Po zasiłek macierzyński nie tylko w okresie ubezpieczenia
Kto i kiedy może ubiegać się o wypłatę zasiłku macierzyńskiego? Czy zasiłek przysługuje w sytuacji ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy?
Krzysztof Wójcik
O wypłatę zasiłku macierzyńskiego mogą ubiegać się osoby, które są objęte zarówno obowiązkowo, jak i dobrowolnie ubezpieczeniem chorobowym. Warunkiem jego otrzymania jest urodzenie dziecka albo przyjęcie na wychowanie dziecka w okresie ubezpieczenia chorobowego albo w okresie urlopu wychowawczego. Przepisy dopuszczają jednak, aby zasiłek macierzyński w pewnych sytuacjach przysługiwał osobie uprawnionej również po ustaniu ubezpieczenia chorobowego. Miesięczny zasiłek macierzyński wynosi 100 proc. podstawy wymiaru zasiłku. Również zasiłek macierzyński, przysługujący za okres po ustaniu ubezpieczenia chorobowego, wynosi 100 proc. podstawy wymiaru zasiłku. Od osoby uprawnionej do zasiłku macierzyńskiego - czy to w okresie objęcia jej ubezpieczeniem chorobowym, czy też po ustaniu tego ubezpieczenia - wymagane jest złożenie odpowiednich dokumentów stanowiących podstawę przyznania i wypłaty tego zasiłku.
Wypłata zasiłku w okresie ubezpieczenia
Artykuł 29 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267 z późn.zm.) - zwanej dalej ustawą wskazuje, że zasiłek macierzyński przysługuje ubezpieczonej, która w okresie ubezpieczenia chorobowego albo w okresie urlopu wychowawczego urodziła dziecko. Do jego przyznania i wypłaty potrzebne jest zaświadczenie lekarskie stwierdzające przewidywaną datę porodu (w celu uzyskania zasiłku przed porodem) albo skrócony odpis aktu urodzenia dziecka (w celu uzyskania zasiłku po porodzie) oraz oświadczenie ubezpieczonej o urodzeniu pierwszego lub kolejnego dziecka. W razie wypłaty zasiłku macierzyńskiego przez ZUS, potrzebne jest również zaświadczenie pracodawcy o okresie udzielonego urlopu macierzyńskiego.
