Dochodzenie należności
Wierzyciele należności publicznoprawnych – w tym jednostki sektora finansów publicznych – muszą działać w granicach obowiązujących przepisów prawa. Kwestie związane z dochodzeniem należności regulują w szczególności:
– ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
– rozporządzenie ministra finansów z 23 lutego 2024 r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych (dalej: rozporządzenie).
Wskazane akty szczegółowo określają m.in. zasady prowadzenia działań informacyjnych wobec zobowiązanych, wystawiania upomnień oraz sporządzania i przekazywania tytułów wykonawczych do organów egzekucyjnych.
W codziennej praktyce księgowej istotne jest prawidłowe rozróżnienie czynności fakultatywnych – takich jak wysyłka monitów – od działań obligatoryjnych, w tym przede wszystkim formalnego upomnienia, które stanowi niezbędny warunek wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
Niezależnie od powyższego na pracownikach odpowiedzialnych za obsługę finansowo-księgową spoczywa obowiązek stosowania prawidłowych zasad zaliczania wpłat oraz prowadzenia rzetelnej ewidencji wszelkich czynności związanych z dochodzeniem należności. Uchybienia w tym zakresie – w szczególności błędy formalne w toku postępowania – mogą prowadzić do uchylenia dokonanych czynności egzekucyjnych, a także skutkować obowiązkiem zwrotu pobranych kosztów upomnienia.
Właściwe stosowanie przepisów, poparte znajomością aktualnych interpretacji organów nadzoru oraz orzecznictwa sądów administracyjnych, stanowi istotne wsparcie w zapewnieniu zgodności prowadzonych działań z prawem oraz ograniczeniu ryzyka ich zakwestionowania.
O co pytają na szkoleniach
koszty upomnienia a data zapłaty – kiedy je przypisać?
problem Jednostka wystawiła formalne upomnienie w związku z brakiem zapłaty należności. Co w sytuacji, gdy upomnienie zostało doręczone w dniu wpływu należności głównej na konto jednostki? Czy koszty upomnienia należy przypisać i dochodzić? A jak postąpić, jeśli należność została uregulowana jeszcze przed datą doręczenia upomnienia?
