Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-09-06

Wprowadzenie stanu wyjątkowego to utrudnienia w działaniu JST, a nawet groźba zawieszenia ich organów

fot. Kamila Kotusz/Agencja Gazeta

Mirosław Rymer, radca prawny w kancelarii Płaza & Głąb, starszy inspektor w wydziale nadzoru prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach

Trwa dyskusja, czy wprowadzenie stanu wyjątkowego na części obszaru Polski było uzasadnione i czy istotnie szczególne zagrożenie bezpieczeństwa obywateli oraz porządku publicznego związane z sytuacją na granicy z Republiką Białorusi nie może być usunięte przez użycie zwykłych środków konstytucyjnych. Nie takie rozważania są jednak celem tego artykułu, lecz to, że mimo dość wąskiego zakresu wprowadzonych ograniczeń przez prezydenta oraz rząd, sytuacja powoduje sporo problemów i zagrożeń dla jednostek samorządu terytorialnego.

Komisarz na wniosek wojewody

Na początek przypomnijmy, że zgodnie z art. 8. ustawy z 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1928; dalej: u.s.w.) organy władzy publicznej działają podczas stanu wyjątkowego w dotychczasowych strukturach organizacyjnych państwa i w ramach przysługujących im kompetencji - ale z zastrzeżeniem przepisów wspomnianej ustawy. W tym kontekście warto przypomnieć, że art. 12 u.s.w. brzmi następująco:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00