Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.793.2025.1.ŁW
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT na podstawie faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury w C i w K do (…).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: (…)) jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której wyłącznym wspólnikiem jest Gmina (…) (dalej: „Gmina”). Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT” lub „podatek”), prowadzącym działalność gospodarczą polegającą głównie na odpłatnym świadczeniu usług dostawy wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków na rzecz odbiorców końcowych na terenie Gminy. Powyższa działalność opodatkowana jest VAT według stawki 8%. Spółka nie wykonuje czynności pozostających poza zakresem przepisów o VAT lub czynności zwolnionych z VAT, powodujących konieczność proporcjonalnego odliczenia VAT.
Do wykonywania przez Wnioskodawcę działalności wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy, niezbędne jest posiadanie odpowiednio rozbudowanej oraz zmodernizowanej infrastruktury, w szczególności sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnych (sanitarnych), punktów poboru wody, stacji uzdatniania wody (SUW) oraz oczyszczalni ścieków.
W tym celu Gmina (do której zadań jako jednostki samorządu terytorialnego należą m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2024 r., poz. 1465 ze zm.), realizuje w ostatnich latach inwestycje w infrastrukturę niezbędną (…), a następnie przekazuje ją Wnioskodawcy jako wkład niepieniężny wnoszony w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wydatki w ramach powyższych inwestycji ponosi Gmina i to na nią wykonawcy robót oraz usługodawcy wystawiają faktury z wykazanym VAT naliczonym.
Wnioskodawca otrzymał w 2025 r. dwa aporty, których przedmiotem były inwestycje realizowane przez Gminę, ukończone w 2025 r., w wyniku których powstała infrastruktura wodno-kanalizacyjna przeznaczona do przekazania (…) w drodze aportu niezwłocznie po ich ukończeniu. Aport stanowi czynność cywilnoprawną, w ramach której Gmina występuje jako podatnik VAT.
Przedmioty obu aportów są i będą wykorzystywane przez (…) wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – tj. do świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych na rzecz odbiorców końcowych na terenie Gminy. Jak wskazano powyżej, przedmiotowa działalność opodatkowana jest VAT według stawki 8%. Spółka nie wykonuje czynności pozostających poza zakresem przepisów o VAT lub czynności zwolnionych z VAT, powodujących konieczność proporcjonalnego odliczenia VAT. Przedmioty obu poniższych aportów służą i będą służyły Spółce wyłącznie do działalności opodatkowanej obniżoną stawką VAT.
(…) w C
Infrastrukturą, jaką Gmina w pierwszej kolejności przekazała do (…) w drodze aportu w maju 2025 r., jest infrastruktura powstała w ramach inwestycji pn. (…) (dalej: „Inwestycja” lub „Infrastruktura w C”).
Infrastruktura w C została wybudowana w pierwszej połowie 2025 r. i została przyjęta przez Gminę jako odrębny środek trwały, co zostało potwierdzone tzw. dokumentem OT (dokument potwierdzający oddanie na stan środków trwałych i gotowość do rozpoczęcia użytkowania). Powyższa Inwestycja realizowana była od 2023 r., a Gmina – ze względu na planowane przekazanie powstałego środka trwałego do (…) w ramach czynności opodatkowanej VAT – dokonywała w całości odliczenia VAT od wydatków majątkowych na wytworzenie tej Infrastruktury.
Niezwłocznie po przyjęciu Infrastruktury w C na stan środków trwałych, Gmina wniosła ją do (…) jako wkład niepieniężny (aport) w drugiej połowie maja 2025 r. i objęła udziały w podwyższonym kapitale zakładowym (…). Wartość nominalna objętych przez Gminę udziałów odpowiada kwocie netto na fakturze wystawionej przez Gminę i została skalkulowana na podstawie wartości netto poniesionych przez Gminę wydatków inwestycyjnych (wartości netto aportu).
Do tej wartości Gmina doliczyła i wykazała na fakturze sprzedażowej kwotę VAT według stawki 23%, obliczony tzw. metodą „od stu” (aport podlegał opodatkowaniu podstawową stawką VAT jako dostawa towaru – budowli, która jest zbywana w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, dlatego nie stosuje się do tego aportu zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT).
