Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2021-05-25

Duży może więcej. W jednostkach samorządu to ciągle aktualna zasada. Współpraca może przynosić wymierne korzyści, choć nie jest bez wad

Współpraca się opłaca - tak mówi większość miast i gmin, które w ramach grup zakupowych razem negocjują tańsze usługi. Ale są i takie, którym współdziałanie z innymi zaczyna ciążyć. Ma to jednak miejsce niezwykle rzadko i jest to zazwyczaj konsekwencją błędów popełnionych na etapie nawiązywania związku czy porozumienia

W tym roku już po raz 11. samorządy i podległe im jednostki z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) przystępują do pięciu grup kupujących wspólnie energię elektryczną, gaz ziemny, olej opałowy, usługi pocztowe oraz paliwo. Zachętę do dalszej współpracy stanowią dotychczas osiągnięte korzyści. W ciągu 10 lat wyniosły one aż 150 mln zł. - W tym roku wygenerują kolejne 39 mln zł oszczędności w porównaniu ze stawkami z cennika sprzedawców - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. Zaznacza też, że jedno duże zamówienie i silniejsza pozycja negocjacyjna z dostawcami powodują, że uzyskiwane ceny są dużo niższe, niż gdyby każda z gmin i podległych im jednostek organizowała przetargi samodzielnie. Wiceprezydent wymienia, że w przypadku kompleksowej dostawy gazu ziemnego łączna oszczędność w tym roku wyniesie 42 proc., dostawy energii elektrycznej 36 proc., oleju opałowego 8,35 proc., a paliwa od 9 do 30 gr na litrze, czyli ok. 90,8 tys. zł. - Ma to szczególne znaczenie teraz, gdy ceny np. energii elektrycznej znacznie wzrosły, a samorządy i podległe im jednostki szukają oszczędności. Jednak wspólne zakupy to nie tylko rabaty i niższe koszty zakupu materiałów i usług, lecz także niższe koszty operacyjne związane z funkcjonowaniem działów zakupów czy wymiana wiedzy na temat rynku i profesjonalnych zakupów - tłumaczy Katarzyna Gruszecka - Spychała. I dodaje, że do tego dochodzi jeszcze optymalizacja rachunków za energię realizowana przez biuro OMGGS od 2019 r. Dzięki analizie opłat w wybranych budynkach w 32 gminach udało się znaleźć oszczędności przekraczające 3 mln zł w skali roku. - Przy czym program optymalizacji w wariancie podstawowym nie wymaga przeprowadzenia żadnych dodatkowych inwestycji, a pozytywnie wpływa na kondycję lokalnych budżetów. Zaoszczędzone środki JST przeznaczają na realizację ważnych, bieżących lub inwestycyjnych celów publicznych, tj. remonty, budowę dróg rowerowych czy dodatkowe zajęcia szkolne - zauważa wiceprezydent Gdyni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00