Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2021-04-01

Poradnia ubezpieczeniowa

  • Dlaczego sztuczny podział umów zlecenia może nie przekonać ZUS, że doszło do zbiegu tytułów ubezpieczeniowych
  • Czy niewyrejestrowana działalność gospodarcza może pozbawić prawa do świadczenia rehabilitacyjnego
  • Z jakiego powodu samo zapisanie się do szkoły nie wystarczy, aby otrzymywać rentę rodzinną

Zatrudniliśmy w naszej spółce na linii produkcyjnej kilkanaście osób. Podzieliliśmy umowy na dwa rodzaje umów zlecenia - na wykonywanie czynności na linii oraz na sprzątanie. Oficjalnie druga umowa zawierana jest z naszą spółką córką. Opłacamy pełne składki tylko od jednej z nich w przypadku każdego zleceniobiorcy. Czy to prawda, że ZUS może zakwestionować taki podział?

ZUS nie kwestionuje samego podziału umów (ta kwestia leży poza sferą jego zainteresowań), ale podważa zasadność skutków w sferze ubezpieczeń, jaki podział taki rzekomo wywołał. Płatnik podobnej sytuacji może twierdzić, że doszło do zbiegu umów, który pozwala na opłacanie składek tylko od jednej z umów, o ile podstawa wymiaru składek wynosi co najmniej równowartość minimalnego wynagrodzenia.

Sąd Apelacyjny w Lublinie rozpatrywał podobną sprawę (sygn. akt III AUa 807/19) i 2 lutego 2021 r. wydał w niej wyrok. ZUS ustalił, że płatnicy zawierali dwie umowy zlecenia z tą samą osobą w równoległych okresach. W ramach umowy zawartej jako pierwsza powierzano najczęściej wykonanie prac polegających na sprzątaniu określonego miejsca. Wynagrodzenie wypłacane ubezpieczonym z tej umowy stanowiło podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Natomiast w ramach umowy zawartej jako druga praca zazwyczaj powierzano wykonywanie zasadniczych prac związanych z produkcją żywności bądź także ze sprzątaniem. ZUS zwrócił uwagę na łączne rozliczanie czasu pracy, brak rzeczywistego rozróżnienia na czynności pakowaczy oraz osób zajmujących się sprzątaniem oraz na to, ze sprzątanie podejmowane było po każdej zmianie na bieżąco, a nie jako odrębne czynności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00