Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.371.2025.2.ASZ
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 listopada 2025 r wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 24 listopada 2025 r.– w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan obywatelem Polski. Rozpoczął Pan stałe zamieszkanie na terenie Danii 28 grudnia 2022 r., co dokumentuje Pan umową najmu pokoju, a 14 kwietnia 2023 r. rozpoczął Pan pracę w Danii, którą wykonuje nieprzerwanie i będzie wykonywał do czasu powrotu do Polski. W latach 2023, 2024 oraz 2025 Pana ośrodek interesów życiowych i centrum interesów gospodarczych stanowiła Dania. W każdym z tych lat pracował Pan nieprzerwanie, skutkiem czego przebywał Pan na terenie Danii więcej niż 183 dni w roku. W styczniu i lutym 2023 r. bywał Pan okazjonalnie w Polsce i w tym czasie wykonywał pracę w ramach umowy zlecenia. Korzystał Pan wtedy ze zwolnienia z podatku dochodowego, przysługującego osobom, które nie ukończyły 26 roku życia. Przed wyjazdem na stałe do Danii przebywał Pan od urodzenia na stałe na terenie Polski. Powróci Pan na stałe do Polski (stanie się tym samym polskim rezydentem podatkowym i będzie podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce) w styczniu 2026 r., co oznacza, że przebywał Pan stale za granicami Polski od końca 2022 r. do początku 2026 r. Nigdy wcześniej nie korzystał Pan ze zwolnienia, które stanowi „ulga na powrót”.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Pismem z 24 listopada 2025 r. udzielił Pan odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
1.Od którego roku chce Pan skorzystać z ulgi na powrót?
Odpowiedź: Zamierza Pan skorzystać z ulgi na powrót od 2026 r.
2.Gdzie – w jakim państwie – miał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych zgodnie z wewnętrznym prawem tego państwa – w okresie trzech lat poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Pan powróci na stałe do Polski (zmieni Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski) do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pan miejsce zamieszkania na Polskę?
Odpowiedź: Miał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych zgodnie z wewnętrznym prawem tego państwa – w okresie trzech lat poprzedzających bezpośrednio rok, w którym powróci Pan na stałe do Polski i do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pan miejsce zamieszkania na Polskę z Danii.
3.Czy w latach 2023-2025 Dania traktowała Pana jak rezydenta podatkowego?
Odpowiedź: W latach 2023-2025 Dania traktowała Pana jako rezydenta podatkowego.
4.Czy posiada Pan certyfikat rezydencji lub inny dowód/inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w latach 2023-2025 oraz w 2026 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym przeprowadzi się Pan do Polski (np. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy lub inne – prosimy wyjaśnić jakie)? Jeżeli tak, to wydany przez jakie państwo?
Odpowiedź: Do posiadanych przez Pana dowodów, dokumentujących Pana miejsce zamieszkania w Danii w latach 2023-2025 oraz 2026 r. zalicza Pan: umowę o pracę, podatkowe rozliczenia roczne, umowę najmu mieszkania/pokoju, paski wynagrodzeń i wyciągi bankowe.
5.W którym z krajów – w latach 2023-2025 oraz w 2026 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pan miejsce zamieszkania na Polskę (przyjedzie Pan do Polski) – w Polsce czy w Danii miał Pan ściślejsze powiązania osobiste rozumiane jako powiązania rodzinne (w szczególności rodzina, żona, dzieci, znajomi, itp.)? Należy to szczegółowo opisać.
Odpowiedź: W okresie wskazanym w pytaniu ściślejsze powiązania osobiste miał Pan w Danii, ze względu na stałe przebywanie w tym kraju. Liczne relacje przyjacielskie i towarzyskie nawiązywał Pan i utrzymywał w tym czasie w Danii. Nie posiada Pan żony ani dzieci. Pana rodzina (rodzicie i siostra) przebywali w tym czasie w Polsce.
6.W którym z krajów – w latach 2023-2025 oraz w 2026 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pan miejsce zamieszkania na Polskę (przyjedzie Pan do Polski) – w Polsce czy w Danii miał Pan ściślejsze powiązania gospodarcze (źródła dochodów, posiadane nieruchomości, inwestycje, oszczędności, kredyty, konta bankowe, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, ruchomości, inne umowy o świadczenie dla Pana usługi (np. telefonia komórkowa, Internet), itp.)? Należy to szczegółowo opisać.
Odpowiedź: W okresie wskazanym w pytaniu ściślejsze powiązania gospodarcze miał Pan w Danii ze względu na stałe zamieszkanie i podjętą pracę. Źródłem dochodu była Pana praca w Danii, posiada Pan konto bankowe w duńskim banku, umowę najmu mieszkania/pokoju, w którym Pan mieszka, dysponuje Pan abonamentem telefonicznym oraz duńskim numerem komórkowym.
