Jakie błędy popełniają urzędy przy wydawaniu zezwoleń na odbiór i transport ścieków
Wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydają zezwolenia na prowadzenie działalności polegającej na opróżnianiu zbiorników bezodpływowych i transporcie nieczystości ciekłych. Muszą w tej decyzji sformułować wymogi stawiane przedsiębiorcom. Okazuje się, że nie jest to łatwe zadanie. Do najczęściej popełnianych błędów należy umieszczanie w decyzji warunków, które wykraczają poza ramy wyznaczone przez ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Wymieniamy również inne błędy, aby urzędnicy uniknęli ich w prowadzonych postępowaniach.
► Ingerencja w stosunki cywilnoprawne
PYTANIE Wójt w zezwoleniu na prowadzenie działalności polegającej na odbiorze i transporcie ścieków nałożył na przedsiębiorcę „obowiązek realizacji zleceń otrzymanych od właścicieli nieruchomości w ciągu dwóch dni roboczych od daty ich otrzymania”. Chciał w ten sposób zabezpieczyć interesy mieszkańców. Czy ma do tego prawo?
ODPOWIEDŹ Nie. Pomimo że organy często wprowadzają tego typu zapisy w decyzjach w dobrej wierze, dla dobra swoich mieszkańców – jest to błąd.
Działalność w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych normują przepisy u.c.p.g. Na prowadzenie działalności przedsiębiorca musi uzyskać zezwolenie (art. 7 ust. 1 pkt 2 u.c.p.g.), które wydaje na okres do 10 lat, w drodze decyzji administracyjnej wójt, burmistrz albo prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług (art. 7 ust. 6 u.c.p.g.). Zgodnie z art. 9 ust. 1, 1aa i 4 u.c.p.g. w zezwoleniu wskazać muszą:
