Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-09-04

Darowizna czy reklama - niebezpieczeństwo przekwalifikowania działań podatnika

W praktyce często zdarza się, iż przedstawiciele organów podatkowych kwalifikują dokonywane przez podatników czynności jako darowizny, mimo iż faktycznie mają one charakter działań reklamowych. W niniejszym opracowaniu przedstawimy przykłady takiego postępowania.

Zgodnie z art. 888 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Umowa darowizny nie jest więc umową o charakterze wzajemnym, tzn. świadczenie darczyńcy nie powoduje żadnego wzajemnego świadczenia na rzecz obdarowanego.
Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 sierpnia 1997 r. (sygn. akt SA 34/96): „Świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania darowizny, ani też w przyszłości”.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00