Stosownie do obowiązku wynikającego z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, Gmina udokumentowała aport (z perspektywy przepisów VAT sprzedaż) fakturą wskazującą kwotę VAT należnego (z perspektywy (…) VAT naliczonego). Data sprzedaży na fakturze odpowiada dacie aktu notarialnego dokumentującego podwyższenie kapitału zakładowego (…) i wniesienie aportu. Na fakturze zostało również wskazane, że zapłata wartości netto nastąpiła w formie objęcia udziałów w kapitale zakładowym (…), a kwota VAT została zapłacona w terminie wskazanym na fakturze przez Wnioskodawcę. Tym samym, wynagrodzeniem dla Gminy za aport Infrastruktury w C było wydanie udziałów o wartości netto wynikającej z wystawionej faktury sprzedażowej, a kwota VAT widniejąca na fakturze została zapłacona przez (…) przelewem bankowym. Obecnie Inwestycja w C stanowi środek trwały Wnioskodawcy.
(…) w K
W 2025 r. Gmina przeprowadza również drugą inwestycję pn. (…) (dalej: „Inwestycja w obcym ŚT” lub „Infrastruktura w K”). Infrastruktura w K powstaje na gruntach i częściowo już istniejącej infrastrukturze wodno-kanalizacyjnej będących własnością (…) i stanowiącej obecnie środki trwałe należące do (…) – polega na jej rozbudowie i modernizacji. Wnioskodawca udostępnił Gminie nieodpłatnie obecnie istniejącą infrastrukturę/grunty na czas prowadzenia Inwestycji w K. Tym samym, wydatki Gminy stanowią tzw. nakłady inwestycyjne w obcym środku trwałym lub nakłady inwestycyjne na obcej nieruchomości gruntowej (dalej: „Nakłady”), które nie zostaną przyjęte na stan środków trwałych Gminy dokumentem OT.
Gmina niezwłocznie po zakończeniu i rozliczeniu Inwestycji w obcym ŚT wniesie efekty Inwestycji w K do (…) w drodze aportu – co planuje się na II połowę 2025 r. Przekazanie Nakładów stanowi wniesienie aportem prawa majątkowego, bowiem wkładem niepieniężnym nie jest towar (środek trwały należący do Gminy), ale prawo majątkowe w postaci prawa do dysponowania Nakładami poczynionymi na środkach trwałych Wnioskodawcy.
Podobnie do metody ustalania wartości udziałów dla Inwestycji w C, również w przypadku Infrastruktury w K wartość nominalna obejmowanych przez Gminę udziałów w zamian za aport jest ustalona na podstawie wartości Nakładów netto (na podstawie dokumentacji księgowej, w szczególności faktur zakupowych). Do tak ustalonej wartości Nakładów netto (wartość aportu netto) jest doliczona kwota VAT według stawki 23% obliczona metodą „od stu” (dla dostawy prawa majątkowego do Nakładów przepisy o VAT nie przewidują obniżonej stawki lub zwolnienia z VAT).
Stosownie do obowiązku wynikającego z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, Gmina dokumentuje aport (z perspektywy przepisów VAT sprzedaż) fakturą wskazującą kwotę VAT należnego (z perspektywy (…) VAT naliczonego). Aport Nakładów jest udokumentowany fakturą wystawioną w taki sam sposób, jak w przypadku aportu Infrastruktury w C. Zachowane zostaną również te same zasady płatności VAT oraz sposób postępowania w przypadku powstania ewentualnej niewielkiej nadwyżki wartości aportu ponad wartość udziałów. W szczególności, w sytuacji, gdyby przy obliczaniu wartości aportu netto powstała nieznaczna różnica między wartością netto wydatków inwestycyjnych Gminy a wartością netto na fakturze (wynikająca z mnożenia ilości wydawanych udziałów i wartości nominalnej pojedynczego udziału), powyższa niewielka kwota została przekazana na kapitał zapasowy (…) (stosownie do stanowiska zaprezentowanego w wyroku TSUE z 8 maja 2024 r., ws. C-241/23).
Pytania
1.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury w C do (…)?
2.Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury w K do (…)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a w myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary należy natomiast rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy VAT).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.
