Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2023-10-25

Porządki po wyborach: sprzątanie plakatów, wypłata diet i rozliczenie dotacji od wojewody

W okresie powyborczym przed samorządem stoi wiele wyzwań. Do najważniejszych należy sprzątanie plakatów. Najpierw gmina musi przypilnować pełnomocników wyborczych, którzy są zobowiązani zadbać o sprzątnięcie z przestrzeni publicznej materiałów wyborczych, czyli m.in. plakatów i bilbordów z wizerunkami kandydatów na posłów i senatorów. A jeśli nie zrobią tego w ustawowym czasie 30 dni, gmina jest zobowiązana zrobić to za nich i obciążyć ich kosztami tego sprzątania, przy czym dodatkowo za nieusunięcie plakatów pełnomocnikom grozi grzywna. Co więcej, jeśli materiały agitacyjne zostały powieszone w pasie drogowym bez zezwolenia albo wisiały dłużej, niż wynikało to z uzyskanej zgody – w takiej sytuacji burmistrz nakłada karę pieniężną. Ponadto gminy mają jeszcze inne zadania powyborcze, m.in. muszą wypłacić diety dla członków obwodowych komisji wyborczych oraz dla mężów zaufania (po raz pierwszy), a także rozliczyć dotację otrzymaną od wojewody na sfinansowanie dowozu uprawnionych mieszkańców do lokali wyborczych.

usuwanie plakatów

Plakaty i hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia agitacji wyborczej pełnomocnicy wyborczy są zobowiązani usunąć w terminie 30 dni po dniu wyborów – tak wynika z art. 110 ust. 6 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1277, ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 497; dalej: k.w.). Nie chodzi oczywiście o to, by pełnomocnik usuwał je osobiście; pełnomocnik po prostu odpowiada za skuteczne doprowadzenie do usunięcia wymienionych środków agitacyjnych w omawianym okresie. Gdy tego nie zrobi – po wyznaczonym terminie – plakaty wyborcze usuną służby komunalne na koszt komitetu wyborczego.

Jak liczyć termin 30 dni na usunięcie plakatów?

Termin na usunięcie materiałów wyborczych, o którym mowa w kodeksie wyborczym, należy liczyć od dnia następnego po dniu głosowania. Ponieważ wybory do Sejmu i Senatu RP odbyły się 15 października br., to termin na usunięcie plakatów upływa 15 listopada 2023 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00