Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2002-08-14

Rozliczenia akcyzowe

Czy warto podwyższać cenę papierosów?

Przedsiębiorcy, którzy sprzedają papierosy powyżej ceny detalicznej wydrukowanej na opakowaniu, stają się podatnikami podatku akcyzowego. Wiąże się z tym wiele obowiązków, m.in. konieczność składania deklaracji dla tego podatku.

dr Dariusz Handor, pracownik administracji podatkowej, wykładowca w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu
Opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podlegają czynności wymienione w art. 34 ustawy o VAT odnoszące się do określonych towarów. Jednym z takich towarów są papierosy. Akcyza jest podatkiem jednokrotnym - obciążenie to jest pobierane, co do zasady, w pierwszej fazie obrotu. W obecnym stanie prawnym podatnikami podatku akcyzowego mogą być jednak również przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży wyrobów akcyzowych, od których pobrano już ten podatek. Tak więc osoby fizyczne, jednostki, które nie posiadają osobowości prawnej (np. spółka: cywilna, jawna, komandytowa), oraz osoby prawne - w przypadkach gdy dokonują sprzedaży papierosów powyżej ceny detalicznej, stają się podatnikami podatku akcyzowego. Stawka podatku akcyzowego wynosi w takim przypadku 400 proc. maksymalnej ceny detalicznej papierosów (cena ta jest zawsze wydrukowana na jednostkowym opakowaniu papierosów).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00