Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.707.2025.2.EW
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku VAT od zakupu samochodu osobowego, wykorzystywanego w działalności mieszanej, wynikającego z faktury (bez numeru NIP i adresu prowadzenia działalności gospodarczej)jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 listopada 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 10 listopada 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia50% podatku VAT od zakupu samochodu osobowego, wykorzystywanego w działalności mieszanej, wynikającego z faktury (bez numeru NIP i adresu prowadzenia działalności gospodarczej).
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 grudnia 2025 r. (wpływ 3 grudnia 2025 r.) oraz pismem z 8 grudnia 2025 r. (wpływ 8 grudnia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu z 8 grudnia 2025 r.)
Od kwietnia 2024 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której zakres obejmuje m.in.:
•handel detaliczny towarami odzieżowymi w sklepie stacjonarnym,
•handel internetowy,
•działalność szkoleniową,
•działalność jako twórca internetowy.
Prowadzi Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Od grudnia 2024 r. jest Pani czynnym podatnikiem VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT został ustalony w sierpniu 2025 r. z datą wsteczną od grudnia 2024 r. w związku z przekroczeniem limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
W lutym 2025 r., nie będąc jeszcze czynnym podatnikiem VAT, zakupiła Pani samochód osobowy z zamiarem wykorzystywania go w działalności mieszanej zarówno gospodarczej, jak i prywatnej. W miesiącu nabycia, samochód został wpisany do ewidencji środków trwałych i od tego czasu jest wykorzystywany w działalności gospodarczej, w szczególności do:
•dojazdów do klientów w ramach prowadzenia szkoleń,
•składania i negocjowania ofert,
•dojazdów do sklepu stacjonarnego położonego w innej miejscowości,
•przewozu towarów i materiałów niezbędnych do zaopatrzenia sklepu.
Nabycie pojazdu zostało udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez czynnego podatnika VAT. Faktura zawiera Pani imię, nazwisko, adres zamieszkania, stawkę VAT i kwotę podatku VAT naliczonego, natomiast nie zawiera numeru NIP, ani adresu działalności gospodarczej. W chwili zakupu nie była Pani zarejestrowana jako podatnik VAT.
W sierpniu 2025 r., po ustaleniu wcześniejszego obowiązku podatkowego, złożyła Pani korekty JPK i wykazała Pani podatek naliczony z faktury dokumentującej nabycie pojazdu w JPK za luty 2025 r.
Pismami z 3 i 8 grudnia 2025 r. (wpływ 3 i 8 grudnia 2025 r.) uzupełniła Pani opis sprawy, udzielając odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Czy faktura dokumentująca nabycie samochodu potwierdza czynność faktycznie dokonaną, tzn. czy odzwierciedla rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych związanych z nabyciem ww. samochodu?
Tak, faktura dokumentuje rzeczywisty zakup samochodu. Auto zostało zakupione w lutym 2025 r. (faktura z 25 lutego 2025 r.), wprowadzone do ewidencji środków trwałych w tym samym miesiącu i amortyzowane od marca 2025 r.
2.Czy na fakturze dokumentującej nabycie samochodu jest wyszczególniona stawka i kwota podatku VAT?
Tak, faktura zawiera zarówno stawkę, jak i kwotę podatku VAT.
3.Czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT?
Tak, wykonuje Pani wyłącznie czynności opodatkowane VAT, które nie korzystają ze zwolnienia.
4.W jaki sposób jest użytkowany będący przedmiotem zapytania pojazd samochodowy od dnia jego zakupu – należy jednoznacznie opisać, w jakim zakresie wykorzystuje Pani ten pojazd samochodowy?Czy pojazd jest wykorzystywany przez Panią wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT, czy również do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
Samochód jest wykorzystywany w działalności gospodarczej w sposób mieszany. W zakresie działalności gospodarczej służy do:
·dojazdów do pracy (Pani miejsce zamieszkania różni się od miejsca wykonywania działalności),
·dojazdów do klientów w ramach usług szkoleniowych,
·przewozu towarów i materiałów do sklepu stacjonarnego,
·spotkań z klientami w celu sprzedaży usług szkoleniowych.
5.Czy samochód osobowy jest wykorzystywany w działalności mieszanej, tj. zarówno w celach związanych z działalnością gospodarczą, jak i niezwiązanych z działalnością gospodarczą, prywatnych?
