Personel i Zarządzanie 18/2003 z 16.09.2003, str. 22
Data publikacji: 02.07.2018
Kompetencje efektywne i mierzalne
Jakie korzyści wynikają z wykorzystania systemu kompetencyjnego przy definiowaniu wymagań na określone stanowisko pracy? Czy system ten umożliwia badanie jakości ocen okresowych pracowników? Czy na jego podstawie można zbudować plan rozwoju kompetencji dla całej firmy?
Tomasz ROSTKOWSKI
Autor jest konsultantem HRK Partners SA, pracownikiem naukowo-dydaktycznym SGH.
Kontakt: tomasz.rostkowski@hrkpartners.pl
W praktyce działalności firmy dość rzadko można spotkać pełne, zintegrowane systemy zarządzania zasobami ludzkimi, których podstawą są kompetencje. Dzieje się tak z dwóch powodów.
Po pierwsze, nie wszystkie narzędzia ZZL opracowywane w ten sposób muszą być używane w konkretnym przedsiębiorstwie. Assessment centre z wykorzystaniem kompetencji daje doskonałe efekty, ale przygotowywanie specyficznych zadań AC w sytuacji, gdy firma nie planuje rozszerzenia zespołu o nowych pracowników jest bezcelowe.
Po drugie, wdrażanie jednocześnie wszystkich narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi opierając się na kompetencjach oznacza dla pracowników rewolucyjną zmianę. Praktyka pokazuje, że jest to proces o wiele łatwiejszy, jeśli poza korzyściami strategicznymi niesie ze sobą także krótkookresowe. Oznacza to np., że dla menedżerów dobrą okazją do wprowadzenia takiego systemu ocen okresowych personelu będzie jego uwzględnienie przy opracowywaniu planu szkoleń na kolejny rok.
