Braki formalne w pismach do urzędu
Zdarzają się sytuacje, że organ podatkowy wzywa podatnika do usunięcia "braków formalnych" złożonego w urzędzie pisma. Zastrzega przy tym, że nieusunięcie "braków" pisma w terminie spowoduje pozostawienie naszego podania bez rozpoznania. Warto wiedzieć, jak to zrobić, aby nasze podanie (żądanie, wyjaśnienie, odwołanie, zażalenie) zostało rozpatrzone oraz czy faktycznie wszystkie braki formalne skutkują pozostawieniem naszego podania bez rozpoznania.
Z brakami formalnymi mamy do czynienia, jeżeli podanie nie spełnia wymogów określonych przepisami prawa - nie tylko prawa podatkowego, ale w ogóle prawa. W takich sytuacjach organ podatkowy ma obowiązek wezwania wnoszącego podanie do usunięcia braków pisma (art. 169 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 234, poz. 1391). Braki te powinniśmy usunąć w terminie 7 dni. Przy czym wraz z wezwaniem do usunięcia braków pisma otrzymujemy również pouczenie, że niewypełnienie warunku uzupełnienia spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.