Tak, jest wykorzystywany w działalności mieszanej (gospodarczej i prywatnej).
6.Na czym polega związek użytkowania samochodu osobowego z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą? Proszę opisać.
Samochód jest niezbędny do wykonywania czynności związanych z działalnością gospodarczą i służy do:
·dojazdów do pracy (moje miejsce zamieszkania różni się od miejscawykonywania działalności),
·dojazdów do klientów w ramach usług szkoleniowych,
·przewozu towarów i materiałów do sklepu stacjonarnego,
·spotkań z klientami w celu sprzedaży usług szkoleniowych.
7.Czy samochód stanowi w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej środek trwały o wartości początkowej przekraczającej 15.000 zł?
Tak, samochód stanowi środek trwały o wartości początkowej przekraczającej 15 000 zł.
8.Czy przedmiotem Pani wątpliwości – pytania zadanego we wniosku jest prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu samochodu osobowego, czy 50% podatku VAT naliczonego?
Przedmiotem wątpliwości jest prawo do odliczenia 50% VAT od zakupu samochodu.
9.Czy samochód jest pojazdem samochodowym, o których mowa w art. 2 pkt 34 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą?
Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Tak. Jest to samochód osobowy o DMC do 3,5 tony.
10.Czy samochód jest pojazdem samochodowym, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy – jeżeli tak, proszę wskazać:
·który konkretnie przepis dotyczy tego pojazdu,
·czy spełnienie wymagań określonych w tym przepisie zostało stwierdzone na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o spełnieniu tych wymagań (dotyczy pojazdu wymienionego w art. 86a ust. 9 pkt 1-2 ustawy) lub na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (dotyczy pojazdu wymienionego w art. 86a ust. 9 pkt 3 ustawy)?
Zgodnie z art. 86a ust. 9 ustawy:
Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:
1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
2) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
3) pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
a) agregat elektryczny/spawalniczy,
b) do prac wiertniczych,
c) koparka, koparko-spycharka,
d) ładowarka,
e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
f) żuraw samochodowy
– jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.
Nie. Samochód osobowy, o którym mowa we wniosku, nie spełnia wymogów art. 86a ust. 9 pkt 1-3 ustawy o VAT. Pojazd nie posiada konstrukcji ograniczającej jego użycie wyłącznie do działalności gospodarczej, nie ma przegrody oddzielającej część pasażerską od ładunkowej oraz nie jest pojazdem specjalnym.
11.Czy samochód jest pojazdem konstrukcyjnie przeznaczonym do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą i czy z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie?
Nie. Samochód nie jest przeznaczony do przewozu co najmniej 10 osób.
12.Jakie kategorie podmiotów (np. inne przedsiębiorstwa, z jakiej branży, osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej) są odbiorcami (klientami) wykonywanej przez Panią działalności?
Odbiorcami Pani działalności są zarówno osoby fizyczne, jak i podmioty gospodarcze.
W szczególności:
·w zakresie sprzedaży detalicznej, odbiorcami są głównie osoby fizyczne,
·w zakresie szkoleń i warsztatów, odbiorcami są osoby fizyczne oraz firmy (przedsiębiorcy).
13.Kto jest użytkownikiem samochodu, wyłącznie Pani, pracownicy, inne osoby?
Użytkownikiem samochodu jest Pani (Wnioskodawca).
14.Czy prowadzi Pani ewidencję przebiegu pojazdu i czy zawiera ona wszystkie elementy wymienione w art. 86a ust. 7 ustawy? Od kiedy ewidencja jest prowadzona?
Nie. Ewidencja przebiegu nie jest prowadzona, ponieważ samochód jest wykorzystywany w sposób mieszany, a odliczenie VAT wynosi 50%. Prowadzenie ewidencji nie jest wymagane.
15.Czy samochód jest wykorzystywany do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą? Jeśli tak, to przez kogo (Panią, pracowników, innych użytkowników)?
Tak. Samochód jest wykorzystywany również prywatnie przez Panią (Wnioskodawcę).
