Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2003-03-17

Podatkowe i rachunkowe aspekty podróży służbowych (cz. II)

Które wydatki są kosztem pracodawcy? Do jakiej wysokości są zwolnione od podatku diety i inne przychody pracownika? Jak ewidencjonować w księgach rachunkowych operacje związane z podróżami służbowymi?

Andrzej Bryłowski
prawo.autorzy@infor.pl
Podróże służbowe to ważny element funkcjonowania wszystkich niemal firm. Od 1 stycznia 2003 r. wprowadzono zmiany w przepisach regulujących zagadnienie podróży służbowych, co ma swoje konsekwencje zarówno księgowe, jak i podatkowe. Przed tygodniem omówiliśmy zagadnienie podróży służbowych pod kątem obowiązków pracodawcy i praw pracowników. Dziś przedstawimy to samo zagadnienie analizując je przede wszystkim z punktu widzenia prawa podatkowego oraz ustawy o rachunkowości. Z tego też względu zwrócimy szczególną uwagę na sposób udokumentowania tych wydatków - od tego bowiem zależy możliwość zaliczenia ich do kosztów podatkowych.
Przypomnijmy, że od 1 stycznia 2003 r. pracodawca ma do wyboru dwa rozwiązania dotyczące sposobu rozliczania kosztów podróży służbowych, a mianowicie:
• przyjąć zasady ustalania warunków oraz wysokości należności za podróż służbową, wynikające z rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej,
• określić własne zasady, pamiętając, że nie ma zupełnej dowolności, ponieważ ograniczony jest minimalnymi stawkami diet określonymi dla pracowników jednostek budżetowych.
Nie każdy wyjazd pracownika jest podróżą służbową
Definicję podróży służbowej znajdziemy w kodeksie pracy w art. 77 § 1. Podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy pracownika. W poleceniu wyjazdu służbowego pracodawca określa miejsce rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej. Z praktyki wiadomo, że miejscem tym może być albo miejsce pracy, albo miejsce zamieszkania pracownika, zresztą pracodawca ma prawo do wskazania miejscowości, w której pracownik ma rozpocząć i zakończyć swoją podróż służbową. Powstaje więc pytanie, czy „przebywanie w terenie” jest podróżą służbową czy nie. Warto w tym miejscu odwołać się do wyroku Sądu Najwyższego z 11 kwietnia 2001 r. (sygn. akt I PKN 350/00), w którym czytamy:
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00