7.W którym z krajów – w latach 2023-2025 oraz w 2026 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pan miejsce zamieszkania na Polskę (przyjedzie Pan do Polski) – w Polsce czy w Danii prowadził Pan aktywność społeczną, polityczną, sportową, kulturalną, obywatelską, przynależał Pan do organizacji/klubów, itp.? Należy to szczegółowo opisać.
Odpowiedź: W Danii prowadził Pan aktywną działalność sportową, korzystając z lokalnej infrastruktury. Wraz z grupą znajomych często rozgrywa Pan amatorskie mecze piłki nożnej, a indywidualnie korzysta Pan z usług osiedlowej siłowni. Jako mieszkaniec duńskiej gminy został Pan także imiennie zaproszony do głosowania w wyborach do rady gminy …. W Danii korzystał Pan także z atrakcji turystycznych i kulturalnych we własnym zakresie.
8.W którym z krajów – w latach 2023-2025 oraz w 2026 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pan miejsce zamieszkania na Polskę (przyjedzie Pan do Polski) – zazwyczaj Pan przebywał? Należy to szczegółowo opisać.
Odpowiedź: W okresie wskazanym w pytaniu zazwyczaj przebywał Pan w Danii, co wiąże się z wykonywaną przez Pana pracą etatową - w magazynie logistycznym. W Polsce i innych krajach bywał Pan, korzystając z przysługującego urlopu wypoczynkowego - nie dłużej niż kilka tygodni w roku.
9.Czy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie podlegał Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce?
Odpowiedź: W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie Pan podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
10.Gdzie będzie Pan zamieszkiwał po przyjeździe do Polski, np. w zakupionym lub wynajętym mieszkaniu? Jeśli w wynajętym mieszkaniu proszę wyjaśnić na jaki okres zostanie ono wynajęte?
Odpowiedź: Po przyjeździe do Polski zamieszka Pan w mieszkaniu, stanowiącym własność Pana rodziców (…., Polska), w którym to mieszkaniu mieszkał Pan przed wyjazdem do Danii. Następnie planuje Pan wynajęcie mieszkania dla potrzeb własnych (…., Polska).
11.Czy suma osiąganych przez Pana przychodów przekroczy – w którymkolwiek roku podatkowym, w którym chce Pan skorzystać z ulgi na powrót – kwotę 85.528 zł (z wyłączeniem przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku)?
Odpowiedź: Pana przychody wymienione w pytaniu prawdopodobnie nie przekroczą kwoty 85.582 zł. Ma Pan świadomość, że ulga na powrót dotyczy wyłącznie sumy wybranych przychodów rocznych do tej kwoty.
12.Czy w latach, w których chce Pan skorzystać z ulgi będzie Pan uzyskiwał dochody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, lub z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, lub z pozarolniczej działalności gospodarczej?
Odpowiedź: W latach, w których chce Pan skorzystać z ulgi będzie Pan uzyskiwał dochody ze stosunku pracy i/lub z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy w związku z powyższym jest Pan uprawniony do skorzystania z „ulgi na powrót”?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
W Pana ocenie, jest Pan uprawniony do skorzystania z „ulgi na powrót” w latach podatkowych 2026, 2027, 2028 i 2029. Stanowisko niniejsze zajmuje Pan na podstawie poniższych przepisów prawa: art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a.trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b.okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3)podatnik:
a.posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b.miał miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ww. ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Ponadto, w celu skorzystania z ww. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 39, 43 i 44 powołanej ustawy.
Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.
Oceniając możliwość skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy, w pierwszej kolejności należy ustalić od kiedy – w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – może Pan być uznany za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski, tj. kiedy nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski.
Kwestie związane z posiadaniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski zostały uregulowane w art. 3 i art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a tej ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z art. 4a powołanej ustawy wynika, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Wyżej zacytowany przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a więc podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Powyższe znajduje potwierdzenie w treści Objaśnień podatkowych z 29 kwietnia 2021 r. wydanych przez Ministerstwo Finansów, które dotyczą zasad ustalania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych (rezydencji podatkowej) osób fizycznych w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT) oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 i 2a ustawy PIT. Celem objaśnień jest przedstawienie sposobu prawidłowego wypełnienia obowiązków podatkowych przez osoby fizyczne w Polsce, bowiem rezydencja podatkowa nie ma charakteru deklaratywnego, lecz związana jest z oceną całokształtu faktów i okoliczności.
Centrum, czyli „skoncentrowanie” interesów osobistych, należy rozumieć jako miejsce, z którym podatnik posiada ścisłe powiązania osobiste. Powiązania osobiste to występowanie więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanie aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej, itp. W praktyce, czynnikiem branym najczęściej pod uwagę jest obecność w Polsce współmałżonka, partnera lub małoletnich dzieci.
W przypadku osób żyjących samodzielnie należy w szczególności uwzględnić, w którym państwie prowadzone jest samodzielne gospodarstwo domowe i w którym państwie podatnik uczestniczy w życiu towarzyskim, kulturalnym lub politycznym.
W zakresie centrum interesów gospodarczych Objaśnienia wskazują, że w praktyce chodzi o miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.
Wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z treści wniosku wynika, że rozpoczął Pan stałe zamieszkanie na terenie Danii 28 grudnia 2022 r., a 14 kwietnia 2023 r. rozpoczął Pan pracę w Danii, którą wykonuje nieprzerwanie i będzie wykonywał do czasu powrotu do Polski. W latach 2023, 2024 oraz 2025 Pana ośrodek interesów życiowych i centrum interesów gospodarczych stanowiła Dania. W każdym z tych lat pracował Pan nieprzerwanie, skutkiem czego przebywał Pan na terenie Danii więcej niż 183 dni w roku. Przed wyjazdem na stałe do Danii przebywał Pan od urodzenia na stałe na terenie Polski. Powróci Pan na stałe do Polski (stanie się tym samym polskim rezydentem podatkowym i będzie podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce) w styczniu 2026 r., co oznacza, że przebywał Pan stale za granicami Polski od końca 2022 r. do początku 2026 r.
W uzupełnieniu wniosku dodał Pan, że w Polsce i innych krajach bywał Pan, korzystając z przysługującego urlopu wypoczynkowego - nie dłużej niż kilka tygodni w roku.
W latach 2023-2025 Dania traktowała Pana jako rezydenta podatkowego. W tym okresie ściślejsze powiązania osobiste miał Pan w Danii, ze względu na stałe przebywanie w tym kraju. Liczne relacje przyjacielskie i towarzyskie nawiązywał Pan i utrzymywał w tym czasie w Danii. Nie posiada Pan żony ani dzieci. Pana rodzina (rodzicie i siostra) przebywali w tym czasie w Polsce. W okresie tym również ściślejsze powiązania gospodarcze miał Pan w Danii ze względu na stałe zamieszkanie i podjętą pracę. Źródłem dochodu była Pana praca w Danii, posiada Pan konto bankowe w duńskim banku, umowę najmu mieszkania/pokoju, w którym Pan mieszka, dysponuje Pan abonamentem telefonicznym oraz duńskim numerem komórkowym. W Danii prowadził Pan aktywną działalność sportową, korzystając z lokalnej infrastruktury. Wraz z grupą znajomych często rozgrywa Pan amatorskie mecze piłki nożnej, a indywidualnie korzysta Pan z usług osiedlowej siłowni. Jako mieszkaniec duńskiej gminy został Pan także imiennie zaproszony do głosowania w wyborach do rady gminy ….. W Danii korzystał Pan także z atrakcji turystycznych i kulturalnych we własnym zakresie.
W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski będzie Pan podlegał nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W związku z powyższym, warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostanie spełniony.
Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że będzie Pan miał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych zgodnie z wewnętrznym prawem tego państwa – w okresie trzech lat poprzedzających bezpośrednio rok, w którym powróci Pan na stałe do Polski i do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pan miejsce zamieszkania na Polskę w Danii.
Zatem, spełni Pan również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.
Co równie istotne, jednym z wymagań, wymienionych w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy jest posiadanie obywatelstwa polskiego, który to warunek również Pan spełnił, bowiem jak Pan wskazał w opisie sprawy posiada Pan obywatelstwo polskie.
Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 tej ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.
We wniosku wskazał Pan, że do posiadanych przez Pana dowodów, dokumentujących Pana miejsce zamieszkania w Danii w latach 2023-2025 oraz 2026 r. zalicza Pan: umowę o pracę, podatkowe rozliczenia roczne, umowę najmu mieszkania/pokoju, paski wynagrodzeń i wyciągi bankowe.
Wymienione przez Pana dokumenty co prawda nie stanowią certyfikatu rezydencji, jednakże mogą one stanowić „inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia”, o których mowa w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, można wywieść, że posiada Pan inne dokumenty potwierdzające, że Pana miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia (przed przyjazdem do Polski) znajdowało się w Danii.
Zatem spełni Pan warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wyjaśnić jednak należy, że ostateczna weryfikacja czy posiadane przez Pana „inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych” są wystarczające do zastosowania ulgi należy do kompetencji organu podatkowego w toku ewentualnych czynności sprawdzających lub postępowania podatkowego, do którego Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony. Przedmiotem interpretacji indywidualnej jest sam przepis prawa.
Jednocześnie, spełnił Pan również obwarowanie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 cytowanej ustawy podatkowej, bowiem jak wskazał Pan we wniosku nie korzystał uprzednio, w całości lub w części z przedmiotowego zwolnienia.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa uznać należy, że będzie miał Pan prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpi przeniesienie miejsca zamieszkania, tj. od 2026 r., albo od początku roku następnego, tj. od 2027 r. Przedmiotowym zwolnieniem od opodatkowania, może zatem Pan objąć, zgodnie z Pana wolą, przychody uzyskiwane ze stosunku pracy i/lub pozarolniczej działalności gospodarczej za lata 2026 - 2029.
Wobec tego, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy (prawidłowości zastosowania ulgi dla młodych) i Pana stanowiska, które nie były przedmiotem Pana pytania.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej
