Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-06-06

Procedura AML: 10 najważniejszych po stanowień dla biur rachunkowych

Od 31 lipca 2021 r. wszystkie biura rachunkowe - bez względu na formę organizacyjno-prawną, rozmiar prowadzonej działalności czy wielkość zatrudnienia - będą zobowiązane do przestrzegania regulacji służących przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W związku z tym będą musiały m.in. mieć wewnętrzną procedurę określającą zasady postępowania oraz realizacji ustawowych obowiązków w tym obszarze. W celu ułatwienia jej przygotowania przedstawiamy przykłady postanowień, które powinny zostać uwzględnione w procedurze AML.

Wymogami ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 971; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 815; dalej: ustawa o AML) od 31 lipca 2021 r. zostaną objęci przedsiębiorcy, których podstawową działalnością gospodarczą jest świadczenie usług polegających na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad, opinii lub wyjaśnień z zakresu przepisów prawa podatkowego lub celnego, niebędący innymi instytucjami obowiązanymi. Dotychczas do katalogu instytucji podlegających obowiązkom wyrażonym w ustawie o AML - w związku ze świadczeniem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej lub zawodowej usług obejmujących świadczenie porad w sprawach podatkowych - należeli wyłącznie doradcy podatkowi, biegli rewidenci oraz podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Poszerzenie grona podmiotów, które objęte są wymogami z zakresu identyfikowania, monitorowania i zgłaszania podejrzeń o pranie pieniędzy, stanowi konsekwencję wejścia w życie w 15 maja 2021 r. ustawy z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 815, dalej: nowelizacja).

W konsekwencji wprowadzonych zmian każde biuro rachunkowe świadczące usługi w zakresie prowadzenia ksiąg podatkowych w ramach swojej firmy będzie musiało wdrożyć - podobnie jak robią to od dłuższego czasu np. banki, firmy inwestycyjne czy ubezpieczeniowe - odpowiednie procesy i dokumentację w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Przy czym nie ulega wątpliwości, iż w każdej instytucji obowiązanej podstawą zgodnego z ustawą o AML wewnętrznego systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu jest procedura określająca zasady postępowania oraz realizacji ustawowych obowiązków w tym obszarze. Obowiązek wdrożenia takiej procedury jest jednocześnie jednym z kluczowych wymogów ustawy o AML, który został wprost wyrażony w jej art. 50 ust. 1. Co istotne, niedopełnienie tego obowiązku stanowi delikt administracyjny i podlega karze administracyjnej, w tym karze pieniężnej do wysokości równowartości kwoty 1 mln euro.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00