Moment wykonania usługi transportowej trwającej kilka dni
Świadczę usługi transportowe. W większości przypadków transport trwa kilka dni. W jaki sposób mam określić moment wykonania usługi? Czy jest to moment dokonania załadunku towaru? Czy może powinien być to dopiero moment dostarczenia towaru do klienta? Ostatnio zdarzyło mi się, że klient nie chciał odebrać przywiezionego przeze mnie towaru. Kiedy mam w takiej sytuacji uznać, że usługa została wykonana?
Z pytania wynika, że Czytelnik ma problem z ustaleniem momentu wykonania usługi transportowej trwającej kilka dni. Ma to duże znaczenie ze względy na sposób ustalania obowiązku podatkowego, który dla tego typu usług został przez ustawodawcę określony w sposób szczególny. W tym przypadku powstaje on z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług (art. 19 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT). Oznacza to, że jeżeli podatnik w ciągu 30 dni, licząc od dnia wykonania usługi transportowej, otrzymał całość lub część zapłaty, to obowiązek podatkowy w VAT powstanie w stosunku do otrzymanej kwoty. Jeśli natomiast podatnik nie otrzyma żadnej płatności w ciągu 30 dni od dnia wykonania usługi transportowej, obowiązek podatkowy powstanie u niego 30 dnia od dnia wykonania tej usługi.
