Personel i Zarządzanie 10/2004 z 01.10.2004, str. 38
Data publikacji: 02.07.2018
Zaplanowana integracja
Pracodawcom coraz częściej zależy na tym, aby oprócz wiedzy czy umiejętności, jakie mają nabyć uczestnicy szkolenia, dały one jeszcze dodatkowe korzyści. Najczęściej tą wartością dodatkową ma być integracja grupy lub zespołu - pod warunkiem, że nie jest to głównym celem czy tematem szkolenia. Idealnym rozwiązaniem są w tej sytuacji szkolenia wyjazdowe, podczas których pracownicy mają okazję przebywać ze sobą i trenerem nie tylko podczas zajęć szkoleniowych, ale także po ich zakończeniu. Jak należy - krok po kroku - przygotować i zrealizować takie szkolenie?
Artur Raba
Autor jest trenerem sprzedaży w Eli Lilly Polska Sp. z o.o.
Kontakt: raba artur@lilly.com
W dobie szybkich zmian otoczenia biznesowego oraz w związku z potrzebą podnoszenia kwalifikacji pracowników wskazane są też zmiany w sposobie podejścia do organizacji szkoleń wyjazdowych. Wymaga to od osób, które je przygotowują - zarazem odpowiedzialnych za rozwój pracowników - tworzenia nowych programów treningowych lub modyfikacji już istniejących.
Niestety, często opracowywane są one zbyt pospiesznie lub niedokładnie, co może przynieść skutek wręcz odwrotny do zamierzonego, nie wspominając już o braku spodziewanych rezultatów. Warto zatem prześledzić i przeanalizować każde stadium przygotowania i przeprowadzenia szkolenia wyjazdowego, zwrócić uwagę na szczególnie istotne punkty. Właściwe postępowanie podczas tych etapów jest gwarancją sukcesu każdej ze stron tego procesu: uczestników, zleceniodawcy - najczęściej jest to pracodawca - i trenera.
I etap: zaplanowanie szkolenia
Proces szkoleniowy zaczyna się z chwilą podjęcia decyzji o potrzebie jego przeprowadzenia. Na tym etapie osoba zajmująca się organizacją - a nie zleceniodawca! - musi ustalić temat i spodziewany efekt, jaki to szkolenie ma przynieść. Jest to niezwykle ważny, jeśli nie najistotniejszy moment decydujący o końcowym sukcesie. Decyzja o przeprowadzeniu szkolenia może zapaść na zebraniu kierownictwa firmy, kiedy tworzy się nowy dział, nowy zespół i wprowadza nieznane przedtem procedury na podstawie informacji dotyczących wyników lub jakości pracy personelu. Zadaniem trenera będzie weryfikacja potrzeb szkoleniowych.