Dla zaistnienia opodatkowania VAT powinna co do zasady zostać spełniona przesłanka odpłatności w zamian za dostawę towaru czy świadczenie usług. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem koniecznym, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu, może również przybrać postać rzeczową (niepieniężną). Dla uznania czynności za odpłatną wystarczające jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego (wynagrodzenie za tę czynność).
O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy: (a) istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami, (b) wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu, (c) istnieje związek, o którym mowa powyżej, ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.
Dla opodatkowania czynności istotny jest też status sprzedawcy, czyli występowanie jako podatnik VAT. Pojęcie to zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 1 ustawy VAT, zgodnie z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei artykuł 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Organy władzy publicznej, do których należy Gmina, mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy, bowiem nie uznaje się ich za podatnika w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina występuje w roli podatnika VAT, jeżeli wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań i czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych (aport bez wątpienia jest czynnością cywilnoprawną).
Zgodnie z powszechnie używaną definicją aportu, jest to to wkład niepieniężny na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Czynność aportu spełnia definicję sprzedaży określoną w art. 2 pkt 22 ustawy VAT i w zależności od jego przedmiotu (przedmiotem aportu mogą być towary lub prawa zbywalne) – może spełniać przesłanki uznania transakcji za dostawę towarów w myśl art. 7 lub za świadczenie usług w świetle art. 8 ustawy VAT.
W konsekwencji, w przypadku gdy w ramach aportu Gmina wnosi do spółki środki trwałe (jak w przypadku Infrastruktury w C) należy uznać, że przedmiotem wkładu są towary (art. 2 pkt 6 ustawy VAT), a transakcja stanowi dla Gminy dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy VAT.
Inaczej jednak jest w przypadku wniesienia aportem nakładów, ponieważ z punktu widzenia prawa cywilnego, nakłady poniesione na nieruchomość stanowią od razu część składową gruntu i tym samym są własnością właściciela/użytkownika wieczystego gruntu. Wszystko to, co zostało z gruntem lub budowlą trwale złączone stanowi ich część składową. W konsekwencji podmiot, który poniósł nakłady na nieruchomość, nie może ich sprzedać jako odrębną rzecz (towar) – bowiem stanowi ona już własność właściciela gruntu – ma on jednak prawo do tych nakładów i może je przenieść na rzecz innego podmiotu.
W świetle powyższego zasadne jest uznanie, że Nakłady poniesione przez Gminę na majątku (…) (Infrastruktura w K) – jako inwestycja w obcym środku trwałym i na obcym gruncie – nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy VAT. Aport Nakładów na Inwestycję w K stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, co potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 marca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.82.2024.1.DP.
Na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy nie wcześniej jednak, niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy VAT).
Jednocześnie, stosownie do art. 86 ust. 13 ustawy VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pierwotnie przysługujących mu terminach, o których mowa w ust. 10 ustawy, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W niniejszej sprawie oczywiste jest, że zarówno Infrastruktura w C (będąca środkiem trwałym Spółki obecnie), jak i Infrastruktura w K (Nakłady na majątku (…)) są wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT – tj. świadczenia usług zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków, opodatkowanych według stawki 8%. Tylko taką działalność prowadzi Spółka w związku z posiadaną infrastrukturą wodno-kanalizacyjną i tylko takiej działalności służy otrzymana aportem infrastruktura.
Z punktu widzenia art. 86 ust. 1 ustawy VAT, zasadniczym warunkiem odliczenia VAT naliczonego jest istnienie związku pomiędzy nabyciem towarów lub usług a czynnościami opodatkowanymi. W rozpoznawanej sprawie związek ten jest bezpośredni – przekazana w drodze aportu Infrastruktura w C i K jest i będzie wykorzystywana bezpośrednio do realizacji przez (…) czynności opodatkowanych VAT.
Wydatki (…) na aporty infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie mają charakteru ogólnego, lecz posłużą konkretnemu celowi gospodarczemu (świadczeniu usług na rzecz odbiorców końcowych z określonego terenu Gminy).
Czynności wniesienia aportu mają charakter odpłatny (odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług przez Gminę): w zamian za aport Gmina otrzymuje udziały w podwyższonym kapitale zakładowym (…), zaś kwota VAT jest uiszczona przez (…) przelewem na rachunek bankowy.
