Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-09-04

Podatkowe skutki unieważnienia akcji

W kontekście ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) unieważnienie akcji oznacza pozbawienie mocy prawnej samego dokumentu akcji, nie zaś praw inkorporowanych w dokumencie, które nadal istnieją. W miejsce unieważnionego dokumentu wydawany jest nowy, który wyraża takie same prawa, jak dokument poprzedni. Tym samym unieważnienie akcji należy odróżnić od ich umorzenia, czyli sytuacji, w której likwidacji ulega nie tylko sam dokument akcji, ale również następuje unicestwienie ucieleśnionych w niej praw udziałowych akcjonariusza.

Z własnej inicjatywy spółka może dokonać unieważnienia akcji w ramach sankcji za brak wpłaty na akcje lub w razie niezłożenia przez akcjonariusza dokumentu akcji do zmiany jego treści lub wydania nowego.
BRAK WPŁATY JAKO PRZESŁANKA UNIEWAŻNIENIA
Według art. 331 Kodeksu spółek handlowych, określającego pierwszy przypadek, jeżeli akcjonariusz w ciągu miesiąca po upływie terminu płatności nie uiścił zaległej wpłaty, odsetek, odszkodowania lub innych płatności przewidzianych przez statut, może być, bez uprzedniego wezwania, pozbawiony praw udziałowych przez unieważnienie dokumentów akcji lub świadectw tymczasowych, o czym spółka powinna uprzedzić w ogłoszeniach o wpłatach lub w pismach wysłanych listami poleconymi. O unieważnieniu dokumentów akcji lub świadectw tymczasowych z powodu niedokonania wpłat w terminie wyżej określonym spółka zawiadamia akcjonariusza oraz jego prawnych poprzedników, którzy w ciągu ostatnich pięciu lat byli wpisani do księgi akcyjnej. Zawiadomienia należy wysłać listami poleconymi pod adresy wskazane w tej księdze. Po ogłoszeniu numerów unieważnionych dokumentów akcji lub świadectw tymczasowych spółka powinna wydać nowe dokumenty akcji lub świadectwa tymczasowe pod dawnymi numerami i sprzedać je za pośrednictwem notariusza, domu maklerskiego lub banku. Uzyskana ze sprzedaży suma, po pokryciu kosztów ogłoszeń i sprzedaży, a także odsetek, odszkodowania lub innych należności, jest zaliczana na zaległą płatność. Pozostałą kwotę zwraca się akcjonariuszowi, który opóźnił się ze spełnieniem świadczenia. Jeżeli uzyskana ze sprzedaży suma nie pokryje wymienionych kosztów i należności, za niedobór odpowiadają solidarnie akcjonariusz i jego prawni poprzednicy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00