Personel i Zarządzanie 9/2003 z 01.05.2003 [dodatek: Personel i Zarządzanie, str. 12]
Data publikacji: 30.06.2018
Projekty dla kompetentnych
• Jak w Infovide definiuje się kompetencje?
Małgorzata Tłuchowska: - U nas jest to pojmowane specyficznie, a przede wszystkim - praktycznie. Organizacja naszej firmy jest bowiem całkowicie podporządkowana projektom informatycznym, które realizujemy. Nie ma więc typowej hierarchii stanowisk. Wszystkie zadania są uzależnione od roli konsultanta w konkretnym projekcie i od jego udziału w pracach rozwojowych. Dlatego też do wymagań związanych z realizacją projektu ściśle dopasowane są nasze profile kompetencyjne. I dlatego również nasz sposób definiowania słowa „kompetencja” wywodzi się bezpośrednio z praktyki: jest to zestaw cech i umiejętności, które pozwalają pracownikowi być lepszym w danej dziedzinie od innych i które wymagane są na stanowisku lub w tzw. roli projektowej. Definicja kompetencji jest zatem charakterystyką przypisaną do konkretnych zadań podczas realizacji projektu - pozwala przewidzieć, że pracownik sprawdzi się w roli projektowej.
• W jaki sposób powstaje taka charakterystyka?
- Bierzemy pod uwagę i analizujemy cechy najlepszego pracownika w danym zespole, które przyjmujemy za punkt odniesienia przy opisywaniu innych pracowników. Zespół cech jest pogrupowany według trzech kategorii, które możemy też uznać za podstawę do formułowania profili kompetencyjnych:
