowi właściwemu, zawiadamiając o tym wnoszącego podanie. Z kolei art. 170 § 2 O.p. stanowi, że podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem terminu określonego przepisami prawa uważa się za wniesione z zachowaniem terminu. To oznacza, że podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji wniesienia pisma do niewłaściwego organu i co ważne, w tym zakresie w ogóle nie jest analizowana kwestia zawinienia podatnika.
W związku z powyższym, Spółka składając w dniu 29 sierpnia 2025 r. zawiadomienie ZAW-RD omyłkowo do niewłaściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego, dochowała terminu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT, tj. złożyła zawiadomienie w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem. Jak wynika z opisanego stanu faktycznego, pierwszy rok podatkowy Spółki trwa od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r., czyli zawiadomienie - zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT - powinno być złożone do końca sierpnia 2025 r.
Podsumowując, zdaniem Spółki, zawiadomienie ZAW-RD złożone w sierpniu 2025 r. do niewłaściwego dla niej naczelnika urzędu skarbowego i następnie przekazane w dniu 1 września 2025 r. do właściwego dla Spółki naczelnika urzędu skarbowego, zgodnie z art. 170 § 1 O.p. - zostało złożone w terminie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT.
Dla skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek konieczne jest również spełnienie kumulatywnie (łącznie) wszystkich warunków wskazanych w art. 28j ust. 1 Ustawy o CIT przy jednoczesnym niespełnianiu przez podatnika przesłanek negatywnych - wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, które zostały określone w art. 28k ustawy o CIT.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka spełni warunki pozytywne umożliwiające jej wybór CIT estońskiego, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 Ustawy o CIT. Nie zachodzą też przesłanki negatywne, wskazane enumeratywnie w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 Ustawy o CIT, które wykluczają możliwość skorzystania z CIT estońskiego.
Wobec powyższego, zdaniem Spółki złożone w dniu 29 sierpnia 2025 r. zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone skutecznie, mimo złożenia tegoż zawiadomienia do niewłaściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Oznacza to, że Spółka podlega opodatkowaniu Ryczałtem od pierwszego roku podatkowego trwającego od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r. Na takie stanowisko Spółki nie będzie miało też wpływu rozważane przez Spółkę regulowanie zaliczek na podatek CIT według zasad ogólnych.
Ad 3
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki, w tym złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Jak wynika z art. 28e ust. 1 Ustawy o CIT rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek jest opcją podatkową (ma charakter fakultatywny). Aby z niej skorzystać podatnik spełniający ustawowe warunki powinien złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Spółka złożyła zawiadomienie ZAW-RD w dniu 29 sierpnia 2025 r. wybierając opodatkowanie w formie Ryczałtu od 12 sierpnia 2025 r. Pierwszy rok podatkowy trwać będzie od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r. W związku z tym w zawiadomieniu ZAW-RD wskazano okres opodatkowania Ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2029 r. (cztery kolejno następujące po sobie lata podatkowe - art. 28f ust. 1 Ustawy o CIT).
Spółka rozważa zmianę jej roku obrotowego na podstawie stosownej uchwały wspólników przyjmując, że pierwszy rok obrotowy będzie trwał do 31 grudnia 2025 r. Taka zmiana wiązałaby się ze zmianą umowy spółki.
Powyższa zmiana powoduje, że cztery kolejno następujące po sobie lata podatkowe, o których mowa w art. 28f ust. 1 Ustawy o CIT, upływałyby z dniem 31 grudnia 2028 r.
Zawiadomienie ZAW-RD nie jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej 2, a co za tym idzie - nie mają do niego zastosowania przepisy dotyczące korekt deklaracji zawarte w dziale III rozdziale 10 Ordynacji podatkowej (art. 81-81b Ordynacji podatkowej). Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek traktowane winno być jak podanie, w związku z czym poprawianie danych zawartych w zawiadomieniu ZAW-RD jest dopuszczalne.
W ocenie Spółki, w przypadku zmiany roku obrotowego i tym samym skrócenia pierwszego czteroletniego okresu podlegania pod Ryczałt, pierwotnie złożone zawiadomienie ZAW-RD pozostawałoby skuteczne. Spółka mogłaby jednak skorygować wskazany uprzednio okres, co jednak nie oznaczałoby, że Spółka składa kolejne zawiadomienie ZAW-RD.
