Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-09-04

Nagrody i premie za terminową zapłatę faktur

Spółka cywilna prowadzi handel hurtowy i detaliczny artykułów przemysłowych. W ostatnim okresie w ramach działań marketingowych spółka postanowiła przydzielić niektórym klientom bonusy, np. za określoną wartość zakupów lub terminową zapłatę faktur. Jak należy zaksięgować tego typu zdarzenia?
Coraz częściej firmy wprowadzają różnego rodzaju programy lojalnościowe. Najpowszechniej stosuje się rabaty o określonej wartości, gdy klient dokona zakupu za z góry ustaloną wartość albo za terminowe opłacenie ostatniej faktury. Rabat jest udzielany najczęściej przy następnym zakupie. W takiej sytuacji zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej jest przychód, choćby nie został jeszcze faktycznie otrzymany, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Na podobne rozwiązanie wskazuje ustawa o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Natomiast obrotem, co do zasady, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, zmniejszona o kwotę należnego podatku. W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, o których mowa w art. 6 ust. 8, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, zmniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Jeżeli należność określona jest w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia obliczona na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości lub na danym rynku w dniu wykonania świadczenia, zmniejszonych o podatek. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Trzeba podkreślić, że obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów oraz zwróconych kwot nienależnych, w rozumieniu przepisów o cenach, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Rabaty zmniejszają obrót, gdy zostały przyznane w ciągu roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi. Rabaty udzielone z tytułu i w okresie gwarancji lub rękojmi zmniejszają obrót, nawet gdy zostały przyznane po upływie roku od dnia wydania towaru lub świadczenia usługi.
Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00