Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2006-09-04

Zamknięcie roczne podatkowej księgi przychodów i rozchodów

Zakres obowiązków związanych z prowadzeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475), zwanego dalej rozporządzeniem. Sposób prowadzenia księgi powinien jednak przede wszystkim zapewnić ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, co wynika z art. 24a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Służą temu czynności związane z zamknięciem księgi.

MIESIĘCZNE ZAMKNIĘCIE KSIĘGI
Miesięczne zamknięcie księgi (ust. 19 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia) służy wyłącznie ustaleniu wysokości zaliczki na podatek dochodowym od osób fizycznych. Obejmuje ono okres, za jaki podatnik jest obowiązany ustalić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych (okres miesięczny). W tym celu, po zakończeniu miesiąca, wpisy dokonane przez podatnika w danym miesiącu należy podkreślić, a dane z kolumn 7-15 księgi zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić. Podatnik może także (nie jest to jego obowiązkiem) pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.
W przypadku podatników prowadzących księgę z zastosowaniem technik informatycznych należy pamiętać o obowiązku sporządzania na koniec każdego miesiąca wydruku zapisów dokonanych w danym miesiącu, który powinien być zgodny z wzorem księgi określonym w załączniku do rozporządzenia. Wydruk ten powinien zostać zrobiony w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenie z budżetem, lecz nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Podatnik posługujący się programem komputerowym, który nie zapewnia wydrukowania księgi według wspomnianego wzoru, jest obowiązany założyć księgę według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia. Po zakończeniu miesiąca należy sporządzić wydruk komputerowy, zawierający podsumowanie zapisów w danym miesiącu i wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy miesięczne wynikające z tego wydruku (§ 31 ust. 1 i 2 rozporządzenia).
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00