Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2021-06-07

Z ustrojem finansowym samorządu terytorialnego nie ma żartów!

Chodzi wszak nie tylko o pieniądze, ale i o gwarancje ochrony samodzielności, tożsamości lokalnej i kreatywności, czyli największe i najbardziej przydatne w przyszłej epoce zasoby. Rzecz jednak w tym, że dziś odpowiedź na pytanie, czy obiecywane przez rząd subwencje inwestycyjne dla samorządów ‒ jako rekompensata zapowiadanej utraty wpływów z udziałów w podatkach dochodowych ‒ mogą zastąpić te udziały nie tylko pod względem finansowym, lecz także ustrojowym, może być tylko ogólna. Tak zresztą, jak sama zapowiedź Polskiego Ładu. Należy jednak uświadomić sobie i przypomnieć, czym jest - z punktu widzenia ustrojowego - subwencja, a jakich funkcji pełnić nie może, szczególnie w porównaniu do dochodów własnych w rozumieniu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, to jest z tytułu udziału we wpływach z podatków stanowionych, pobieranych i egzekwowanych przez władze centralne i organy administracji rządowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00