Podsumowując, rozważana przez Spółkę zmiana roku obrotowego nie wpłynie na skuteczność złożonego zawiadomienia ZAW-RD w dniu 29 sierpnia 2025 r., a co za tym idzie Spółka podlegać będzie opodatkowaniu Ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie wymienione w ust. 1 warunki, m.in.:
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Podatnik, aby móc wybrać tę formę opodatkowania, jest zobowiązany spełnić określone w ww. przepisach o ryczałcie warunki. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT, stosuje się w okresie:
Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy CIT:
Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem.
W myśl art. 28e ust. 2 ustawy CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy CIT:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a ustawy CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. dalej: „uor”) stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 10 uor:
Ilekroć w ustawie jest mowa o dniu bilansowym - rozumie się przez to dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe.
W myśl art. 45 ust. 1 uor:
Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w dniu 12 sierpnia 2025 r. w wyniku przekształcenia, z jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną.
Spółka dokonała wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych w rozumieniu rozdziału 6b Ustawy o CIT w pierwszym roku podatkowym po przekształceniu, składając zawiadomienie o wyborze opodatkowania Ryczałtem (ZAW-RD). W złożonym w dniu 29 sierpnia 2025 r. zawiadomieniu wskazano okres opodatkowania Ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2029 r.
Jak wskazali Państwo we wniosku Spółka spełnia warunki umożliwiające jej wybór estońskiego CIT, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 Ustawy o CIT. Nie zachodzą też przesłanki negatywne, wskazane enumeratywnie w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT, które wykluczają możliwość skorzystania z CIT estońskiego.
Zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone w dniu 29 sierpnia 2025 r. do urzędu właściwego dla osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
Naczelnik tego urzędu skarbowego, pismem z dnia 1 września 2025 r. przekazał poprzez ePUAP elektronicznie złożone zawiadomienie ZAW-RD z 29 sierpnia 2025 r. wskazując, że adres siedziby Spółki podlega pod inną właściwość miejscową urzędu, do którego zostało przekazane zawiadomienie. W podstawie prawnej pisma przekazującego dokumenty zgodnie z właściwością miejscową wskazano m.in. art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Spółka rozważa zmianę jej roku obrotowego tj. skrócenie roku obrotowego na podstawie stosownej uchwały wspólników przyjmując, że pierwszy rok obrotowy będzie trwał do 31 grudnia 2025 r. Taka zmiana zostanie wprowadzona zmianą umowy spółki.
Przedmiotem Państwa wątpliwości, wyrażonych w pytaniach oznaczonym nr 1 i nr 2 jest kwestia, czy zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone przez Spółkę z zachowaniem terminu wynikającego z art. 28j ust.1 pkt 7 ustawy o CIT a tym samym czy faktycznie zostało złożone skutecznie i Spółka podlega opodatkowaniu ryczałtem od pierwszego roku podatkowego, tj. 12 sierpnia 2025 r.
Zgodnie z treścią art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT złożenie zawiadomienia ZAW-RD jest tylko jednym z warunków, których spełnienie umożliwia podatnikowi wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Dla skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek konieczne jest również spełnienie kumulatywnie (łącznie) wszystkich warunków wskazanych w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT przy jednoczesnym niespełnianiu przez podatnika przesłanek negatywnych - wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, które zostały określone w art. 28k ustawy o CIT. Ponadto należy pamiętać o obowiązkach określonych w art. 7aa ustawy o CIT dotyczących podatników, którzy zdecydowali się na zmianę formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek.
Dla spełnienia warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, wymagane jest wyłącznie złożenie zawiadomienia ZAW-RD, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem. Samo złożenie zawiadomienia ZAW-RD nie przesądza, że podatnik skutecznie wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.
Jednocześnie należy wskazać, że zawiadomienie ZAW-RD nie jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, a co za tym idzie - nie mają do niego zastosowania przepisy dotyczące korekt deklaracji zawarte w dziale III rozdziale 10 Ordynacji podatkowej (art. 81 -81 b Ordynacji podatkowej).
Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD) może być traktowane jak podanie. Podaniem, w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej, są wszelkiego rodzaju żądania, wyjaśnienia, odwołania, a także zażalenia.
I tak zgodnie z art. 168 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
§ 1. Podania wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu. Podania utrwalone w postaci elektronicznej wnosi się na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu podatkowego.
§ 2. Podanie powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adres (miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności) lub adres do doręczeń w kraju, identyfikator podatkowy, a w przypadku nierezydentów - numer i serię paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, lub inny numer identyfikacyjny, o ile nie posiadają identyfikatora podatkowego, a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.
§ 3. Podanie wniesione na piśmie albo ustnie do protokołu powinno być podpisane przez wnoszącego, a protokół ponadto przez pracownika, który go sporządził. Jeżeli podanie wnosi osoba, która nie może lub nie umie złożyć podpisu, podanie lub protokół podpisuje za nią inna osoba przez nią upoważniona, czyniąc o tym wzmiankę obok podpisu
§ 3a. Podanie wniesione na adres do doręczeń elektronicznych lub za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu podatkowego powinno zawierać dane w ustalonym formacie zawartym we wzorze podania określonym w odrębnych przepisach, jeżeli te przepisy nakazują wnoszenie podań według określonego wzoru.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy Spółka spełnia warunki pozytywne umożliwiające jej wybór CIT estońskiego, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 Ustawy o CIT. Nie zachodzą też przesłanki negatywne, wskazane enumeratywnie w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 Ustawy o CIT, które wykluczają możliwość skorzystania przez Spółkę z CIT estońskiego.
Zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone w dniu 29 sierpnia 2025 r. do urzędu właściwego dla osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, która została przekształcona w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Następnie Naczelnik tego urzędu skarbowego, pismem z 1 września 2025 r. przekazał poprzez ePUAP złożone zawiadomienie ZAW-RD do właściwego Naczelnika ze względu na właściwość miejscową Spółki. Jako podstawę prawną pisma przekazującego dokumenty Naczelnik do którego złożyli Państwo ZAW-RD wskazał m.in. art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Jak stanowi art. 170 § 1 O.p.:
Jeżeli organ podatkowy, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, powinien niezwłocznie przekazać je organowi właściwemu, zawiadamiając o tym wnoszącego podanie.
Z kolei art. 170 § 2 O.p. stanowi, że:
Podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem terminu określonego przepisami prawa uważa się za wniesione z zachowaniem terminu.
To oznacza, że podatnik nie może ponosić negatywnych konsekwencji wniesienia pisma do niewłaściwego organu i co ważne, w tym zakresie w ogóle nie jest analizowana kwestia zawinienia podatnika.
Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca działał z najwyższą starannością, ale z powodu błędu lub niezawinionych przez niego okoliczności, zawiadomienie zostanie przesłane w wymaganym terminie 3 dni, ale do niewłaściwego dla urzędu skarbowego, omyłka taka nie spowoduje negatywnych następstw dla podatnika.
Należy się zatem z Państwem zgodzić, że zawiadomienie ZAW-RD złożone przez Spółkę 29 sierpnia 2025 r. do niewłaściwego dla niej naczelnika urzędu skarbowego i następnie przekazane w dniu 1 września 2025 r. do właściwego dla Spółki naczelnika urzędu skarbowego, zgodnie z art. 170 § 1 O.p. - zostało złożone w terminie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT.
Powyższe zawiadomienie ZAW-RD zostało złożone skutecznie i tym samym Spółka podlega opodatkowaniu Ryczałtem od pierwszego roku podatkowego trwającego od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Przedmiotem kolejnych Państwa wątpliwości jest kwestia, czy rozważana przez Spółkę zmiana roku obrotowego, tj. skrócenie pierwszego roku obrotowego nie wpłynie na skuteczność złożonego zawiadomienia ZAW-RD, a co za tym idzie czy Spółka podlegać będzie opodatkowaniu Ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r.
Jak wynika z art. 28e ust. 1 Ustawy o CIT rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Zasady zmiany roku podatkowego określone są w art. 8 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy CIT,
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy CIT,
W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
W świetle art. 8 ust. 4 ustawy CIT
O wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy CIT,
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zatem w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Zmiana roku podatkowego wymaga również zmiany statutu albo umowy spółki.
