Personel i Zarządzanie 5/2004 z 01.05.2004, str. 86
Data publikacji: 30.06.2018
MBA - dla ambitnych i wytrwałych
Studia podyplomowe Master of Business Administration to zdecydowanie najdroższa inwestycja edukacyjna we własną przyszłość. Ich ukończenie wiąże się jednak z prestiżem środowiskowym i awansem zawodowym. Coraz więcej pracodawców jest zainteresowanych tą formą podwyższania kwalifikacji swoich obecnych i potencjalnych pracowników. Absolwentów zatrudniają chętnie i płacą im dużo.
Olaf Flak
Autor jest pracownikiem naukowym Akademii Ekonomicznej w Katowicach; jest współpracownikiem firmy Communication Partners.
Kontakt: olaf@pracuj.pl
Czego można nauczyć się na poszczególnych kursach MBA? Czy wszystkie studia mają taki sam program?
Często studia MBA rozpoczyna nauka ogólnych przedmiotów związanych z ekonomią i regulacjami prawnymi funkcjonowania przedsiębiorstw. Tak jest w Wyższej Szkole Biznesu w Nowym Sączu, czy też na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie takie przedmioty, jak managerial economics, macroeconomics, the economic environment i legal aspects of managerial decisions otwierają pierwszy semestr. Niekiedy moduł prawny jest dość rozbudowany - w poznańskiej Akademii Ekonomicznej w ramach business law i labour law zawiera on zagadnienia dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej, zakładania spółek i rynku pracy.
Od wielu lat jednym z najbardziej popularnych bloków MBA jest marketing we wszystkich odmianach. Inżyniera lub humanistę może jednak ta nazwa zmylić, ponieważ najczęściej kojarzona z nią reklama zajmuje niewiele czasu podczas zajęć. Tak jest w Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, gdzie w ramach pakietu marketing management można poznać mechanizmy zachowań klientów oraz dowiedzieć się, jak zbudować plan marketingowy dla przedsiębiorstwa. Podobnie jest w przypadku nowoczesnego zarządzania marketingowego we Francuskim Instytucie Zarządzania, obejmującego analizę rynku przedsiębiorstwa oraz narzędzia konkurowania o klienta.
