Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-03-08

Rozporządzenie w sprawie trzeźwości: sprawdź szczegóły dotyczące badania

W niektórych przypadkach i tak konieczne będzie przeprowadzenie badań laboratoryjnych. Jednak gdy lekarz będzie miał uzasadnione podejrzenie, że pobranie krwi może spowodować zagrożenie życia lub zdrowia osoby badanej, może od tej czynności odstąpić

21 lutego 2023 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące badań stanu trzeźwości pracowników – chodzi nie tylko o przepisy kodeku pracy, lecz także rozporządzenie ministra zdrowia z 16 lutego 2023 r. w sprawie badań na obecność alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu w organizmie pracownika. Ich celem było zapełnienie pewnej luki prawnej, która w związku z przepisami o ochronie danych osobowych ograniczała pracodawcom możliwość samodzielnego, prewencyjnego sprawdzania stanu trzeźwości. Formalny brak takiej możliwości znacząco wpływał na bezpieczeństwo pracy w różnych branżach, gdzie od stanu trzeźwości pracowników zależy bezpieczeństwo innych osób.

Zasady ogólne

Przypomnijmy, że zgodnie ze znowelizowanymi przepisami kodeksu pracy kontrola stanu trzeźwości może być przeprowadzana przez pracodawcę w sposób ustalony w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu (jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy). Regulacje te powinny obejmować wprowadzenie kontroli trzeźwości grup lub grupy pracowników objętych kontrolą trzeźwości i sposób przeprowadzania takiej kontroli, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli oraz czas i częstotliwość jej przeprowadzania. O wprowadzeniu kontroli pracodawca jest zobligowany poinformować pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy nie później niż dwa tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania. W przypadku zatrudnienia pracownika objętego kontrolą trzeźwości pracodawca powinien przekazać temu pracownikowi przed dopuszczeniem go do pracy informacje dotyczące zasad przeprowadzania takich kontroli w postaci papierowej lub elektronicznej. Jak widać, szczegółowe zasady przeprowadzania badania stanu trzeźwości ustala pracodawca. Tym samym pracodawca, który zamierza wprowadzić kontrolę stanu trzeźwości – niezależnie od tego, czy będzie to kontrola prewencyjna, rutynowa czy też przypadki uzasadnionego podejrzenia takiego stanu – powinien ustalić zasady przeprowadzania kontroli w wewnętrznych regulacjach (np. regulaminie pracy).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00