Doradca Podatnika 42/2003 z 18.10.2003 [dodatek: Vat, str. 5]
Data publikacji: 30.06.2018
Skutki podatkowe umowy sponsoringu
Nasza firma w ramach umowy sponsoringu w zamian za roczną reklamę w lokalnej gazecie przekazała jej wydawcy dwa komputery i drukarkę. Jakie są skutki podatkowe tej czynności po obu stronach umowy? Czy umowa ta podlega opodatkowaniu VAT, a jeśli tak, to czy strony umowy mogą odliczać VAT z faktur wystawianych przez siebie nawzajem?
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym nie odnosi się bezpośrednio do zjawiska sponsoringu. Sponsoring jest zaliczany do kategorii tzw. umów nienazwanych, które nie są uregulowane przez polskie przepisy prawne. Jednakże w obrocie gospodarczym jest często zawierany ze względu na prosty sposób rozliczania między stronami umów.
Sponsoring według Słownika wyrazów obcych polega na finansowaniu czegoś w zamian za reklamowanie własnej działalności. Konstrukcja prawna sponsoringu jest oparta na zasadzie ekwiwalentności świadczeń. Sponsor ponosi bowiem pewne koszty w celu sfinansowania określonych działań sponsorowanego, na ogół o charakterze sportowym lub kulturalnym.