Ponadto, stosownie do obowiązku wynikającego z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, Gmina udokumentowała aporty (z perspektywy przepisów VAT sprzedaż) fakturami wskazującymi kwotę VAT należnego (z perspektywy (…) VAT naliczonego).
W konsekwencji, są spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, uprawniające (…) do pełnego odliczenia VAT na podstawie faktur dokumentujących aport wystawionych przez Gminę.
Na powyższe stanowisko nie wpływa fakt, że Inwestycja w K (lub ewentualnie podobne do niej przyszłe inwestycje) zostanie zrealizowana na majątku należącym do (…), bowiem z perspektywy prawa do odliczenia VAT należy analizować związek wydatków z działalnością opodatkowaną VAT podatnika i na prawo do odliczenia VAT w żaden sposób nie wpływają kwestie własnościowe czy zasady wynikające z przepisów prawa cywilnego.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, (…) przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury w C do (…) oraz Spółce przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury w K do (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której wyłącznym wspólnikiem jest Gmina (…) (dalej: „Gmina”). Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT” lub „podatek”), prowadzącym działalność gospodarczą polegającą głównie na odpłatnym świadczeniu usług dostawy wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków na rzecz odbiorców końcowych na terenie Gminy. Powyższa działalność opodatkowana jest VAT według stawki 8%. Spółka nie wykonuje czynności pozostających poza zakresem przepisów o VAT lub czynności zwolnionych z VAT, powodujących konieczność proporcjonalnego odliczenia VAT.
Do wykonywania przez Państwa działalności wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy, niezbędne jest posiadanie odpowiednio rozbudowanej oraz zmodernizowanej infrastruktury, w szczególności sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnych (sanitarnych), punktów poboru wody, stacji uzdatniania wody (SUW) oraz oczyszczalni ścieków.
W tym celu Gmina (do której zadań jako jednostki samorządu terytorialnego należą m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), realizuje w ostatnich latach inwestycje w infrastrukturę niezbędną (…), a następnie przekazuje ją Państwu jako wkład niepieniężny wnoszony w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki. Wydatki w ramach powyższych inwestycji ponosi Gmina i to na nią wykonawcy robót oraz usługodawcy wystawiają faktury z wykazanym VAT naliczonym.
Otrzymali Państwo w 2025 r. dwa aporty, których przedmiotem były inwestycje realizowane przez Gminę, ukończone w 2025 r., w wyniku których powstała infrastruktura wodno-kanalizacyjna przeznaczona do przekazania (…) w drodze aportu niezwłocznie po ich ukończeniu. Aport stanowi czynność cywilnoprawną, w ramach której Gmina występuje jako podatnik VAT.
Przedmioty obu aportów są i będą wykorzystywane przez (…) wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – tj. do świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych na rzecz odbiorców końcowych na terenie Gminy. Przedmioty obu poniższych aportów służą i będą służyły Spółce wyłącznie do działalności opodatkowanej obniżoną stawką VAT.
Infrastrukturą, jaką Gmina w pierwszej kolejności przekazała do (…) w drodze aportu w maju 2025 r., jest infrastruktura powstała w ramach inwestycji pn. (…) (dalej: „Inwestycja” lub „Infrastruktura w C”).
Infrastruktura w C została wybudowana w pierwszej połowie 2025 r. i została przyjęta przez Gminę jako odrębny środek trwały, co zostało potwierdzone tzw. dokumentem OT (dokument potwierdzający oddanie na stan środków trwałych i gotowość do rozpoczęcia użytkowania). Powyższa Inwestycja realizowana była od 2023 r., a Gmina – ze względu na planowane przekazanie powstałego środka trwałego do (…) w ramach czynności opodatkowanej VAT – dokonywała w całości odliczenia VAT od wydatków majątkowych na wytworzenie tej Infrastruktury.
Niezwłocznie po przyjęciu Infrastruktury w C na stan środków trwałych, Gmina wniosła ją do (…) jako wkład niepieniężny (aport) w drugiej połowie maja 2025 r. i objęła udziały w podwyższonym kapitale zakładowym (…). Wartość nominalna objętych przez Gminę udziałów odpowiada kwocie netto na fakturze wystawionej przez Gminę i została skalkulowana na podstawie wartości netto poniesionych przez Gminę wydatków inwestycyjnych (wartości netto aportu).