Zgodnie natomiast z art. 28e ustawy CIT:
Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r., poz. 217 ze zm. dalej: „uor”) stanowi, że
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
Jak wskazano, przepisy o ryczałcie odwołują się do przepisów o rachunkowości, a te z kolei do przepisów o ryczałcie (art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy CIT).
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 7aa ustawy CIT na dzień poprzedzający pierwszy dzień okresu opodatkowania ryczałtem spółka powinna dokonać zamknięcia ksiąg rachunkowych i jednocześnie zamknięcia roku podatkowego. Jednocześnie podatnik jest zobowiązany do poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w formie zawiadomienia według ustalonego wzoru, o wyborze opodatkowania ryczałtem. Zawiadomienie składa się w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy CIT.
Innymi słowy, jeżeli spółka zdecyduje się na rozliczanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, czyli tzw. „estońskim CIT”, powinna zadeklarować wybór opodatkowania estońskim CIT do końca pierwszego miesiąca w pierwszym roku korzystania z nowego sposobu rozliczania. Moment przejścia w estoński CIT jest wiec zależny od spółki, ponieważ może ona zdecydować w każdym momencie o zamknięciu aktualnego roku podatkowego, funkcjonując już w ramach estońskiego CIT. Decyzję o przejściu na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych podatnik może podjąć nie tylko do 31 stycznia, a w dowolnym momencie roku podatkowego.
Jak wynika z opisu sprawy Spółka złożyła zawiadomienie ZAW-RD w dniu 29 sierpnia 2025 r. wybierając opodatkowanie w formie Ryczałtu od 12 sierpnia 2025 r. W zawiadomieniu wskazała, że pierwszy rok podatkowy trwać będzie od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2026 r. W związku z tym w zawiadomieniu ZAW-RD wskazano okres opodatkowania Ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r. do 31 grudnia 2029 r.
Spółka rozważa zmianę, tj. skrócenie jej pierwszego roku obrotowego na podstawie stosownej uchwały wspólników przyjmując, że pierwszy rok obrotowy będzie trwał do 31 grudnia 2025 r. Taka zmiana wiązała się będzie ze zmianą umowy spółki. Opisana we wniosku zmiana powoduje, że cztery kolejno następujące po sobie lata podatkowe, o których mowa w art. 28f ust. 1 Ustawy o CIT, upływałyby z dniem 31 grudnia 2028 r.
Wskazać należy, że we wzorze druku ZAW-RD nie przewidziano możliwości dokonania korekty, ponieważ ww. zawiadomienie nie jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, a co za tym idzie - nie mają do niego zastosowania przepisy dotyczące korekt deklaracji, które są zawarte w dziale III rozdziale 10 Ordynacji podatkowej (art. 81-81b Ordynacji podatkowej).
Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek traktowane winno być jak podanie, w związku z czym poprawianie danych zawartych w zawiadomieniu ZAW-RD jest dopuszczalne, o ile nie mają one wpływu na skutki materialnoprawne określone w ustawie CIT w postaci podlegania opodatkowaniu ryczałtem.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości podkreślić należy, że zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT podatnik wybiera opodatkowanie ryczałtem na okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, które obowiązany jest wskazać w zawiadomieniu ZAW-RD. Okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazany w zawiadomieniu ZAW-RD jest okresem minimalnym. Może on ulec wydłużeniu m.in. na skutek zmiany roku obrotowego w trakcie okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który został wskazany w zawiadomieniu ZAW-RD, lecz nie może on ulec skróceniu.
Zgodnie z powyższym okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazany przez Państwa w zawiadomieniu ZAW-RD złożonym przez Spółkę jest okresem minimalnym co wynika z brzmienia art. 28f ust. 1 ustawy o CIT i nie może on ulec skróceniu.
Zatem rozważana przez Państwa zmiana roku obrotowego polegająca na jego skróceniu spowoduje, że złożone w dniu 29 sierpnia 2025 r. zawiadomienie ZAW-RD stanie się nieskuteczne. W konsekwencji nie będą mogli Państwo korzystać z opodatkowania Ryczałtem od 12 sierpnia 2025 r.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego /zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