16.Czy sposób wykorzystywania samochodu wyklucza/będzie wykluczać użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą? Jeżeli tak, proszę wskazać:
a)Czy istnieją obiektywne okoliczności potwierdzające brak możliwości wykorzystania samochodu do celów osobistych – jeżeli tak, to należy szczegółowo wskazać jakie to są/będą okoliczności?
b)Czy dokłada Pani należytej staranności, aby wykluczyć możliwość użycia opisanego samochodu do celów prywatnych? Proszę wskazać jakie są/będą podejmowane czynności i w czym ta staranność się będzie przejawiać.
c)Czy wprowadziła Pani procedury/regulaminy/zasady użytkowania, w których został określony sposób używania samochodu wykluczający użycie go do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą? Jeśli tak, to od kiedy wprowadziła Pani te procedury?
d)Na czym konkretnie polega wprowadzona procedura (np. regulamin) określająca sposób użytkowania samochodu?
e)W jaki sposób regulamin bądź inny dokument ma wykluczyć użycie samochodu do celów prywatnych Pani/pracowników/innych użytkowników?
f)Czy i w jaki sposób będzie egzekwowane przestrzeganie stworzonego regulaminu/innego dokumentu określającego zasady użytkowania samochodu?
g)Czy i jakie konsekwencje zamierza Pani wyciągnąć w sytuacji naruszenia powyższych zasad?
h)Czy w regulaminie/innym dokumencie określającym zasady użytkowania samochodu określone zostało pojęcie „użycia samochodu do celów prywatnych” i co będzie uznane za takie użycie? Odpowiedzi proszę uzasadnić.
i)Czy i w jaki sposób kontroluje/nadzoruje Pani używanie pojazdu wyłącznie dla działalności gospodarczej i w czym to się przejawia? Czy pojazd jest wyposażony w urządzenie rejestrujące jego faktyczny przebieg i miejsce gdzie się znajduje, pozwalające na sprawdzenie rzetelności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu? Czy istnieje nadzór nad użytkowaniem pojazdu (np. GPS)?
j)Gdzie pojazd jest parkowany w godzinach pracy i poza godzinami pracy?
k)Gdzie samochód jest garażowany po zakończeniu pracy, czy istnieje możliwość pobrania go po godzinach funkcjonowania firmy? – należy w szczególności wskazać:
·W jakim miejscu jest parkowany/garażowany pojazd samochodowy w czasie, w którym nie jest użytkowany przez Panią i/lub pracowników?
·Jeżeli pojazd samochodowy nie ma konkretnego miejsca parkingowego, to wskazać należy z jakich powodów?
·Jeżeli pojazd samochodowy nie ma postoju w miejscu Pani działalności, to należy wskazać z jakich powodów?
·Na jakich zasadach samochód jest pobierany z miejsca jego parkowania/garażowania oraz na jakich zasadach Pani i/lub pracownicy odstawiają ten pojazd na miejsce po zakończeniu użytkowania tego samochodu?
·Czy pojazd samochodowy jest parkowany w miejscu zamieszkania Pani i/lub pracowników?
l)W jaki sposób, w związku z brakiem postoju pojazdu samochodowego w miejscu Pani działalności gospodarczej, jestzapewniony brak użycia tego pojazdu do celów innych niż działalność gospodarcza?
m)Czy dysponuje Pani bieżącymi informacjami o przebytych trasach przez Panią /pracowników/lub innych użytkowników?
n)Czy jest osoba, która dokonuje analizy przebytych tras?
o)Czy jest osoba odpowiedzialna za analizę sposobu wykorzystywania samochodu?
p)Czy analizy porównawcze są regularne? Z jaką częstotliwością są wykonywane?
q)Czy jest dokonywana okresowa, niezapowiedziana weryfikacja wykorzystywania samochodu? Jeśli tak przez kogo jest dokonywana i na czym polega?
r)Czy i ilu pracowników (użytkowników) korzysta z samochodu, którego dotyczy wniosek?
s)Na jaki czas przydzielany jest dany samochód danemu pracownikowi (użytkownikowi)?
t)Czy, a jeżeli tak, na jakich zasadach/na podstawie jakich dokumentów, umów użytkuje Pani pojazd lub udostępnia samochód pracownikom/innym użytkownikom?
u)Jak często i w jakich celach samochód jest użytkowany przez pracowników?
Nie. Samochód jest wykorzystywany w sposób mieszany, zatem możliwość użycia prywatnego nie jest wykluczona.