Do tej wartości Gmina doliczyła i wykazała na fakturze sprzedażowej kwotę VAT według stawki 23%, obliczony tzw. metodą „od stu” (aport podlegał opodatkowaniu podstawową stawką VAT jako dostawa towaru – budowli, która jest zbywana w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, dlatego nie stosuje się do tego aportu zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy).
Stosownie do obowiązku wynikającego z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, Gmina udokumentowała aport fakturą wskazującą kwotę VAT należnego. Data sprzedaży na fakturze odpowiada dacie aktu notarialnego dokumentującego podwyższenie kapitału zakładowego (…) i wniesienie aportu. W 2025 r. Gmina przeprowadza również drugą inwestycję pn. (…) (dalej: „Inwestycja w obcym ŚT” lub „Infrastruktura w K”). Infrastruktura w K powstaje na gruntach i częściowo już istniejącej infrastrukturze wodno-kanalizacyjnej będących własnością (…) i stanowiącej obecnie środki trwałe należące do (…) – polega na jej rozbudowie i modernizacji. Udostępnili Państwo Gminie nieodpłatnie obecnie istniejącą infrastrukturę/grunty na czas prowadzenia Inwestycji w K. Tym samym, wydatki Gminy stanowią tzw. nakłady inwestycyjne w obcym środku trwałym lub nakłady inwestycyjne na obcej nieruchomości gruntowej (dalej: „Nakłady”), które nie zostaną przyjęte na stan środków trwałych Gminy dokumentem OT.
Gmina niezwłocznie po zakończeniu i rozliczeniu Inwestycji w obcym ŚT wniesie efekty Inwestycji w K do (…) w drodze aportu – co planuje się na II połowę 2025 r. Przekazanie Nakładów stanowi wniesienie aportem prawa majątkowego, bowiem wkładem niepieniężnym nie jest towar (środek trwały należący do Gminy), ale prawo majątkowe w postaci prawa do dysponowania Nakładami poczynionymi na Państwa środkach trwałych.
Podobnie do metody ustalania wartości udziałów dla Inwestycji w C, również w przypadku Infrastruktury w K wartość nominalna obejmowanych przez Gminę udziałów w zamian za aport jest ustalona na podstawie wartości Nakładów netto (na podstawie dokumentacji księgowej, w szczególności faktur zakupowych). Do tak ustalonej wartości Nakładów netto (wartość aportu netto) jest doliczona kwota VAT według stawki 23% obliczona metodą „od stu” (dla dostawy prawa majątkowego do Nakładów przepisy o VAT nie przewidują obniżonej stawki lub zwolnienia z VAT).
Stosownie do obowiązku wynikającego z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, Gmina dokumentuje aport fakturą wskazującą kwotę VAT należnego. Aport Nakładów jest udokumentowany fakturą wystawioną w taki sam sposób, jak w przypadku aportu Infrastruktury w C.
Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czyprzysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie faktury wystawionej przez Gminę, dokumentującej aport Infrastruktury w C i aport Infrastruktury w K do (…).
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Z treści wniosku wynika, że wniesienie przez Gminę aportem do (…) Infrastruktury w C i Infrastruktury w K, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT. Aporty będą udokumentowane przez Gminę fakturami VAT (w których będziecie Państwo wskazani jako nabywca), na których to fakturach zostanie wykazana kwota podatku VAT. Ponadto, jesteście Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmioty obu aportów są i będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – tj. do świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych na rzecz odbiorców końcowych na terenie Gminy, opodatkowanych według stawki 8%.
W tej sytuacji, mając na uwadze, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT oraz, że – jak wynika z opisu sprawy – przedmioty aportów będziecie Państwo wykorzystywać wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to będziecie mieć Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących aporty Infrastruktury. Prawo to będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z treści art. 88 ustawy.
Podsumowując stwierdzić należy, że będzie przysługiwać Państwu prawo do pełnego odliczenia VAT na podstawie faktur wystawionych przez Gminę, dokumentujących aport Infrastruktury w C i aport Infrastruktury w K do (…).
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