17.Czy dla pojazdu została zgłoszona przez Panią do urzędu skarbowego informacja, o której mowa w art. 86a ust. 12 ustawy (VAT-26)? Kiedy dokonała Pani tego zgłoszenia?
Zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
Nie. VAT-26 nie dotyczy pojazdów wykorzystywanych mieszanie, a odliczenie VAT wynosi 50%.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 8 grudnia 2025 r.)
Czy w opisanej wyżej sytuacji przysługuje Pani prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego VAT wynikającego z faktury dokumentującej nabycie samochodu osobowego, wykorzystywanego do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, pomimo że faktura ta nie zawiera numeru NIP, ani adresu prowadzonej działalności gospodarczej?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu z 8 grudnia 2025 r.)
Pani zdaniem, przysługuje Pani prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup samochodu osobowego wykorzystywanego w działalności mieszanej, mimo że faktura nie zawiera numeru NIP i adresu działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnik może obniżyć podatek należny o podatek naliczony w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przypadku wykorzystywania samochodu osobowego do celów mieszanych odliczenie przysługuje w wysokości 50% podatku naliczonego VAT.
Faktura jednoznacznie identyfikuje Panią jako nabywcę. Osoba fizyczna i przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą to ten sam podmiot podatkowy w rozumieniu ustawy o VAT. Brak numeru NIP na fakturze nie może wyłączać prawa do odliczenia, jeśli spełnione są przesłanki materialne, tj. związek zakupu z czynnościami opodatkowanymi.
Uważa Pani, że przysługuje Pani prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego VAT z tytułu zakupu samochodu osobowego wykorzystywanego w działalności mieszanej, gdyż faktura jednoznacznie identyfikuje nabywcę, a samochód od nabycia służy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Spełnione są zatem przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1)sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b)(uchylona)
2)transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3)(uchylony)
4)wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego –w części dotyczącej tych czynności;
5)faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6)(uchylony)
7)wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z przepisów art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług jedynie w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących pojazdów samochodowych ustawa zawiera szereg przepisów szczególnych. W tym zakresie należy przede wszystkim zwrócić uwagę na art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
W myśl art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem, zgodnie z ww. regulacjami, podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością, np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Jak stanowi art. 106e ust. 1 pkt 1 – 15 ustawy:
Faktura powinna zawierać:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem.
Zgodnie z art. 106k ust. 1-4 ustawy:
1. Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
2. Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
3. Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1)wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
2)numer kolejny i datę jej wystawienia;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
4)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
5)wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
4. Przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.
Jak wynika z powyższych regulacji, noty korygujące mogą zostać wystawione przez nabywcę towaru lub usługi, w przypadku, gdy otrzymał on fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi (z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy).
Z ww. uregulowań wynika także, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy.
Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.
Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. A zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.
Należy zauważyć, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwość jego identyfikacji, na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze.
Brak wskazania NIP oraz adresu prowadzenia działalności gospodarczej przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.
Z opisu sprawy wynika, że od kwietnia 2024 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, której zakres obejmuje m.in.:
•handel detaliczny towarami odzieżowymi w sklepie stacjonarnym,
•handel internetowy,
•działalność szkoleniową,
•działalność jako twórca internetowy.
Od grudnia 2024 r. jest Pani czynnym podatnikiem VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT został ustalony w sierpniu 2025 r. z datą wsteczną od grudnia 2024 r. w związku z przekroczeniem limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. W lutym 2025 r., nie będąc jeszcze czynnym podatnikiem VAT, zakupiła Pani samochód osobowy z zamiarem wykorzystywania go w działalności mieszanej zarówno gospodarczej, jak i prywatnej. W miesiącu nabycia, samochód został wpisany do ewidencji środków trwałych i od tego czasu jest wykorzystywany w działalności gospodarczej. Nabycie pojazdu zostało udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez czynnego podatnika VAT. Faktura zawiera Pani imię, nazwisko, adres zamieszkania, stawkę VAT i kwotę podatku VAT naliczonego, natomiast nie zawiera numeru NIP ani adresu działalności gospodarczej. W chwili zakupu nie była Pani zarejestrowana jako podatnik VAT. W sierpniu 2025 r., po ustaleniu wcześniejszego obowiązku podatkowego, złożyła Pani korekty JPK i wykazała Pani podatek naliczony z faktury dokumentującej nabycie pojazdu w JPK za luty 2025 r. Ponadto, wskazała Pani, że faktura dokumentuje rzeczywisty zakup samochodu. Wykonuje Pani wyłącznie czynności opodatkowane VAT, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Samochód jest wykorzystywany w działalności gospodarczej w sposób mieszany. W zakresie działalności gospodarczej służy do:
·dojazdów do pracy (Pani miejsce zamieszkania różni się od miejsca wykonywania działalności),
·dojazdów do klientów w ramach usług szkoleniowych,
·przewozu towarów i materiałów do sklepu stacjonarnego,
·spotkań z klientami w celu sprzedaży usług szkoleniowych.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy ma Pani prawo do odliczenia 50% podatku VAT od zakupu samochodu osobowego, wykorzystywanego w działalności mieszanej, pomimo wystawienia faktury bez wskazania NIP-u i adresu prowadzenia działalności gospodarczej.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W okolicznościach analizowanej sprawy, wyjaśnienia wymaga kwestia związana z możliwością odliczenia podatku VAT z faktury bez wskazania NIP-u nabywcy i adresu prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak wyżej wskazano, prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury, uzależnione jest od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości (braku NIP nabywcy i adresu prowadzenia działalności gospodarczej) jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze). Zatem brak wskazania NIP-u na fakturze i adresu prowadzenia działalności gospodarczej nie przesądza o braku prawa do odliczenia podatku VAT.
Z kontekstu sprawy wynika, że od grudnia 2024 r. jest Pani czynnym podatnikiem VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie VAT został ustalony w sierpniu 2025 r. z datą wsteczną od grudnia 2024 r. w związku z przekroczeniem limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Nabycie samochodu nastąpiło w lutym 2025 r. W lutym 2025 r., nie będąc jeszcze czynnym podatnikiem VAT, zakupiła Pani samochód osobowy z zamiarem wykorzystywania go w działalności mieszanej zarówno gospodarczej, jak i prywatnej. W miesiącu nabycia, samochód został wpisany do ewidencji środków trwałych i od tego czasu jest wykorzystywany w działalności gospodarczej. Nabycie pojazdu zostało udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez czynnego podatnika VAT. Faktura zawiera Pani imię, nazwisko, adres zamieszkania, stawkę VAT i kwotę podatku VAT naliczonego, natomiast nie zawiera numeru NIP, ani adresu działalności gospodarczej. W chwili zakupu nie była Pani zarejestrowana jako podatnik VAT. W sierpniu 2025 r., po ustaleniu wcześniejszego obowiązku podatkowego, złożyła Pani korekty JPK i wykazała Pani podatek naliczony z faktury dokumentującej nabycie pojazdu w JPK za luty 2025 r.
W niniejszej sprawie fakt niewłaściwego zaewidencjonowania ww. sprzedaży, bez uwzględnienia NIP-u nabywcy i adresu prowadzenia działalności gospodarczej, w konsekwencji – wystawienie faktury również bez tego numeru i adresu prowadzenia działalności gospodarczej nie może przesądzać o tym, że dla tego zakupu działała Pani w charakterze konsumenta. Tym samym, nabycie przedmiotowego samochodu, związanego z wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT uprawnia Panią do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli na podstawie posiadanej faktury jest możliwa identyfikacja Pani jako nabywcy, mimo nieumieszczenia Pani numeru NIP i adresu prowadzenia działalności gospodarczej, a jednocześnie zakupiony samochód osobowy jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych, to zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanej faktury.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione – przy założeniu, że nie wystąpią okoliczności wymienione w art. 88 ustawy – jest Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zakupiony samochód osobowy jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do celów prywatnych (użytek mieszany). W konsekwencji, przysługuje Pani prawo do odliczenia 50% podatku VAT z faktury dokumentującej zakup samochodu osobowego, wykorzystywanego w sposób mieszany, pomimo tego, że faktura została wystawiona na Panią, bez podania NIP-u i adresu prowadzenia działalności gospodarczej.
Podsumowując, na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86a ust. 1 ustawy ma Pani prawo do odliczenia 50% podatku VAT od zakupu samochodu osobowego, wykorzystywanego w działalności mieszanej, pomimo wystawienia faktury na Panią, bez podania NIP-u i adresu prowadzenia działalności gospodarczej. Prawo to przysługuje w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.
Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
